Fenderliste
Fra : Claus Bjerre

Dato : 19-08-06 13:55

Jeg er efterhånden nået til den konklusion, at mine sejlkundskaber ikke
rækker til at styre ind mellem 2 pæle og undgå at ramme fribordet hver
eneste gang. Derfor overvejer jag at forsyne båden (Mamba 311) med en
fenderliste i teak, evt med en messingskinne yderst.
Mit problem er nu hvorledes kan sådan en gøres fast når man ikke kan komme
til inde fra?
Claus Bjerre

Fra : ThomasB

Dato : 20-08-06 01:33

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er efterhånden nået til den konklusion, at mine sejlkundskaber ikke
> rækker til at styre ind mellem 2 pæle og undgå at ramme fribordet hver
> eneste gang.

Før i tiden (hvor en motor ikke var hvermandseje) var det god sømandsskik at
sejle hen til pælene, fortøjre(, rigge af) og trække sig ind.

> Derfor overvejer jag at forsyne båden (Mamba 311) med en fenderliste i
> teak, evt med en messingskinne yderst.
> Mit problem er nu hvorledes kan sådan en gøres fast når man ikke kan
> komme til inde fra?

Det bliver nok svært. Har du overvejet et fendertov langs siden? Den kan
også løftes op den dag du kommer til en smal plads

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 08:03

Det er der lavet på min Maxi 999. Se Juli billedet på
http://www.maximalt.dk/MAXImalt_billede.htm. PÅ August billedet kan man se
hvorledes en 999'er ser ud originalt uden listen. Jeg ved ikke hvorledes det
er lavet, men ved lejlighed vil jeg checke om der er skruehoveder at se på
indersiden ....

Selvom man sejler hen til pælen og rigger af, så ligger man stadig og
gnubber fribordet op ad pælen men deraf følgende snask og risiko for
små-ridser.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 11:23

Det er under alle omstændigheder vigtigt, at den sidder godt fast, hvis
man altså vælger en fast monteret. Kraftigt tov kan være en mere
fleksibel løsning. Jeg så en båd, der netop havde ligget og "gnedet" op
af en pæl med fenderlisten, og den (altså fenderlisten) var revet af på
det stykke, hvor den mødte pælen ... Måske den var limet på ??? Specielt
på både, de er bredest imellem vandlinie og ræling kan det være en
fordel med en form for "protection" ... Det har vi tit tænkt på i
Ballad'en, når vi kunne høre lyden af en gammel pæl mod fribordet ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e80939$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Claus Bjerre

Dato : 20-08-06 12:30

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

klip

> Det bliver nok svært. Har du overvejet et fendertov langs siden? Den kan
> også løftes op den dag du kommer til en smal plads
Jeg har overvejet fendertov, men dels ser det ikke så pænt ud synes jeg og
dels vil der jo flyve snavs og sand i det og så har vi balladen igen.
Claus Bjerre

Fra : ThomasB

Dato : 21-08-06 23:13

> Jeg har overvejet fendertov, men dels ser det ikke så pænt ud synes jeg og
> dels vil der jo flyve snavs og sand i det og så har vi balladen igen.

Fændertov kan fåes i mange varianter og nogle beklædes med ruskind. Det
vaskes rent hver gang der sejles og det kan i øvrigt nemt tages af eller
lægges op langs dækket

Fra : Lars Holst

Dato : 20-08-06 13:32

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> said in

> [...]
> (Mamba 311) med en fenderliste i teak, evt med en messingskinne
> yderst. Mit problem er nu hvorledes kan sådan en gøres fast når man

Uden at ville lyde træls, så synes jeg at det er en bedre idé at øve sig
på at ramme rigtigt og glide ind uden smerter på skroget.

Det er svært når man er alene i strømfyldte havne med kraftige sidevinde
og en defekt motor men man kunne jo starte med at øve sig på en pæleplads
som var "nem" og hvor forholdene var velovervejede nemme.

Optræn procedurens rækkefølge. Læg agterfortøjningerne midtskibs eller
før.
Til at starte med kunne du lægge vandrette fendere ud på fribordet mellem
ruderne hvor skuden er bredest og et par stykker foran dette punkt i hver
side og i øvrigt have fendere sat, som de skal være når du efterlader
båden, inden anduvning.

Vælg så en pæleplads der ikke er for smal og hvor pælene ikke er alt for
langt fra kaj. Gør det i et havne bassin hvor der manøvreplads.
Brug motorgassen som et styreredskab.
Sørg for at alle fortøjninger er klargjort inden anduvning.

Kan du finde en pæleplads med guidelines og/eller tæpper på pælene så er
den at foretrække som øveplads.

Ens styrekundskaber/manøvrekundskaber kan altid blive bedre og jeg mener
at det er mere langsigtet planlægning at arbejde med at forbedre disse
end at beskytte sig mod skader med fenderlister.

Du kunne også lægge gulvtæpper og guidelines på pælene på din egen plads.

--
Lars Holst

Fra : HO

Dato : 20-08-06 19:00

"Claus Bjerre" <Claus.BjerreFJE@RNadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Mit problem er nu hvorledes kan sådan en gøres fast når man ikke kan
> komme til inde fra?
Hej
En "fenderliste" i rustfrit stål - skrues i med træskruer udefra - skinnen
limes/tætnes også med simson.
MVH
Hans

Fra : Claus Bjerre

Dato : 20-08-06 21:15

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hej
> En "fenderliste" i rustfrit stål - skrues i med træskruer udefra - skinnen

Har du et billede, du kan vise?
Claus

Fra : HO

Dato : 21-08-06 17:23

> Har du et billede, du kan vise?
Hej
Du kan se lidt her:
http://www.kongeaamc.dk/fenderl/fender.htm
de bliver monteret som slidskinnen, der er ved at blive monteret på første
foto. jeg tror Palby har dem.
MVH
Hans

Fra : SøreH

Dato : 21-08-06 13:08

HO skrev:
> [...]
> Hej
> En "fenderliste" i rustfrit stål - skrues i med træskruer udefra - skinnen

Fenderliste i rustfrit stål er efter min overbevisning ikke det
optimale/rigtige!
Uanset hvor omhyggelig en sejler man er, så vil man støde på "andre
sejleres ejendom" en gang imellem, og en stålfenderliste vil uvægerligt
lave skader.
Jeg har af samme grund federlister i teak på en 32fods båd,
trapez-formet ca 3x4 cm, limet og påskruet udefra med forsænkede skruer
der så er tilproppede.
Materialerne lå på ca 2000 kr og det tog a 3 timer at montere.
Det er pænt, det er paktisk og relativt enkelt, og hensyntagende overfor
omgivelsene.
Mvh
Søren H.
Næstved

Fra : HO

Dato : 21-08-06 16:29

"SøreH" <soren@denrigtigeadressegirspam.dk> skrev i en meddelelse
> Fenderliste i rustfrit stål er efter min overbevisning ikke det
> optimale/rigtige!
Hej
Det er da muligt du syntes det - men vi laver nok 20 - 30 både om året med
dette system, så det meget brugt.
Hilsen
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:41

Det er ikke nødvendigvis alt, der er meget brugt, der også er
godt ... For de af os, der ikke har et sådant "forsvarsværk, er
disse metalskinner med skruer noget farligt stads ... Der skal
bare smutte en fender, hvis man ligger langs, så er vores fribord
nærmest helt ødelagt ... Men selvfølgelig ud fra devisen om, at
"enhver er sig selv nærmest", er det vel et logisk valg ...