Gør som en vanvittig.
Fra : Hans Elhauge

Dato : 22-09-06 16:35

Hej.

Jeg har en skøn schæfer tæve på 5 år. Hun er legesyg og
utroligt børnevenlig, tålmodighed er her en selvfølge.

Hun er meget velopdragen, og er lydig på alle områder, hun
gør så at sige intet forkert (set med min øjne), i normale
situatiioner, undtaget er hendes gøén.

Hun har dog en alvorlig fejl, dette er ikke når der kommer
folk så er det fint hun signalere at nu kommer der fremmede
folk. Proplemet er at hun gør så vanvittigt meget når vi
skal afsted, at når bare vi tager sko på begynder hun, og
hun stopper først 4-5 min efter vi er kommet hjem.

Vi kan godt få hende til at være stille ved at give hende
en sit eller dæk kommando, mens vi kigger på hende, og stå
helt stille, men bare den mindste bevægelse og hun er på
fuld volumen med gøen igen.

Hun er kun lydigheds trænet af jeg og min kone.
Er der nogle ideer til hvordan vi kan komme dette til livs,
uden at tage " stemmen " fra hende, hvilket var hvad
dyrlægen sagde vi skulle (mener det er synd,, da gøen også
bruges i leg), og hun har en så dejlig personlighed.

Mvh
Hans

Fra : Louise

Dato : 23-09-06 08:39

Hejsa

For mig lyder det som om hun stresser sig selv helt vildt op når i skal ud
at gå.
Jeg ville tage sko på som sædvanlig, men ved det mindste lille gø ville jeg
sætte mig en i sofaen eller noget andet som absolut betyder at nu sker der
ingenting. Prøve igen lidt senere og gentage processen indtil hun fatter at
hvis hun gør så kommer hun bare ikke videre. Dette er en meget langt proces
som kræver meget tålmodighed, men det virker. Jo længere tid hunden har haft
vanen jo længere tid tager det som regel også at pille den af hunden.
Jeg havde selv to hunde som fes rundt om sig selv hver gang jeg fandt
hundenoren frem. Uanset hvad jeg gjorde, om de fik en sit eller de fik skæld
ud for deres fisen rundt hjalp det ikke. Ligeså snart jeg tog snoren var det
glemt af dem igen.
Jeg begyndte at flytte rundt på snoren herhjemme og hvis de stressede det
mindste lagde jeg bare snoren fra mig og satte mig ind og læste eller så tv.
Efter en del gentagelser over nogen dage fandt de ud af at det i hvert fald
ikke kunne betale sig at hidse sig op over den snor mere.

;) Louise

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-09-06 07:12

"Hans Elhauge" <hhe@rabattenringratis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrlægen sagde vi skulle (mener det er synd,, da gøen også
> bruges i leg), og hun har en så dejlig personlighed.

Øh, du glemte sådan set, en meget vigtig oplysning.... Kommer hun med i
byen, eller bliver hun efterladt hjemme.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Elhauge

Dato : 25-09-06 15:58

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Elhauge" <hhe@rabattenringratis.dk> skrev i en
> meddelelse
SNIP

> Øh, du glemte sådan set, en meget vigtig oplysning....
> Kommer hun med i
> byen, eller bliver hun efterladt hjemme.

Det gælder både når hun kommer med, og når hun skal være
alene.

Mvh
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-09-06 10:11

> SNIP

> Det gælder både når hun kommer med, og når hun skal være
> alene.
>
> Mvh
> Hans

Så må du jo til at forklare hende, at det på ingen måder behager dig, at hun
gør. Kort og godt, starte med at indøve, faste rutiner, hvad enten hun skal
med, eller ej. Således at hun er under kommando, når du gør de forberedende
øvelser, til at skulle hjemmefra. Denne kommandosætning, skal være stram.
Det kan godt være, at du bliver nødt til at være en anelse hård, for en kort
periode, dermed menes ikke nødvendigvis fysisk, men du skal for en gangs
skyld være klippefast, og uden slinger i valsen.

M.V.H....Benny..