Optionsprogrammer
Fra : Lasse

Dato : 21-09-06 23:23

Hej alle I der så Magasinet penge på DR1 torsdag den 21. december.

Når en bestyrelse i et børsnoterert aktieselskab vedtager et optionsprogram,
bør de spørge sig selv, om de kunne bruge pengene bedre. Lad os sige, at et
sådant program koster firmaet 100 mill. kr.

Jeg vil mene, at hvis man satsede 100 mill. kr. i produktudvikling ville man
få langt større afkast ud af det, end ved at nogle ledere hver får mulighed
for at indkassere nogle millioner. Især når aktiernes kursusudvikling i
stort omfang er bestemt af konjunkturene - og ikke ah ledernes indsats.

Tænk blot hvis Roskilde Bank havde brug de 123 mill. kr. til at bygge et par
nye filialer for. Hvad ville det ikke have givet af muligheder for øget
indtjening, og så ville nogle af pengene endda være investeret i fast
ejendom, som også må formodes at give et afkast. Ville det ikke være mere
værd end det at forgylde en ældre direktør i banken.

Når jeg investerer i aktier, så kikker jeg altid på om firmaet har en
fornuftig produktudviklingspolitik, og hvis de ikke har det, investerer jeg
ikke i denne aktie. Hvis de har store optionsprogrammer holder jeg mig også
tilbage, for jeg synes, at det er penge ud af lommen uden man rigtig ved om
man får noget afkast. Hvis de ikke har noget produktudvikling i deres
årsberetning fravælger jeg dem også. Min yngling for tiden er NKT, som
udvikler sig inden kommunikation med lys, og netop har leveret nogle
superleder systemer i USA.

/Lasse

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 26-09-06 16:33

Lasse skrev:
> [...]
> bør de spørge sig selv, om de kunne bruge pengene bedre. Lad os sige, at et
> sådant program koster firmaet 100 mill. kr.

Det spørgsmål har virksomheden nok stillet sig længe før DR begyndte sin
"frelsergerning"....

HVIS DR havde været en privatiseret institution uden fast sugerør ned i
borgernes lommer via tvangsudskrivning af licens, kunne det være
interessant, men ellers er DR blot en "tvungen" plet på den danske
medieverden.

> [...]
> for at indkassere nogle millioner. Især når aktiernes kursusudvikling i
> stort omfang er bestemt af konjunkturene - og ikke ah ledernes indsats.

Det er noget forbistret vrøvl du her har lokket dig selv ud i... :'-(

Enhver der har fulgt Børsen véd, at der er stor psykologisk effekt på
Børsen ved udnævnelsen af nye ledere, ledernes beslutninger osv.

Det lyder smadderfint med "produktudvikling", men hvis ikke der er en
ledelse til at beslutte kursen, kan der blive tale om den blinde der vil
fortælle den døve om farver.

> [...]
> ejendom, som også må formodes at give et afkast. Ville det ikke være mere
> værd end det at forgylde en ældre direktør i banken.

Man må, som bekendt, mene om Valentin hvad man vil. Han er dygtig - det
kan ingen tage fra ham...

Misundelsens brød gider jeg ikke spise - det er en tand for tørt til min
smag...

> [...]
> årsberetning fravælger jeg dem også. Min yngling for tiden er NKT, som
> udvikler sig inden kommunikation med lys, og netop har leveret nogle

Fair nok. Et frit land med frie muligheder for dem som vil, gider og
tør. Hatten af for det.

Henrik V Blunck
www.multidesigner.net - www.tjenfritid.dk
www.rygestop.co.nr - www.blunck.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-09-06 08:22

Henrik V Blunck [Dianalund] wrote:

> Enhver der har fulgt Børsen véd, at der er stor psykologisk effekt på
> Børsen ved udnævnelsen af nye ledere, ledernes beslutninger osv.

Fuldstændig rigtigt. Men effekten er at lederne vil gøre deres mest
forbandet bedste for at gøre deres aktieoptioner så meget værd som muligt.
Og der er masser af eksempler på at det ikke er til virskomhedens fordel. Er
det f.eks. en fordel for TDC at de nu har en gæld på i omegnen af 60
milliarder? Men Dyremose er til gengæld en glad mand.

Ebbe

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 27-09-06 08:55

Ebbe Kristensen skrev:
> Fuldstændig rigtigt. Men effekten er at lederne vil gøre deres mest
> forbandet bedste for at gøre deres aktieoptioner så meget værd som muligt.

Jeps. Det ville vi alle gøre. Enig.

> [...]
> det f.eks. en fordel for TDC at de nu har en gæld på i omegnen af 60
> milliarder? Men Dyremose er til gengæld en glad mand.

TDC er et kapitel for sig. Lige fra det blev privatiseret (og solgt
første gang) var det fuldstændig gak at selskabet fik kobberet med -
kabelnettet blev nedgravet for skatteborgernes penge.

Kapitalfolkene bag den nuværende strategi har nogle (efter min målestok)
underlige mål.... Men det bliver spændende at se udviklingen de kommende
år, for konkurrencen har aldrig været så bred som den er netop nu, ikke
sandt?

Henrik V Blunck - MultiMedieDesigner-stud.

Fra : BJ

Dato : 27-09-06 09:02

"Henrik V Blunck [Dianalund]" <h_blunck@gmx.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> TDC er et kapitel for sig. Lige fra det blev privatiseret (og solgt første
> gang) var det fuldstændig gak at selskabet fik kobberet med - kabelnettet
> blev nedgravet for skatteborgernes penge.

En socialdemokratisk regering solgte selskabet komplet for ca. 30 milliarder
kroner, hvilket må have være dets totale værdi At samme regering så skulle
bruge pengene til at fylde i et hul, er en helt anden sag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik V Blunck [Dia~

Dato : 27-09-06 09:40

BJ skrev:
> [...]
> kroner, hvilket må have være dets totale værdi At samme regering så skulle
> bruge pengene til at fylde i et hul, er en helt anden sag.

Ærlig talt tror jeg Anders Fogh havde gjort det samme. Med tiden er
forskellen imellem de to "fløje" blevet noget mindre.

Men jeg er enig: socialdemokraterne må have lært meget af de politiske
realiteter i PNR I & II.... ;->

Fra : BJ

Dato : 27-09-06 09:44

"Henrik V Blunck [Dianalund]" <h_blunck@gmx.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ærlig talt tror jeg Anders Fogh havde gjort det samme. Med tiden er
> forskellen imellem de to "fløje" blevet noget mindre.

Tjaee .. vi kan jo altid tro..;)...men socialdemokraterne havde vist også
lidt problemer med nogen af deres kernevælgere, tjenestemændene/kvinderne,
så de slog indtil flere fluer med et smæk ved salget.

> Men jeg er enig: socialdemokraterne må have lært meget af de politiske
> realiteter i PNR I & II.... ;->

Som jeg ser deres forskellige udspil i dag, synes jeg ikke at kunne se, de
har lært noget overhovedet, da socialdemokraterne er stærkest i regering,
når kasse er sprængfyldt med penge.

Bevares, et gammelt ord siger også:" Efter samler kommer spreder"...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~