Hjælp til Yamaha 40 HK's motor
Fra : Aalborg_Sejl

Dato : 13-09-06 10:07

Vi håber der er én derude som kan hjælpe os. Vi købte i foråret en
Crescent båd med en 40 HK's Yamaha motor, trecylinderet.
Problemet består i, at motoren begyndte for nogen tid siden at gå ned
i omdrejninger efter et stykke tid. Slækkede vi så gassen og gassede
op igen, så sejlede båden uden problemer iet stykke tid. Fænomenet
forekommer hyppigere og hyppigere nu.
Motoren har været til reparartion uden succes. Filtre er remset,
karburatorer er renset, lameller er efterset, vi har skiftet tank og
prøvet med en ny benzinslange. Men intet har hjulpet.
Har du et bud?

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-09-06 10:49

"Aalborg_Sejl" <jan.varberg@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det andet bud på at motoren bliver for varm, og derved tæt på at "sætte"
sig lyder meget rigtigt.
Har selv været ude for at have skiftet impeller, (som jeg gør hvert år)
pumpede den godt nok kølevand - men åbenbart ikke nok. Således at
Yanmar´en blev lige lovlig varm.
Skiftede til den gamle, og problemet var løst.
Hvordan det så kan lade sig gøre med helt ny impeller, samme
reservedelsnr., var helt ny og så rigtig ud - at den så ikke virker er
et mysterium.
Men måske kunne det være årsagen?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 13-09-06 13:35

Per Nordahl wrote:

> [...]
> Hvordan det så kan lade sig gøre med helt ny impeller, samme
> reservedelsnr., var helt ny og så rigtig ud - at den så ikke virker er

Vi skiftede impell midt på sæsonnen, da sladre strålen var gået fra
strøjtene til dryppene.
Efter skiftet blev det ikke bedre, efterfølgende skiftede vi hele
pumpehuset, da der var nogle spor i top og bundplade (udover rotationsslid),
som vi ikke lige havde opdaget. Den kører nu perfekt igen.

-Leon

Fra : Per Nordahl

Dato : 13-09-06 19:27

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pumpehuset, da der var nogle spor i top og bundplade (udover
> rotationsslid), som vi ikke lige havde opdaget. Den kører nu perfekt

Men så fandt i jo også årsagen Fint nok.
Det jeg ville sige var at selv udskiftede dele ikke altid virker.
Er klar over at jeg var specielt uheldig - og det sikkert er ganske
unormalt. Men i mit tilfælde var det årsagen, og altså ikke pumpehus
m.v. (pakning) Og som sagt, der har ikke været problemer siden.. Bliver
stadigvæk skiftet hvert år!>

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 13-09-06 22:18

[...]

prøv at se efter om kaburator er tæt når den pumpes op med den lille
håndpumpe. Hvis der så kommer benzin ud af kaburatorer er spidsen til
svømmerventilen utæt, dette gør at motoren ikke kan tage omdrejninger.

Fra : 2

Dato : 14-09-06 19:34

On 13 Sep 2006 02:07:07 -0700, "Aalborg_Sejl"
<jan.varberg@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>karburatorer er renset, lameller er efterset, vi har skiftet tank og
>prøvet med en ny benzinslange. Men intet har hjulpet.

Har I åbnet for luftskrue på tanken?
Er der et ekstra filter på slangen? Jeg havde et filter der og
oplevede det samme som dig, det var næsten stoppet efter ca 5 år. Den
type til 10-12 kr.
Hvad med brændstof pumpen/menbranen?

Hvor ofte opstår det, hver 300 meter eller hver anden gang i sejler?

Prøv næste gang den går ned i fart, så bibehold gassen, og pump lidt
på gummipumpen på slangen, går den så op i fart igen?

Hvordan har tændrørene/kabler det?

Torben