/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Volvo Penta 2001 MD 9 HK bliver for varm
Fra : Karsten Vandrup


Dato : 20-09-06 08:34

Hejsa,

Jeg netop købt min første 28 fods kølbåd her i sommer og har fået
lidt problemer med den indbyggede Volvo motor. Det er en Volvo Penta
2001 MD 9 HK (saltvandskølet).

Motoren trækker fint vand ind igennem saltvandskølesystemet og jeg
har skiftet termostaten som åbner ved 65 grader.

Motoren kan køre 2/3 kraft uden at blive for varm men ved fuld
belastning stiger temperaturen til 90 grader og temperaturalarmen
hyler.

Vi oplevede at motoren på et tidspunkt efter længere tids belastning
smed olien ud og begyndte at ryge. Jeg kunne bagefter ikke se nogen
lækage og mener at det muligvis kom ud gennem pejlerøret pga. varmen.

Jeg har hørt noget om at det muligvis kan være kobberkølerøret
igennem topstykket der kan være tilstoppet.

Er der nogen der har et godt råd om hvad der kan være galt eller har
lignende oplevelser med den type motor?


 
 
... (20-09-2006)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 20-09-06 11:49

Jeg oplever noget lignende på en md 11c.
Oplevelsen ved min er, at den kører meget fint ved op til omkring 1500 ->
2000 omdr/min, men får den det sidste gas, så begynder den at ryge, efter
ca. 10 minutters drift.
Jeg har på fornemmelsen at det er som du siger, en tilstopning i
kølesystemet, så jeg pillede termostaten helt ud, og regned med at det ville
begynde at vælte ud med kølevand, men det gør det ikke. For en sikkerheds
skyld skiftede jeg impelleren, så jeg var sikker på at det ikke var en fejl
i den. Den gamle fejlede iøvrigt ikke noget.
Jeg roder lidt med en fornemmelse af, at det er i sejldrevet det er galt.
Jeg har en mistanke om, at der ikke komme nok vand ind gennem selve drevet.
Jeg vil se om jeg kan få vand en anden vej ind og se om det hjælper. MEN,
jeg er ikke klar over om selve drevet har brug for kølevand, evt. til at
holde olien i gearet kold. Nogen der ved det ?





"Karsten Vandrup" <karsten@arkena.com> skrev i en meddelelse
news:1158737644.341557.294560@e3g2000cwe.googlegroups.com...
Hejsa,

Jeg netop købt min første 28 fods kølbåd her i sommer og har fået
lidt problemer med den indbyggede Volvo motor. Det er en Volvo Penta
2001 MD 9 HK (saltvandskølet).

Motoren trækker fint vand ind igennem saltvandskølesystemet og jeg
har skiftet termostaten som åbner ved 65 grader.

Motoren kan køre 2/3 kraft uden at blive for varm men ved fuld
belastning stiger temperaturen til 90 grader og temperaturalarmen
hyler.

Vi oplevede at motoren på et tidspunkt efter længere tids belastning
smed olien ud og begyndte at ryge. Jeg kunne bagefter ikke se nogen
lækage og mener at det muligvis kom ud gennem pejlerøret pga. varmen.

Jeg har hørt noget om at det muligvis kan være kobberkølerøret
igennem topstykket der kan være tilstoppet.

Er der nogen der har et godt råd om hvad der kan være galt eller har
lignende oplevelser med den type motor?



HO (20-09-2006)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 20-09-06 15:46


"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:45111c89$0$75029$14726298@news.sunsite.dk...
> jeg er ikke klar over om selve drevet har brug for kølevand, evt. til at
> holde olien i gearet kold. Nogen der ved det ?
Hej
Det tror jeg ikke, min MD7A er med ferskvandskøling, så er kølevandet kørt
igennem en skroggennemføring, uden om motor benet.
Min kørte også varm, så alt kølevæsken løb ud, jeg efterfyldte i beholderen,
men det hjalp ikke - den blev varm.
Da jeg skiftede føleren til temperaturmåleren, løb alt vandet ned, og fyldte
kammeret, jeg efterfyldte i beholderen, så nu holder den de 80 grader hele
tiden.
Ergo skal der udluftes i ferskvandskølesystem.
MVH
Hans



Carsten Olsen (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Olsen


Dato : 22-09-06 15:52

Jeg tror bestemt at drevet er legeglad med den køling, som kølevandet giver.
Dels har benet jo vand uden om sig, og hvis du sammenligner dit sejldrev med
en gearkasse til aksel, så har dette jo slet ikke kontakt med vandet.

MVH
Carsten Olsen
"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
news:4511542e$0$4171$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> "..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> news:45111c89$0$75029$14726298@news.sunsite.dk...
>> jeg er ikke klar over om selve drevet har brug for kølevand, evt. til at
>> holde olien i gearet kold. Nogen der ved det ?
> Hej
> Det tror jeg ikke, min MD7A er med ferskvandskøling, så er kølevandet kørt
> igennem en skroggennemføring, uden om motor benet.
> Min kørte også varm, så alt kølevæsken løb ud, jeg efterfyldte i
> beholderen, men det hjalp ikke - den blev varm.
> Da jeg skiftede føleren til temperaturmåleren, løb alt vandet ned, og
> fyldte kammeret, jeg efterfyldte i beholderen, så nu holder den de 80
> grader hele tiden.
> Ergo skal der udluftes i ferskvandskølesystem.
> MVH
> Hans
>
>



Lars Holst (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 20-09-06 15:45

"Karsten Vandrup" <karsten@arkena.com> said in
news:1158737644.341557.294560@e3g2000cwe.googlegroups.com:

> Hejsa,
>
> Jeg netop købt min første 28 fods kølbåd her i sommer og har fået
> lidt problemer med den indbyggede Volvo motor. Det er en Volvo Penta
> 2001 MD 9 HK (saltvandskølet).
>
> Motoren trækker fint vand ind igennem saltvandskølesystemet og jeg
> har skiftet termostaten som åbner ved 65 grader.
>
> Motoren kan køre 2/3 kraft uden at blive for varm men ved fuld
> belastning stiger temperaturen til 90 grader og temperaturalarmen
> hyler.
>
> Vi oplevede at motoren på et tidspunkt efter længere tids belastning
> smed olien ud og begyndte at ryge. Jeg kunne bagefter ikke se nogen
> lækage og mener at det muligvis kom ud gennem pejlerøret pga. varmen.
>
> Jeg har hørt noget om at det muligvis kan være kobberkølerøret
> igennem topstykket der kan være tilstoppet.
>
> Er der nogen der har et godt råd om hvad der kan være galt eller har
> lignende oplevelser med den type motor?
>

Jeg har 2001 i min Vega og det første år hvade vi temperaturalarm i ny og
næ indtil vi skiftede impeller.
Impellerne kan ikke tåle tørlægning og de fordrer årlig eller hyppigere
udskiftning.
Impelleren har stor betydning for kølingen af maskinen.

Vores trækkraft blev væsentlig forbedret da vi rensede filteret i
brændstofpumpen.
Hvis membranen i pumpen har den mindste revne så kan det også have
betydning for både trækkraft og stabilitet i gangen.

Er din maskine saltvandskølet eller ferskvandskølet?

Hvis anoderne har været skiftet rettidigt burde tærring ikke være kommet
til de indre dele.
Ved en saltvandskølet maskine sidder der en anode foran på maskinen ikke
langt fra oliefilteret.
På ferskvandskølede er anoden trukket ud i de prifære køleslanger og
filterhuse.

--
Lars Holst

Lars (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 20-09-06 18:09

Jeg havde samme problem med en 2001.

Løsningen var kølerøret gennem topstykket, som jeg måtte have en VP mand til
at banke ud, rense og sætte ind igen. Han skiftede et par pakninger, men
ellers var det primært en rensning af røret. Det var temmelig vanskeligt at
få røret ud, og der var klart farve for, at det ville blive banket skævt
eller få krave. Så man skal være MEGET forsigtig, hvis man selv vil banke
det ud.

Efter rensningen af dette rør, og vistnok en udskiftning af de indre
zinkanoder, har motoren kørt som den skulle. Intet problem ved høje
omdrejninger.

hilsen
lars

"Karsten Vandrup" <karsten@arkena.com> wrote in message
news:1158737644.341557.294560@e3g2000cwe.googlegroups.com...
Hejsa,

Jeg netop købt min første 28 fods kølbåd her i sommer og har fået
lidt problemer med den indbyggede Volvo motor. Det er en Volvo Penta
2001 MD 9 HK (saltvandskølet).

Motoren trækker fint vand ind igennem saltvandskølesystemet og jeg
har skiftet termostaten som åbner ved 65 grader.

Motoren kan køre 2/3 kraft uden at blive for varm men ved fuld
belastning stiger temperaturen til 90 grader og temperaturalarmen
hyler.

Vi oplevede at motoren på et tidspunkt efter længere tids belastning
smed olien ud og begyndte at ryge. Jeg kunne bagefter ikke se nogen
lækage og mener at det muligvis kom ud gennem pejlerøret pga. varmen.

Jeg har hørt noget om at det muligvis kan være kobberkølerøret
igennem topstykket der kan være tilstoppet.

Er der nogen der har et godt råd om hvad der kan være galt eller har
lignende oplevelser med den type motor?



Karsten Vandrup (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Vandrup


Dato : 20-09-06 21:40

Hej Lars

Tak for dit bud. Maskinen er saltvandskølet men impel og anode er
blevet skiftet så det kan nok ikke være det.

MVH Karsten

Lars Holst skrev:

> "Karsten Vandrup" <karsten@arkena.com> said in
> news:1158737644.341557.294560@e3g2000cwe.googlegroups.com:
>
> > Hejsa,
> >
> > Jeg netop købt min første 28 fods kølbåd her i sommer og har fået
> > lidt problemer med den indbyggede Volvo motor. Det er en Volvo Penta
> > 2001 MD 9 HK (saltvandskølet).
> >
> > Motoren trækker fint vand ind igennem saltvandskølesystemet og jeg
> > har skiftet termostaten som åbner ved 65 grader.
> >
> > Motoren kan køre 2/3 kraft uden at blive for varm men ved fuld
> > belastning stiger temperaturen til 90 grader og temperaturalarmen
> > hyler.
> >
> > Vi oplevede at motoren på et tidspunkt efter længere tids belastning
> > smed olien ud og begyndte at ryge. Jeg kunne bagefter ikke se nogen
> > lækage og mener at det muligvis kom ud gennem pejlerøret pga. varmen.
> >
> > Jeg har hørt noget om at det muligvis kan være kobberkølerøret
> > igennem topstykket der kan være tilstoppet.
> >
> > Er der nogen der har et godt råd om hvad der kan være galt eller har
> > lignende oplevelser med den type motor?
> >
>
> Jeg har 2001 i min Vega og det første år hvade vi temperaturalarm i ny og
> næ indtil vi skiftede impeller.
> Impellerne kan ikke tåle tørlægning og de fordrer årlig eller hyppigere
> udskiftning.
> Impelleren har stor betydning for kølingen af maskinen.
>
> Vores trækkraft blev væsentlig forbedret da vi rensede filteret i
> brændstofpumpen.
> Hvis membranen i pumpen har den mindste revne så kan det også have
> betydning for både trækkraft og stabilitet i gangen.
>
> Er din maskine saltvandskølet eller ferskvandskølet?
>
> Hvis anoderne har været skiftet rettidigt burde tærring ikke være kommet
> til de indre dele.
> Ved en saltvandskølet maskine sidder der en anode foran på maskinen ikke
> langt fra oliefilteret.
> På ferskvandskølede er anoden trukket ud i de prifære køleslanger og
> filterhuse.
>
> --
> Lars Holst


Karsten Vandrup (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Vandrup


Dato : 20-09-06 21:42

Hej Lars

Det lyder som et godt bud. Jeg må se om jeg kan finde en til at rense
røret

MVH Karsten

Lars skrev:

> Jeg havde samme problem med en 2001.
>
> Løsningen var kølerøret gennem topstykket, som jeg måtte have en VP mand til
> at banke ud, rense og sætte ind igen. Han skiftede et par pakninger, men
> ellers var det primært en rensning af røret. Det var temmelig vanskeligt at
> få røret ud, og der var klart farve for, at det ville blive banket skævt
> eller få krave. Så man skal være MEGET forsigtig, hvis man selv vil banke
> det ud.
>
> Efter rensningen af dette rør, og vistnok en udskiftning af de indre
> zinkanoder, har motoren kørt som den skulle. Intet problem ved høje
> omdrejninger.
>
> hilsen
> lars
>
> "Karsten Vandrup" <karsten@arkena.com> wrote in message
> news:1158737644.341557.294560@e3g2000cwe.googlegroups.com...
> Hejsa,
>
> Jeg netop købt min første 28 fods kølbåd her i sommer og har fået
> lidt problemer med den indbyggede Volvo motor. Det er en Volvo Penta
> 2001 MD 9 HK (saltvandskølet).
>
> Motoren trækker fint vand ind igennem saltvandskølesystemet og jeg
> har skiftet termostaten som åbner ved 65 grader.
>
> Motoren kan køre 2/3 kraft uden at blive for varm men ved fuld
> belastning stiger temperaturen til 90 grader og temperaturalarmen
> hyler.
>
> Vi oplevede at motoren på et tidspunkt efter længere tids belastning
> smed olien ud og begyndte at ryge. Jeg kunne bagefter ikke se nogen
> lækage og mener at det muligvis kom ud gennem pejlerøret pga. varmen.
>
> Jeg har hørt noget om at det muligvis kan være kobberkølerøret
> igennem topstykket der kan være tilstoppet.
>
> Er der nogen der har et godt råd om hvad der kan være galt eller har
> lignende oplevelser med den type motor?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste