Brønd på Christians Ø ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-09-06 13:28

I går under aftens til aftens maden fik jeg at vide at man havde
gravet en fersk vands brønd på Chr Ø - der jo som bekendt er en klippe
der rager op af havet !
Det vides ikke med sikkerhed hvor meget vand der er i brønden eller
mao der er ingen der har et clue.

Hvordan kan man grave / bores sig igenem granit for at finde ferskvand
ude i øster søens saltvand ??

tænkte på om der findes ferskvand lommer / søer under havbunden ?
--
MvH Bo M Mogensen
Holly Marie Combs The greatest Holly&Chamred (about 1gb)

Fra : Jason Who

Dato : 24-09-06 16:14

> Hvordan kan man grave / bores sig igenem granit for at finde ferskvand
> ude i øster søens saltvand ??

Det kan tænkes at det bare er nedsivet regnvand som samler sig sammen i et
resevoir under øen.
Der er også ferkvandskilder ude i middelhavet, som reelt er regnvand der
lander på land og siver ned i jorden hvor det gennem sprækker ledes til et
fælles output.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-09-06 17:16

On Sun, 24 Sep 2006 17:13:45 +0200, "Jason Who" <spaml@mail.no> wrote:

>Det kan tænkes at det bare er nedsivet regnvand som samler sig sammen i et
>resevoir under øen.

Jamen der er jo ikke noget det kan samle sig under øen tror jeg det er
jo bare sten ?

>Der er også ferkvandskilder ude i middelhavet, som reelt er regnvand der
>lander på land og siver ned i jorden hvor det gennem sprækker ledes til et
>fælles output.

Det forstår jeg ikke siger du at der er ferskvand kilder i havet ?
altså vand blander sig jo ret hurtigt med vand !

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 24-09-06 18:25

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppe.nz> wrote in message
> Jamen der er jo ikke noget det kan samle sig under øen tror jeg det er
> jo bare sten ?

De færreste klippeområder er *én* sten - altså en monolit. De er i reglen
gennemfuret af sprækker, som medfører kildeudspring her og der.
Men det er nok hårdt at være brøndgraver på Christiansø

Prøv at gå til http://www.christiansoe.dk/Chroe_dk/index.htm
Under "Links" kan du sikkert finde en mailadresse.

Poul Erik J.
--
Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Jason Who

Dato : 24-09-06 19:59

> Det forstår jeg ikke siger du at der er ferskvand kilder i havet ?
> altså vand blander sig jo ret hurtigt med vand !

Ja. Ferkvandskilder i det salte hav. Naturligvis bliver vandet hurtigt
opblandet, men da der i området er god brug for ferkvand, så har man
allerede lavet indvindinv, hvilket fungerer ved at montere et rør på bunden
hvor vandet strømmer ud. Så vidt jeg husker, så er der en meget kraftig
kilde, som leverer en vandmængde svarende til en lille flod, et sted ud for
den spanske sydkyst.

Et eksempel fra hawaii http://l.editthispage.com/2000/09/12
Lidt mere fra sortehavet
http://members.fortunecity.com/brianshouse/briansannex/freshwater.html

Fra : N/A

Dato : 26-09-06 07:31

Fra : N/A

Dato : 26-09-06 07:31

Fra : N/A

Dato : 26-09-06 07:31

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-09-06 07:31

John Larsson skrev:

> Som sædvanligt. Man laver bare et hul som er dybere
> end grundvandsspejlet.

Der er, som tidligere nævnt, ingen grundvandsførende
jordlag på Ertholmene, og dermed heller ikke noget
grundvandsspejl. Men man kunne evt. bore en brønd,
som kunne fungere som regnvandscisterne.

<XFUT med opfølgning til dk.videnskab>
--
Herluf :·)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-09-06 13:23

On Tue, 26 Sep 2006 08:31:09 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Der er, som tidligere nævnt, ingen grundvandsførende
>jordlag på Ertholmene, og dermed heller ikke noget
>grundvandsspejl. Men man kunne evt. bore en brønd,
>som kunne fungere som regnvandscisterne.

jow men det filurlige er at de har gravet / boret en brønd i klippen
på Chr ø `?
--
http://www.voipdiscount.com/en/index.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

Fra : GB

Dato : 24-09-06 16:57

> Hvordan kan man grave / bores sig igenem granit for at finde ferskvand
> ude i øster søens saltvand ??

Ja, og når nu teflon er så afvisende, hvordan fanden får de det så til at
hænge fast på stegepanderne?

GB

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-09-06 11:13

GB wrote:
> Bo M Mogensen <svar@i-gruppe.nz> wrote in

> Ja, og når nu teflon er så afvisende, hvordan fanden får de det så til at
> hænge fast på stegepanderne?

Ved at lægge talrige forskellige lag på af gradueret teflon indhold.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-09-06 09:51

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Bo M Mogensen <svar@i-gruppe.nz> wrote in

> Ja, og når nu teflon er så afvisende, hvordan fanden får de det så til at
> hænge fast på stegepanderne?

Det indgår i en kemisk forbindelse med de øverste molekylelag
i metallet.

Per A. Hansen

Fra : Martin Bak

Dato : 25-09-06 00:19

"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppe.nz> skrev i en meddelelse
>I går under aftens til aftens maden fik jeg at vide at man havde
> gravet en fersk vands brønd på Chr Ø - der jo som bekendt er en klippe
> der rager op af havet !

Ikke bare det... det er en klippesøjle. man kan næste sammenligne det med en
pejsetændstik der står under vand, kun med spidsen af svovlet ovenvande!

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-09-06 08:45

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:

> Ikke bare det... det er en klippesøjle. man kan næste sammenligne det med en
> pejsetændstik der står under vand, kun med spidsen af svovlet ovenvande!

Sjovt :) Har du et sted hvor man kan se mere om dét? En
visualisering måske?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Max

Dato : 25-09-06 15:48

Hej Thorbjørn

> Sjovt :) Har du et sted hvor man kan se mere om dét? En
> visualisering måske?

Hvis du har adgang til et søkort vil du se at kysten på
øerne går næsten lodret ned til omkring 100 m. dybde.

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-09-06 16:18

"Thorbjørn Ravn Andersen" skrev:

> Sjovt :) Har du et sted hvor man kan se mere om dét?
> En visualisering måske?

Martins sammenligning er måske sat lidt på spidsen,
men den er ikke helt ved siden af. [SDE]: Ertholmene er
ligesom Bornholm en granithorst, og selv inde ved kysten
er havet 60-80 meter dybt. Øerne består af svagt stribet
og rødlig granit, der minder om Hammergranitten på
Bornholm, og de dækkes af et tyndt jordlag. En stor del
af jorden på Christiansø er bragt over fra Bornholm.
Øerne har *ingen* grundvandsførende jordlag, og flere
af lavningerne i den meget ujævne overflade fungerer
som regnvandscisterner. [/SDE].

De forkastninger og jordskorpeforskydninger, som har
gjort at Bornholm og Ertholmene er hævet over det
tilsvarende grundfjeld, fandt sted for 410-245 mio. år
siden.

--
Herluf :·)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-09-06 16:37

On Mon, 25 Sep 2006 17:17:43 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
> [...]

>af jorden på Christiansø er bragt over fra Bornholm.
>Øerne har *ingen* grundvandsførende jordlag,

hvordan har de så lavet / gravet en brønd ?

> [...]
>gjort at Bornholm og Ertholmene er hævet over det
>tilsvarende grundfjeld, fandt sted for 410-245 mio. år

for lige at springe fra det ene til det andet så lyder du til at vide
hvad du taler om kan du anbefale en go bog om istiderne ??

evt også en bog om den sidste istid fra dens ophør til omkring 6000
fkf

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-09-06 16:51

Bo M Mogensen skrev:

> [...]
> til at vide hvad du taler om kan du anbefale en go bog
> om istiderne ??

> evt også en bog om den sidste istid fra dens ophør til

Jeg kan i hvert fald anbefale at du låner følgende
VARV-tidsskrifter på biblioteket:

VARV 1989 nr. 2 "Danmark i istiden - en tegneserie"
VARV 1988 nr. 2 "Bornholms Geologi I"
VARV 1988 nr. 3 "Bornholms Geologi II - Palæozoikum"
VARV 1989 nr. 1 "Bornholms Geologi III - Grundfjeldet"
VARV 1989 nr. 3 "Bornholms Geologi IV - Mesozoikum"

--
Herluf :·)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-09-06 16:34

On Mon, 25 Sep 2006 01:19:04 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>"Bo M Mogensen" <svar@i-gruppe.nz> skrev i en meddelelse
>>
>Ikke bare det... det er en klippesøjle. man kan næste sammenligne det med en
>pejsetændstik der står under vand, kun med spidsen af svovlet ovenvande!

Æhmm ja ....skal vi ikke bare sige at hele tændstikken er af granit /
sten eller hvad nu end Chr ø viler på ... jeg er for en go orden s
skyld godt klar over at den klippe ø en står på ikke starter midt i
havet også ligesom flyder på det samme sted :)

Fra : Jens E. Christiansen

Dato : 25-09-06 17:09

Jason Who wrote:

> Det kan tænkes at det bare er nedsivet regnvand som samler sig sammen i et
> resevoir under øen.

Netavisen Bornholm.nu skriver 6.1. 2006 bl.a.:
"Seismologiske undersøgelser har vist, at Christiansø kan blive
selvforsynende med drikkevand, fordi der findes lommer med ferskvand i
øens stenede undergrund."

Jens E.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-09-06 23:02

On 25 Sep 2006 09:08:42 -0700, "Jens E. Christiansen"
<jensec@post9.tele.dk> wrote:

>Netavisen Bornholm.nu skriver 6.1. 2006 bl.a.:
>"Seismologiske undersøgelser har vist, at Christiansø kan blive
>selvforsynende med drikkevand, fordi der findes lommer med ferskvand i
>øens stenede undergrund."

ja ok det lyder jo meget fornuftigt - mao man forestiller sig der er
hulder og sprækker i klippen hvor ø en ligger på og disse sprækker og
hulder møder et huld inde i klippen hvor der samler sig fersk vand
....?

Fra : Bo Warming

Dato : 26-09-06 04:21

"Bo M Mogensen" <chokmah999@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> og
> hulder møder et huld inde i klippen hvor der samler sig fersk vand

Da jeg var derovre, gik der båd regelmæssigt og den var sjældent fuld
med massagerer

En smart tiliters plastikdunk kan købes i Tiger-butik for 10 kr og
sådanne fyldt med vand kunne medtages når båden ikke var fuld men
afgik alligevel - så hvor er problemet?. Øens beboere har kort til
havvand og kan bruge det til toilet og bad - og hvem drikker postevand
idag, hvor vand med brus fås i alle dagligvarebutikker og billigt. Det
er vist ikke underklasse der bebor den spændende ø.

At være selvforsynende med vand var vigtigt i fortidens krigs og
belejrings-situationer, men ikke nu.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-09-06 13:24

On Tue, 26 Sep 2006 05:20:50 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>At være selvforsynende med vand var vigtigt i fortidens krigs og
>belejrings-situationer, men ikke nu.

jamen nu har de altså uagtet gjort sig den ulejlighed at få en brønd

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-06 18:12

"Bo M Mogensen" <chokmah999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> jamen nu har de altså uagtet gjort sig den ulejlighed at få en brønd

De skal vel også vaskes engangimellem?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-09-06 19:50

On Tue, 26 Sep 2006 19:12:00 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>De skal vel også vaskes engangimellem?

Hmm jaee men det forår nu med haw vand ...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-09-06 06:25

> [...]
> hulder og sprækker i klippen hvor ø en ligger på og disse sprækker og
> hulder møder et huld inde i klippen hvor der samler sig fersk vand

Ja, man kan forestille sig, at der er et eller flere huller af den slags
(ikke hulder). Eller er det huler, du mener?

hilsen
Uffe

Fra : Treben

Dato : 25-09-06 21:36

Hej
Jeg vid ikke om dette kan hjælpe dig, men prøv og se på
http://www.tv2regionerne.dk og så på Christiansøvand. det er om den nye
boring.
Torben