/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Er en gelcoat diffusionsåben?
Fra : sorenfoged@gmail.com


Dato : 15-09-06 12:42

Hej

Som det kan ses i en anden tråd, er jeg blevet tilbudt en kølbåd,
hvor ejeren har slebet bunden ned til (men ikke igennem) gelcoaten
under vandlinien.

Grunden til at det er gjort er, at der i hulrum, der ligger op af
skrovet, har ligget opdriftsskum, der har suget vand. For at sikre at
den våde skum ikke gør glasfiberen porøs, har han fjernet den våde
skum og slebet ned til gelcoaten på ydersiden.

Derfor er mit spørgsmål: Kan vand opsuget af glasfiberen diffundere
gennem gelcoaten, nu hvor den ikke er dækket af primer og bundmaling?

- malnitz


 
 
Bjarke Christensen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-09-06 14:42

Ja, gelcoat er porøst og ikke 100% tæt. Det skønnes at en alm. ubehandlet
båd kan suge mellem 50 og 100 liter vand ind gennem gelcoaten og optage det
i glasfiberen.

Med risiko for at genere ejeren, så synes jeg da ikke det er genialt at
fjerne opdriftsskummet. Dels er det der jo af en grund og dels kan
glasfiberen slet ikke tage skade af fugtig skum. Han skulle hellere har
sikret at skummet ikke blev unødigt vådt. Det kunne han gøre ved at give
skroget den tidligere omtalte omgang epoxy/primer, da skroget derved bliver
vandtæt (diffusionstæt) samt finde de andre kilder til at der komme vand ind
(gennemføringer, vinduer osv).

Bjarke



<sorenfoged@gmail.com> wrote in message
news:1158320518.985403.215680@k70g2000cwa.googlegroups.com...
Hej

Som det kan ses i en anden tråd, er jeg blevet tilbudt en kølbåd,
hvor ejeren har slebet bunden ned til (men ikke igennem) gelcoaten
under vandlinien.

Grunden til at det er gjort er, at der i hulrum, der ligger op af
skrovet, har ligget opdriftsskum, der har suget vand. For at sikre at
den våde skum ikke gør glasfiberen porøs, har han fjernet den våde
skum og slebet ned til gelcoaten på ydersiden.

Derfor er mit spørgsmål: Kan vand opsuget af glasfiberen diffundere
gennem gelcoaten, nu hvor den ikke er dækket af primer og bundmaling?

- malnitz



... (15-09-2006)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 15-09-06 14:53

Ok. Bjarke.
Du har sikkert ret... Jeg vidste ikke at der kunne trænge vand igennem
coaten.
Hvad sker der så når det fryser ?



"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:450aadac$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, gelcoat er porøst og ikke 100% tæt. Det skønnes at en alm. ubehandlet
> båd kan suge mellem 50 og 100 liter vand ind gennem gelcoaten og optage
> det i glasfiberen.
>
> Med risiko for at genere ejeren, så synes jeg da ikke det er genialt at
> fjerne opdriftsskummet. Dels er det der jo af en grund og dels kan
> glasfiberen slet ikke tage skade af fugtig skum. Han skulle hellere har
> sikret at skummet ikke blev unødigt vådt. Det kunne han gøre ved at give
> skroget den tidligere omtalte omgang epoxy/primer, da skroget derved
> bliver vandtæt (diffusionstæt) samt finde de andre kilder til at der komme
> vand ind (gennemføringer, vinduer osv).
>
> Bjarke
>
>
>
> <sorenfoged@gmail.com> wrote in message
> news:1158320518.985403.215680@k70g2000cwa.googlegroups.com...
> Hej
>
> Som det kan ses i en anden tråd, er jeg blevet tilbudt en kølbåd,
> hvor ejeren har slebet bunden ned til (men ikke igennem) gelcoaten
> under vandlinien.
>
> Grunden til at det er gjort er, at der i hulrum, der ligger op af
> skrovet, har ligget opdriftsskum, der har suget vand. For at sikre at
> den våde skum ikke gør glasfiberen porøs, har han fjernet den våde
> skum og slebet ned til gelcoaten på ydersiden.
>
> Derfor er mit spørgsmål: Kan vand opsuget af glasfiberen diffundere
> gennem gelcoaten, nu hvor den ikke er dækket af primer og bundmaling?
>
> - malnitz
>
>



Bjarke Christensen (15-09-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 15-09-06 15:04

Ja, der er vand i fiberen, hvis ikke gelcoaten er primet. Det tørrer i løbet
af vinteren. Der er ikke nok fugt nok til at det giver problemer ifm med
frostvejr.

Normalt behøver man ikke være så pernitten med at den skal tørre helt inden
man primer den. Det der bagefter ikke kan tørre ud gennem primeren kan jo
bare tørre fra indersiden (specielt nu hvor opdriftskummet er væk).

Generel tror jeg at dette er et lidt teoretisk problem. Vandindtrængningen
er minimal ift hvad der kan komme fra utætte vinduer, dæksbeslag,
mastegennemføring osv... For ikke at tale om kondensvand ....

Giv den de omtalt lag primer (er lidt dyrt, men så er det gjort og det
holder næsten uendeligt) og så skal du ud at sejle ....

Hvis du kan give den primeren her i efteråret er det nemmest. Det skal være
mindst 10 grader når du bruger det og man skal faktisk ret langt ind i
foråret/forsommeren før man kan være sikker på det.

Bjarke


"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> wrote in message
news:450ab059$0$75030$14726298@news.sunsite.dk...
> Ok. Bjarke.
> Du har sikkert ret... Jeg vidste ikke at der kunne trænge vand igennem
> coaten.
> Hvad sker der så når det fryser ?
>
>
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:450aadac$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Ja, gelcoat er porøst og ikke 100% tæt. Det skønnes at en alm. ubehandlet
>> båd kan suge mellem 50 og 100 liter vand ind gennem gelcoaten og optage
>> det i glasfiberen.
>>
>> Med risiko for at genere ejeren, så synes jeg da ikke det er genialt at
>> fjerne opdriftsskummet. Dels er det der jo af en grund og dels kan
>> glasfiberen slet ikke tage skade af fugtig skum. Han skulle hellere har
>> sikret at skummet ikke blev unødigt vådt. Det kunne han gøre ved at give
>> skroget den tidligere omtalte omgang epoxy/primer, da skroget derved
>> bliver vandtæt (diffusionstæt) samt finde de andre kilder til at der
>> komme vand ind (gennemføringer, vinduer osv).
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> <sorenfoged@gmail.com> wrote in message
>> news:1158320518.985403.215680@k70g2000cwa.googlegroups.com...
>> Hej
>>
>> Som det kan ses i en anden tråd, er jeg blevet tilbudt en kølbåd,
>> hvor ejeren har slebet bunden ned til (men ikke igennem) gelcoaten
>> under vandlinien.
>>
>> Grunden til at det er gjort er, at der i hulrum, der ligger op af
>> skrovet, har ligget opdriftsskum, der har suget vand. For at sikre at
>> den våde skum ikke gør glasfiberen porøs, har han fjernet den våde
>> skum og slebet ned til gelcoaten på ydersiden.
>>
>> Derfor er mit spørgsmål: Kan vand opsuget af glasfiberen diffundere
>> gennem gelcoaten, nu hvor den ikke er dækket af primer og bundmaling?
>>
>> - malnitz
>>
>>
>
>



... (15-09-2006)
Kommentar
Fra : ...


Dato : 15-09-06 14:50

Nej.

Men er der vand i fiberen ? Så skal den tørre ud.

Jeg har ikke prøvet, endnu Men hvis der er vand gennem fiberen, har jeg
set at man sleb helt ind til fiberen, hvorefter båden stod og tørrede i et
par somrer, hvorefter den blev coatet op igen.



<sorenfoged@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1158320518.985403.215680@k70g2000cwa.googlegroups.com...
Hej

Som det kan ses i en anden tråd, er jeg blevet tilbudt en kølbåd,
hvor ejeren har slebet bunden ned til (men ikke igennem) gelcoaten
under vandlinien.

Grunden til at det er gjort er, at der i hulrum, der ligger op af
skrovet, har ligget opdriftsskum, der har suget vand. For at sikre at
den våde skum ikke gør glasfiberen porøs, har han fjernet den våde
skum og slebet ned til gelcoaten på ydersiden.

Derfor er mit spørgsmål: Kan vand opsuget af glasfiberen diffundere
gennem gelcoaten, nu hvor den ikke er dækket af primer og bundmaling?

- malnitz



ThomasB (17-09-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 17-09-06 01:10

<sorenfoged@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1158320518.985403.215680@k70g2000cwa.googlegroups.com...

> Derfor er mit spørgsmål: Kan vand opsuget af glasfiberen diffundere
> gennem gelcoaten, nu hvor den ikke er dækket af primer og bundmaling?

Hvis der kommer vand gennem gelcoaten, så er det i princippet
osmose/glasfiberpest.

Grunden til at osmose viser sig i blærer, er at der kommer overtryk når
båden blever trukket op af vandet - blærer kan tøre ud i løbet af vinteren.

Afstandsmaterialet kan også blive vådt pga. en utæt søventil. En søventil
kan blive utæt når afstandsmaterialet synker lidt sammen rundt om hullet.
Normalt skal man skrabe afstandsmaterialet ud rundt om ventilen, og erstatte
det med polyester.

Det kunne godt lyde lidt som om sælgeren snakker udenom..

Find en anden båd - der er masser af dem. Om 3-4 mdr. er der endnu flere.



Bjarke Christensen (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-09-06 06:56

Enig i at der er en risiko for at sælger vil skjule begyndende osmose, men
jeg må protestere imod det så i 'princippet er glasfiberpest'. Dertil
mangler der nemlig en faktor mere, nemlig fejl i glasfiberen i form af
mikroskopiske hulrum hvor fugten kan kondensere til væske.

Gå vandlinien ekstra godt igennem. Hvis han har slebet længere ned i
vandlinien end på resten af båden, så kunne man blive mistænkelig. Ellers
mener jeg man skal passe på med at være for paranoid mht osmose. Og det er
jo helt normalt at slibe bunden ned hver 10ende år og give den ny primer.
Det gør vi jo alle og de fleste bliver lidt trætte undervejs ....

Bjarke


"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern* 2ma2prikdk> wrote in message
news:450c9275$0$75037$14726298@news.sunsite.dk...
> <sorenfoged@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1158320518.985403.215680@k70g2000cwa.googlegroups.com...
>
>> Derfor er mit spørgsmål: Kan vand opsuget af glasfiberen diffundere
>> gennem gelcoaten, nu hvor den ikke er dækket af primer og bundmaling?
>
> Hvis der kommer vand gennem gelcoaten, så er det i princippet
> osmose/glasfiberpest.
>
> Grunden til at osmose viser sig i blærer, er at der kommer overtryk når
> båden blever trukket op af vandet - blærer kan tøre ud i løbet af
> vinteren.
>
> Afstandsmaterialet kan også blive vådt pga. en utæt søventil. En søventil
> kan blive utæt når afstandsmaterialet synker lidt sammen rundt om hullet.
> Normalt skal man skrabe afstandsmaterialet ud rundt om ventilen, og
> erstatte det med polyester.
>
> Det kunne godt lyde lidt som om sælgeren snakker udenom..
>
> Find en anden båd - der er masser af dem. Om 3-4 mdr. er der endnu flere.
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste