Kikkert - Nogen der har erfaring med denne~
Fra : andreas_dtu

Dato : 11-09-06 02:27

Hej Gruppe!

Jeg overvejer at købe denne kikkert til 1125 kr. Det er selvfølgelig en
budget-kikkert, men er den pengene værd eller ville i anbefale noget andet
(i samme prisklasse <1500 kr.)

http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=53_225&products_id=1251
Er der nogen der kender den og kan anbefale / advare mod den? Den har belyst
kompas og afstandsmåler + er nitrogenfyldt, hvilket er ting jeg lægger vægt
på.

Jeg har tidligere skrevet en tråd angående køb af en Banner 26, som nu er
købt og blevet sejlet så meget som der har været tid til. I den forbindelse
har jeg lagt nogle billeder af "vidunderet" på nettet, så I kan se hvad vi
har køb Se den på: http://www.obduktion.dk/Banner26/

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-09-06 10:40

Hej Andreas
Det ser ud til at være et udemærket køb. Den har da de rigtige
specifikationer.
Hilsen
Steffen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-09-06 11:32

Hej Andreas,

Rent umiddelbart ser det ud til at være en udmærket kikkert til
prisen.
Et godt råd som du skal benytte dig ag hver gang du bedømmer en
kikkert:
Tag kikkerten og hold den ud i strakt arm medens du ser ind
igennem den store linse. Se op mod himlen. Hvis du ser et rundt
udgangshul i begge kikkertrør, er kikkerten god og tilstrækkelig
lysfølsom. Kan du er kordeafskæringer i kanterne er kikkerten
ikke pengene værd.
Årsagen til at du kan se kordeafskæringerne er at prismerne der
er anvendt er for små. Du kan godt se rimeligt i klart dagslys
med en sådan kikkert; men i skumringen bliver lysindfaldet for
lavt til at der kan dannes eta acceptabelt billede.
Tillige vil der være godt om kikkerten er gasfyldt, og med
coatede linser. Den store linse vi så være farvet og ikke bare
klar.
Det opfylder kikkerten ifølge specifikationen.
En anden detalje som kan være rar er at gummikanten der hvor man
ser ind kan krænges således at folk der bruger briller også kan
anvende den uden at der skal justeres for meget.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : andreas_dtu

Dato : 11-09-06 12:53

Hej Harding

"Harding E. Larsen (slet H7I2Y)" <harding@H7I2Ylarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11579710080.756234550675494@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> med en sådan kikkert; men i skumringen bliver lysindfaldet for
> lavt til at der kan dannes eta acceptabelt billede.

Tak for dine gode råd. Jeg har nu bestilt den over nettet og vil prøve din
"udstrækt arm"-test af den - hvis den ikke opfylder den ryger den lige
tilbage!

> En anden detalje som kan være rar er at gummikanten der hvor man
> ser ind kan krænges således at folk der bruger briller også kan
> anvende den uden at der skal justeres for meget.

Apropos den fleksible gummikant er jeg brillebruger, men jeg bruger dem
normalt ikke under sport/udendørsaktiviteter da styrken er nærmest
ubetydelig lav, men jeg vil selvfølgelig lige kontrollere om gummikanten er
helt til rotterne - Jeg vender tilbage med en mindre test når kikkerten er
afprøvet.

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-09-06 13:56

Hej Andreas,

Velbekomme,
Jeg håber da at den er i orden.
M.h.t. gummikanterne der kan slås op for brillebrugere, så er de
normalt løse reservedele der er nemme at udskifte. De bibringer
ikke kikkerten nogen tæthed ind mod de gasfyldte kikkertkamre.
Den type kikkerter som Flemming omtaler som "Marinekikkerter" og
som bliver duggede ved fugtpåvikkning, er blot skruede sammen
evt. med en O-ring som tætning. Pakker O-ringen ikke korrekt kan
fugten nemt komme ind.
Den type som du har vist speckifikationen på er nitrogen fyldt,
den skal være tæt og dugdannelser må ikke kunne forekomme
indvendigt i linsesystemet. Ellers er det en ommer.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Møller

Dato : 11-09-06 18:59

"Harding E. Larsen (slet H7I2Y)" <harding@H7I2Ylarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11579710080.756234550675494@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> ser ind kan krænges således at folk der bruger briller også kan
> anvende den uden at der skal justeres for meget.

Og hvis du holder et papir bag okularet og lader lyset skinne ind af
objektivet, må den plet der fremkommer ikke være større end dine normale
pupiller, da du ellers ikke få nogen glæde af lysgennemgangen.

Umiddelbart ligner det en no-name, forhandleren har jo alt fra gummibåde
over kikkerter til fender af fabrikat McFallon.

jeg ville nok kigge på noget her:
http://www.hjertmans.se/

F.eks. Silva 5797-1

Møller

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-06 18:20

Hej Møller,

Ja det er rigtigt at udgangsdiameteren skal passe til åbningen i
øjet.
Man skal blot ikke lave denne sammenligning i dagslys, for da er
pulpillens åbning lille. Men det skal gøres om aftenen det er
her at man har brug for al det lys som kommer ind. Derfor skal
aftegningen på papiret være stor.
Min familie begavede mig engang med en Focus kikkert til omkring
1200,- kroner og det er nok 15 -20 år siden. Jeg gik ned til
forhandleren med kikkerten og spurgte om han ikke havde noget
bedre. Det havde han ikke hjemme for det var nok det højeste
prisniveau han kunne sælge kikkerter til, men jeg kunne da se i
kataloget her var der dyrere og bedre kikkerter.
Jeg valgte en til 2500,- som jeg syntes specifikationerne lød
bedre på og fortalte ham at han måtte tage den tilbage hvis den
ikke levede op til mine forventninger. Det var der ikke noget
problem i. Kikkerten var uden kurskompas og afstandsvisning og
skulle bruges til kikkertens primære formål at kunne se i næsten
mørke.
Den lever fuldt ud op til forventningerne og den bruges meget
ved skærgårdssejlads om natten og alt står klart og tydeligt.
Nu har Andreas bestilt hans model over nettet og vi må håbe at
den lever op til forventningerne. Sejler man om kun om dagen er
den sikkert god nok. Det er først i tusmørke at man fornemmer
den store forskel.

Mvh/Harding

Fra : Møller

Dato : 12-09-06 19:24

Hej Harding.

Jeg kan kun give dig ret.

Så objektivets diameter, lystab i al almindelighed samt coatning og minimum
af forvrængning tæller ofte mere end kompas og lignende "narrestreger.

Jeg måtte også ofre sparegrisen

Møller

"Harding E. Larsen (slet SJ0Q8)" <harding@SJ0Q8larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11580818480.815757122283657@dtext.news.tele.dk...

Fra : ThomasB

Dato : 27-09-06 23:55

"Harding E. Larsen (slet SJ0Q8)" <harding@SJ0Q8larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11580818480.815757122283657@dtext.news.tele.dk...

> Ja det er rigtigt at udgangsdiameteren skal passe til åbningen i
> øjet.

Det er ikke rigtigt at udgangsdiameteren skal have samme størrelse som
pupillen.

Den skal være større, da det ellers ville kræve stor pression at holde
kikkerten lige.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-09-06 15:59

Hej Thomas,

Det gør ikke noget at læse videre og så tage det næste afsnit
med i bedømmelsen af indlægget.

Fra : ThomasB

Dato : 01-10-06 11:51

"Harding E. Larsen (slet QU5C7)" <harding@QU5C7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11594558440.830113363575482@dtext.news.tele.dk...

Hej Harding.

> Det gør ikke noget at læse videre og så tage det næste afsnit
> med i bedømmelsen af indlægget.

Okay

> [...]
> pulpillens åbning lille. Men det skal gøres om aftenen det er
> her at man har brug for al det lys som kommer ind. Derfor skal

Ja, og også større en pupillerne i mørke.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 12:03

Hej Andreas,

Tillykke med dit nye skiv ... Den tror jeg du får mange skønne
sejloplevelser i.
Jeg fik en såkaldt "maritim kikkert" i fødselsdagsgave med en slags
"autofokus" (?).

Den har den gummiring som harding anbefaler (jeg bruger desværre
briller), men, men, men ... da jeg var ude i "fugtigt vejr" ved
Sørlandet (og lidt hagl kom der såmænd også (!)) duggende den helt til -
INDEFRA - ... Hvordan man tester eller undersøger det, ved jeg ikke, men
kikkerten var uanvendelig et helt døgn indtil den gik "back to normal"
.... Jeg har ikke foretaget mig yderligere, men vil i den forbindelse
høre andre om de har oplevet noget lignende ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : andreas_dtu

Dato : 11-09-06 12:56

Hej Flemming!

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Hej Andreas,
>
> Tillykke med dit nye skiv ... Den tror jeg du får mange skønne
> sejloplevelser i.
Ja, vi har allerede haft nogle gode oplevelser og glæder os til meget mere!
Endvidere har vi store planer for istandsættelse her til foråret, og når de
95% urealistiske planer er sorteret fra bliver den sikkert rigtig fin

> [...]
> foretaget mig yderligere, men vil i den forbindelse høre andre om de har

Kunne det skyldes at den ikke er gasfyldt, eller at gassen på en eller anden
måde er sivet ud?

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 11-09-06 15:59

http://segelladen.de/Inhalt-untergruppen42/Fernglaeserinhalt.htm
prøv denne side, jeg har før købt der, og har været tilfreds
mvh henrik kolle