Fersk eller saltvand i toilettet ?
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-08-06 22:29

se
http://www.jabsco.com/prodInfoApp/itt_jsp/DisplayItemDetail.jsp?itemId=58240-1012&companyId=JABSCO&catalogId=Marine&categoryId=JMTOI&typeId=JDFET

"Fresh or raw water rinse models "

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor der er en model til saltvandsskyl
og en til ferskvand ? Hvad forskel gør det for toilettet ?

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-08-06 06:56

Hej,

Mange vil gerne skylle med ferskvand, da havnevand til tider har en
besynderlig lugt
Toiletter til ferskvand er beregnet til trykvand, og har kontraventil som
forhindrer tilbageløb

Bent

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ea2598$0$139$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-08-06 11:00

"Bent Andersen" <ba@vindmar.dk> skrev i en meddelelse

> Toiletter til ferskvand er beregnet til trykvand, og har kontraventil som
> forhindrer tilbageløb

Smart med den kontraventil

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-08-06 14:05

Hej Bjarke,

Gør nu Google til din ven, så havde du ikke stillet spørgsmålet.

Prøv på Google at skrive hhv. raw water/fresh water/seawater, se
under: Wikipedia, the free encyclopedia, og du vil få en
forklaring til sammensætningen af de forskellige substandser
hvor vand er det overvejdende indhold.

Rent vand (fresh water) er ikke ligefrem det der findes mest af
derfor anvendes råvand (Raw water) meget ofte til toiletskyld i
store dele af verden og det gør søvand (seawater) også mange
steder, hvor det er tilgængeligt.

Vi har ikke rigtigt nogen steder i Skandinaviske lystbåde havne,
hvor vi direkte har vandhaner med rå vand.
Saltvand er rimeligt godt til at decificere toiletterne; men
stadigvæk er hyppig rengøring ikke at foragte.

At tilslutte den sparsomme ferskvandsforsyning i en båd til
toilettet er ikke heldigt. For det første er der forbruget i
forhold til ferskvandstankenes normale størrelse. Desuden en
meget stor chance for forurening af ferskvandet til andet brug.
Selv det at sætte en kontraventil ind er ikke
anbefalelsesværdigt.
Husk på at ferskvandet i tanken ofte står i langtid uden at
blive brugt og et par colibakterier fra toilettet kan ændre den
ferie ret hurtigt. Selvom de blågrønne alger ikke ligefrem er
kommet i tankene så giver synet af deres vækstmuligheder og
gæringsprocesser i havnene noget til eftertanke.

I de hjemlige installationer er der altid en stor udskiftning af
vand, og m.h.t. toiletternes vandforsyning er der tillige
cisterner der afbryder den direkte vandstrøm både med ventil og
faldhøjde.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 16:30

Harding,

Mener du seriøst, at man i denne gruppe kun må stille spørgsmål, som man
ikke kan finde svar på i Google eller andre fora? Som daglig læser i
denne gruppe, får jeg ofte svar på spørgsmål, jeg end ikke har haft
fantasi til at stille - og det har jeg da stor fornøjelse af ... og de
emner, jeg ikke har interesse i - ja, dem sletter jeg bare ...

Iøvrigt er der en meget velorienteret dame, Peggie Hall, som er flittig
skribent i rec.boats.cruising og som har indgående viden om søtoiletter
og hun har også beskæftiget sig med emnet for denne tråd og anbefaler på
det kraftigste, at man ikke på nogen måde har forbindelse imellem bådens
drikkevand og ferskvand til søtoilettet ...

Det skal ifølge hende være to *helt adskilte* systemer ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Harding E. Larsen (slet NHIYF)" <harding@NHIYFlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11562521790.783670805391345@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-06 08:55

Hej Flemming,

Hvis du ser Bjarkes spørgsmål:

"Fresh or raw water rinse models "

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor der er en model til
saltvandsskyl
og en til ferskvand ? Hvad forskel gør det for toilettet ?

Det var Bjarkes frimodige oversættelse af hhv. ordet "or" tilen
model for saltvandsskyl og en til ferskvand og så selve
oversættelsen af ordet "Raw water" til ordet saltvand som
triggede mig.
Derfor gør det ikke noget at man lige anvender et par sekunder
på at finde frem til ordenes rette oversættelse.
Den model som linkes til har ikke så meget at gøre med "enten
eller".
Modellen er konstrueret til store både over 65 fod i.h.t.
amerikansk lovgivning. En lovgivning som sikkert også vil komme
inden for EU.
I USA f.eks. LA er der store marinaer med op til 5000 både hvor
bådene ligger fast som husbåde og aldrig kommer ud at sejle og
de har faste installationer for hhv. ferskvand, råvand og afløb.

Her er holdingtanke ikke inde i billedet bare til opbevaring
indtil man kommer hen til sugestanderen eller sejler til havs
for at dumpe. Det er helt andre regler om bakterieforureningen
pr. liter væske der sendes ud i afløbet. Reglerne blev indført
for år tilbage da forureningen i de indre søer blev for voldsom.

Den historie om at forskellen skulle være at der var monteret en
kontraventil som Bent skriver holder ikke vand.
En kontraventil eller to sidder er der også i de almindelige
søtoiletter. De sidder i pumpen.

Nej det væsentlige er konstruktionen af toilettypen med
anvendelse af komponenter der kan tåle det væsentligt højere
tryk der er på ferskvands- og råvands installationer.
Det kræver stærkere konstruerede komponenter og bedre støttede
pakninger end på søtoiletkonstruktionerne, hvor trykket kommer
fra enten en håndpumpe eller en simpel elektrisk pumpe.

Den link som du henviser til vil min netsupport ikke tillade
kommer igennem så derfor søgte jeg igen på Google med
søgeordene: peggie hall toilets og det gav noget over 900
hits. Ja damen er aktiv på området og har gjort rådgivning på
området til sin levevej.

Tendensen med at lave faste installationer på både, især i
sydeuropa , er tiltagende.
Prøv at se i Nero Petersens katalog, han har opbygget en hel
serie tilslutningsadaptorer i en fin rustfri indpakning.

Det er rigtigt at selv om der stilles spørgsmål i en retning så
udvikler trådene sig ofte i meget informativ retning. Det er
derfor at gruppen Sejlads.dk er så god.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-08-06 16:38

Det var ikke det jeg mente Harding. Bent havde svaret. Og tilmed ganske
logisk. Tak. Et toilet til søvand skal selv pumpe vandet op, hvorimod dem
til ferskvand bruger trykket fra tanken. Havde måske været lettere at
forstå, hvis de havde skrevet "trykvand" og ikke "ferskvand". Det er jo ikke
mængden af salt der er afgørende.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet NHIYF)" <harding@NHIYFlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11562521790.783670805391345@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-08-06 08:58

Hej Bjarke,

Se svaret til Flemming, logikken i Bents svar kan jeg ikke se.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-08-06 18:49

Muligvis, men nu har jeg siddet og nærlæst Jabsco's beskrivelse og det er
korrekt at forskellen på de to modeller er at den ene er til trykvand og den
anden til selv at pumpe skyllevand ind.

Så hvis der mangler logik, så er det i Jabsco's brochurer, hvor de
oversætter de to modeller til hhv "fresh water" og "raw water".

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet L01QO)" <harding@L01QOlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11563201390.729384117277846@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bent Andersen

Dato : 23-08-06 19:32

Halløj skippere

Jeg må indrømme at jeg ikke har sat mig ind i udnyttelsen af forskellige
toiletter i amerikanske marinaer
- men sådan lidt efter danske forhold hvor der generelt findes 2 slags
toilet installationer:
den manuelle, der mekanisk pumper fra en søventil, og den elektriske som
oftest er beregnet til trykvand.

-Iøvrigt står det jo helt klart på i den tekniske beskrivelse
http://www.jabsco.com//prodInfo/overview/43000_0806_10_05.pdf på side 1, at
den ene er beregnet til hav/søvand - og den anden fordrer trykvand, og har
en kontraventil der forhindrer tilbageløb
Mange vil overveje at tilslutte det elektriske til bådens ferskvandssystem,
da havnevand lugter af ged..

Lad mig slutteligt sige at jeg er helt enig i at man skal adskille
drikkevand, og øvrigt brugsvand. Det vand vi har i tanken går udelukkende
til opvask mv, og feks. kartoffelkogning kaffe mv. - drikkevand har vi i en
dunk af harmonikatypen, samt en 1½ l PET flaske i køleboksen - den bliver så
tømt og renset så ofte som muligt - det vand der er i tankene er altså lidt
for suspekt - uagtet hvor mange filtre man putter på

Bent

"Harding E. Larsen (slet L01QO)" <harding@L01QOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11563201390.729384117277846@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 00:47

Jeg må erkende, at jeg kun har ét system til ferskvand, som bruges til
kaffe (det vigtigste ...), tandbørstning, vask, madlavning, opvask og vi
drikker dog også af det - ind imellem de kolde colaer i forskellige
nuancer ... Men vi har også et toilet med søvandsskyl, så der er ingen
risiko for at evt. "kolier" skulle kommer ind i ferskvandssystemet. Og
så sørger vi for hyppig udskiftning af bådens ferskvandsforsyning.
....... man tør jo næsten ikke bruge ordene raw water eller saltvand ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-08-06 10:08

Hej Bjarke og Bent,

Ja jeg har også læst Jabsco´s informationsblad og de
informationer der her gives især om de to "rinse options" er da
mere vildledende end vejledende.

Lad os tage pumpe under behandling først.
Det er en dobbeltpumpe hvor der på samme drivaksel sidder to
pumper, en for indgående skyllevand til toilettet og en til det
afgående fluridum, den indeholder en såkaldt macerator der
knuser det gennemstrømmende inden det pumpes ud. Jeg har en
sådan tidligere anvendt liggende på lager.
Forskellen til en manualdreven pumpe er kun, at den er elektrisk
dreven og at findelingen af det som kommer ud er bedre.
Den manuelle pumper er også en todelt pumpe som suger skyllevand
ind og i det underliggende pumpekammer pumper ud fra
toiletskålen.
Uanset om man kører med manuelle pumper eller elektriske pumper
skal der være en pumpefunktion som pumper toiletindholdet ud.
Det er jo ikke som de hjemlige toiletter hvor der er stor
faldhøjde på afgangen.
Den anden ventil i Jabscos informationsblad til Fresh water, er
en elektrisk styret magnetventil der indeholder en
antihævertventil.
Antihævertfunktionen skal afbryde tilbageløb af vand til
vandtanken. Jabsco forudsætter at der hele tiden er vandtryk på
systemet, men det er ikke altid tilfældet. I nogle bådes tanke
er der dykpumper der aktiveres fra en elektrisk kontakt
indbygget i de enkelte aftapningsventiler.
Igen kan vi drage sammenligninger til de hjemlige
installationer, hvor der her er fastlagte regler for at f.eks.
armaturer for badekar eller udendørs vandhaner skal indeholde en
antihævert funktion således at gråvand ikke kan løbe tilbage i
drikkevandssystemet hvis trykket skulle forsvinde og det sker
når der lukkes for vandet for at reparere ventilerne ude i vejen.
Antihævertventiler anvendes skam også i søtoilet installationer
hvor der bruges søvand.
Normalt sidder der altid en antihævertventil på afgangen; men nu
kommer vi til den væsentlig skille linie for anvendelse af
antihævertventiler.
Er toilettet monteret under vandlinien for søtoiletter eller
vandlinien i tanken, skal der være antihævert ventil også i
vandtilgangen til toiletet ellers "drukner" båden, da vandet
ellers kan fortsætte med at løbe. Det er jo forbundne kar. Dette
har Jabsco villet forhindre ved at anvende en magnetventil i
tilgangen.
Er toilettet monteret over vandlinien monteres der en
kontraventil lige inden for gennemføringsventilen. Den tilsikrer
at der altid vil stå vand i slangen op til toilettet således at
der ikke skal gå for lang tid eller anvendes for mange pumpeslag
inden vandet begynder at løbe i toiletskålen.
En kontraventil er en ventil der betegnes som en én-
strengsventil og har ikke noget med hovedfunktionen i en
antihævertventil at gøre.
Det skal dog tilføjes at der som regel øverst i
antihævertventiler sidder en kontraventil udformet enten som en
kugle eller en læbepakning. Den skal tillade luften at komme ind
når vandtrykket nedenuder forsvinder og lukke når trykket stiger.
Denne kontraventil i antihævertventilen bør tilses årligt for at
dens funktion kan bibeholdes. I saltvandssystemer sætter salt
krystaller sig ofte fast og i ferskvandsinstallationer er kalk
problemet.
Placeringen af antihævertventiler til toilettet skal helst være
så højt som muligt, gerne helt op under dæk, især i sejlbåde, og
i motorbåde mindst 20 cm over højeste vandlinie.
På samme måde sidder der også en antihævertventil i
kølevandstilgangen til bådens indenbordsmotor, hvis motorens top
er under eller meget nær bådens vandlinie. Mangler en sådan
ventil "drukner" motoren og det giver fatale følgevirkninger for
motoren.
På sejlbåde som sejler på de store vande monteres denne
antihævertventil ofte oppe i styrepedestalen, da det er et højt
placeret sted på båden og tillige oftest i bådens centerlinie.
Et sted der normalt er over vandlinien.

Jeg har set i de forskellige maritime kataloger at de i deres
markedsføring skriver: "Ombyg dit toilet til et effektivt el-
toilet" og "Det støjsvage toilet sparer dig for pinlige
situationer i en overfyldt havn" og "Quiet flusk toilet"
og "bruger kun få liter vand pr. skyl".
Min erfaring er at marcaeratorpumpen støjer meget, meget mere
end en håndpumpe. Min kone råbte ofte ned til ungerne: Stop den
bovpropel. Vi er gået tilbage til håndpumpen og har ikke haft
nogen funktionsfejl på toiletsystemet siden.
Man bruger da ikke søtoilettet i havn og da slet ikke uden
holdingtank. Den lugt af ged som du skriver havnevand har, synes
jeg ikke automatisk skal medføre overvejelser om tilslutte
toiletinstallationen til bådens ferskvandssystem. Søtoilet
anvendes til søs, her er havvandet friskt og lugter godt,
havnetoiletterne anvendes når man er i havn.
I parantes bemærket, så er det forbudt at udlede
toiletspildevand i havnene.
Hvis båden var så stor at den kunne rumme separate tanke til
toiletskyllevand fuldstændig afskåret fra bådens øvrige
ferskvandssystem kunne tanken måske være der; men hvorfor så
ikke have en pumpe som kunne fylde frisk havvand ind i denne
tank til søs. Det er da unødvendigt at bruge fint drikkevand til
toiletskyl. Drikkevand er en dyr vare.
Husk desuden på at båden ofte ligger i lang tid ubenyttet med
vand i tankene og en lille vildfaren fækaliebakterie på afveje
ind i ferskvandssystemet kan give vidtrækkende følger for de
senere kommende ombordværende.
I den forbindelse er det heller ikke heldigt at man vasker op i
fækalieforurenet vand eller bruger det til kartoffelkogning.
Hvorimod en korrekt udført ferskvandskonstruktion med hyppig
udskiftning af vandet, og det beror jo oftest på tankvolumen og
forbrug, så er det lige så godt at tappe drikkevand herfra og
måske også lige så godt eller bedre end at fylde det på separate
dunke. Altsammen betragtet under sejlads i hjemlige farvande
hvor der ikke er langt mellem havnene og dermed
ferskvandshanerne.
Vi må jo huske på, at ikke alle er lige hygiejnisk indstillede
og salgsreklamerne jo prøver at ramme bredest muligt for størst
salg, uden hensyn til dette.
Trods disse forsøg fra reklamefolkene er anvendelsen af saltvand
til skyldning i toiletter i både langt at foretrække frem for
anvendelse af ferskvand fra den begrænsede forsyning ombord.

Mvh/Harding