Sejltyper - kølbåd
Fra : Leon Hulstroem

Dato : 13-09-06 15:42

Hejsa...

Jeg var lige ude og sejle en smule (ca 170sm) i weekenden med en gammel IOR
båd, en Helmsman 35.

Der havde vi ca halvdelen af sejlgarderoben med. Men der er jo mange typer
til kølbåde og deres anvendelse er vidt forskellig.

Vi sejlede feks med Inder fok (giver ekstra højde og fart), Big Boy
(flyvende gennaker uden på spiler) , Starcut (skærings/storm spiler)
foruden storen og genua.

Men der findes:

Reacher (let vejrs genoa vel i nærheden af 180%)
Runner (plat spiler)
Tallboy (plat spiler)
Genoa 0-4
Gennaker
symetrisk spiler 0-6 (sym. spinnaker)
asymetrisk spiler 0-6 (asym. spinnaker)
Fok (jip i et hav af udgaver)
og sikkert mange flere... (tilføj gerne til listen)

Mange af sejlene ser man ikke med mindre man sejler i en havracer.

Her i et link i ærmet, hvor man kan se typen og deres anvendelse ?

Leon

Fra : pkc

Dato : 13-09-06 16:04

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til kølbåde og deres anvendelse er vidt forskellig.
>
> Vi sejlede feks med Inder fok (giver ekstra højde og fart),

Jeg lever for at lære.

Hvad er en Inder fok ? Hvem eller hvor producerer de sådan en ( lad nu være
med at være morsom og sige: Indien)

(Men hvis den giver ekstra højde og fart - så skal jeg dælme derned eller
hvor de nu laver den og hente sådan en)

per

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 13-09-06 22:58

pkc wrote:
> [...]
>
> (Men hvis den giver ekstra højde og fart - så skal jeg dælme derned
> eller hvor de nu laver den og hente sådan en)

Inderfok sidder på en skinne mellem forstag og mast, og har sin egen
skødeskinne i siderne og fald.
Den behøver intet forstag.
Den virker ved at skabe en tunnel effekt imellem genoa og inderfok.

Jeg smider lige et par billeder i dk.binaer

-Leon

Fra : pkc

Dato : 14-09-06 06:31

> [...]
> Den virker ved at skabe en tunnel effekt imellem genoa og inderfok.
> Jeg smider lige et par billeder i dk.binaer

Jeg mener det kaldes et Staysail - Stagsejl. Det giver ikke mere højde - men
mere fart.

Og benyttes såvel sammen andre forsejl også spilere.

mvh
Per

Fra : ThomasB

Dato : 27-09-06 18:31

> [...]

> skødeskinne i siderne og fald.
> Den behøver intet forstag.
> Den virker ved at skabe en tunnel effekt imellem genoa og inderfok.

Det er vel en flying jib?

Fra : P

Dato : 14-09-06 09:54

"pkc" <must_be_changed_@scanboat.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være med at være morsom og sige: Indien)
>
> (Men hvis den giver ekstra højde og fart - så skal jeg dælme derned eller

Hej

Leon har ikke hørt helt efter hvad jeg fortalte ham på turen (han var vist
også træt til sidst som os andre) d;oD

På sejlposen står der innerfok. Innerfok'en sættes ustaget inden for
forsejlet og har vel sin bedste berettigelse, når man falder ca. 5-30gr. fra
bidevind.
På Helmsmanen er der 2 parralelle skødeskinner til dette formål. Det kaldes
vist iøvrigt en kutterrig, hvis man sejler med 2 forsejl på en "bermudarig".
Det er min erfaring, at ved bidevind i Helmsmanen, skal genuaen skødes inde
på den inderste skødeskinne for at give bedste højde og fart.
Jeg vil også lige korrigerer mht til tallboy'en. Det er ligelede et
innersejl, men det er et meget slankt/smalt sejl, der går helt i top af
masten og det sættes ligeledes ustaget fra fordækket, men sammen med en
spiler fra en halvvind til agenten for tværs.
På agten fortværs til plat læns, kommer bigboy'en op, som sættes flyvende
(som en genakker) fra stævnen og til læ for spileren. Og så er der vel
omkring knapt 200m2 sejl oppe og flyve d

Et eller andet sted har jeg en tegning over hvilke sejl man sætter på de
forskellige kurser til vinden. Jeg vil prøve, at få scannet tegningen ind,
og evt få Leon til at lægge den på sin blog. (ved ikke om alle har adgang)

--
P_/)
Helmsman 35

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-09-06 17:56

> [...]
> de forskellige kurser til vinden. Jeg vil prøve, at få scannet
> tegningen ind, og evt få Leon til at lægge den på sin blog. (ved ikke

http://sejlernoerd.spaces.live.com

-Leon

Fra : ThomasB

Dato : 27-09-06 18:36

"P" <pismeddig@hemmelig.jp> skrev i en meddelelse

> På Helmsmanen er der 2 parralelle skødeskinner til dette formål. Det
> kaldes vist iøvrigt en kutterrig, hvis man sejler med 2 forsejl på en
> "bermudarig".

Det kaldes kun kutter, hvis det er en sloop-rig med bovspryd (og klyver).

> [...]
> masten og det sættes ligeledes ustaget fra fordækket, men sammen med en
> spiler fra en halvvind til agenten for tværs.

Tallboy sættes i spilerfaldet foran forstaget.

Fra : Karsten Vandrup

Dato : 20-09-06 08:50

Hej

Mht. et godt link så kan jeg anbefale http://wikipedia.org/

Der er forklaringer og ofte billeder på det meste fx:

http://en.wikipedia.org/wiki/Staysail
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanker_%28sail%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Sail

MVH Karsten