mishandling - straf
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 21-09-06 20:51

Hmm.. læste lige på tekst tv, at en familiefar havde fået 10 dages ubetinget
fængsel, for ikke at have grebet ind, da hans to børn på 5 og 6 år havde
mishandlet en killing.
nogle vidner var gået til politiet, som for en gangs skyld har handlet
fornuftigt..
det er sørgeligt at det sker, men det glæder mig, at der er faldet straf.

Jeg synes ofte, at forældre fejler i den side af opdragelsen af børnene, de
lærer ikke børnene at respektere dyr som de levende væsner de er. Jeg har
personligt ofte mine ungers kammerater til "foredrag" om hvordan man opfører
sig, og specielt hvordan man ikke gør.
og det er såmænd ikke kun dem der ikke har dyr hjemme der opfører sig
tåbeligt, og det skræmmer mig noget.

hvordan med jer andre med hjemmeboende børn og kammerater?

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 22-09-06 00:15

Dyrenes Beskyttelse har sendt nyhedsbrev om sagen. De skriver:

"Far i fængsel for børnenes dyremishandling

21-09-2006 - Dyreværnssager

Retten i Hillerød har sendt et klart signal om, at forældre har ansvaret
for deres børns behandling af dyr, efter at en far er blevet idømt 10
dages ubetinget fængsel for ikke at have grebet ind, da hans to børn på
det groveste mishandlede en 10 uger gammel killing i juli sidste år
De to børn på henholdsvis 5 og 6 år løftede killingen op i halen og
svingede den rundt, hvorefter de igen og igen hamrede den ned i
asfalten. Den stakkels killing fik slået en tand ud og fik blødende sår
og voldsomme hævelser i hovedet.

Imens denne mishandling fandt sted, stod børnenes far bare og så på uden
at blande sig. Heldigvis var det vidner, til denne tragiske mishandling,
som straks gik til politiet.

Politiet valgte at rejse tiltale mod manden, og han er nu idømt
fængselsstraf, og skal betale sagens omkostninger på 5000 kr.

"Hvor tragisk sagen end er, er Dyrenes Beskyttelse meget glade for
dommen," siger dyreværnsinspektør i Dyrenes Beskyttelse Tom Bengtsen.

"For det første slår den fast, at forældrene er fuldt ansvarlige, hvis
de ved, at deres børn ikke behandler dyr ordentligt. For det andet er
der tale om en fængselsstraf for dyremishandling. For bare få år siden
ville en lignende sag måske kun have givet en bøde på 500 kr.,"
fortsætter Tom Bengtsen.

"Det er et vigtigt signal dommen har sendt, nemlig at man som forældre
skal tale med sine børn om dyrs velfærd, og at man skal gribe ind, hvis
børnene alligevel ikke behandler dyr ordentligt. Samtidig er dommen
endnu et tegn på, at straffen for dyremishandling er på vej op på et
mere acceptabelt niveau. Begge dele kan vi kun glæde os over," slutter
Tom Bengtsen."

Og jeg kan så selv fortælle, at killingen omgående kom i
dyrlægebehandling, og at den har det rimeligt godt efter den hårde
medfart.

Faderen har i forvejen en fængselsdom på 60 dage grundet vold, og de 10
dage, han har fået nu, udløser afsoning af samtlige 70 dage.
(En bekendt læste dette op for mig fra en Hillerød-avis)

Og børnene? De gør desværre ofte kun, hvad de har set forældrene gøre

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 22-09-06 09:22

> Hanne Engermann skrev:
>
> Og børnene? De gør desværre ofte kun, hvad de har set forældrene gøre
>
> Med venlig hilsen
> Hanne Engermann
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Ja - og derfor har vi et problem, når skolen (med nogen ret) siger, at
det ikke er dem, der skal opdrage børnene, men forældrene.... Det kan
mange af dem ikke, fordi de ikke selv har fået nogen (ordentlig)
opdragelse. Derfor må skolen, og ikke mindst alle, der omgåes børn,
træde til og lære fra sig (og hurra for dem, der gør det!). Desværre er
det en udbredt holdning, at man ikke skal blande sig i andres børns
opdragelse.... Jo man skal! Det kan vi blive nødt til, for dyrenes og
for vores egen sikkerheds skyld! Husk, at det er dokumenteret, at
skolens mobbere bliver kriminelle voksne! For de er ikke blevet stoppet
i skolen, hverken af skolen eller forældre (deres egne eller andres) -
de har ikke lært, at det er uacceptabelt at mishandle, at være voldelig
verbalt eller fysisk, og derfor bliver de ved!
Ja, det er også dokumenteret, at længere fængselsstraffe ikke virker
præventivt - men jeg tror alligevel, at det gør en forskel, om der
falder fængselsstraf med det samme, fremfor kun en bøde/betinget dom. Se
bare på brugen af mobiltlf i biler.... Bøder virker ikke afskrækkende -
men straf gør!
Morale - stop børn, når de gør andre ondt, og lær dem kærligt at være
kærlige - du redder dit eget samfund ved det!
Og en forsvarsløs lille killing, ikke mindst.
Men det er jo det - en mobber eller en voldsmand vælger ikke en, der kan
slå igen - han finder og udvælger sig det letteste offer at pine!
Stop ham - stor eller lille....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-09-06 10:30

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men det er jo det - en mobber eller en voldsmand vælger ikke en, der kan
> slå igen - han finder og udvælger sig det letteste offer at pine!
---
præcis!

jeg føler mig lidt som en "bussemand" ind i mellem, da jeg er en af dem der
ikke er bleg for at "opdrage" på andre folks unger.
jeg har sendt en unge hjem sidste sommer, med besked på ikke at komme igen,
før han har lært at opføre sig ordenligt overfor vores hunde, han havde
taget godt fat om vores cairn terrier, og havde med vold åbnet munden på
ham, for at proppe en knækket pind ind i gabet på ham! ikke på tværs, men
lige ind i gabet!, jeg blev flintrende tosset, og har iøvrigt ikke set ham
siden.. på moderen til drengen er oven i købet børnepsykolog, måske hun
skulle starte med sin egen knægt!.
tænk hvis hunden ikke havde været så tolerant som han nu er, eller det var
en af mine store hunde der sagde fra overfor ungen?, det havde jo været mig
der ville få straffen for det, hvis der var sket drengen noget.
Jeg tror ofte at problemet ligger i, at forældrene rent faktisk ikke kender
deres unger, bruger for lidt tid sammen med dem, og springer over hvor
gærdet er lavest mht. opdragelse og samvær.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-06 12:47

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> [...]
> siden.. på moderen til drengen er oven i købet børnepsykolog, måske hun

Det er vist sjældent at mekanikerens bil er den bedste

--
Christian
http://www.yee-haw.dk