åndbart sejlertøj til kapsejlads
Fra : Leon Hulstroem

Dato : 26-08-06 11:56

Hejsa...

Jeg skal ud og kikke lidt på sejlertøj.
Jeg skal kunne sejle hård kapsejlads fra April til Oktober måned, dvs ikke
desideret vintersejlads, til dette har jeg en overlevelses-dragt.

Det jolletøj jeg har dur ikke til det store slid, da det jo hovedsagligt
består af 2 typer våddragter, spraytop, tørdragt og neopren sko.

Jeg forstiller mig noget der kan bruges hele året, dvs med 2-3lags teknik.

Jeg har søgt og læst lidt på nettet. Og fandt Musto Coastel og Inshore serie
interssante, MPX og Ocean er nok lidt overkill.
Prorainer, Henri Lloyd, Ronstan, Jeantex og BMS ser også ud til at have
nogle gode brugbare produkter.

Hvad bruger i en på lunken våd sommerdag, en kølig våd forår/efterårsdag og
til vinter ?

svedlag, bukser og spraytop?
svedlag, bukser og jakke?
svedlag, bukser, fleece og jakke?

Hvad er sammensætningen for at sveden ikke skal drive i stænger og man ikke
fryser, når man ikke kun skal have en rorpind i hånden og trække lidt i et
bagstag.

Selvom at prisen ikke betyder det store (enkelte sæt grænser til kat.
"investering"), ville det være rart at finde den rigtige kombination fra
starten.

Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-08-06 18:33

Jeg har sejlet med Musto Coastal de sidste 5-6 sæsoner og er yderst
tilfreds. Jakken kostede 2000 og jollebukserne 1300 så det er jo til at
komme over. Det er glimrende til dagssejlads. Til længere ture og
natkapsejlads skal man bruge noget microfiber til at have under, men om
dagen er Ocean med alm. tøj indenunder fint. Dog må du *aldrig* have
bomuldstøj under, hvis sejladsen varer meget mere end 2 timer. Så skal du
have kunststof på inden under.

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 26-08-06 19:34

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44f085bd$0$141$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg har sejlet med Musto Coastal de sidste 5-6 sæsoner og er yderst
> tilfreds. Jakken kostede 2000 og jollebukserne 1300 så det er jo til at
> komme over. Det er glimrende til dagssejlads.

Det kan jeg tilslutte mig.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-06 19:47

Spændende emne og diskussion ... glæder mig til at høre om andres råd og
erfaringer ...

Jeg har prøvet forskellige mærker og lige nu det samme som Bjarke
nævner, men tidligere rød Henri Lloyd jakke (med fløjskrave (!) ) og
HH-sæt, men må indrømme, at jeg aldrig har fundet noget, jeg syntes var
rigtig godt ...

Ved natsejlads/koldt vejr prøver jeg nu med "termo-dragt" (en
"Musto-ting" inderst med lange ærmer og ben) - uden på en uldtrøje
og/eller fleecejakke/fløjsbukser, min gamle vest (som ikke fyldes med
luft, hvis den kommer i vandet) og yderst Mustojakken ... Men, men ...
jeg kan næsten ikke få vejret og jeg sveder som en "marathonløber" ...
så jeg efter kort tid er fugtig fra halsen til rumpen ...

Jeg har læst en del om Goretex-mærkerne, men dem jeg har spurgt er ikke
umiddelbart så begejstrede eller overbevisende, at jeg har villet
investere i et helt nyt sæt, da mit Musto-sæt fungerer fint, hvis det
bare skal holde vandet ude ... røgvand, regnvand ... så er det godt, men
når jeg også skal holde varmen, synes jeg det bliver "for meget" ...
ikke lige kl. 4 om morgenen, men ellers ... jeg er nærmest gennemblødt -
indefra ...

Som ung juniorsejler i KAS skulle vi sejle i blå holmenstrøje og de
sorte holmensbukser ... det tog nærmest en uge at tørre og de
"kradsede" ... og uden på det gule olietøj og "kapokvesten" ... så der
er sket fremskridt ...

Bjarke, kan du ikke uddybe dit synspunkt om, at man *ikke* bør tage
bomuldstøj på ...

Min frue sværger til bomuld og nærmest bandlyser kunststoffer - og jeg
er jo "den føjelige ægtemand, der gør som "i'm told" ... you know" ...
Så jeg ville meget gerne høre din forklaring ... mine skjorter,
t-shirts, trøjer og undertøjet m.v. er som regel af bomuld ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-08-06 20:17

Hej Flemming,

Sådan en kone har jeg også. Det kan ikke blive biodynamisk nok. Det virker
bare ikke til sejlads. Tænk over følgende: Tag en tot bomuldsvat (som er 99%
bomuld). Dejlig blødt og lækkert. Så putter du det i en bakke og smider
karsefrø og vand på. Hvilken konsistens er det så bomuldsvattet har nu ?
Bomuld "klasker sammen" når det bliver vådt og mister fuldstændig sin
isoleringsevne. Og det er meget længe om at tørre igen. Microfiber holder
strukturen og det kan stort set ikke optage vand (jeg tror min Musto
underbluse kan optage 3 eller 4 gram vand).

Jeg har fået overbevist min kone. På land og i godt vejr i havnen går vi i
bomuld, men når vi slipper fortøjningerne så er det kun kunststof der dur.

Husk at Cowboybukser har et stort indhold af bomuld.

Jeg har en trekking Gortetex jakke og den er altså god og pengene (3500 kr)
værd. Men der er mange andre fabrikater der kan noget tilsvarende og jeg
tror det er lige så godt. Musto's hedder MPX og HPX.

Jeg har også frosset i mange år. Forrige år fik jeg driv is i navlen da vi
sejlede til Fyn i kuling. I panik købte jeg den føromtalt Musto underbluse.
Penge var ikke noget jeg bekymrede mig om. Jeg skulle bare have varmen. Den
er super god. Sidste år købte jeg så det fulde Musto 3 layer program (i den
gamle serie som jeg synes er lidt bedre). Det er bare godt.... Det er
INDISKUTABELT. Det er til gengæld også ganske klart, at der er tale om dyrt
tøj. Vi taler næsten 10.000 kr for undertøj og middlelayer, som skal købes
ud over et alm. sæt sejlertøj.

Men så har du varmen om natten og om dagen tager du det af i lag efterhånden
som temperaturen stiger. Meget nemt. Du bliver ikke våd hvis du glemmer at
tage et lag af, men du bliver så *varm* at det er lige før kedlen fløjter.
Hvis jeg havde været lidt smartere, så havde jeg nok ikke købt det i sort.
Når solen rammer det (hvis jeg har taget jakken af) så stor jeg tit og
tænker på at det havde vært smart i en lysere farve.

For at gøre det komplet har jeg smidt bomuldssokkerne og købt et par Musto
sokker i samme fiber. Men det er bare blær. De billige 100% kunststof
skisokker fra Netto er næsten lige så gode og koster kun en tredjedel.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-06 21:41

Hej Bjarke,

Tak for din udførlige forklaring ... Den vil jeg bl.a. drøfte med min
bedre halvdel ... svaret var for mig en "real myth-buster" ...

Nu er der jo "kun" fire måneder til "juleracet er overstået", så jeg har
da fået et par solide forslag til, hvad der skal stå øverst på
ønskesedlen i år ... og indtil da, må jeg nok klare mig med det jeg har
og nu ved jeg så, at jeg ikke behøver gå i en stor bue uden om
kunststoffer ... dermed menes f.eks. acryl a la fleece-jakker og den
slags - ikke? Eller er der forskellige slags kunststof - og nogle, man
evt. bør undgå?

Godt indlæg - tak!

--

meddelelse news:44f09e3a$0$143$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-08-06 10:10

Nu bliver mit svar baseret på erfaringer og ikke 'viden'.

Jeg har haft flere forskellige fleece-agtige produkter og generelt er de jo
dejlige at have på og som regel tilstrækkelig varme til alm brug. MEN jeg
har altså også et par dårlige erfaringer og jeg synes kvaliteten (målt i
isoleringsevne) varierer ganske meget på de fleece trøjer man kan købe.

Det mest tydelige eksempel er en fleecetrøje jeg købte på udsalg i Bilka.
Beskrivelsen var ret prof og det var et af de lidt dyrere produkter de
havde, så jeg tænkte jeg havde gjort et godt køb. Jeg gik med den længe
(on-shore) og var egentligt glad for den. Det er rart man kan være glad for
noget til 300 kr. Så havde jeg den (ved en tilfældighed) på ved en lidt
længere sejlads hvor det blev lidt halvkoldt og jeg har aldrig frosset så
meget i mit liv (det skulle da lige være føromtalte tur til Fyn). Senere
mødte jeg en til aftenkapsejladsen som havde en magen til. Da han trådte om
bord på båden hev han resolut fleecen af og tog en anden på med kommentaren
"den møg fleece dur ikke når man sejler". Jeg talte med ham om det og vi
blev enige om at det måske var fordi der var en halvblankt "komfort- for"
inden i det men vi ved det ikke. Det er i hvert fald bare en fleece der IKKE
kan holde dig varm på vandet.

Så jeg er lidt forsigtig med hvilke fleece jeg tager med til de kolde ture.
Generelt har jeg gode er faringer med Pinewood (de laver også ultimativ
beklædning til en hyggelig tur i skoven i November hvor naturen raser ...),
The North Face og så Musto på søen.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-06 10:50

Hej igen - og tak,

Ja, det bliver jo ikke enklere ... noget tyder på, at mærkevarerne er
det mest sikre ... og klart dyreste ... Jeg har købt et par Ronstan
fleece-jakker, men ved ikke, om de er varme nok ... som du skriver: De
er meget behagelige ... Men mine er ikke blevet testet for alvor ...
selv natsejlads i denne sommer var jo ikke en kuldemæssig udfordring ...
Herligt ...

Det undrer mig dog stadig det med varme og svedtransport ...

Dit billede med vattotten forstår jeg, men hvis en Musto-undertrøje kun
kan indeholde få gram ... hvor bliver resten så af? ... Jeg hører til
typen, der "transpirerer" blot jeg ser andre arbejde ... og det skulle
jo gerne ud "somehow" ... dvs. væk fra min hud ...

Er det det, som din omtalte "three-layer-Musto-model" klarer ...? Men
sveden skal vel afsættes et eller andet sted? For det kan vel ikke komme
igennem den yderste vandtætte Musto-jakke? Jeg har hørt flere kapsejlere
sige, at det er det, man påstår fra producenternes side, men at det i
praksis viser sig ikke at holde stik ... Efter en
spilerbomning/-sætning/-nedtagning eller et par hurtige vendinger "koger
de i deres eget fedt" ... siger de.

Mine drenge sværger til SOS (Sport of Sweden, tror jeg det betyder ...
med windbreakers), de siger, at med sådan en på, kan man faktisk ikke
fryse ... Har ikke selv erfaring med det mærke.

--

meddelelse news:44f1615a$0$141$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 27-08-06 11:29

> [...]
> typen, der "transpirerer" blot jeg ser andre arbejde ... og det skulle jo
> gerne ud "somehow" ... dvs. væk fra min hud ...

Det skulle så fordampe ud igennem alle lagene... via "ensrettet-membram"
Men uden den rigtige sammen sætning virker det ikke og så er at man...

> Efter en spilerbomning/-sætning/-nedtagning eller et par hurtige vendinger
> "koger de i deres eget fedt" ... siger de.

Det kan jeg også godt skrive under på...

Bådmagasinet 4/2006 skulle have en guide !!! jeg har desværre ikke bladet...
(nogen der er frisk på at lave en scanning?)

Mvh
Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-08-06 11:53

Ideen i åndbart tøj er jo at sveden skal fordampe ud gennem materialet uden
at det bliver vådt. Tøjet under må hverken blive vådt af sved indefra eller
røgvand udefra...

Hvis det yderste lag et for tæt, så bliver det ikke vådt af røgvand, men af
sved (som jo også er en slags saltvand). Derfor er det OK med
tæt sejlertøj om natten, hvor man bare sidder stille, men når man arbejder
skal det være åndbart så sveden kan komme ud.

Jeg tror mange der påstår at "det ikke nytter" har behandlet deres sejlertøj
forkert. Åndbart tøj er meget sart for hvorledes det behandles og vaskes.
Det bedste er hvis man overhovedet ikke vasker det, men altid husker at
skylle saltvandet af det inden det tørrer. Hvis endelig det (efter et par
år) er nødvendigt at vaske det, så må man kun bruge tensider til at vaske
det og efterfølgende imprægnere det i noget der er specielt beregnet til
det. ALDRIG vaskepulver og skyllemiddel. Så kan man lige så godt bare købe
et billigt sæt i netto.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-06 15:52

Hej igen,

Da jeg ikke anede, hvad tensider var, slog jeg det op på Google og fandt
bl.a.:

1. Varefakta definerer dem således:

En gruppe af organiske stoffer, der blandt andet omfatter:
Stoffer som nedsætter vandets overfladespænding. Giver bedre kontakt
mellem rengøringsvand og snavs eller overflade. Disse kaldes for
befugtningsmidler.

Stoffer der blander fedt eller olie med vand, som normalt vil skilles
i to adskilte væskelag. Disse kaldes for emulgeringsmidler.

Opløser og fjerner fedt og snavs fra tøjet under vask, samt holder fedt
og snavs opløst i vandet. Disse kaldes for vaskeaktive stoffer. Tensider
opdeles i 4 grupper: Anioniske, nonioniske, kationiske og amfotere
tensider.

2. http://www.mst.dk/udgiv/NyViden/2002/87-7972-262-8.htm

Af denne fremstilling synes jeg det fremgår, at tensider er betegnelsen
for vaskeaktive stoffer - og artiklen handler om, hvordan man kan
frembringe mere miljøvenlige typeer tensider uden brug af LAS ...

3. Og fra Procter & Gambles hjemmeside om Ariel fandt jeg følgende:

Tensider

Tensiderne er arbejdshesten under vasken. De opbløder overflader,
således at snavset uden videre løsnes og fjernes. Tensider fjerner også
pletter, der er fedtede, olieholdige, partikulære, protein- og
kulhydratbaserede. Tensider medvirker til at fjerne snavs og holde det
emulgeret, opslemmet og spredt, således at det ikke aflejres igen på
tøjoverfladen.

Hvert molekyle i tensidet har et hydrofilt (dvs. vandelskende)
hoved, der tiltrækker vandmolekyler OG en hydrofobisk (dvs. vandhadende)
hale, der afviser vand og samtidigt hæfter sig fast på det olie og
fedtstoffer, der findes i snavs. Disse modsatrettede kræfter løsner
snavset og sørger for at holde det opslemmet i vandet.
Vaskemaskinens mekaniske bevægelser hjælper med til at trække
snavset fri fra tøj overfladen.

Der anvendes 4 typer tensider i midler til tøjvask, opvask og
personlig pleje. De er følgende:

a.. Anionisk - Der er den mest udbredte type tensid til tøjvask,
opvaskemidler og shampooer, hvilket skyldes de fremragende rengørings-
og skumegenskaber. Anioniske tensider er bedst til at fjerne snavs, ler
og visse olieholdige pletter. Disse tensider fungerer via ionisering.
Når de tilsættes vand, så ioniserer de anioniske tensider, og får dermed
en negativ ladning. De negativt ladede tensider binder sig til positivt
ladede partikler, såsom ler. Alkylsulfat er et af de mest anvendte
anioniske tensider. Alkylethoxylatsulfater (også kendt som ætersulfater)
anvendes også i vid ustrækning. Se tensider

b.. Nonionisk - Disse er modstandsdygtige over for vandets
hårdhed, er gode til at fjerne det meste af det olieholdige snavs og
anvendes i større udstrækning i flydende vaskeprodukter. De mest brugte
stoffer i denne gruppe er alkoholethoxylater. I modsætning til anioniske
tensider, virker de ikke ioniserende i opløsninger, og de har derfor
ingen elektrisk udladning. Se tensider

c.. Kationisk - Kationiske tensider er især gode til at fjerne
olieholdigt snavs. De ioniserer og har i en vandig opløsning en positiv
ladning. Deres mangfoldige egenskaber gør, at en del bruges til
forskellige formål som den aktive komponent i skyllemidler til tøj, mens
andre bruges i desinficerings-/sanitetsstoffer til rengøringsmidler til
hårde overflader og badeværelser. De er det aktive rengøringsmiddel i
håndsæbe og i nogle få vaskemidler til tøj. Se tensider

d.. Amfoter - Et tensid der opløst i vand enten kan være
anionisk (negativt ladet) eller kationisk (positivt ladet), alt
afhængigt af opløsningens pH-værdi. Dette tensid er ganske særligt
velegnet til produkter til personlig pleje, hvor det er vigtigt, at
produktet er mildt. Se tensider

Så jeg er stadig "Confused - but at a higher level". Kunne du evt. give
navnet på et konkret produkt, der kan bruges til at vaske "Mustoen", så
man ikke ødelægger den? ...

Er dette OT i denne nyhedsgruppe?

--

meddelelse news:44f17974$0$138$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-08-06 16:57

Ja, ok, det er nok lidt OT at diskutere den kemiske definition (og så
slipper jeg også for at redegøre yderligere for jeg bliver faktisk i tvivl
om det er den rette betegnelse), men det er i hvert fald ikke OT at tale om
hvad man skal bruge. Det du skal bruge er noget i en flaske der er specielt
udviklet til goretex og lignende materialer. Man kan købe det i de fleste
sportsbutikker og bådshops. Det er flydende og dyrt, men det gør jo ikke
noget da man max skal vaske det en gang om året (helst sjældnere).

Jeg tror det er noget med at enzymerne i alm vaskepulver ødelægger/"spiser"
nogle af de mikroskopiske strukturer i membranen på det åndbare materiale,
men jeg er lidt på tynd is ...

Fsva microfiber materialerne man har under, så vasker jeg dem max 1 gang om
året med vaskepulver (ingen skyllemiddel) og ellers skyller jeg dem bare i
alm. postevand. Da de næsten ikke kan indeholde noget vand, så kommer de
heller ikke til at lugte af sved.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-06 17:28

Tak skal du have! ...
Jeg ville alligevel ikke kunne forstå den tekniske redegørelse, men
nedenstående vejledning er rigeligt til mig ...
Jeg prøver at finde en sådan flaske ... så jakken kan få en "vintervask"
.... og så en gang imprægnering derefter.
Resten går i maskinen - uldprogram - lidt vaskepulver - ingen
skyllemiddel/duft ... lige efter fruens hoved(!) ...
--

meddelelse news:44f1c0d5$0$138$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-08-06 18:01

Jeps, brug uldvaskepulver. Fra min skumle fortid i novozymes husker jeg at
fidusen ved enzymet i Biotex Black er at der er noget der "æder"/"spiser" de
mikroskopiske hår der opstår når fibrene i tøjet brydes og det bliver mat i
farverne. Godt for din sorte poloshirt, men rigtig skidt for dit sejlertøjet

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 27-08-06 22:24

> [...]
> Man kan købe det i de fleste sportsbutikker og bådshops. Det er
> flydende og dyrt, men det gør jo ikke noget da man max skal vaske det

< snip større vaske videnskab >

Jeg bruger Grangers Extreme Twin til Gore-tex og det giver et godt resultat.
Imprægneringsvæsken kan også fåes som spray, men der er jeg overbevist om at
med ikke får ramt på hele tøjet.

http://friluftsland.dk/default.aspx?load=main&Data=groups&Key=215&template=grouplist

Mvh
Leon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-08-06 01:13

Flemming Torp wrote:

> [...]
> jeg kan næsten ikke få vejret og jeg sveder som en "marathonløber" ...
> så jeg efter kort tid er fugtig fra halsen til rumpen ...

En vigtig faktor er at påklæde sig efter den mængde arbejde du skal
udføre. En ofte begået fejl er at man tager 50 kg tøj på fordi man vil
være sikker på ikke at komme til at fryse. Det betyder at lige så snart
man rør sig lidt, får man det varmt og begynder man at svede. Når man så
igen sidder stille begynder man at fryse fordi man er blevet våd af sved.
Et godt råd er kun at tage det tøj på der er højst nødvendigt for ikke
at komme til at fryse. Brug mange tynde lag frem for et tykt - det
isolerer bedre og det gør det nemmere at regulere mængden af tøj man har på.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 02:49

Hej Lars,

Ja, jeg er overbevist om, at jeg skal finde en anden løsning ...

"3-lagsmodellen", som nævnt tidligere i tråden, kommer givetvis på min
ønskeseddel i år.

Men hvis det er koldt, synes jeg ikke, jeg kan have mindre på end det,
jeg nævner: Inderst et termosæt (Musto eller det fra Matas), så en
bluse/trøje og/eller fleecejakke, min vest og tilsidst min sejlerjakke
.... og på benene: Mine fløjsbukser og "jollebuksen". Men hvis jeg
"hopper lidt omkring", får jeg det meget varmt og jeg sveder og bliver
derefter kold, som du skriver ... Så jeg tror jeg må prøve det system,
der efter sigende transporterer sveden ud og samtidig holder regn og
røgvand ude ... Jeg har oplevet en ung gast, som kom med sin fine
Goretex-jakke blive gennemblødt på ti minutter, men det kan jo, som
Bjarke skriver, evt. tilskrives at han havde behandlet den forkert ...
så jeg er ved at lægge min skepsis på hylden ...

Som halstørklæde har jeg f.eks. altid haft et par af drengenes nu
forlængst aflagte tøjbleer med, som jeg kunne skifte, når de var blevet
fugtige ... Jeg kan ikke fordrage at få vand ned ad ryggen og jeg synes
det er besværligt med den indbyggede hætte i jakken, så jeg bruger ofte
en sydvest i stedet ...

Men jeg har ved at læse Bjarkes erfaringer og forslag forstået, at det
skal være materialer, der passer sammen (og endelig ikke bomuld ... jeg
kan næsten høre den gamle farmaceut Holm fra TV: "Men endelig ikke
acetone"!), så hvis andre har gode erfaringer med svar på/forslag til
Leons udmærkede introduktion til problemfeltet, er også jeg "lutter øre"

Fint at lære af andres erfaringer ... Også hvis nogen af Jer dertil har
et "elegant" forslag til, hvordan man lader vandet uden at skulle afføre
sig hele molevitten, da der ikke er "slip-og-træk-lynlås" i mine
jollebukser med seler... Jeg kan kun forsøge at undgå den store
afklædningsscene i løbet af natten ved at tisse *inden* jeg ifører mig
"nattøjet" ... Men i min alder er det sq svært at klare i ét hug for
hele natten ... ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-08-06 05:31

Det er så lige der Musto's genialitet stoppe. Jollebukserne er meget smart
lavet med en lynlås der både kan åbnes oppefra og nedefra. - det har de bare
ikke lavet i de lag man har under Så det er et større arbejde at få
'den' frem når vandet presser sig på ....

Vidste i at øl er vanddrivende.... Sikkert .... men vidste i at bananer er
det modsatte. Så man skal bare spise lige så mange bananer som man drikker
øl ....

Hvis det slipper ud får de kronede dage i Brasilien

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
snip

> [...]
> løbet af natten ved at tisse *inden* jeg ifører mig "nattøjet" ... Men i
> min alder er det sq svært at klare i ét hug for hele natten ... ...

snip

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-06 11:51

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44f2719a$0$146$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> har de bare ikke lavet i de lag man har under Så det er et
> større arbejde at få 'den' frem når vandet presser sig på ....

I mine jollebukser er der også en lynlås, men inde bagved er der påsyet
et ekstra lag lidt løstsiddende vandtæt stof som ikke kan fjernes, så
der er kun to muligheder: (1) Af med bukserne eller (2) "Den kortsigtede
løsning" ... Det er en helt "urimelig" ligeberettigelse ... ...

Men hvis de inderste lag lider af samme "skavank" kan det jo være lige
meget med det yderste ... selvom jollebukserne jo ofte bruges "alene"

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-08-06 17:54

Hvis jollebukserne er syet rigtigt, så er det så meget fold i det ekstra
lag, at det kan nå ned. Det fungerer fint på mine Musto'er, men lidt
besværligt er det da. Jeg tror man må "undskylde" producenterne med at det
er en umulig opgave både at være helt vandtætte og samtidig komfortable og
fleksible .....

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 28-08-06 19:17

<snip vandladnings-problematik>

Jeg har idag været ude og prøve, gramse, se , lugte og puste til varen i
en af båd-udstyr-marifiaens butikker midt på sjælland.
I ved, en af dem som har samme webside, samme online-katalog, samme priser
og samme udvalg.

Jeg kikkede på Musto, Henry Lloyd og Pro Rainer, De havde desværre Jeantex
og BMS.

Jeg gik suverænt efter brugs- og sikkerheds-værdi'en, dvs kvaliteten skulle
være iorden til mit brug og man skulle kunne få øje på mig hvis jeg drattede
i vandet.

Det sorterede hurtigt Pro Rainer fra og det meste af Henry Lloyd røg på
farverne.
Man kan sgu da ikke have sort eller andre mørke farver på, på vandet !!

Så var det faktisk kun Musto tilbage.
jeg ville meget gerne have kikket på Jeantex og BMS, men der skal man
tilsyneladene helt til hovedstaden eller over Storebælt vest over.

Så jeg fik kun kikket på Musto.

Der var ingen i tøj afdelingen... så der var ingen stress og heller ingen
hjælp.
Så der blev prøvet igennem i 2½ time (sagde du "tøse-tur")

Offshore og Ocean modellerne er ret fine, men stive og tunge, men lettende
for pungen. De er efter min mening overkill til sejlads i indre danske
farvande. Da de er beregnet til polar- og "dam-krydsnings-" sejlads i 20ms
ved -10gr. Sådan føles de i hvert fald.

Coastel modellen begyndte at ligne lidt og sejler man Østersø og Nordsø i
kedeligtvejr så er den sikkert den rigtige model.

Men jeg skal sejle tursejlads i de Fynske vande, Onsdags kapsejlads i
Storebælt, måske Sjælland rundt en dag og til Samsø hvis det går vildt til

Jo vel.. vandet mellem Fyns-hoved og Samsø kan godt nok være voldsomt, men
jeg sejler ikke i over 16ms, for slet ikke at tage om i minus-grader.

Så mit valg faldt på Inshore race serien, suppleret med Sved-transporterende
underklæder.
Man kan hvis man skal ud en kold dag så kan man evt. også købe fleece
mellem-kælder og termohue.

Størrelse !!!! ak...

Og her er så mine mål til pigerne *ggg*

Højde 177
Bryst: 102
Arm 55
Ben 80
Liv 100
Mave... (hemmelig)
Vægt 83kg
Og Gift...

Have jeg købt på nettet havde jeg været helt på herrens mark.

Arm 55cm, kræver jakke i XL.
Ben på 80cm er et mellem mål !!
Medium, hang oppe på anklerne! senere med buksen justeret havde jeg 20cm
hængerøv og knæforstærkningen var under knæet.
Xtra-Large, benene var 1 fod for lang.. (altså ikke mine)
Large, jeg stod på stoffet! senere med buksen justeret max ind (længere ind,
så elastiken ryger med i spændet) er stoffet 5mm over hælen når velcroet
ikke er spændt på benene.

Pris ca. 3.2k der er da overkomligt!

Virker det så... Joooo... det skal jo testes grundigt, så hopsa i det
nyindkøbte tøj (komplet) bukser, sved-polo, Bomuld T-shirt til at suge,
jakke, mikrofiber løbesokker og løbesko. Så var det bare at tage de
sædvanlige 3km i øsene regnvejr.
Efter 500m måtte jeg slække en del på faldet (lynlåsen) og ligeledes slække
lidt på skødet om armene i jakken.
Det var ikke kriminelt, man kunne bare mærke at nu var man varm.

Hjemme igen (tænkende jeg skal vist ud og lede efter mine lunger og det med
"sædvanlige" tur holder vist ikke), svedig, jo men det var faktisk ikke
overdrevet, ikke meget mere end når jeg har løbetøj på i høj solskin.
Jeg kogte ikke, det drev ikke af kondens i jakke og bukser, og jeg mærkede
ikke at t-shirten var gennemblødt.
Det er nok også lidt voldsomt at løbe en tur i sit sejlertøj i 19gr i Korsør
Lystskov og forbi passerende troede sikkert også at jeg var på vej til en
Fetist-fest. Men det skulle jo gøres.. testen altså.

Jeg tror jeg bliver glad for det sæt...

Hvis man skulle være bosat vest for Storebælt, så syntes jeg man bestemt
skal kikke på Jeantex hos Olav Hansen (jeg talte med ham i telefonen,Seriøs
fyr!) inden man kikker på Musto.
Musto er relativt dyrt og man betaler sikkert en del for navnet.
Jeantex T3000 Coastel serie er under halv pris af Musto Coastel

Mvh
Leon
Kommende "power-shopper" *ggg*

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-08-06 19:35

Super at høre en konkret "test". Og den er heller ikke helt fri for
underholdningsværdi.

For nogle år siden lavede Musto deres program om, så også in-shore
modellerne nu også er åndbare (med Mustos egen teknologi). Bare hvis der er
nogen der skulle sidde og have andre erfaringer med ældre in-shore modeller

Jeg er meget enig i din vurdering af de to andre mærker: Prorainer er
billigt men heller ikke ret meget værd. Henry Lloyd er lavet for at pigerne
kan gå op og ned af broen og se stang godt ud. Musto er lavet til sejlere.

Fra : Per Nordahl

Dato : 28-08-06 20:37

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Korsør Lystskov og forbi passerende troede sikkert også at jeg var på
> vej til en Fetist-fest. Men det skulle jo gøres.. testen altså.

Tillykke, Lyder rigtig godt og fornuftigt.
Havde du nu bare taget gangstavene med var der såmænd ikke nogen der
ville bermærke det.

> Jeg tror jeg bliver glad for det sæt...

Det bliver du.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Flemming Torp

Dato : 29-08-06 05:52

Hej Leon,

Lærerig og morsom "ekcersits" ...
Det bliver spændende at høre, hvis du senere orker at give en tilbagemelding
på dine sejlererfaringer i det nye "dress" ... ikke mindst, hvis du har
"arbejdet" som gast i et par kapsejladser ...
Det må have været et kosteligt syn at se en "sejler" suse rundt i Korsør og
omegn med sit sejlertøj på ... Jeg er bange for, at vores "sejler-image" kan
have fået et knæk ... ...
Lige et spørgsmål: Nu har Bjarke fået mig helt overbevist om, at bomuldstøj
er bandlyst - altså i denne sammenhæng ... og så skriver du, at du et "sted
inde i midten" har en bomuldstrøje ...
Så nu er jeg igen forvirret - der skal nu heller ikke så meget til - ...
Men sig mig, hvad skulle den der? Var det ikke meningen, at det hele skulle
ud igennem de forskellige lag, eller har det, du har købt ikke den der
goretex-agtige virkning?
Og så undrer jeg mig lidt over, at der ikke var været indlæg, der
"forsvarer" vores gode gamle Helle Hansen sejlertøj ... Er de helt gået bag
af dansen?

--
Flemming Torp

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 29-08-06 10:42

Flemming Torp wrote:
> [...]
> det hele skulle ud igennem de forskellige lag, eller har det, du har
> købt ikke den der goretex-agtige virkning?

Man må ikke have uld på bar hud.

Jeg saksede lige et link
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/fritid/ski/ski/toej/

> Og så undrer jeg mig lidt over, at der ikke var været indlæg, der
> "forsvarer" vores gode gamle Helle Hansen sejlertøj ... Er de helt
> gået bag af dansen?

HH lever i bedste velgående... det er bare mere modetøj end sejlertøj

-Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-09-06 19:25

Glimrende link. Bemærk:
"Uld og bomuld er ikke særligt velegnet som undertøj. Godt nok suger det
fugten, men det ikke leder den ikke væk."

Det med huen er også et god fif. I det hele taget et super link at læse. Tak

snip

Fra : Sune Johansson

Dato : 29-08-06 08:36

Leon skrev: "Musto, Henry Lloyd og Pro Rainer, De havde desværre Jeantex
og BMS."

Og så tænkte jeg på om mit favorit-mærke "Aigle" slet ikke er i spil?
Man kan læse om det her: http://www.w3.dk/

Jeg får ikke procenter eller noget, men jeg har to sæt sejlertøj og det
ene er gammelt og ikke åndbart, men stadig vandtæt efter seks års slid.
Det andet er åndbart (nyt) og har lige overlevet adskillige af augusts
skybrud til UG. Priserne er lige under Mustos. Mine Aigle støvler er
også seks år gamle, af naturgummi og virkelig behagelige og så har jeg
lige købt et par fantastiske sejlersko i samme mærke, der hedder sail racer.

Nå, men det kom jo til at lyde helt reklame-agtigt, men jeg ville
faktisk bare dele mine erfaringer med jer, for det er jo noget af en
investering man skal ud i.

Med venlig hilsen

Sune Johansson

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 29-08-06 10:36

Sune Johansson wrote:

> Og så tænkte jeg på om mit favorit-mærke "Aigle" slet ikke er i spil?
> Man kan læse om det her: http://www.w3.dk/

Jeg kender ikke mærket, men jeg kender w3 der har vi købt de fleste af vores
våddragter i skiklubben.
Og deres kvalitet fejler ikke noget.

Mvh
Leon

Fra : P

Dato : 01-09-06 15:20

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror jeg bliver glad for det sæt...
>

> Mvh
> Leon
> Kommende "power-shopper" *ggg*

Hej Leon

Tillykke med investeringen.
Så må vil hellere komme ud og prøve din nye habbit af på østersøen i næste
weekend.
Hvad med noget på fusserne og dem du skal hive snorene med?

Hilsen Hobie gasten

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-09-06 19:26

> Hej Leon
>
> Tillykke med investeringen.
> Så må vil hellere komme ud og prøve din nye habbit af på østersøen i
> næste weekend.

Ja det bliver fedt... håber på en NNV-vind 6-8ms, så sætter vi spileren hele
vejen
Tænk det er det var næsten 20år siden jeg sidst har sat en spiler og
alligevel gik det til et 10-tal med bomning osv i Onsdags. Tror Rene havde
frygtet MOB øvelse.
Så skal det bare testes om jeg også kan i 10ms på en Safir *ggg*

Tøjet blev da testet, dvs kun bukserne, for det var ingen vind (<5ms), så
der var ikke meget sved på panden.

> Hvad med noget på fusserne og dem du skal hive snorene med?

Jeg har kikket på støver, men det må vente til næste løn... for de er
sgu´dyre, hvis man vil have noget fornuftigt. Ellers er der jo 35fod at løbe
sig varm på

En anden ting, er ellers ikke meget for at indrømme, det er sgu da hyggeligt
at sejle kølbåd, hele det sociale sammenvær har man jo ikke i en
højhastigheds jolle hvor det kun drejer sig om at holde fast.
En røver-historie, en smøg, en kølig og vind i gennakeren er ikke så ringe
endda

Så jeg må hellere se at blive fædig med hytten og så kaste mig ud i noget
kølsvingning.
Jeg har faktisk også truet konen med at melde hende til på Sejlerskolen
*ggg* I skulle se hende ansigt.

Mvh
Leon