Bedste bud på en påhængsmotor i 5-10 hk kl~
Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 15-08-06 15:40

Hejsa

Jeg synes det er en jungle at købe ny påhængsmotor. Alle
producenterne roser lige præcis deres motorer som værende de bedste.

Krav: 4-takt, eller TLDI princip (benzin økonomisk)
Gerne 12V udtag

Er der kvalitetsforskel på asiatiske vs. amerikanske motorer?
Er det ikke korrekt at Mariner & Mercury er identiske bortset fra
skjoldet.

Motoren skal trække en Linder 440 jolle der er godkendt til 8 hk - er
det uforsvarligt at sætte 9,9 på denne - erfaringer.....

Er det risikabelt at købe brugt ? hvad skal man i såfald være
opmærksom på

vh Henrik

Fra : Henrik Olsen

Dato : 15-08-06 17:27

<henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Henrik

Mariner er idendisk med Yamaha og Mercury er sin egen.
Dog findes Mercury i U.S version blå skjold og Belgisk version med rød
skjold.
Begge mæker er to driftsikre. (Egen erfaring).
Dog skal du være opmærksom på at Mercuryen er noget tungere end Marineren.
Så det er god ide med en jolle med godt opdrift.

Det er en god ide ikke at sætte støre påhængsmotore på end det der er
foreskrevet i
bådens manual, af hensyn til driftøkonomi og sikkerhed.

Hilsen
Henrik Olsen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-08-06 18:27

Muligvis, hvis de er nye, men køber du brugt er det anderledes. Hvis du
køber en brugt Mariner fra halvfemserne, så er den magen til Mercury.

Jeg har købt en super motor brugt for billige penge. Men du skal jo stole
lidt på sælgeren og bruge lidt tid på at "læse" ham, så ikke du bliver taget
ved næsen af en fupmager.

Bjarke

"Henrik Olsen" <postmaster@oz3agk.dk> wrote in message

snip
> [...]
> foreskrevet i
> bådens manual, af hensyn til driftøkonomi og sikkerhed.

snip en for lang footer

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 15-08-06 18:27

henrik@bianca27.dk wrote:
> Krav: 4-takt, eller TLDI princip (benzin økonomisk)
> Gerne 12V udtag

Vi købte for 3 år siden en 50TLDI og den er vi glad for.
Økonomien er god. En anden fordel ved TLDI'en er vægten (2T frem for 4T),
især på din jolle.

> Motoren skal trække en Linder 440 jolle der er godkendt til 8 hk - er
> det uforsvarligt at sætte 9,9 på denne - erfaringer.....

Jollen kan med sikkerhed godt tage den lille smule over det anbefalede hk,
men det kan din ansvarforsikring ikke. Så lav vær...

> Er det risikabelt at købe brugt ? hvad skal man i såfald være
> opmærksom på

Det er ikke let at se om den har været mishandlet, dvs om olie procenterne
har været overholdt, men mindre den har selvblander-system el. 4T
Spørg efter dato for olie-, gearolie-, impell- og tændrør-skift.
Se om anoden er skiftet.
Se om der er smurt med fedt under hjælmen ved gas og gear skifte, ligeledes
motor-drejeled.
Kik efter mærker og sandslib på skrue og hæl.
Kik efter Ir og rust (også under hjælmen)
Læg mærke til om motoren er varm når du kikker på den (inden du ser den
blive startet op)
Starter den let.
Skifter den ordenligt og ret i gear.
Står der en let stråle "sladre-vand" ud som der skal.

Der er sikkert flere motorer til salg i din størrelse, det passer jo også
fint til de små slæbe-gummibåde.

Mvh
Leon

Fra : Brian

Dato : 15-08-06 19:16

> <henrik@bianca27.dk> skrev i en meddelelse
> Krav: 4-takt, eller TLDI princip (benzin økonomisk)
> Gerne 12V udtag

Alt det har en Honda 4-takter jo :) Sådan har vi i 8hk version til vores
gummibåd, og den er rigtig fin - det er den sølv model... dejlig lydløs og
starter nemt.

Fra : varly jespersen

Dato : 15-08-06 20:44

Hej, hvis man ikke har forstand på påhængsmotorer så lad dog være med at
svare, den stakkels mand bliver jo komplet forvirret.Mariner er som jeg før
har skrevet, et handelsnavn, det ejes i dag af Mercury, før 90 var det
Yamaha, d.v.s. at en f.eks 8hk Mercury/Mariner er ens. Som bruger af
påhængsmotor gennem mange år (alle mærker) vil jeg råde dig til at købe en 2
takts motor hvis du altså kan købe en, efterhånden er der kun firetaktere på
markedet, jeg ville købe en to til 3 årig brugt motor, og når vi taler om
motorer iden størrelse ville jeg vælge en Japanermotor.

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 16-08-06 07:50

vil jeg råde dig til at købe en 2 takts motor hvis du altså kan
købe en, efterhånden er der kun firetaktere på

>hvorfor anbefaler du en 2-takter?

vh Henrik