Götakanal og elektroniske kort
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-08-06 23:45

Jeg ved godt man ikke skal købe sin kortplotter efter en specifik tur, men
jeg er alligevel stødt på en kvababbelse. Jeg skal have en kortplotter til
min nye brugte båd (og jeg har kappet den mentale Garmin navle streng og
prøver at kigge objektivt på mulighederne) og jeg ved jeg skal gennem
Götakanal til næste år
(Hundige->Falsterbo->Østersøen->Mem->Götakanal->Göteborg->Læsø->Anholt->Hundige
plus selvfølgelig en masse stop mere).

Så faldt jeg lige over de forskellige kortleverandørers kort over den tur og
der er godt nok stor forskel. Dækningen passer enten meget godt eller meget
skidt. Men det påvirker ikke nødvendigvis prisen.

Eksempler:

Navionics: et XL3 kort til hele DK (15) og et til Sweden south (17). Total
pris: 6.000 ,-

Garmin mapsource (alm): MEU021R-Indre danske farvande og så skal man have
både MEU042R-Oslo til Trelleborg og MEU046R-Sydsverige da de deler Sverige
lige i midten. Total: 6.000,-

Garmin mapsource (nye G2 kort): 10L-DK og Syd Sverige og 11L-ØstDK og
Syd-Sverige. Mega overlap, men hvis man vil have hele indre DK så skal man
have begge: totalt 6.000,-

C-map NT+: Danmark er 4 kort. Til sommerturen skal jeg bruge kort 2,3,4,5 og
6 fra Sverige SV serien og kort 5 og 6 fra sverige øst serien. Totalt 11
kort af 1675 kr Totalt 18.425

Hvorledes kan det hænge sammen at Navionics og Garmin har "aftalt" deres
priser så fint at de til trods for totalt forskellige dækingsområder ender
på det samme... Og så er CMAP bare helt vildt ved siden af.

Hvad er det jeg har misforstået ?

Er der kvalitetforskelle på kortene i hhv danske farvande, götakanal og
skærgården ?

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-08-06 23:57

Hmmm nu ser jeg så, at hvis man køber et C-MAP Max mega wide over Danmark og
et alm. Max (man skal passe på med adjektiverne) over kanalen så ender man
faktisk lige under 5000. Altså samme pris som de andre.

It's a jungle out there ....

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 16-08-06 00:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e25151$0$147$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> It's a jungle out there ....

Nej - Du skal bare vælge C-Max. Gode kort med mange informationer og
luftfoto.

Mvh Thomas

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-08-06 07:32

Er forskellen på nt+ og max primært luftfoto? Lige som forskellen på garmin
mapsourcer og deres nye g2 kort ?

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 00:39

Yes, og så har de forskellige forhandlere ind imellem
"kanon-tilbud" og kort-producenterne laver løbende lidt om på
pakkerne ...

Jeg har selv tidligere sejlet med Garmin, men da jeg for nogle år
siden skiftede til "ny/brugt båd", var den udstyret med Raymarine
kortplotter, der benytter C-Map NT+ kort. Jeg havde lidt svært
ved at vænne mig til det i starten, men synes nu, at vektor-kort
er en stor bekvemmelighed, idet du har mulighed for at vælge,
hvor mange detaljer, du ønsker vist på skærmen - man taler om
forskellige layers - og man kan zoome ind og ud ... sådan nærmest
i det "uendelige" ... næsten altså ...

Der kan i min plotter sidde to kort "chips", så jeg f.eks. kan
have det meste af DK og den Svenske vestkyst og Sørlandskysten i
plotteren uden at jeg skal skifte kort ... Denne sommer har jeg
også brugt auto-piloten en del og det har fungeret helt
upåklageligt.

Efter en vis tilvænning er jeg nu meget tilfreds med C-Map
kortene ... Garmins lignede jo mere "de rigtige søkort" ...

Desværre er min kortplotter monteret nede om læ ... og jeg synes
stadig, de meget lysstærke og vandætte fladskærme er lidt pebrede
i pris, men de er da faldet noget på det sidste, så på et
tidspunkt er det vel overkommeligt at montere en ekstra monitor i
cockpittet, hvor den kan ses fra "pinden". I mellemtiden klarer
jeg med min "Storm-P-løsning", hvor jeg gennem en rude kan se en
kopi af søkortplotterens image på en almindelig fladskærm fra min
styreplads. Via notebook'en og GPS'en kan jeg endvidere anvende
såvel DLSK og Maptechs "Navigator Light" parallelt med
C-Map-kortene - på samme "GPS-linie (det er nu mere et
kuriosum) - men når nu man har dem, vil man jo gerne kunne bruge
dem ...

Du må ikke tolke ovenstående som en anbefaling af C-Map kort ift.
til de andre mærker, du nævner, for dem har jeg ikke erfaring med
og har aldrig - som du - været i valgsituationen, da jeg som sagt
"overtog" de nuværende faciliteter. Og jeg er på ingen måde
religiøs. Men jeg kan blot sige, at jeg finder C-Map kortene
nøjagtige og lette at læse og bruge og synes det er en fordel at
man selv kan styre detaljeringsgraden af kortene som de vises på
skærmen ...

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-08-06 07:40

Nu ved jeg ikke hvilken generation garmin kort du havde, men dem jeg brugte
i den båd jeg lige har solgt (mapsource 6.5) var nu også vektorkort, så den
fordel har jeg bestemt vendet mig til. - og vil ikke undvære igen.

Til gengæld kommer jeg (tror jeg ?) til at savne garmins PC applikation der
er blæret. Hvorfor bruger du mapsource og ikke den der hører til raymarine
(RNS hedder den vist) ?

Jeg er meget enig mht placering. Navigatoren skal sidde lige der hvor man
styrer. Dødirriterende at skulle slippe pinden/roret når man lige får en
"gud ved om ..." tanke der skal checkes på navigatoren/plotteren. Så skal
den være inden for rækkevidde. På min nye båd er der monteret en repeater på
ratkonsollen, men informationerne er så beskedne at den er svær at være glad
for og man kan ikke operere noget eller lige checke et waypoint. Alle
knapperne sidder om læ og det er irriterende. Når jeg skifter kommer den op
at sidde på ratkonsollen.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 11:27

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e2bdb6$0$146$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> applikation der er blæret. Hvorfor bruger du mapsource og ikke den der
> hører til raymarine (RNS hedder den vist) ?

Når jeg bruger C-Map kort (som sidder i kortplotteren) på min notebook,
kører jeg også RNS.5, (som jeg med skam må melde, at jeg endnu ikke har
fået sat mig 100% ind i ... den er *meget* avanceret (kan f.eks.
producere de polardiagrammer, som Børge spurgte til) ... for ikke at
sige blæret ... ...) som også "driver" den remote monitor, der kan
ses og styres fra cockpittet med en trådløs mus ... Men da jeg i
forvejen var i besiddelse af de tre "DLS'er" og adskillige versioner af
Maptechs "tyske søsportskort", ville jeg gerne have mulighed for *også*
at bruge dem, når jeg var på tur ... Jeg ved det er overflødigt osv.,
men når nu disse produkter var købt og betalt, nænnede jeg ikke at
skrotte dem. Og så synes jeg at der er mange gode og spændende
informationer om fyr, havne, museer (temaer) osv. osv. i DLS, som er
fint at have samlet ét sted ... Maptech-kortene har jeg i papirversion
og dem, jeg primært sejler efter (når jeg sejler steder, som dækkes af
disse kort, forstås ... ...) og jeg har blot kopieret de medfølgende
CD-ROM'er ind i notebook'en ... - just in case ... som en slags back up
.... Kortplotteren kører kun C-Map kort.

Med en rat-styret båd er det ofte nemmere at montere kortplotteren, så
den er tilgængelig for rorsmanden ... men jeg er "rorpindsfan" og har
sværere ved at finde en velegnet placering, da overkanten af skydekappen
i forvejen er "optaget" af navigationsinstrumenter - autopilot, log,
lod, vind ...

Mit ønske er en lysstærk, vandtæt, robust, flad touchscreen, med STORE
og KLARE tegn og symboler (øjnene er jo ikke helt, hvad de har været, så
seks eller syv tommer er ligesom ikke nok ... ), hvor det er nemt og
hurtigt at zoome ind og ud, og hvor hele applikationen kan styres med en
våd pegefinger ... Men i en "pindstyret" sejlbåd er det ikke nemt at
finde den rigtige placering til sådan en fætter, så det er ikke bare et
økonomisk problem ...

Og i virkeligheden sejler jeg 90% af tiden efter mine gode gamle
papirkort og kompasserne og pejlinger ... uden overhovedet at bekymre
mig om elektronikken ... men den er "nice to have" i de sidste ti
procent af tiden ... eller ved single sejlads over større afstande ...
eller ved natsejlads ...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-08-06 18:22

Hej Gruppe

De vektorkort jeg har haft adgang til har stort set samme kvalitet/dækning
uanset hvilket firma det kom fra.

Jeg er derfor mere interessseret i at snakke licens og rettigheder. Hvis jeg
Køber Garmin, så kan jeg bruge det på min(e) plotter(e), og et rimeligt
elendigt kortplotter program fra garmin, men jeg har fordelen af at kunne
plotte på stor skærm (PC'en) og på lille skærm (min Garmin).

Da Garmin ikke er kompatibelt med noget i denne verden, ville jeg gerne
finde ud af om de andre formater (C-map, Navionics) etc etc kan bruges mere
bredt end Garmins. Og dette spørgsmål er måske det der kan give det fulde
svar?

Altså, i bund og grund - hvorledes er licens rettighederne, hvilke
kortformater kan man bruge til PC og til kortplotter så samme tid?

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-08-06 20:04

Enig. det vil jeg også gerne høre et bud på. Mig bekendt er Raymarine de
eneste, foruden Garmin, der har noget der "spiller sammen" hvor man får fuld
funktionalitet mellem PC software og søkortplotter, men de starter på 6500
kr for softwaren. Ganske heftig pris ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 01:00

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e60f1c$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> får fuld funktionalitet mellem PC software og søkortplotter, men de
> starter på 6500 kr for softwaren. Ganske heftig pris ...

Ja, dér ligger hunden begravet ... Sidste år forsøgte jeg med god hjælp
fra mange i denne gruppe at finde ud af, om man kunne bruge en
PDA/PPC/notebook i cockpittet med et maptech-program/DLSK ... Det blev
frarådet - og jeg opgav den vej.

Jeg fik gode råde om Fugawi og et australsk program ... beklager, men
husker ikke navnet, men det kunne håndtere C-Map-kort og så absolut
lovende ud ... men, men ... min IT-viden og tålmodighed er begrænset.

Maptechs program kan også køre på PPC/PC, men jeg ved ikke noget om det
kan køre på andre plottere ...RNS-applikationen kan læse og benytte
BSB-formatterede kort - så de tyske kort kan bruges i RNS 5.0 ... Men
altså ikke køre på kortplotteren ...

Så lad mig fortælle hvad jeg *ved* virker ... Dette også et forsøg på at
give Børge og Bjarke og evt. andre interesserede indsigt i
Raymarine-løsningen. Ikke sådan at forstå, at det er en anbefaling ...
Jeg forsøger bare at orientere om, hvordan mit system nu virker:

I den båd jeg købte for nogle år siden, var der installeret en Raymarine
kortplotter (530+ hedder den) og der medfulgte to stk. C-Map-kort på
chip. Jeg havde fra tidligere de tre nordiske DLSK og nogle af de
"tyske" søsportskort og de medfølgende CD-ROM'er. Kortplotteren var
monteret ved kortbordet og det ville jeg ikke lave om på.

Da de dyreste enheder var søkortplotteren og C-Map-kortene, blev de mit
udgangspunkt og jeg valgte til sidst at bide i det sure æble og anskaffe
interfacet (hsb2) imellem kortplotteren og min PC samt at købe
Raymarines navigationsprogram RNS-5.0 samt en lille USB-kortlæser, så de
samme kort kan læses derhjemme på PC'en ...

Nu fungerer systemet på den måde, at når - og kun når(!) -
"kortchippene" sidder i kortplotteren kan RNS-applikationen på min PC
benytte de samme 2 kort (via hsb2-interfacet) og jeg har dermed i
realiteten 2 *uafhængige* systemer ... og jeg kan nu sidde i cockpittet
(eller for den sags skyld i kahytten) og styre PC'en (tørt parkeret
under kortbordet) via en trådløs mus og se resultatet (kort, rute, track
og alle mulige data fra bådens øvrige instrumenter) på en 17" skærm, der
også er beskyttet mod vind og vejr, men synlig fra min plads ved pinden
.... Som jeg tidligere har sagt, er det en helt almindelig monitor, der
ikke giver tilstrækkeligt lys eller kontrast ved direkte sollys, men kan
være en god hjælp i andre situationer ... ikke mindst, når jeg sejler
solo og ikke behøver slippe pinden, hvis jeg har behov for lige at
"tjekke, hvor jeg er" ... eller "hvor langt der er til" ... Begge
systemer kan styre autopiloten, følge rute eller waypoint - altså ét ad
gangen ...

Guderne skal vide, at det ikke er en billig løsning ... men jeg kunne -
med mit udgangspunkt - ganske enkelt ikke finde andre måder at
gennemføre integrationen på ... lovligt altså ... Men den beslutning var
altså betinget af, der i forvejen var installeret en kortplotter, der
benyttede C-Map kort ... og dem var jeg iøvrigt rigtig glad for og var
ikke klar til at skifte. Om der findes andre eller bedre systemer, der
kan det samme har jeg ikke undersøgt, så det har jeg ingen viden om.

Derudover er jeg ikke så skrap til alt det der med at installere
forskellige typer programmel og kalibrere kort osv. ... Så jeg valgte
den dyre, men "sikre" vej ...

Det skal indrømmes at med "hjælp" fra min søster og svoger i Canada blev
anskaffelsespriserne noget under de danske, men billigt er det bestemt
ikke ... Til gengæld fungerer det fint ... Aage Hempel er den danske
importør af Raymarine, og deres priser fremgår af denne side
http://www.aagehempel.dk/documents/00009.pdf ... vejledende priser ...
hmmhmm. Det er vist ikke priskonkurrencen, der præger dette
produktområde i Danmark ...

Med anden god hjælp her fra gruppen er det for nyligt lykkedes mig at
integrere de tre nordiske DLSK'er i én applikation og fra "gammel tid"
har jeg også de tyske kort liggende sammen med Maptechs "Navigator Lite"
.... Disse lever "deres eget liv" på PC'en, men kan trække på den samme
GPS-enhed og køre uafhængigt af og samtidig med søkortplotteren ... Men
altså kun én af applikationerne ad gangen kan være aktiv på PC'en i
GPS-mode. Måske jeg burde investere i en ekstra GPS til PC'en, så jeg
har to uafhængige systemer? ...

Håber, at dette er et relevant svar til Bjarke og Børge - evt. andre.
Hvis ikke, så beklager jeg at have spildt Jeres tid ... Er der spørgsmål
til ovennævnte vil jeg naturligvis gerne forsøge at besvare dem ... men
jeg må indrømme, at jeg endnu ikke er kommet rundt i alle hjørnerne af
RNS-applikationen ... Den er meget omfattende ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 18:48

Spild af tid. Sludder. Det er et super input ! Tak for det Flemming.

Jeg har pengene til noget ordentligt og jeg kommer også jævnligt i USA og
kan tage noget billigere med hjem, men det er jo alligevel vigtigt at vælge
noget rigtigt. Selvom man har 6500 til RNS, så skal man jo alligevel ikke
smide pengene ud af vinduet.

Hvis jeg skal underholde med en lille "specialitet" som jeg overvejer (men
sikkert ikke kaster mig ud i, da det er lidt langt ude) så er det muligheden
for at tilslutte kamera til nogle af de nyere/dyrere plottere. Jeg har fra
barns ben været næsten blind på det ene øje og når man er det så har man en
begrænset evne til at bedømme afstande (det er jo noget hjernen gør ud fra
hvor meget man skal spidse øjnene for at de to billeder falder oven i
hinanden) og ender derfor ofte for langt fra broen da jeg er bange for at
bumse på. Et nedadpegende kamera oppe i masten ville kunne eliminere den
svaghed da det ville give mig overblik over afstandene til broen og bådene
ved siden af. Men lad os nu se.

/Bjarke

PS: bare rolig. I skal ikke være bange for at møde mig i en havn. Det er
mest mig selv det irriterer. Jeg har jo lært at leve med det, som så mange
andre, og lært at løse tingene på en alternativ måde ....

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 21:26

Kunne du ikke installere en af disse "beepere" i et vandtæt miljø, der
efterhånden er monteret på mange biler, så man kan "høre" hvor tæt på
man er, når man skal parkere sin dyt???

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e74ed5$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
SNIP - men tak for kommentaren anyway ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-08-06 21:58

Det har jeg aldrig tænkt på.... Man må formode de allerede kan tåle vand da
en bil også bliver våd.

snip

Fra : Kent Friis

Dato : 20-08-06 01:01

Den Sat, 19 Aug 2006 22:58:28 +0200 skrev Bjarke Christensen:
> Det har jeg aldrig tænkt på.... Man må formode de allerede kan tåle vand da
> en bil også bliver våd.

Men ikke nødvendigvis saltvand. Det kan en bil i hvert fald ikke.

Mvh
Kent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 08:10

Nu har jeg haft 2 mørkegrønne biler efter hinanden og det er da ret klart,
at de er smurt totalt ind i salt om vinteren. Og så skal de jo også være
meget tætterere end båd udstyr. Det er jo ikke meget bådudstyr der skal
kunne tage et vindpres på 200 km/t og stadig være 100% tæt ....

Men OK. Man bliver jo ofte forbløffet over hvor hårdt livet til søs tager på
udstyret.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-06 19:11

Ja, jeg ville lige se forskellen på de danske priser og dem jeg kan købe til
i USA næste gang jeg kommer forbi. Ganske beskæmmende for vores syn på den
"frie" konkurrence i den danske bådbranche:

RayTech RNS 6.0 Navigation System Software. Dansk pris 6.495 kr, - US pris
599USD = 3.870 kr (inkl retail tax)

Og det er ikke tilbudspriser. Det er alm gade priser. Fås sikkert billigere
i US i nogle web shops. Med de billige flybilletter man kan få nu om dage,
så er det lige før det kan finansiere en tur hvis man skal have lidt flere
dippedutter ....

snip

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:48

Det er mit indtryk, at branchen for ikke at gøre regnestykkerne
alt for indviklede har sat dollarkursen til 10DKK. ... Så er det
jo også enklere ... Jeg sparede over 5.000 DKK da min søster
besøgte mig og havde nogle "bådestumper" med i håndtasken ... men
på det tidspunkt var U$ også noget lavere ... men alligevel ...

Fra : Lars Holst

Dato : 16-08-06 10:18

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> said in

> [...]
> siden af.
>
> Hvad er det jeg har misforstået ?
>
> Er der kvalitetforskelle på kortene i hhv danske farvande, götakanal

Har du tjekket op på Lowrance med deres Navionics kortografi?

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 16-08-06 10:21

> [...]

> siden af.
>
> Hvad er det jeg har misforstået ?
>
> Er der kvalitetforskelle på kortene i hhv danske farvande, götakanal

Nu spurgte jeg om du havde tjekket Lowrance og deres navionics.
Jeg overså at du allerede havde nævnt det, beklager.

Men jeg vil dog tilføje at der er penge at spare ved at købe en plotter i
UK over nettet.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-08-06 17:18

Det er jeg sikker på jeg gør. Min forrige var købt i USA og kortene i en
østrigsk web-shop. Halv pris bøv.

Jeg skal bare finde ud af hvad jeg vil have. Og jeg synes det er svært....
Det positive er jo at næsten alle siger de er glade for det de har. Så det
tyder jo på at alle er gode og det ender godt.

Bjarke

Fra : Thomsen

Dato : 16-08-06 17:25

"Bjarke Christensen" skrev:
> Det er jeg sikker på jeg gør. Min forrige var købt i USA og kortene i en
> østrigsk web-shop. Halv pris bøv.

Har du en adresse på den østrigske web-shop?
--
) Tak og hilsen Per
(

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-08-06 17:30

Ja, men det er ikke noget godt tip længere. Jeg gav 210 Eur for 2 år siden
da det kostede 2995 i DK, men i mellemtiden er vejl pris i Danmark sænket og
han har sat prisen op, så ....

Det var http://www.dream-shop.at/

Bjarke

Fra : Thomsen

Dato : 16-08-06 18:18

"Bjarke Christensen" skrev:
> [...]
> da det kostede 2995 i DK, men i mellemtiden er vejl pris i Danmark sænket

Tak.
Jeg ser, at han ikke har Navionics kort.
Mangler et Navionics Classic, 15C som dækker fra Oslo til et stykke ned i
Tyskland. Min Lowrance bruger MMC-kort, og jeg har hørt fra Fairpoint, at de
er ved at udgå, så det skal snart være.
--
) Hilsen Per
(

Fra : Lotte

Dato : 18-08-06 13:20

Vi har i lang tid lykkeligt sejlet rundt med en Garmin 12, altså uden
kort. Men ifb. med. vor tur her i sommer til Götakanalen købte vi en
gl. s/h kortplotter (Simrad) af en brokollega (meget, meget billig).
Den bruger c-map kort. Investerede i 2 kort. Danmark og Sverige indl.
og øst. Var lykkelige for den specielt i skærgårdene (altid godt at
vide, hvor man er. Det er jo nogle store sten, de holder sig). Opdagede
dog pludselig at det var et gab i kortene, manglede Hanö bugten.
Umulig at få fat i med en dags varsel. Men navigationen klarede vi på
den gammeldags maner. Så det kan gøres uden at det koster en formue
med mindre man altså elsker det nyeste nye. . I øvrigt husk
endelig gode skærgårdskort i papir. Men det ved du vel. Vi hørte
nogle frygtlige historie om folk, der kom farende igennem snævre
farvande og fuldstændig stolede på deres gps'er, som jo altid er lidt
forsinket.

Mvh

Lotte

Sejlerside: http://www.geocities.com/lotte/

Fra : Jørgensen

Dato : 20-10-06 16:14

.. Men ifb. med. vor tur her i sommer til Götakanalen .... Men navigationen
[...]

Jeg ved godt jeg lidt skifte emne og måske burde oprette en ny tråd----

Men vi regner med at skulle til op langs østkysten tilden Stockholmske
skærgård og tilbage via götakanalen. Og du nævner lige netop hvor vigtigt
søkort på papir er.

Vi har vestkyst kort fra 1994 og østkystkort fra 1981 - så vi vil investrere
i nogle nye. Hvor køber man søkort billigst???

Og findes der havnelods i sverige som vi kender kommas, ellers er der den
svenske gratis hamnguiden. Er der nogen der ved om den findes i en
elektronisk udgave?? På maringuide.se ser det sådanne ud:

http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;hamn=124

Vi har en Garmin 182 color og den får to nye brikker over sverige øst og
vest. Jeg mangler bare at finde ud af om vi ka bruge de nye med havne
plner/luftfoto??? Måske en her ved det?

Susanne

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-10-06 13:10

Hej Michael/Lotte/Susanne

Jeg regner med at det væsentlige i indlægget var spørgsmålet om
havneguide.
Her er nogle links som er rimelig gode.

Mvh/Harding

For Danske, Norske, Polske og Tyske havne klik www.sejlerens.dk
og klik på det ønskede område.

For Svenske havne klik på http://www.addboat.com/default2.asp
klik på HAMNAR klik på Sök og udfyld felterne.

Ledige gæstepladser i danske havne kan ses på denne side:
http://www.danmarks-havneportal.dk

Her er en norsk havneguide: Last ned havneguiden

KMS har nu indført en side med beskrivelser af danske havne:
http://www.danskehavnelods.dk/

Tysk havneguide på dansk over Danmark.
http://www.nv-portpilot.de/contentlanguage/9C5F128A-6DE7-4047-
A47A-719DDD388685/dk/contentsuportnet

Klikbare links kan du finde på B-31 Klubbens hjemmeside:
http://groups.msn.com/danskb31klub
under fanebladet Havneplaner m.m.