Lyd på side
Fra : Marc HK

Dato : 21-09-06 16:03

Hej, jeg er ikke sikker på at det hører ind under her, men vil du
ikke nok e-maile mig, hvis det ikke gør.
Jeg er i gang med den her hjemmeside, hvor jeg skal have lavet
det sådan, at ligeså snart man åbner siden, så spilles der en
sang. En der ved hvordan man gør sådan?
MVH Marc

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-06 12:00

Marc HK skrev:

> Hej, jeg er ikke sikker på at det hører ind under her, men vil du
> ikke nok e-maile mig, hvis det ikke gør.

Du får svar her i gruppen - som alle andre ;). Lyd kan godt lægges
på med javascript, selv om det nok mere er et spørgsmål til den
generelle webdesigngruppe - dk.edb.internet.webdesign.

> Jeg er i gang med den her hjemmeside, hvor jeg skal have lavet
> det sådan, at ligeså snart man åbner siden, så spilles der en
> sang.

Ikke for at være lyseslukker, men du skal være opmærksom på to
ting:

- Mange brugere bryder sig ikke om sider der af sig selv begynder
at spille musik. Det er umuligt at vide om brugeren i forvejen
lytter til noget (netradio, musik på computeren, normal radio
etc.).

- Langt hovedparten af den musik folk gerne vil lægge på nettet er
beskyttet af ophavsret. Hvis man vil lægge den på nettet, skal man
derfor have en aftale med KODA (se fx
<http://www.koda.dk/kunder/find-din-branche/internet>)

Hvis man vil have lyd på siden, er det en god ide at gøre det meget
enkelt at tænde og slukke for den. Jeg vil anbefale at lyden som
udgangspunkt er slukket, men det væsentligste er at det er let at
slå den til og fra.

> En der ved hvordan man gør sådan?

Der er ikke nogen rigtig gode måder IMO. Den enkleste metode er at
linke direkte til lydfilen, men det giver så ikke baggrundslyd. Man
kan bruge en flash-baseret afspiller - det virker for de fleste,
men kræver dog stadig plugin.

Det kan gøres direkte i html-koden, med ikke-standardiseret kode -
se fx her: <http://www.htmlhelp.com/faq/html/all.html#bg-sound>.
Men vær opmærksom på at det kan være svært at styre afspilningen på
denne måde.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen