Johnson der går lidt mærkeligt...
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-06 13:16

Hejsa,

Jeg har en Johnson 70Hk, 3 cyl. fra 1980.

Den driller lidt... Når den er kold..
Motoren starter under alle forhold super, og oftest i første forsøg. - Men
når den er kold og jeg lægger fra havn, er den ikke med på alle cylindre.
Det går ganske enkelt ikke at tvinge den over 5-6 Kn. Pludselig, - nogen
gange hurtigere end andre gange, slår den en ganske lille "skid", og så
rykker den som normalt, (ca. 28Kn) Jeg kan ikke høre om den går på alle tre
i tomgang når jeg starter den??

I første omgang mistænkte jeg skidt i karburatorene, men eftersom det ikke
forkommer når den vel er og har været oppe at køre normalt, så er jeg mere
inde på noget elektrisk??

Selv hvis vi ligger i et par timer med den stoppet på vandet, og starter
igen, - er der ingen problemer.

Jeg har skiftet tændrør på den, og det virker som om at det hjalp
kortvarigt.

Er der nogen der kender lign. problem, - og hvad kan det være.

Vh. Per

Fra : 2

Dato : 15-09-06 16:56

On Fri, 15 Sep 2006 14:16:14 +0200, "Per"
<perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> wrote:

> [...]
>kortvarigt.
>
>Er der nogen der kender lign. problem, - og hvad kan det være.

Hvad med dine tændkabler og strømfordeler og kul i den, er de gode
nok, ellers kan gnisten til tændrørene springe til stel istedet for på
tændrør.
Jeg havde et dårligt tændkabel engang på en 4 cyl 65 HK så den gik kun
på 3 cyl.

Får den brændstof nok ellers, via pumpen?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-06 09:32

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> på 3 cyl.

> Får den brændstof nok ellers, via pumpen?

Er der nogen måde at tjekke disse ting på? - Jeg tænker på
tændkabler/strømfordeler.

Brændstofpumpen er jeg ret sikker på er i orden...

Vh. Per

Fra : 2

Dato : 17-09-06 11:34

On Sat, 16 Sep 2006 10:31:42 +0200, "Per"
> [...]

>Er der nogen måde at tjekke disse ting på? - Jeg tænker på
>tændkabler/strømfordeler.
>
>Brændstofpumpen er jeg ret sikker på er i orden...

Skille det ad og se og rense på kontaktfladerne. Når det er mørkt kan
der ses en gnist springe til stel fra tændkabel hvis det er dårligt,
det kunne jeg på mit lidt revnede tændkabel.

Evt tag tyk tyk handske på (ellers får lidt strømstød) og tag en
tændrørshætte af en ad gangen mens motor er i tomgang, hvis du kan
tage en hætte af uden motor ændrer motorgangen, så har du fundet den
dårlige ledning.

Eller tage et andet tændkabel og skift det et efter et.

Torben

Fra : jetp

Dato : 15-09-06 22:21

"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har skiftet tændrør på den, og det virker som om at det hjalp
> kortvarigt.

Du er sikker på, at det er de helt rigtige tændrør?
Jeg har selv oplevet at få "konverterede" tændrør til en lignende motor, -
de viste sig at være ubrugelige.

Mvh Jens

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-06 09:30

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du er sikker på, at det er de helt rigtige tændrør?
> Jeg har selv oplevet at få "konverterede" tændrør til en lignende motor, -

Kunne være et bud, - men det er de rør Johnson foreskriver.

Vh. Per

Fra : claus b. p.

Dato : 17-09-06 00:23

"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> wrote in message
> [...]
> kortvarigt.
>
> Er der nogen der kender lign. problem, - og hvad kan det være.

Jeg ville tro det er mest sandsynligt at tændingen gør knuder. Prøv med en
ny rotor+strømfordeler.
Evt. kan du checke på følgende (besværlige) måde tændkablerne: (Hvis du ikke
kan låne et sæt et sted) Kort efter start, og inden cylinder 3 kommer
rigtigt igang, stop motoren og skru alle tændrør ud. Tændrøret fra den
dårlige bør se anderledes ud, måske drivvådt. Efter at have skruet dem i
igen, byttes rundt på tændkablerne. (I begge ender så klart). Næste gang
problemet er der, gentages øvelsen, og hvis det er samme cylinder, er det
noget andet end tændkablerne. Samme procedure kan udføres for at checke
tændrørene.
Lige til sidst, hvis kompressionen er for lav på en cylinder, vil den også
kunne tænde dårligere, eller slet ikke. Så det er måske også en god ide at
checke det med en kompressionsmåler.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-06 10:35

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne tænde dårligere, eller slet ikke. Så det er måske også en god ide at

Jeg er glad for alle forslag - og modtager gerne flere

Har tjekket lidt på motoren... Der er tilsyneladende ikke nogen
strømfordeler/rotor..
Motoren er med CDI tænding. Der sidder det der kaldes en "power-pack"
Næste skridt må være - som du anbefaler Claus - at tjekke kabler/tændrør og
i øvrigt løse forbindelser...

Vh. Per

Fra : Steffen Skov

Dato : 17-09-06 16:42

Hejsa
Det er jow en stor fætter at rode med. Hvorfor får du den ikke checket hos
en mekaniker? Mit årlige check på den 8 hestede koster 1200 kr., men så har
den også været skilt ad og kontrolleret, og der er skiftet vandpumpe og
benzinfilter og tændrør, samt ny olie i både motor og gear. Det lyder som
en voldsom udgift på en gang, men det er kun 10 overnatninger for anker pr.
år. Jeg er altid rimelig tryg ved min motor.
Hilsen
Steffen

Fra : 2

Dato : 17-09-06 21:50

On Sun, 17 Sep 2006 17:42:20 +0200, "Steffen Skov"
<XsskovY@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>en voldsom udgift på en gang, men det er kun 10 overnatninger for anker pr.
>år. Jeg er altid rimelig tryg ved min motor.

Det er godt nok at passe sine ting godt, hvor meget bruger du din
motor da, for det virker lidt spild at gøre det så ofte. Få år
foruden og du vil kunne købe en ny motor.

Jeg havde en 5 HK motor den skiftede jeg olie 1-3 år, smurte alle led
hvert år, benzinfilter og vandpumpe hver 10. år, tændrør pr 5-6 år og
det var ikke slidt alligevel..
Nu er motoren vel 25 år og den bare kører stadig.

Og har sejlet meget med den

Hvor meget når din mekaniker at skille din motor ad?

Torben

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-09-06 22:35

Hej Torben
Jeg bruger motoren en del hele året rundt, men det er ikke antal kørte timer
jeg tænker på. Du har ret i, at på 14 år kunne jeg have købt en ny motor med
1200kr. i vedligeholdelse om året. At jeg kan fremvise en servicebog udfyldt
af en autoriseret mekaniker gør heller ikke brugtprisen ved evt. salg
ringere. Nu hvor jeg har fået lidt mere på kistebunden, gider jeg ikke
længere rode med gamle motorer og sejle rundt med en tvivl om den nu også
holder, når jeg virkeligt har brug for den. Hvor meget han har haft den
skilt ad ved jeg ikke, men jeg fik en checkliste fra Yamaha han havde
arbejdet efter, og den var da rimelig omfattende.
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-09-06 18:20

Jeg prøvede noget tilsvarende på min 2 cyl 8hk mariner. Det vidste sig at
være elektronikboksen der svigtede tændingen på den ene cylinder engang
imellem (- efter jeg havde skiftet tændspole, kabler, tændrør, osv for en
formue ...)

Det er helt sikkert noget elektrisk/styring, når det pludselig forsvinder
som du beskriver.

Bjarke

"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> wrote in message
snip

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 20:03

> [...]
> formue ...)
>
> Det er helt sikkert noget elektrisk/styring, når det pludselig forsvinder

Talte lige med min Johnson-mekaniker i dag. Han var temmelig overbevist om,
at det var "power-pack'en" eller elektronikboxen som han kaldte den. Det
kunne være en spole, og det vil være let for mig at tjekke, da de kan byttes
rundt ret enkelt.
Netop fordi det er en helt klar "on/off" fejl, var det uden tvivl elektrisk.
Faktisk er jeg overrasket over, at prisen på en sådan boks ikke er mere end
1300,- m.moms... Det var listeprisen.
- "men tjek lige spolerne først" sagde han.

Vh. Per

Fra : 2

Dato : 21-09-06 21:16

> [...]
>1300,- m.moms... Det var listeprisen.
>- "men tjek lige spolerne først" sagde han.

Bare du finder fejlen og får det løst.
Men 1300 kr er meget hvis det kun er fx en diode til 4 kr som er
blevet overbelastet!

Torben

Fra : varly jespersen

Dato : 17-09-06 14:59

Hej, det mest sandsynlige er en defekt tændspole

Fra : Bob \(-:

Dato : 19-09-06 19:13

> [...]
> kortvarigt.
>
> Er der nogen der kender lign. problem, - og hvad kan det være.

Jeg har oplevet nogle gange ved champion tændrør (til bil) er sometider lidt
dårligere , f.eks min mors
bil fik skiftet tændrør , hun fik skiftet til champion (hun havde NGK før)
bilen kørte sometider dårlig
og trak ikke så godt. Vi skiftede til NGK tændrør så kørte bilen 100 % igen
, og gør det stadig .
Samt en tidligere arbejdskammerat skulle på bilferie så han lavede et "lille
service" skiftet olie / tændrør osv. på den . Der gik en dag så havde at
problemer med at den kørte sometider kun på 3 cyl
han prøvede at at skifte tændrør igen (denne gang ngk) så var der ingen
problemer.
Ved ikke om det er sådan noget men bare et forsøg værd .(hvis det evt er
champion tændrør der er nu)
også når du skrev at det hjalp kortvarigt..!!

Hilsen Robert

Fra : 2

Dato : 21-09-06 21:15

> [...]
>champion tændrør der er nu)
>også når du skrev at det hjalp kortvarigt..!!

Sådan har jeg også haft på min 5 HK påhængsmotor at NGK tændrør kun
holdt få uger, og så i med et Bosch rør på den, så behøvede det kun
at skiftes ca hver 5. år.

Min bil vil dog helst have NGK tændrør, men de duede ikke rigtig på
en knallert.

Så tændrør og motore kan være meget forskellige hvilke der passer godt
sammen.

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-06 20:43

> [...]
> kortvarigt.
>
> Er der nogen der kender lign. problem, - og hvad kan det være.

Hej gruppe

Vil bare lige sige hvad der var galt....
Toppakningen lækkede lidt, og det ene tændrør blev ganske enkelt fugtigt.
Når varmen fra den øvrige motor havde fortrængt fugten, tændte den på
3'eren.
Nu snurrer den super igen.

Vh. Per