Fullrates ugentlige krise fortsætter??
Fra : emilrune@gmail.com

Dato : 23-09-06 17:22

Hej gruppe,

Ja...så skal vi til det igen. Tror jeg (?)

Jeg har siden torsdag aften haft kæmpe besvær med min Fullrate 2Mbit
linie, og jeg er nu temmelig fortvivlende. Forbindelsen kommer og går
som vinden blæser, og jeg kan ikke score mig ind på om det faktisk er
min linie der har problemer, eller udstyr lokalt hos mig. Jeg håber
forbindelsen holder så længe at jeg kan få postet det her ;)

I første omgang troede jeg det var min ny-formaterede workstation der
havde et problem, da jeg godt kunne komme på nettet gennem min server
(begge maskiner kører trådløst over routeren med identiske Linksys
netkort). Der blev afprøvet en række forskellige ghosts på maskinen,
men lige lidt hjalp det. Og sidenhen satte også serveren ud - total
død linie.

Det virkelig mystiske skete så da jeg ville logge ind i routeren for
at tjekke indstillingerne; så kunne jeg pludselig ikke bruge
password'et mere, det var ændret til fabriksindstillingen 1234! Og da
jeg sagtens kan bruge mit LAN, flytte filer mellem computerne osv, så
er jeg temmelig sikker at det ikke er mig og mit udstyr der er ude i
hampen.

Så mistanken ligger så igen hos Fullrate/min Fullrate router/linien.
Da deres "kundeservice"/tech support jo som bekendt skrider fredag kl
16, så har man unægteligt lidt af et problem når man prøver at
fejlfinde. Jeg ville blive meget glad hvis der er andre Fullrate
brugere der lige kort kunne respondere på dette, om hvorvidt de også
oplever problemer lige nu (hvis i da ellers kan komme på? ;). Så
behøver jeg ihvertfald ikke ligge og rode med mine maskiner, hvis jeg
bare kunne få lidt klarhed over tingene.

På forhånd mange tak!

Fra : Jan

Dato : 23-09-06 20:40

Hejsa,

emilrune@gmail.com wrote:

> [...]
> behøver jeg ihvertfald ikke ligge og rode med mine maskiner, hvis jeg
> bare kunne få lidt klarhed over tingene.

Jeg har Fullrate 5/1,5Mbit, ingen problemer her.

Mvh
Jan

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-09-06 22:24

emilrune@gmail.com wrote:
> Jeg ville blive meget glad hvis der er andre Fullrate
> brugere der lige kort kunne respondere på dette, om hvorvidt de også
> oplever problemer lige nu (hvis i da ellers kan komme på? ;).

Ingen problemer her på min fullrate 5/512.

Prøv at slukke og tænde dit udstyr, hvis du ikke allerede har gjort det.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : emilrune@gmail.com

Dato : 24-09-06 09:24

Hej igen,

Tak for respons. Jeg har selvfølgelig prøvet både at slukke
routeren, og også givet den et reset. Det hjalp tilsyneladende ikke
rigtigt (på det tidspunkt).

Det bizarre er at nu ser det ud til at køre fint igen... Det skal
siges at det har kørt stort set perfekt lige siden jeg fik det (jeg
mener, hvorfor sætter det pludselig ud nu, når der ikke før har
været problemer og jeg ikke har ændret i opsætningen?).

Det forbavsende er, at da jeg var låst helt ude trådløst og måtte
bruge kabel for overhovedet at komme ind i routerens setup (og derfor
måtte flytte den helt hen ved siden af min PC, da jeg kun har et lille
1m netkabel), så meldte Linksys' forbindelsesvindue med det samme, at
jeg var "connected to the router & internet". Hele balladen går på at
den utility har rapporteret "connected to the router - internet cannot
be found", og så sker der ikke mere. Jeg får som sagt IP og kan bruge
netværket, jeg kan bare ikke kommunikere ud.
Der er vel en 6-7 meter imellem router og PC, det skulle vel ikke være
der hunden ligger begravet? Jeg kan også se at der er 3-4 andre
trådløse netværk der ligesom jeg kører på kanal 11, kan det
"forvirre" min forbindelse?

Jeg er meget forundret ;|, og er efterhånden ved at løbe tør for
ideer om hvad problemet skyldes...

Fra : Svend

Dato : 24-09-06 10:27

emilrune@gmail.com wrote:
> [...]
> "forvirre" min forbindelse?
>
> Jeg er meget forundret ;|, og er efterhånden ved at løbe tør for

Ja i høj grad, IMHO kan du ikke stole på noget der er trådløst.

Brug netstumbler til at finde en kanal hvor der ikke er så meget trafik,
men husk at hvis du kører på kanal 1, skal kanal 1-5 være ledige, og
hvis du kører på kanal 6 skal 6-10 være ledige osv.

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-09-06 17:27

On Sun, 24 Sep 2006 11:26:44 +0200, Svend <2@lazy.dk> wrote:

> men husk at hvis du kører på kanal 1, skal kanal 1-5 være ledige, og
> hvis du kører på kanal 6 skal 6-10 være ledige osv.

Det er ikke kun kanalerne over, der skal være ledige.

Hvis 1-5 er ledige, kan man bruge 1.
Hvis 7-11 er ledige, kan man bruge 11.
Hvis 1 og 11 er brugt (men alle de andre er ledige), kan man bruge 6.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Svend

Dato : 24-09-06 21:37

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>
> Hvis 1-5 er ledige, kan man bruge 1.
> Hvis 7-11 er ledige, kan man bruge 11.
> Hvis 1 og 11 er brugt (men alle de andre er ledige), kan man bruge 6.

Tak for den præcisering, den sad jeg også og tænkte over.

Fra : Brian K

Dato : 27-09-06 01:58

> Det er ikke kun kanalerne over, der skal være ledige.
>
> Hvis 1-5 er ledige, kan man bruge 1.
> Hvis 7-11 er ledige, kan man bruge 11.
> Hvis 1 og 11 er brugt (men alle de andre er ledige), kan man bruge 6.

Jeg bruger kanal 1 til mit netværk

Der er andre der bruger:

kanal 1 er der 1 bruger (udover mig)
kanal 6 er der 1 bruger
kanal 11 er der 2 brugere

har jeg valgt den "korrekte" kanal at ligge mig på?

mvh
brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-09-06 07:37

On Wed, 27 Sep 2006 02:58:26 +0200, "Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> har jeg valgt den "korrekte" kanal at ligge mig på?

Det kan man ikke svare på remote. Du kan bruge fx Network Stumbler til
at måle på signal/støjforhold på de forskellige kanaler.

-A

Fra : Frank

Dato : 24-09-06 22:04

On 24 Sep 2006 01:24:21 -0700, emilrune@gmail.com wrote:

> [...]
>der hunden ligger begravet? Jeg kan også se at der er 3-4 andre
>trådløse netværk der ligesom jeg kører på kanal 11, kan det

Ja - lad der være så mange kanalers afstand mellem dit netværk og
andre netværk som muligt.

Jeg kan ikke huske om tommelfingerreglen siger 3-4 eller 5, men så
mange som muligt er en fornuftigt ting at gøre.

Mvh
Frank

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-09-06 22:27

On Sun, 24 Sep 2006 23:03:45 +0200, Frank <frank@nospam.dk> wrote:

> Jeg kan ikke huske om tommelfingerreglen siger 3-4 eller 5, men så
> mange som muligt er en fornuftigt ting at gøre.

1, 6 og 11 er ikke-overlappende, så der skal være 4 imellem (og man
skal lægge 5 til).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Benny Amorsen

Dato : 25-09-06 13:37

AH> 1, 6 og 11 er ikke-overlappende, så der skal være 4 imellem (og
AH> man skal lægge 5 til).

I praksis kan man være lidt mere grov, hvis der er mangel på plads.
Kanalerne bliver ikke udnyttet lige meget, dvs. hvis man vælger kanal
6 bliver der sendt kraftigt på kanal 4, og ikke særligt kraftigt på
f.eks. kanal 2. Hvis man har en rimelig afstand til
naboaccesspunkterne, kan man som regel godt slippe afsted med kun 3
imellem -- dvs. 1 5 9 13.

/Benny

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-09-06 16:40

On 25 Sep 2006 14:36:41 +0200, Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk>
wrote:

> Hvis man har en rimelig afstand til naboaccesspunkterne, kan man
> som regel godt slippe afsted med kun 3 imellem -- dvs. 1 5 9 13.

Det er jeg principielt enig i. Desværre er der en hel del udstyr, der
er temmelig amerikaniseret og ikke kan køre på (12 og) 13. Hvis det er
noget, der er andre end en selv, der skal bruge, er det derfor en stor
fordel at holde sig på 1, 6 og 11.

-A

Fra : emilrune@gmail.com

Dato : 24-09-06 10:43

Svend skrev:

> [...]
> men husk at hvis du kører på kanal 1, skal kanal 1-5 være ledige, og
> hvis du kører på kanal 6 skal 6-10 være ledige osv.

Hej Svend,

Tak for tippet, jeg vil kigge lidt nærmere på det! Routeren giver
mulighed for at vælge frit mellem kanaler 1-11, men skal jeg forstå
det sådan at man skal holde sig til 1, 6, 11 osv?

Fra : Svend

Dato : 24-09-06 10:52

emilrune@gmail.com wrote:

> [...]
> mulighed for at vælge frit mellem kanaler 1-11, men skal jeg forstå
> det sådan at man skal holde sig til 1, 6, 11 osv?

Ja, både og, hvis der ligger en på kanal 4 og fylder 5 kanaler nytter
det ikke noget at lægge sig på kanal 6. Men som sagt kan netstumbler
hjælpe dig med at se hvor kraftig trafik der er. Google er din ven, der
er masser om dette emne, se også d.e.n.trådløs gruppen.

--
Svend

Fra : emilrune@gmail.com

Dato : 24-09-06 12:12

Svend skrev:

> [...]
> hjælpe dig med at se hvor kraftig trafik der er. Google er din ven, der
> er masser om dette emne, se også d.e.n.trådløs gruppen.

Jeg fik kørt Netstumbler, og tjekkede kanalerne igennem. Det viste sig
at på kanal 11, min hidtige kanal, var signal/noise-værdien
-59/-77dBm. Ikke synderligt imponerende fandt jeg ud af da jeg Googlede
lidt rundt.

Kanal 3 var umiddelbart det bedste valg, her er værdierne -57/-95. Og
der ligger ikke andre netværk fra kanal 3 og frem (der er istedet fire
på kanal 11...Og det er uden kryptering og med "default" SSID. Men det
er en helt anden historie ;).

Nu ser det ud til at spille igen (krydser fingre)!. Mange tak for
hjælpen Svend, og andre -

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-10-06 19:41

On 2006-09-24 13:12:09 +0200, emilrune@gmail.com said:

> [...]
> der ligger ikke andre netværk fra kanal 3 og frem (der er istedet fire
> på kanal 11...Og det er uden kryptering og med "default" SSID. Men det

Hvad betyder de værdier egentligt praktisk? Hvad er "godt" og hvad er "skidt"?

--
"Mystical references to "society" and its programs to "help" may warm
the hearts of the gullible but what it really means is putting more

Fra : emilrune@gmail.com

Dato : 06-10-06 18:40

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Hvad betyder de værdier egentligt praktisk? Hvad er "godt" og hvad er "skidt"?

En rigtig god forklaring her:
http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3468771

Kort sagt ellers, så måler man "kvaliteten" af trådløse
forbindelser ved hjælp af SNR, eller signal-noise ratio. Det vil
egentlig bare sige styrken af radiosignalet vs. "styrken" af
radioforstyrrelser, eller støj (interferens fra andre netværk eller
alt muligt andet udstyr der også bruger/rammer radiofrekvenser). Begge
dele bliver målt i dBm; signalet skal så tæt på 0 så muligt (desto
kraftigere er det), støjmængden selvfølgelig modsat.

Har man en SNR på 40 eller over, så er man rigtig godt flyvende. Det
har jeg dog aldrig oplevet, selv ikke med wifi routeren lige ved siden
af netkortet. Lige nu ligger jeg omkring de 34-36, så det er sådan
set udemærket. Tak til de mange gode råd her i gruppen i den
henseende!

Fra : Martin

Dato : 18-10-06 20:18

Overvejer Fullrate, men så at de ikke har adgang til nyhedsserver, så
hvordan kan i der har Fullrate skrive til newsserver? Bruger i nogle
gratis nogle et eller andet sted?

/Martin

Fra : LarsJ

Dato : 18-10-06 20:30

Martin skrev:
> Overvejer Fullrate, men så at de ikke har adgang til nyhedsserver, så
> hvordan kan i der har Fullrate skrive til newsserver? Bruger i nogle
> gratis nogle et eller andet sted?

news.sunsite.dk er en mulighed, hvis du kan undvære binære grupper

Fra : Martin

Dato : 18-10-06 20:33

LarsJ skrev:

> news.sunsite.dk er en mulighed, hvis du kan undvære binære grupper
Ok, hvis du bruger den, så gå tingene sgu' hurtigt med at synkronisere
det. For jeg skrev til TDC news serveren for omkring 10 minutter siden
og du har allerede svaret!

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 19-10-06 12:12

I demand that Martin <nobody@nobody.nobody> may or may not have written in

> Ok, hvis du bruger den, så gå tingene sgu' hurtigt med at synkronisere
> det. For jeg skrev til TDC news serveren for omkring 10 minutter siden
> og du har allerede svaret!

Jeg overvejede også Fullrate (indtil firmapolitiken med hjemarbejdspladser
kom på tværs) , så jeg har også brugt news.sunsite.dk seriøst den sidste
stykke tid (rent faktisk registrerede jeg mig som bruger for lang tid siden
og har brugt det engang imellem) og det fungere ganske udemærket, så det
skal ikke være det der afholder en fra at vælge Fullrate.

Andrew Engels Rump
--
Software Engineer
E-mail: mailto:newandrew@rump.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-10-06 20:31

On Wed, 18 Oct 2006 21:18:25 +0200, Martin <nobody@nobody.nobody>
wrote:

> Overvejer Fullrate, men så at de ikke har adgang til nyhedsserver, så
> hvordan kan i der har Fullrate skrive til newsserver? Bruger i nogle
> gratis nogle et eller andet sted?

Jeg bruger news.sunsite.dk, når jeg ikke er på min normale CyberCity-
forbindelse. Det fungerer fint, men de fører kun text-grupperne.

Der er flere gratis news-servere (Google det), men de er typisk med
begrænsninger af forskellig art. Alternativet er købe-servere som fx
dem, du kan se på http://www.hojmark.org/search.html#usenet, eller du
kan læse news online på http://groups.google.com.

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.