Yanmar YSM gear kaput
Fra : Thomsen

Dato : 28-08-06 08:03

Dav dav.
På en ellers fredelig tur i min lille motorbåd med Yanmar YSM12 motor/gear
tabte motoren pludselig omdrejninger og gik næsten i stå. Dernæst tog den
fint omdrejninger, men skruen stod stille.
Vi fik padlet ind på lavt vand (figurerer nok på mange tyske videooptagelser
nu og jeg undersøgte skruen og forbindelsen til gearet. Alt ok.
Gearoliestand ok. Når jeg rykker gear-armen frem eller tilbage, er der ingen
modstand.
Godt bud på, hvad der kan være sket, og hvordan jeg løser det?
Kan det mon fixes mens båden er i vandet - der er ret god plads ved motoren.
Jeg har tænkt på alt fra, at gearet har fået for lidt smøring eller køling
og er brændt sammen, til at en eller anden lille pal er faldet ud.
Med taknemlighed modtages ethvert bud og enhver kommentar.
--
) Hilsen Per
(

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 14:36

Jeg skrev:
> Godt bud på, hvad der kan være sket, og hvordan jeg løser det?
> Med taknemlighed modtages ethvert bud og enhver kommentar.

Er der ikke bare et lille fif til mig, inden jeg går i gang med at skille
gearkassen ad?
--
) Hilsen Per
(

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-09-06 15:22

Thomsen" <mail"A wrote:

> Er der ikke bare et lille fif til mig, inden jeg går i gang med at
> skille gearkassen ad?

hvad er det for et gear ? (står på typepladen)
Så kan vi måske finde nogle tegninger på google

Jo et fif...

Inden du skruer pumpen af koblingshuset så lav et mærke på begge 2 så du
ikke vender den 180gr forkert.
.... det er ikke så slemt hvis du gør, andet end at du sejler baglens
Sådan er det i hvert fald på BW gear.

Mvh
Leon

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-09-06 22:06

"Thomsen" <mail"A"perthomsen.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke bare et lille fif til mig, inden jeg går i gang med at skille
> gearkassen ad?

Du kan finde bl.a. eksplosionsdiagram her:
www.cafecrema.dk

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-06 22:36

"Peter Ingsø Laursen" skrev:
> Du kan finde bl.a. eksplosionsdiagram her:
> www.cafecrema.dk

Tak, men jeg har et sådant diagram.
Jeg må prøve at skille gearet ad og se, om jeg kan identificere fejlen og
udbedre den. Under alle omstændigheder er sæsonen slut for mit vedkommende,
så jeg venter til jeg har god tid til indgrebet.
--
) Hilsen Per
(

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-09-06 08:24

> [...]
> udbedre den. Under alle omstændigheder er sæsonen slut for mit
> vedkommende, så jeg venter til jeg har god tid til indgrebet.

God fornøjelse

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-06 10:58

Leon skrev:
>... det er ikke så slemt hvis du gør, andet end at du sejler baglens
>Sådan er det i hvert fald på BW gear.

Tak!
--
) Hilsen Per