er vores kat syg?
Fra : Berith Thomsen

Dato : 21-09-06 13:36

Hej gruppe
Vi har en hunkat på to år. den er steriliseret og har fået alle de
nødvendige vacc. Katten går både inde og ude.
I går aftes opdagede jeg lidt blod i håndvasken. ca. 5-8 spredte stænk,
knappenålshoved store. Vi kiggede på katten i den tro det var en lille rift.
der er intet at se på katten. Nu til morgen er der igen lidt blod i
håndvasken. ca. samme mængde som i går. katten virker ikke syg og hoster
ikke. Derfor mener min mand vi skal se det an. Jeg er mest stemt for at få
det kigget på. Kan den smule blod være alvorligt? Jeg ved ikke om katten
spiser og drikker som vanligt, da jeg ikke har set det. Vi har to katte så
jeg ved ikke hvem der har spist maden.

venlig hilsen Berith

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-06 14:13

"Berith Thomsen" <natlampesletdette@hotmail.com> writes:

> [...]
> ikke. Derfor mener min mand vi skal se det an. Jeg er mest stemt for at få
> det kigget på. Kan den smule blod være alvorligt?

Hvor kommer blodet fra? Jeg mener, er det fordi katten tisser i
håndvasken eller hvad?

Hvis det er fordi den tisser i håndvasken, så kan det nemt være en
ganske almindelig blærebetændelse.

Har katten feber?

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Berith Thomsen

Dato : 21-09-06 14:39

Hej Trine
Tak for dit svar, jeg iler med flere oplysninger.
Umiddelbart vil jeg tro at blodet blive hostet/nyst op. Fordi det er så
spredt i vasken. Men den har før tisset i en en anden vask i huset. Så jeg
kan ikke være sikker. Der er ikke tisset rundt omkring i huset og
kattebakken lugter ikke anderledes end den plejer.
Måske et dumt spørgsmål, men hvordan ved jeg om katten har feber?
Venlig hilsen Berith

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-06 14:49

"Berith Thomsen" <natlampesletdette@hotmail.com> writes:

> Måske et dumt spørgsmål, men hvordan ved jeg om katten har feber?

Et termometer, som det man bruger til børn. Normaltemperaturen er
mellem 38 og 39 grader. Det kan godt være at du skal tage et par
læderhandsker og en langærmet bluse på. :)

Mvh Trine

Fra : Berith Thomsen

Dato : 21-09-06 15:05

Hej Trine
Det med at tage temperaturen vil jeg lade min mand om, evt iført skitøj
katten har mere respekt for ham og han er stærkere end mig.
Tror du det haster med at få katten til en dyrlæge? eller siger temp meget
om sagen? min mand kommer først hjem om et par timer.
venlig hilsen Berith

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-06 15:22

> [...]

> Tror du det haster med at få katten til en dyrlæge? eller siger temp meget
> om sagen? min mand kommer først hjem om et par timer.

For nu at være helt ærlig, så aner jeg det ikke. Jeg har ikke kat og
jeg ved ikke meget om dem. Men hvis jeg var i tvivl, så ville jeg
skynde mig at ringe til dyrlægen. Ikke så meget fordi det haster, men
fordi det bliver dyrere, når det er efter lukketid. Dyrlægen kan svare
på om han/hun mener det haster. Og hvis du har det bedst med at få den
bette tjekket, så er det bare at tage afsted og få den set på.

Men hvis almentilstanden ikke er svækket, så tror jeg ikke det er
noget der haster voldsomt.

Mvh Trine

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-09-06 14:58

Med de symptomer ville jeg tage til dyrlægen med det samme.

/Gainsbourg

Fra : Hanne Engermann

Dato : 21-09-06 16:14

> Gainsbourg skrev:
> Med de symptomer ville jeg tage til dyrlægen med det samme.
>
> /Gainsbourg

Helt enig - Du må da ikke bare lade stå til!
I det mindste ku' du vel holde katten inde og isolere den i et værelse
med mad, vand og bakke, og så se, om der er blod i bakken eller andre
steder. Og har du forresten set den i munden, om den har mistet en tand,
eller har en byld på kroppen?

Er det urinvejssten, der er problemet, haster det som død og djævel!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 21-09-06 16:48

"Berith Thomsen" skrev
> [...]
> spiser og drikker som vanligt, da jeg ikke har set det. Vi har to katte så

Se dog at kom afsted til dyrlægen (håber jeg du har været nu!)
Lad mig stille dig et spørgsmål:
Hvis der var blod i din egen afføring/urin/spyt ville du så se tiden an,
eller søge læge?

- Winnie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-06 16:56

"Winnie Schildknecht" <winnie@schildknecht.123dk> writes:

> Lad mig stille dig et spørgsmål:
> Hvis der var blod i din egen afføring/urin/spyt ville du så se tiden an,
> eller søge læge?

Ikke sagt at man ikke skal søge dyrlæge/læge, men blod i afføringen
kan være en hæmoride der er gået hul på, blod i urinen kan være et
lille sår eller en blærebetændelse, blod når man nyser, kan være et
lille blodkar der er sprunget i næsen. Det sidste sker jævnligt for
mig, mindst en gang om ugen om vinteren.

Og hvis det var min hund, ville jeg nok også lige tjekke feber og se
tiden an.

/Trine

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 21-09-06 17:33

"Trine Kornum Christiansen skrev

> [...]
> mig, mindst en gang om ugen om vinteren.
>
> Og hvis det var min hund, ville jeg nok også lige tjekke feber og se

Der er vi så uenige

- Winnie

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-09-06 18:07

> [...]
> mig, mindst en gang om ugen om vinteren.
>
> Og hvis det var min hund, ville jeg nok også lige tjekke feber og se

Ja, det _kan_ være en masse ting der godt kan vente et par dage. Det _kan_
også været noget meget smertefuldt eller farligt, som kræver behandling her
og nu, fx. urinvejssten som ubehandlet kan være dødelig over ganske få
timer!

Du har, ligesom os andre, ingen forudsætninger, for at vide hvilken af
delene der er tale om ud fra det beskrevne symptombillede - og jeg må
indrømme, at jeg stiller mig ret uforstående overfor dine råd, og din
beredvillighed til at give dem. Især set i lyset af, at du ikke engang selv
har kat og derfor må siges at være endnu mindre forudsætningsløs end
spørger, der heller ikke lader til at forstå situationens mulige alvor.

Det er en god tommelfingerregel at man skal være endog _meget_ sikker i sin
sag, når man tilråder at se tiden an, frem for at søge dyrlæge - og det er
der bestemt ikke basis for, udfra de sparsomme oplysninger, som spørger
giver. Tværtimod.

/Gainsbourg

Fra : Inge

Dato : 21-09-06 21:01

"Berith Thomsen" <natlampesletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spiser og drikker som vanligt, da jeg ikke har set det. Vi har to katte så

Hej
Er der noget med at hvis katten f.ex. har lopper uden at man ved det, så vil
evt. loppemøg blive rødt hvis det bliver vådt?
Altså hvis der har været bare nogle få vanddråber i vasken og katten så har
rystet noget af sig, så ville det måske ligne bloddråber? Synes bare jeg har
læst det for længe siden, - nu har jeg indekat som jeg håber aldrig får
kattelopper.

mvh
Inge

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 21-09-06 21:12

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har rystet noget af sig, så ville det måske ligne bloddråber? Synes bare
> jeg har læst det for længe siden, - nu har jeg indekat som jeg håber

jeps!
jeg oplevede det for nogle måneder siden, at der når kattene havde drukket
af vandhanen på badeværelset, så var der "blodstænk" her og der i
vasken..små bitte røde prikker..
et par dage efter var jeg ved dyrlægen til vacc. og han fandt et par lopper,
og viste mig tricket med at "ryste katten" over et vådt stykke køkkenrulle,
så kan man se om der er lopper, da ekskrementerne, som består af blod,
bliver rødt på det våde papir!.
jeg havde nu ikke skænket tanken om lopper, da der ikke var nogen der kløede
sig, heller ikke mig selv.. men det var der nu alligevel.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Berith Thomsen

Dato : 21-09-06 21:32

Lopper!!! Det havde jeg aldrig selv tænkt på. Det er da det der er galt. Nu
er der noget der falder på plads. Der er heller ikke blod i sengen hvor den
ofte ligger i benenden hele natten. Ej heller andre steder i huset. Det har
jeg bare troet var fordi det var lettere at se blodet på en håndvask end på
et lagen.
Jeg har lige nævnt det for min mand, han havde da bemærket at den klør sig
noget , men ikke tænkt over det.
Gudskelov for det. Men øv, for lopper er da noget værre skidt at få inden
for dørene.
Tusinde tak for hjælpen.
Venlig hilsen BerithThomsen

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4512f20d$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Inge

Dato : 21-09-06 21:53

> [...]
> noget , men ikke tænkt over det.
> Gudskelov for det. Men øv, for lopper er da noget værre skidt at få inden

Velbekomme.
mvh
Inge

Fra : Denise

Dato : 22-09-06 17:43

Inge wrote:> Er der noget med at hvis katten f.ex. har lopper uden at man
> [...]
> så har rystet noget af sig, så ville det måske ligne bloddråber?
> Synes bare jeg har læst det for længe siden, - nu har jeg indekat som

Ha ha, godt tænkt Inge, den var ALT for langt væk for mig, at tænke i de
baner

--
Hilsen Denise