Hvornår rejse alene?
Fra : Marianne

Dato : 24-09-06 08:55

Hej

Hvornår - fra hvilken alder - synes I det er forsvarligt at lade et barn
rejse med fx Intercity-tog, hvis der er aflevering på rette togvogn/sæde i
den ene ende og afhentning på stationen i den anden - samt mobilkontakt
undervejs?

Det kommer naturligvis an på barnet.

Min 10-årige dreng synes sagtens han kan, og han er vant til at tage bussen
rundt i sin hjemby (kbh). Men mor kvier sig lidt.

På den anden side ... hvad kan der ske? Det er unægtelig dyrt i tid og kr.
at følge ham, hvorfor antallet af besøg ikke bliver så hyppige.

mvh
Marianne

Fra : Mus

Dato : 24-09-06 09:11

Hejsa.
Der er evt børneguide tog, som kan benyttes op til 12 år mener jeg.
Det har min knægt på 8 brugt siden en del gange og der er altid personale
der kigger efter vores kære unger. Man skal udfylde en seddel med
kontaktpersoner på levere og henter osv.
Hilsen Bente

Fra : Ivar

Dato : 24-09-06 10:23

Marianne skrev:

> Min 10-årige dreng synes sagtens han kan, og han er vant til at tage bussen
> rundt i sin hjemby (kbh). Men mor kvier sig lidt.

Man kan nok ikke sætte en generel alder på sådan noget. Det er
afhængigt
af hvad barnet kan og hvad forældrene tør lade deres børn gøre.
Hvis han har kørt strækningen flere gange, og er vant til at køre bus
alene, er springet vel ikke så stort.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html

Fra : Holst

Dato : 24-09-06 16:13

Marianne wrote:

> [...]
> den ene ende og afhentning på stationen i den anden - samt mobilkontakt

Som spejderleder har jeg kendt en del 10-årige, som jeg bestemt ville
have fundet det fuldt ud forsvarligt at sende på rejse på den måde.
Mange forældre har dog meget svært ved at give slip på deres børn, så
mange forældre vil sikkert have en anden mening end jeg om netop deres
børn. Men der er naturligvis også nogle børn, som slet ikke er modne nok
til at klare noget sådant, når de er 10 år gamle.

Så du kan ikke få et præcist svar på dit spørgsmål. Spørg nogen, som
kender barnet godt, og som ikke er barnets mor eller far.

> Min 10-årige dreng synes sagtens han kan,

Og det er en vigtig ting. Hvis barnet ikke selv er parat, er det næppe
nogen god idé. Hvis din 10-årige søn er parat, så er han det sikkert
også. Så er det bare mor, der skal lære at give slip.

> På den anden side ... hvad kan der ske?

Næppe noget alvorligt. Og i disse moderne tider er det vel bare et
spørgsmål om at udstyre han med en mobiltelefon, så du kan komme i
kontakt med ham under rejsen, og på www.bane.dk kan du følge selve toget
og eventuelle forsinkelser.

Så er han parat, så send ham dog af sted.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-09-06 16:22

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Min 10-årige dreng synes sagtens han kan, og han er vant til at tage
> bussen rundt i sin hjemby (kbh). Men mor kvier sig lidt.

Jeg ville personligt hellere lade mit barn tage toget end bussen - og når
han åbenbart klarer busserne, ville jeg på dine skitserede betingelser finde
det helt ok med togrejse.

Hilsen Inger

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-09-06 16:29

Marianne skrev:
> [...]
> den ene ende og afhentning på stationen i den anden - samt mobilkontakt

Fra Thomas var ti år, rejste han jævnligt alene frem og tilbage mellem
Århus og København i både tog og bus uden problemer.

Men allerede som syvårig kunne han klare turen fra Århus til Nordjylland
i tog alene.

Jeg har det værre nu (hvor han er 16) med at han går til klassefest en
lørdag aften og kommer sent hjem, end jeg havde det med at sende ham med
offentlig transport, da han var lille.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Holst

Dato : 24-09-06 16:45

Benedikte Brisson wrote:

> Jeg har det værre nu (hvor han er 16) med at han går til klassefest en
> lørdag aften og kommer sent hjem, end jeg havde det med at sende ham med
> offentlig transport, da han var lille.

Der er nok også større grund til bekymring

Fra : Sabina H.

Dato : 24-09-06 18:48

Marianne wrote:
> [...]
>
> På den anden side ... hvad kan der ske? Det er unægtelig dyrt i tid
> og kr. at følge ham, hvorfor antallet af besøg ikke bliver så hyppige.

Min søn rejste alene fra Roskilde til Vejle allerede som 8 årig, og klarer
nu, i en alder af 12, samme tur som om det er ingenting...
det eneste vi har gjort er at give ham en mobiltelefon med de relevante
numre i.... et kort i hans taske(r) hvor der står navn, adresse,
telefonnummer og begge forældres navne og adresser og telefonnumre...
og så har vi hentet og bragt ham til og fra toget i begge ender....
faktisk var det kun nødvendigt de første 4-5 gange at følge ham ind til
pladsen, så klarede han det selv fra da af....

du vil være forbløffet hvis du opdager hvor mange unger der egentlig rejser
turen selv.... især søskendepar gør det....

når det er sagt, så rejser min 9 årige bonusdatter stadig med børneguiden,
og er glad for det.... hun har ikke selv ytret ønske om at rejse alene, det
havde min søn dog i sin tid.....

og ja, det er sku svært at slippe dem, men mobiltelefonen gør det muligt at
give ungerne en del mere frihed end vi selv var vant til i sin tid..... hvis
knægten føler sig klar, så er det da bare at prøve.... evt første gang rejse
med i samme tog, men i hver sin vogn, så du er sikker på at han har tjek på
situationen.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Marianne

Dato : 24-09-06 20:26

Tak for jeres svar. Vi prøver

mvh
marianne

Fra : nana sørensen

Dato : 26-09-06 14:43

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in message
> Tak for jeres svar. Vi prøver
>
> mvh
> marianne

Ja, prøv det. En mobiltelefon er en rigtig god ide´, om ikke andet for den
mentale sikkerhed i at i kan få fat i hinanden når som helst.
Da jeg var 11 fløj jeg alene mellem dk og belgien flere gange om måneden.
Det var kun de første par gange jeg havde en guide på.