Kedelig teakdørk
Fra : jan krogh

Dato : 19-08-06 19:22

--
lappedykkeren
Hej
Jeg har et kedeligt teakdørk i båden som trænger til (den rigtige
behandling ) hvad kan/skal jeg gøre ved det, den tidligere bådejer
har tabt en cigaretglød , kan nok slibes forsigtigt med en lille
trekantsliber men hvad gør man ved resten, fif ønskes meget.

Fra : ThomasB

Dato : 20-08-06 01:37

"jan krogh (slet HXUUY)" <kroghen@HXUUYprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har tabt en cigaretglød , kan nok slibes forsigtigt med en lille
> trekantsliber men hvad gør man ved resten, fif ønskes meget.

Er den lakeret?

Cigaretgløden kan du evt. proppe dig ud af?

Fra : jan krogh

Dato : 21-08-06 20:45

Næ den er ikke lakeret men har nok engang fået teakolie

Fra : ThomasB

Dato : 21-08-06 23:11

"jan krogh (slet YTPOT)" <kroghen@YTPOTprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Næ den er ikke lakeret men har nok engang fået teakolie

Du kan slibe den ned og lade den være rå. Brændemærket kan du slibe rent
eller proppe ud.

Fra : sailor99

Dato : 20-08-06 13:42

> [...]
> har tabt en cigaretglød , kan nok slibes forsigtigt med en lille
> trekantsliber men hvad gør man ved resten, fif ønskes meget.

Hej!

Jeg sleb min ned til det rå træ, hvorefter det fik en omgang Rodalon.
Behandlingen med Rodalon har jeg gentaget 1 gang i løbet af sæsonen, og
træet er fint lyst.
Om det fortsat holder ved at blive behandlet en gang eller 2 med Rodalon,
vil tiden vise.

Mvh
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 23:38

Da jeg rejse spørgsmålet fordi jeg havde set nogle "naboer" bruge
Gori22 , og læst et tip om Gori22 og en lille smule Gori44, fik
jeg to gode råd her i gruppen:

1. Brug saltvand og skur på tværs af årene i træet! Evt.
grundingsolie fra Sigma.
2. Vask med sæbespåner, da brun sæbe kan være lidt voldsomt ...

Hvis du kan gå tilbage i tråden var debatten igang den 5/5-06, så
du selv kan se svarene. Men jeg lagde vægt på, at jeg helst ikke
ville behandle med noget, der gjorde teaktræet glat at bevæge sig
rundt på, så lak var ikke en option for mig ...

Så jeg har prøvet med Gori22 og siden fulgt saltvandskuren ...
men må ekende, at det er meget sårbart ... en kagekrumme, en
bolle med marmelade, som ifølge Murphy med stor sandsynlighed
havner med marmeladesiden nedad ... er nok til at der afsættes en
ordentlig fedtplet, som vind og vejr så fjerner ... men jeg synes
nu, der går laaang tid før man får den lyse, matte teakoverflade
tilbage ... Det er et dilemma, som vist ikke har et entydigt svar
.... Nogle giver det olie, andre teaksealer og andre lader det
være ...
--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...