Virus eller..?
Fra : Henrik Hartig

Dato : 23-09-06 17:40

Hej
Min SuSE 10.0 opfører sig underligt.
Når maskinen har været tændt i ½ dag, begynder hdd pludselig at arbejde og
arbejde. Hvis jeg ikke når at lukke pc'ën, er ressourcerne så optaget at
der ikke er andre muligheder end at trykke på OFF-knappen.

Er der en log-fil eller noget hvor jeg kan se hvad der er galt? Kan det være
en virus?

/henrik

Fra : Kent Friis

Dato : 23-09-06 18:36

Den Sat, 23 Sep 2006 18:39:40 +0200 skrev Henrik Hartig:
> [...]
> der ikke er andre muligheder end at trykke på OFF-knappen.
>
> Er der en log-fil eller noget hvor jeg kan se hvad der er galt?

Prøv at have "top" kørende når/inden det starter, og se hvad der sker.
Umiddelbart tænker jeg "updatedb", men den burde ikke tage så mange
ressourcer at maskinen dør af det. Og dog, hvis harddisken(e) kører
uden DMA, er der ikke mange ressourcer tilbage sålænge en sådan
process kører.

> Kan det være en virus?

Teoretisk muligt, men usandsynligt. Så er det mere sandsynligt at din
maskine er blevet "Pwnded", og indgår i et spam-netværk, men det
burde ikke sløve maskinen mærkbart, kun internet-forbindelsen (man
ønsker jo ikke at blive opdaget).

Mvh
Kent

Fra : Tomas

Dato : 23-09-06 18:38

On Sat, 23 Sep 2006 18:39:40 +0200, Henrik Hartig wrote:

> [...]
> der ikke er andre muligheder end at trykke på OFF-knappen.
>
> Er der en log-fil eller noget hvor jeg kan se hvad der er galt? Kan det være

Der er sikkert ikke noget galt, så lad være med at slukke, lad i stedet
maskinen blive færdig med det den er i gang med. Det kunne være updatedb,
eller noget i den stil, brug top til at se hvilke processor der kører.

Kig i /var/log/messages, eller hvad du nu har. Kig også i /etc/cron.daily
(og de andre cron.*) for om der skulle være noget der bliver kørt på
bestemte tider, men som du mener at kunne undvære.

Jeg er ikke bekendt med hvordan suse specifikt er indrettet, så prøv dig
lidt frem.

Tomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 24-09-06 09:27

Tak for jeres gode svar.
I går faldt jeg i søvn, og havde ikke slukket pc'en. I dag kører pc'en fint,
så min tanke er at de måske er updatedb, som I begge skriver om. Ellers vil
jeg følge jeres råd, når/hvis maskinen går amok igen

/henrik

Fra : Max Andersen

Dato : 24-09-06 20:50

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> så min tanke er at de måske er updatedb, som I begge skriver om. Ellers vil
> jeg følge jeres råd, når/hvis maskinen går amok igen

Jeg har oplevet lignende problemer både med windows og suse, men det var
en harddisk fejl, så hver gang jeg ramte data i et bestemt område, låste
pc'en.

Well, bare lige lidt info herfra :)

Max