Pis kat igen :-(
Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 24-09-06 12:56

Som om at jeg ikke har haft nok at tænke på med stakkels Yazoo, så er min
dyne blevet pisset på igen i nat. 2 gange på en uge Godt at dynen er så
tynd, at den kan være i vaskemaskinen.

Denne gang fik jeg forsigtigt tændt lyset uden at rykke mig, da jeg vågnede
ved skraben i dynen. Der sad Uther og så forskræmt ud. Jeg tror ikke, at han
prøver at dække over en anden, for han strøg ned på gulvet og vaskede sig
bagi.

Og lige nu hørte jeg en skraben i tæppet, kiggede op og så Uther kratte i
entreen. Avisen strøg på gulvet, og jeg fløj ud. Hmm, ingen lorte,
besynderligt. Men så lagde jeg mærke til, at tæppet under løberen virkede en
smule mørkere. Ganske rigtigt, der var temmelig vådt. Det er altså ikke
småsjatter, han kommer af med. Så jeg må have fat i Raiku igen i morgen. Gad
vide, om jeg snart kan få rabat med alle de besøg i år Han har nemlig
også tynd mave, som jeg prøver at få bugt med ved at drysse HUSK i
vådfoderet efter råd fra Raiku. Det ser så småt ud til at hjælpe, hvis han
så bare kunne finde bakken og ikke stille sig med rumpen ud over kanten

Jeg håber, at hun har noget godt at sige, for jeg orker ham snart ikke mere.
Nu var han lige blevet lidt mere tillidsfuld efter bortfaldet af Harry og
Hampus. Men efter 7 år er han stadig lunefuld, for at sige det mildt. Jeg
har dog været indstillet på og givet ham chance efter chance, men jeg kan
også se, at Freja og Quincy har fået nok af ham. De undgår ham, hvis det er
muligt, og sådan bør det ikke være.

Der er så også omplacering, men jeg ved ikke, hvem der vil have en piskat.
Med mindre han holder op, hvis han bliver enekat. Bare lidt svært for mig at
se, da han elsker at putte med de andre.

Måske skulle jeg bare gøre kort proces, som en meget kontant veninde
foreslog. Når du er i 3. omgang kemo på 4 år, nytter det altså ikke noget,
at du går med dårlige nerver p.g.a. kattene hele tiden. Det har dit system
slet ikke godt af. Få alle sammen aflivet, hold en pause og anskaf dig så
nogle andre, som er raske !! tak for kaffe, men nej tak. De er jo mine børn.
På den anden side kan jeg godt følge hende lidt. Og det er dælme svært at
holde mig selv ovenvande, når jeg hver dag skal overveje mine skridt, når
jeg kommer hjem. Hvem har nu skidt foran hoveddøren på trods af bakken i
entreen? og jeg tør dårligt lægge mig til at sove i forvisning om, at jeg nu
får våde fødder igen. Og jeg synes, at her stinker af pis konstant, og ikke
fra bakkerne. Men det tror da pokker, hvis Uther er begyndt at bruge hele
lejligheden som sin private bakke

Nå, jeg kom vist lidt ud på tangenten, men jeg blev s'gu så sur og trist.
Jeg må se, hvad Raiku siger i morgen.

M.v.h. og fortsat god dag
Lise

Fra : Siri

Dato : 24-09-06 13:39

Kære Lise.
Det er OK at "læsse af" her, synes jeg.
Vi kender alle til glæder og sorger ved det at have kat - og til livets
store og små lussinger i øvrigt.
Du har dit at slås med, og du har lige mistet Yazoo oveni. Tro mig, jeg
ved, hvad det er at miste.
Måske savner Uther også Yazoo, selvom de måske ikke var perlevenner her
i livet - man kan også savne den man elsker at hade, siges det - éns
yndlingsfjende, eller 'pet peeve' som de siger på engelsk (fik du den,
'pee-ve' lille forsøg på at få dig til at le....
Måske er det det bedste at få Uther omplaceret, hvis han nu bare ikke
trives med at være i flok - sådan er vi jo nogen, der har det, jeg kan
ialtfald godt få flok-kuller, omend jeg ikke tisser i sengen af det
Hvem vil have en som ham, med evt uvaner - tja, måske har nogen herinde
ideer til, hvordan man tester, om uvanerne forsvinder, hvis han får et
roligere liv - eget værelse i en uges tid eller flere, en uge i en rar
kattepension (hos Jannie, måske) - ikke uden omkostninger, men måske går
det o-p op med Raiku-regningerne...?
Eller kan han ikke lide sin bakke - foretrækker noget andet grus -
trænger til noget andet foder? Det er det, jeg læser om mht
bakke-problemer.
Men der er garanteret andre mere erfarne mht de store flotte katte, der
kan råde dig.... andre NFO-mennesker, eller MCO - det er da vist lidt
samme boldgade, er det ikke? Hvad ved jeg - jeg har 'kun' een lille
perser.
Men al mulig trøst og opbakning herfra.... Prøv... ham Uther må kunne få
det godt, hos dig, eller hos en anden tålmodig sjæl. Han er jo flot og
nuttet - nogen må ha' et hjerte for ham, hvis han bare skal være ene-kat
et andet sted.
Kæmp for alt, hvad du har kært?
Varme hilsner, Siri

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-06 14:54

Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff <lboden@mail.nospam.dk> wrote:
> Som om at jeg ikke har haft nok at tænke på med stakkels Yazoo, så
> er min dyne blevet pisset på igen i nat. 2 gange på en uge Godt
> at dynen er så tynd, at den kan være i vaskemaskinen.

Åh nej Lise, ikke også dette oven i alt det andet. Det er næsten for
meget.

Bare jeg dog kunne give dig et godt råd, for det er da en uholdbar
situation du er havnet midt i. Her står jeg med en stor have og en
stor kattegård til een lille mis, jeg ville så gerne dele med dig hvis
jeg kunne.

Jeg håber for dig, at Raiku kan hjælpe. Det kan jo være at Uther måske
har blærebetændelse, eller tror du, at det kan være savnet af Yazoo ?
Katte er vist umiddelbart klogere end man går og tror. Bare dog de små
kunne fortælle hvad der galt, det har jeg også ønsket tit.

Jeg tænker på dig og be'r til at problemet bliver løst hurtigt.

Mange venlige hilsener

Tove :)

Fra : helena

Dato : 24-09-06 16:37

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:45167261$0$13930$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> begyndt at bruge hele lejligheden som sin private bakke
>
> Nå, jeg kom vist lidt ud på tangenten, men jeg blev s'gu så sur og trist.

Fik den tanke at han måske er stresset? Så vil et par Feliway i
stikkontakterne sikkert hjælpe. Er lidt dyre, men er vel et forsøg værd. Kan
købes på www.netdyredokter.dk

Held og lykke med det.
Helena

Fra : "

Dato : 24-09-06 16:47

Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff wrote:
Og jeg synes, at her stinker af pis konstant, og ikke
> fra bakkerne. Men det tror da pokker, hvis Uther er begyndt at bruge
> hele lejligheden som sin private bakke

Er han 100% indekat? Har han mulighed for at være ude i en have eller andet?
Hvis ikke, så kan det sagtens være det, der er problemet, hvis han intet
somatisk fejler. At han simpelthen vil ud og ikke trives i lejlighed
(udelukkende indendøre) længere - evt. bare i en have. Prøv at snakke med
Raiku om det.
Det er kendt viden, at indekatte har forhøjet risiko for urenlighed, og
andre adfærdsproblemer end ude/-indekatte.

Hvis det er rent adfærdsbetinget kan nye omgivelser nogle gange løse
problemet.
Men du har ret - det kan være svært at omplacere en urenlig kat. Måske du
kan gøre det "på prøve"?

/M

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 24-09-06 17:39

Glemte at sige, at det ikke er pludseligt opstået. Det har stået på igennem
længere tid, nok gennem flere år at dømme efter indtørrede skjolder på mine
tidligere og nuværende dyner. Det er bare først blevet meget tydeligt nu.
Jeg har en tråd tilbage fra 22/5, hvor jeg første gang oplevede at blive
tisset på. Men skrev også der, at det ikke er nyt. Det nye er, at jeg nu er
100% sikker på, hvem synderen er.

Jeg har tænkt lidt over det i løbet af eftermiddagen. Stedet i entreen var
Hampus's favoritplads, og Freja lå der forleden dag. Freja ynder også at
ligge i mine knæhaser eller ved mine fødder, mens Yazoo lå i arm under
dynen. Pudsigt nok de steder i sengen, hvor der bliver tisset nu. Ingen af
dem har dog ligget i mit tøj eller mine hjemmesko, så den undrer mig lidt.
Plaiden, som nu er fjernet fra benenden af sofaen, er også et yndet værested
for kattene, når jeg ligger der. Men Uther kan også godt lide at ligge på
plaiden eller i knæhaserne, så det undrer mig såre, at han pisser, hvor han
selv kan komme til at ligge.

Jeg har en Feliway, som nu er kommet i stikkontakten, har kun brugt den
nytårsaften ellers. Og ja, alle katte er 100% indekatte i en lejlighed på 2.
sal på Frederiksberg. Han har aldrig været ude, men jeg tror faktisk, at han
opholdt sig lidt i en løbegård hos opdrætteren i tidernes morgen. Set i
bakspejlet skulle vi aldrig have købt ham, da det var opdrætteren, der
valgte ham som selskab for Merlin. Og vi var dumme nok til at stole på deres
fornemmelse. Jeg burde nok have slået bremsen i, allerede da vi så ham,
eftersom han ikke var til at komme i nærheden af som bette. Men man bliver
jo klogere med tiden.

Når jeg har talt med Raiku, aflægger jeg rapport.

M.v.h.
Lise

Fra : Siri

Dato : 24-09-06 18:42

> Lise Hudtloff Nielsen Bod... skrev:
> Glemte at sige, at det ikke er pludseligt opstået. fra 22/5, hvor jeg
første gang oplevede at blive > tisset på.

De kattebøger, jeg har læst, skriver, at det er en klassisk
'hævnakt/straf' fra katten, hvis den føler sig tilsidesat eller
ignoreret, f eks, hvis der flytter en ny (kat eller menneske) til eller
fra husstanden. Det har andre sikkert også skrevet dengang. Måske skal
han bare ekstra-forkæles, selvom man klart kan blive sur og føle, at det
fortjener han ikke. Måske ikke, men hvis det kan løse problemet....

< Men skrev også der, at det ikke er nyt. Det nye er, at jeg nu er
> 100% sikker på, hvem synderen er.

Godt! Erkendelse er første trin til løsning af problemet - det er da et
lyspunkt!

> [...]
> plaiden eller i knæhaserne, så det undrer mig såre, at han pisser, hvor han

Det slår mig altså, som om flotte Uther er hammer-jaloux, og vil have
pladsen for sig selv, når han ikke kan få det, så er det "næstbedste" at
ødelægge fornøjelsen for de andre? Jeg kan tage/læse fejl - men hvis det
er både hans og de andres favoritpladser, det går ud over, så er det
måske jalousi - og så skal han jo 'bare' være ene-kat i et nyt hjem,
hvor han får det hele for sig selv, og hvor de bare vil elske ham - især
hvis problemerne derved ophører....
Bare for at vise, at der sikkert er nogen, der gerne vil have ham og
give ham et dejligt hjem:
http://www.vildkat.dk/index.php?sidenummer=12 - ja, de efterlyser godt
nok en yngre kat, og en MCO, men en flot NFO er vel næsten bedre til en
lille familie, der vil have indekat. (Kan man mon overhovedet få en stor
livlig MCO "kanonkat" til at trives som indekat - lyder lidt vildt i
mine øren). Lav en annonce om 'jaloux NFO søger nyt hjem som enekat, da
han ikke trives med de andre katte', og beting dig så kontakt/besøgsret
Det har jeg tilbudt min kats tidl. ejere, hvis de vil - de behøver
ikke at tabe kontakten med deres lille skat (de fik allergi i familien),
og det behøver du heller ikke.
Jeg har overtaget min Gia med gensidig 'fortrydelsesklausul', dvs jeg
kan levere hende tilbage, hvis det ikke går, og tidl ejere har betinget
sig dette, og det har vi kontrakt på. Det er jeg glad for - og de føler
sig mere trygge, da de også har betinget sig, at hun ikke må komme
videre til andet hjem eller aflives (medmindre der er sket dødelig
ulykke - uha..), hvis der er problemer, men skal hjem til dem igen i så
fald. Der er nu ikke noget, tværtimod, men jeg ved, at de selv har haft
problemer med hende - løst med Feliway - nok fordi der har været noget
stress på i øvrigt. Så reagerer katten, men det kan man ændre på ved at
ændre omgivelserne... lettere sagt end gjort!

.. Og vi var dumme nok til at stole på deres > fornemmelse.

Mjoh, njarh, dumme og dumme, det vil jeg ikke sige - er det
ikke generelt godt at lytte til avleren - det ville jeg ialtfald ha'
gjort, og det bliver man rådet til 'alle vegne' - så det skal du ikke
lægge dig selv til last. Slå ikke på dig selv - det fortjener du ikke

>Jeg burde nok have slået bremsen i, allerede da vi så ham,
> eftersom han ikke var til at komme i nærheden af som bette.

Det er altid godt at stole på sin egen 'radar', sin 'gut feeling', sin
egen fornemmelse -

> Men man bliver > jo klogere med tiden.

Ja, det er nemt at være bagklog, men slå nu ikke på dig selv, kære Lise,
se fremad - der er dog noget godt: Kattebasserne! Også selvom en af dem
måske skal have nyt hjem - som sagt, man behøver ikke at tabe kontakten,
og hvis han er vaccineret og holdt i god form, så er der vist mange, der
gerne vil have en flot Uther til at være konge i deres hjem.....
Når jeg læser din beskrivelse igen, så lyder det også, som om han vil
markere Yazoo's gamle territorie som sit eget nu - hvis han markerer
dér, hvor det ellers var Yazoos domæne? Det er jo logisk katteadfærd, så
vidt jeg læser mig til. Der er nok generelt stress blandt kattene p gr
af Yazoos sygdom og ;-( (tåre - kan se, at han var dejlig!) bortgang, og
nu er der sikkert en form for omarbejdning af rangfølgen i gang - kan
det være det.....

> Når jeg har talt med Raiku, aflægger jeg rapport.

Godt - det bliver spændende at høre!
Op med modet, Lise, det er svært, men du kan!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 24-09-06 19:31

Jeg har nu læst hele tråden igennem og tager det sidste først:

[...]

Hævnagt/straf, ja det skrev man dengang. I dag påstår adfærdsforskerne,
at katte hverken forbinder urin og afføring med noget urenligt eller
straffende, men en måde at fortælle, at den er utryg, og at der er noget
galt med dens omgivelser. Så du er inde på det rigtige, nemlig, at han
skal have ekstra positiv opmærksomhed.

Katte er meget følsomme, han måske mere end de andre katte, og prøv at
se verden fra hans side. Han fornemmer, at hans faste holdepunkt, nemlig
dig, ikke er rask, og hans ven, som han trods alt puttede med, er ikke
mere. Han prøver nu selv at gøre sin verden tryg ved at afsætte sin lugt
så kraftigt som muligt og så mange steder som muligt.
Og ud fra, hvad du fortæller om ham, var han også som killing lidt af en
bangerøv.

At lade ham omplacere eller aflive nu, tror jeg du vil komme til at
fortryde. Uanset hvor stærk du er psykisk, er nervespidserne alligevel
mere tyndhudede i perioder med stråler og kemo. Tro mig, jeg har prøvet
det! Og netop i den tid var ansvaret og omsorgen (og også problemerne)
for kattene det, der holdt mig på banen - om ikke i fulde omdrejninger,
så dog i omdrejninger. Havde jeg skullet tage afsked med et af mine dyr
i den periode, havde det nok tæret mere på mig end under normale
omstændigheder.

Al mulig held og lykke - også med tissetrolden

PS: Jeg husker ikke at have læst noget om, hvor mange kattebakker du
har, men det er ingen skade til at anskaffe et ekstra - så er det prøvet
også!
(sammen med Feliway'en).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 24-09-06 20:28

> Så du er inde på det rigtige, nemlig, at han
> skal have ekstra positiv opmærksomhed.

Han var faktisk blevet bedre, efter at Hampus forsvandt. Han begyndte at
lægge sig hos mig, og en sjælden gang kunne han ligge ½ minut i arm. Nu ser
han forskræmt ud igen. Og han har lige ligget ved siden af mine ben. Da jeg
rettede mig op for at kæle med ham og give den ekstra positive opmærksomhed,
stak han af. Præcis som i gamle dage.

> [...]
> så kraftigt som muligt og så mange steder som muligt.
> Og ud fra, hvad du fortæller om ham, var han også som killing lidt af en

Altid. Han er aldrig blevet børstet. Heldigvis er hans pels stort set
ikke-filtrende. Den ene gang jeg prøvede at rede hans mave, fik jeg en klo i
kinden. Kloklipning giver mig altid mange rifter, og han er sur på mig i
flere dage efter.

> [...]
> det! Og netop i den tid var ansvaret og omsorgen (og også problemerne)
> for kattene det, der holdt mig på banen - om ikke i fulde omdrejninger,

Det tærer næsten mere at have en fornemmelse af at have et svinsk hjem, der
stinker Alene det skjoldede gulvtæppe, som jeg ikke helt har energi til
at rense, afholder mig fra at få nye gæster på besøg. Og så tanken om lugten
af pis, gør det endnu værre.

> Havde jeg skullet tage afsked med et af mine dyr
> i den periode, havde det nok tæret mere på mig end under normale
> omstændigheder.

Ja tak, 3 siden november har trukket lidt tænder ud.

> Al mulig held og lykke - også med tissetrolden

Jo tak, så længe det varer

> PS: Jeg husker ikke at have læst noget om, hvor mange kattebakker du
> har, men det er ingen skade til at anskaffe et ekstra - så er det prøvet
> også!
> (sammen med Feliway'en).

3 store overdækkede bakker i brug til nu 4 mislinger, og jeg har en ekstra
overdækket, som ikke nåede at komme frem, inden Yazoo stod af. Jeg har
desværre observeret, at den sidstankomne bakke ikke lukker helt tæt til i
bagkanten, og da Merlin tisser i banken ved at strinte, så det løber ned ad
bagvæggen i bakken, frygter jeg, at det så vil løbe ud på gulvtæppet. Så
indtil videre står den bare til pynt på radiatoren. Jeg kan jo desværre ikke
sætte navne på bakkerne, selv om det ville være smart

M.v.h.
Lise

Fra : "

Dato : 24-09-06 19:47

> [...]
> lejlighed på 2. sal på Frederiksberg. Han har aldrig været ude, men
> jeg tror faktisk, at han opholdt sig lidt i en løbegård hos

Udendørstrangen er ikke udelukkende betinget af om katten har været udenfor
før. Det kan sagtens opstå hos 100% indekatte der aldrig har været udenfor,
og der er en forhøjet risiko for at det sker. Det er ikke nødvendigvis
ensbetydende med fritløbende, men blot at katten har et udendørsareal at
opholde sig på udover indendøre (f-eks- indhegnet have eller lignende). Det
kan være nok som adspredelse - og til at kurere urenlighedsproblemer mm.

> [...]
> burde nok have slået bremsen i, allerede da vi så ham, eftersom han
> ikke var til at komme i nærheden af som bette. Men man bliver jo
Ja, det gør man..

> Når jeg har talt med Raiku, aflægger jeg rapport.
Raiku er god, spørg om det eventuelt kan skyldes det manglende udeliv.

/M

Fra : helena

Dato : 24-09-06 22:26

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:4516b49c$0$13930$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg har en Feliway, som nu er kommet i stikkontakten, har kun brugt den
> nytårsaften ellers. Og ja, alle katte er 100% indekatte i en lejlighed på

Aha, indekatte. Bliver han stimuleret nok ? Indekatte skal gennem aktivering
have afløb for jagttrang. Og det er jo så kun dig der kan det.
Her i huset forgår det ved: en pind med en snor på, som jeg trækker igennem
et hjørne af tæpperne (giver lyd) og missen kaster sig over den, eller
trække den langtsomt afsted og hun okser efter den. Bare brug fantasien.
En cornflakes kasse er også god: åbn den i begge ender og brug føromtalte
pind ved at slå snoren ind i den; katten kommer stæsende fra den anden ende
af stuen og ind gennem hullet. Meget populært.
Papirkugler kan der også kastes med, væk fra katten (det er sjældent at
byttet kommer imod een.)
Men ellers brug fantasien og hvad man ellers har i huset.

VH
Helena

Fra : gitte

Dato : 25-09-06 05:58

> Nå, jeg kom vist lidt ud på tangenten, men jeg blev s'gu så sur og trist.
> Jeg må se, hvad Raiku siger i morgen.
>
> M.v.h. og fortsat god dag
> Lise

Med fare for at virke utrolig dum, hvem er Raiku ... ?

gitte

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 25-09-06 07:32

Hej Gitte

> Med fare for at virke utrolig dum, hvem er Raiku ... ?
>
> gitte

Det er du sikkert ikke, og vi kender jo ikke alle hinandens dyrlæger. Felina
katteklinik v/Raiku Sarvå har bare en stor stjerne hos mange herinde

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/showproduct.php?productid=87&id=7

M.v.h.
Lise

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 25-09-06 07:57

Ja, så har jeg sludret lidt med Raiku. Uther kommer ned til hende på torsdag
til blodprøve og alment check, selv om han blev kigget på, da de blev
vaccineret tidligere på året. Han har dog aldrig fået taget blodprøve, så
det kan blive interessant at se, om han har prøvet at gøre opmærksom på en
dårligdom i mange år.

Hun har dog ikke meget fidus til, at jeg kan få ham til at holde op med at
tisse andre steder, hvis ikke det er p.g.a. sygdom. Når en kat først har
fået forkærlighed for de bløde ting at tisse i, vil den være meget, meget
svær at få til at holde op med det igen. Med mindre man kan finde ud af at
proppe f.eks. dynen ind i bakken og så langsomt tage den ud derfra igen. Det
tror jeg dog ikke, at jeg har lyst til at prøve

M.v.h.
Lise

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-09-06 14:54

> [...]
> mindre man kan finde ud af at proppe f.eks. dynen ind i bakken og
> så langsomt tage den ud derfra igen. Det tror jeg dog ikke, at jeg

Hej igen Lise.

Kan du ikke i første omgang aflevere en urinprøve hos Raiku ? Jeg fik
jo taget blodprøve på Mivser også, og fordi dyrehospitalets udstyr var
itu, skulle den sendes til Tyskland. Jeg måtte betale 850,- kr. alene
for blodprøven, det er godt nok en høj pris, men jeg vil slet ikke
klage over den samlede regning overhovedet, for det første fordi man
ved, at det koster at have dyr, og for det andet, så vidste jeg, at
jeg havde prøvet alt hvad der var muligt for at finde årsagen til hans
sygdom.

Jeg vil prøve at komme med et forslag ang. Uthers urenlighed. Jeg
havde en kastreret hankat tidligere som gjorde det samme (dog ikke i
sengetøjet). Jeg lagde sølvpapir (lyder godt nok fjollet) ud de steder
hvor han havde tisset (efter jeg havde renset). Katte kan ikke lide
sølvpapir, og besørger ikke der hvor det ligger. Jeg prøvede også at
stille små plasticbakker med bunden i vejret i hjørnerne hvor han også
gjorde det. Det hjalp altså efter et stykke tid, men det kan
selvfølgelig også være, at han var holdt op alligevel.

Med hensyn til dine tæpper, så kan jeg fortælle at jeg med stor succes
har brugt "Sapur". Det er et "tørrensepulver" man drysser ud på
pletten, (læg et håndklæde over), lader det tørre til næste dag, hvor
efter man støvsuger det op. Det dufter dejligt af blomster og det
tager altså lugten af kattetis, foruden at pletten også forsvinder.
Jeg håber inderligt at du må finde en løsning, da det jo er en
uholdbar situation du er havnet i.

Undskyld det lange indlæg, men der krævedes jo ligesom en forklaring.

Venlig hilsen

Tove :)

Fra : Siri

Dato : 25-09-06 16:34

-----ditto her - håber, altså!

> Undskyld det lange indlæg, men der krævedes jo ligesom en forklaring.
> Venlig hilsen> Tove :)

Personligt synes jeg, at det er OK med lange indlæg - det handler jo om
at få svar og finde løsninger, og katte er jo ikke ukomplicerede
maskiner med en brugsanvisning.
Måske er det 'old hat', men jeg var inde på denne side
http://www.katteinfo.dk/uren.htm
Og for mig at se er der en del relevante tips at hente, bl.a.

"En kat kan urinere på to måder - enten ved at sidde ned og tisse eller
ved
at strinte. Hvis katten har forrettet sin nødtørft, er »søen« rund, fordi
den sad ned og tissede. Når en kat strinter, står den op, så urinen
sendes
bagud. Hvis »søen« er oval og langstrakt eller afsat op ad en væg eller
lignende, er det derfor tegn på, at den har strintet (se nedenfor).
Katte vil undgå at besørge de steder, hvor de normalt opholder sig. "
Jeg er ikke sikker, men det lød ikke helt, som om han strinter, den gode
Uther - og jeg skal undlade at citere videre, du kan sikkert sagtens
selv finde de ting, det kan handle om. Jeg hæfter mig selv ved, at de
skriver, at katten skal kunne besørge i fred og ro - lader de andre
katte ham i ro, bare en tanke - det kan også handle om, at han trænger
til noget andet grus....Katte har jo sarte poter og kræsne næser.
Men selv om Raiku siger, at det er svært at ændre på, så er det da værd
at prøve alle de ideer, de gode gamle NG-'rotter' kan byde på - den
lyder god, den med sølvpapiret.
Prøv - og se så, om ikke der falder lidt ro over lejren. Hvis han vil
tisse i din seng, så er det vel 'Uther ud af soveværelset' - jeg har
selv en 'Gia ud af køkkenet'-regel, dvs hun har aldrig fået lov at komme
derud, selvom hun har forsøgt, den lille nysgerrig-petrine.
Nemmere sagt end gjort - mange gode tanker - hep hep Lise

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 25-09-06 22:38

> [...]
> bagud. Hvis »søen« er oval og langstrakt eller afsat op ad en væg eller
> lignende, er det derfor tegn på, at den har strintet (se nedenfor).

Uther tisser siddende, Merlin står op og strinter

> Katte vil undgå at besørge de steder, hvor de normalt opholder sig. "

Også derfor jeg er målløs over, at han tisser på min dyne, mens jeg ligger
under den, og hvor han selv gerne ligger.

> lader de andre katte ham i ro, bare en tanke - det kan også handle om, at
> han trænger
> til noget andet grus....Katte har jo sarte poter og kræsne næser.

Ja, de er meget belevne i den retning. Alle får fred, når de er på wc.

> Men selv om Raiku siger, at det er svært at ændre på, så er det da værd
> at prøve alle de ideer, de gode gamle NG-'rotter' kan byde på - den
> lyder god, den med sølvpapiret.

I morgen prøver jeg med noget sprøjte på noget. Noget antikatteetellerandet,
der skulle være totalt uskadeligt, så ser vi, om det hjælper.

> [...]
> selv en 'Gia ud af køkkenet'-regel, dvs hun har aldrig fået lov at komme
> derud, selvom hun har forsøgt, den lille nysgerrig-petrine.

Lidt svært kun at smide ham ud. Så skal alle ud, og det vil da være
frygtelig synd for de to ældste. Quincy ligger ved siden af min hovedpude,
og det har han gjort i 10 år. Freja ligger imellem mine ben, og det har hun
gjort lige så længe. Jeg vil ikke straffe dem p.g.a. ham.

Tak for tips Siri *S*

M.v.h.
Lise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 25-09-06 23:04

> Også derfor jeg er målløs over, at han tisser på min dyne, mens jeg ligger
> under den, og hvor han selv gerne ligger.

Det skal du skam ikke være målløs over!
Jeg har oplevet en fertil han gøre det, men også både han- og
hunkastrater.
Kan tænkes, at de på den måde markerer et fælles tilholdssted (blander
lugt), altså både mit og deres.
Og da katte ikke forbinder urinering med noget negativt, sover de
gladelig oven i det. Fugten er jo trængt ned, kun lugten er tilbage.

Men katte hverken tisser eller har afføring, hvor de spiser, så et godt
råd er så at sætte små skåle med tørfoder på hans favorit-tissesteder.
Må dog tilstå, jeg har svært ved at forestille mig din dyne overdrysset
med tørfoder. Eller jo, det kan jeg godt (undskyld)

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 25-09-06 23:37

> [...]
> Må dog tilstå, jeg har svært ved at forestille mig din dyne overdrysset
> med tørfoder. Eller jo, det kan jeg godt (undskyld)

Hehe Hanne, jeg kan også forestille mig liggende under en dyne, med tørfoder
over det hele. Jeg tror ikke, at jeg får nok nattesøvn så, og den er rimelig
urolig i forvejen. Så det må nok blive det der sprøjtenoget *S*

God nat og sov godt *S*

M.v.h.
Lise (der har leget 1 time med misserne i dag, det fandt de stort behag i,
selv de to gamle. Så ser vi, om aktiveringen giver gevinst ang. tisseriet
*S*)

Fra : Siri

Dato : 26-09-06 10:52

> Lise Hudtloff Nielsen Bod... skrev:
>
> I morgen prøver jeg med noget sprøjte på noget. Noget
antikatteetellerandet,
> der skulle være totalt uskadeligt, så ser vi, om det hjælper.

Det skulle vel ikke være Feliway - det siges at virke! Gias tidl. ejere
brugte det i en periode, hvor hun var hys og mjavede meget skingert i
eet væk, uden at der var noget fysisk i vejen. Godt at vide, hvis hun
skulle 'flippe' igen, men jeg tror, at det handler om opmærksomhed. Det
gør det måske også for Uther...

tisse i din seng, så er det vel \'Uther ud af soveværelset\' > Lidt svært
> [...]
gjort i 10 år. Freja ligger imellem mine ben, og det har hun
> gjort lige så længe. Jeg vil ikke straffe dem p.g.a. ham.

Dit lykkelige asen - det lyder smadderhyggeligt!

> Tak for tips Siri *S*
> M.v.h.
> Lise

No probs Lise - any time Og jeg synes godt, at du kan "smide" Uther
ud af soveværelset og så have de andre derinde. Det er jo ikke at gøre
forskel på den måde, for der er jo alligevel forskel på kattene - forstå
mig ret, de er ikke ens og skal ikke behandles ens. Det er ejheller en
straf - hvis han ikke trives med at sove i sengen eller i rum med de
andre - måske trives han bedre med at sove i et andet rum i fred.. Hvis
du har det godt med det, så kan du jo lade dørene i lejligheden stå åbne
(eller bare døren til eet rum), og lade ham sove, hvor han så lægger
sig. Gia lægger sig tit bare på gulvet og sover, uanset, hvormeget jeg
så lokker for hende med bløde puder i sengen - hvor hun til gengæld slår
sig ned i midten hele dagen
Han er så flot, ham Uther - det må kunne lykkes at gøre ham til en
tilfreds kat, men himlen må vide hvordan... Jeg hepper på alle de
eksperimenter, du må i gang med. Håber, at Feliway hjælper...
God bedring med det hele....

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 27-09-06 11:01

> [...]
> eet væk, uden at der var noget fysisk i vejen. Godt at vide, hvis hun
> skulle 'flippe' igen, men jeg tror, at det handler om opmærksomhed. Det

Nej, der er Feliway i stikkontakten. Det skulle hedde noget med stopkat
eller katstop. Men jeg har ikke fået det købt, og jeg må også udskyde Uthers
dyrlægebesøg. Jeg har været i penicillinbehandling siden torsdag, og nu har
jeg 38 i feber, så jeg må være klar til at gå til egen læge, hvis ikke
feberen er faldet. Jeg skal trods alt være kvik nok til at fodre varylerne,
tømme bakker og lege med dem *S*

Men han har ikke tisset andre steder siden tidligt søndag morgen, og han
virker også mere tillidsfuld igen. Og han har meget sjov ud af at lege. Selv
Freja på 12 legede med drillepinden, og Quincy på 10 får sin tredje ungdom
*S*

> Dit lykkelige asen - det lyder smadderhyggeligt!

Det er også rigtig hyggeligt, men det kan give kramper i benene, når der
ligger en kat, og jeg ikke vil være bekendt at flytte mig, fordi katten så
bliver generet *G*

> [...]
> straf - hvis han ikke trives med at sove i sengen eller i rum med de
> andre - måske trives han bedre med at sove i et andet rum i fred.

Lad os bare sige det på den måde, at når jeg går i seng, overhaler han mig
på vejen, og jeg kan dårligt få lov til at lægge mig på plads, før han har
møffet sig til en plads mellem mine ben. Så han hygger sig gevaldigt i
sengen *S*

Nå, jeg må vente til noget blodprøve noget til næste uge. Og så længe han
holder tør, er det jo fint *S*

M.v.h.
Lise

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-09-06 11:10

> [...]

> og han virker også mere tillidsfuld igen. Og han har meget sjov ud
> af at lege. Selv Freja på 12 legede med drillepinden, og Quincy på

Pøj pøj og 7-9-13, Lise. Det ser meget lovende ud for Uther. Han har
da nok kedet sig, så det er bare dejligt at lege med mor og de andre
søskende, bliv endelig ved :)

Rigtig god bedring til dig.

Venlig hilsen

Tove :) :)

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 27-09-06 12:26

> Pøj pøj og 7-9-13, Lise. Det ser meget lovende ud for Uther. Han har da
> nok kedet sig, så det er bare dejligt at lege med mor og de andre
> søskende, bliv endelig ved :)
>
> Rigtig god bedring til dig.

Tak tak *S* han har fået en tid næste torsdag, så er jeg også ude af
penicillinen. Og så tror jeg næsten, at hun skal se, om hun kan klippe kløer
på ham, når nu hun alligevel er ond ved ham. Han hænger i tæppet, hvilket
jeg fandt ud af, da jeg skulle fjerne lidt tynd mave fra hans pels. Uha,
hvor blev han sur. Så nu går han og surmuler nogle dage, hvis jeg kender ham
ret *G* Og han vil ikke være til at få fat i det næste lange stykke tid.
Lidt speciel herre *G*

M.v.h.
Lise

Fra : Kate

Dato : 30-09-06 09:58

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> wrote in

> Det er også rigtig hyggeligt, men det kan give kramper i benene,
> når der ligger en kat, og jeg ikke vil være bekendt at flytte mig,
> fordi katten så bliver generet *G*

Hold op, hvor er de forkælede Mine ville vist elske at bo hos dig,
for de må på det bestemteste ikke ligge på mig når jeg skal sove. De må
gerne være i sengen, men det skal være på en måde så jeg kan sove, dvs
i fodenden. Dog er det kun med lange mellemrum at en enkelt, nemlig
Mowgli, ligger i sengen hos mig.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 25-09-06 22:28

Hej Tove

> [...]
> koster at have dyr, og for det andet, så vidste jeg, at jeg havde prøvet
> alt hvad der var muligt for at finde årsagen til hans sygdom.

Det vil komme til at knibe med en urinprøve fra ham, da de alle bruger alle
bakker.

> [...]
> plasticbakker med bunden i vejret i hjørnerne hvor han også gjorde det.
> Det hjalp altså efter et stykke tid, men det kan selvfølgelig også være,

Jeg har fået anbefalet at sprøjte noget antikattenoget på. Det skader
hverken mennesker, dyr eller møbler og tæpper, så det vil jeg prøve at
finde.

> [...]
> må finde en løsning, da det jo er en uholdbar situation du er havnet i.

Jeg har et par kasser Sapur, så det vil jeg lige huske på. Tak for tippet
*S*

M.v.h.
Lise

Fra : gitte

Dato : 25-09-06 08:51

"Lise Hudtloff Nielsen Bodenhoff" <lboden@mail.nospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er du sikkert ikke, og vi kender jo ikke alle hinandens dyrlæger.
> Felina katteklinik v/Raiku Sarvå har bare en stor stjerne hos mange

tusinde tak for svaret Lise, jeg læser jo med her via Outlook Express og
almindelige nyhedsgrupper, så jeg ser ikke så tit på den hjemmeside, hvor
mange af Jer poster fra.

Næ, jeg kender hende ikke, jeg bor jo selv på Fyn ... så ..

gitte