Forskel på Dansk, Svensk og Norsk DLS - sa~
Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 02:33

For ikke at "sabotere" den anden tråd om GPS og DLS må jeg hellere
forsøge mig med en ny tråd om mit specifikke problem, som jeg håber at
få hjælp til at løse her ...

Min GPS-enhed (er fra Raymarine model 120 og) sender data i NMEA 0183
format (kan tjekkes via Hyperterminal-programmet), som kan læses af
søkortplotteren (fra Raymarine ikke overraskende ...), samt af Maptechs
"Offshore Navigator Light" (ONL) og den danske DLSK vers. 2. (DLSK-2) på
min bærbare.

Af uransagelige grunde kan jeg ikke aktivere GPS'en på den Svenske eller
den Norske version af DLS. "GPS-knappen" bliver for disse to programmer
ved med at blinke gult, mens den hurtigt bliver grøn når jeg kører det
danske program. I den anden tråd anbefalede "Jens_3060" mig at slukke
for GPS'en inden jeg skiftede program. Det har jeg prøvet her til aften
uden success. Både DLSK-2 og ONL er tilkoblet COM1 - den serielle port
på PC'en og alle relevante data samt position overføres fejlfrit til
PC'en og jeg kan skifte imellem DLSK-2 og ONL uden problemer ... Dog kun
med ét af disse prgrammer kørende ad gangen. No problem.

Nogen i gruppen, der har oplevet det samme og evt. har en løsning?

Jeg har tidligere forsøgt at importere de Svenske og Norske kort over i
den Danske version, men desværre lykkedes det ikke helt. Jeg tror ikke
jeg fik det hele med, men jeg kunne dog se kortene i den danske version.
Desværre har jeg mistet min gamle bærbare ... Er der nogen i gruppen,
der har kendskab til, hvor der er en "vejledning for dummies" til at
eksportere data fra den Norske og den Svenske version over i DLSK-2 ...
idet jeg går ud fra, at det kan lade sig gøre, så man kun har én
applikation, der indeholder alle kortene og de andre informationer, der
ligger på disse versioner, så man kan køre det som en kortplotter, der
benytter kortene fra alle tre applikationer ...

Jeg har også anskaffet CD-ROM'en med "Västkustens naturhamner" - Onsala
till Koster, som også skulle kunne integreres som et tema i den Svenske
DLS. Nogen i gruppen, som er lykkedes med det?

pft ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : HH

Dato : 12-08-06 08:59

Hej Flemming,
Jeg kender ikke til det konkrete problem, men har tidligere lavet en
beskrivelse af, hvorledes du kan importere kort og temaer til det
danske DLSK2. Beskrivelsen lå en overgang på DS' hjemmeside, men er
nu fjernet sikkert fordi der for nogle har været problemer med at få
det til at virke. Det virker nu upåklageligt her hos mig, og den
koordinatfejl der angiveligt er i DLS2006 på de udenlandske kort er
ikke her - det har jeg ved et besøg i Sverige prøvet skarpt.

Beskrivelsen ligger dog fortsat på den svenske hjemmeside for levende
søkort, men her er den:

"Det giver angiveligt problemer at installere og bruge Det levende
søkort fra Danmark, Sverige og Norge på den samme PC. Et workaround
er at indlæse kort og temaer fra de svenske og norske levende søkort
i det danske, som så bruges som hovedprogram for det hele. Jeg har
gennemført det nedennævnte for det svenske levende søkort for
vestkysten.

I det følgende er det antaget, at det danske levende søkort ver. 2
er installeret i en mappe der hedder DLSK2 (der ligger i C:\programmer)

Kopier hele CD'en med det svenske søkort i en mappe, f.eks. i
DLSK2\Download med navnet DLSvast. Man kan sikkert også gennemføre
det nedenstående direkte fra CD-rommen, men jeg synes at det er mere
bekvemt at have alle filerne på C-drevet, men det kræver
selvfølgelig en del plads (520MB)

Tilføj de svenske søkort til DLSK2 ved at kopiere alle filer i mappen
DLSvast\instdata\maps.

Indsæt disse i mappen DLSK2\maps, men klik nej til at erstatte de
filer der har det samme navn som dem der oprindeligt er i den danske
mappe. De enkelte kort har filbetegnelsen .it
Når dette er gjort kan man vælge de svenske søkort "sømløst"
sammen med de danske.

Tilføj de svenske temaer til DLSK2 ved at åbne programmet, gå til
indstillinger, vælg fanebladet tema og tilføj de svenske temaer et
efter et. Ignorer eventuelle fejlmeddelelser undervejs. De svenske
temaer findes i mappen DLSvast\Instdata\themes.

For hver af de installerede temaer dannes en mappe med temaets navn i
DLSK2\themes.

For alle de svenske temaer åbnes hver mappe, og filen theme.ini åbnes
i Notepad. Her finder man programlinien:

dldcdid=Det Levande Sjokortet

og erstatter den med:

dldcdid=Det levende Søkort 2

Tilsvarende skal der i filen mapindex.ini indsættes:

IndexId=Det levende Søkort 2

i stedet for:

IndexId=Det Levande Sjokortet

Herved undgås, at man hver gang et svensk tema skal bruges skal pege
på mappen DLSvast og igen på mappen DLSK2 når man skal tilbage til
et dansk tema.

Kopier mappen DLSvast\instdata\hdroot\gtheme\Pdf og sæt denne mappe
ind i mappen gtheme i DLSK2. Herved fås adgang til alle de .pdf-filer
som benyttes i de svenske temaer.

Det er nu ikke alle temaer der virker. Temaet "sjov" findes ikke og
"Index over kartprodukter" er tomt. Det er klart temaet "levande" som
er det vigtigste, det giver adgang til havne- og fyroplysninger med
billeder mv."

Med venlig sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-06 11:10

Hej Hans-Henrik,

Det må jeg nok sige. Tak for din glimrende vejledning! Det vil jeg
straks forsøge.

Det, der bl.a. bekymrede mig var, at der i de tre versioner var filer
med samme navne, og jeg var stærkt i tvivl om, hvilke konsekvenser, det
kunne have når man kopierede fra den ene version til den anden ... om
man skulle omdøbe/overskrive (?) ... Den usikkerhed har du fjernet, så
jeg går igang. Det må være den bedste løsning på problemet: Ét program
for de farvande, som de tre kort dækker! ...

Tillægsspørgsmål: Nogen i gruppen, der har de tre versioner af DLS
kørende på samme PC uden bøvl? Eller har importeret temaet: Västkustens
Naturhamnar fra CD-ROM'en til DLS med succes?

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 22:17

Hej Hans-Henrik,

Blot en kvittering og tak for din assistance. Det er - omend med en del
frustrationer og kvaler - endelig lykkedes mig at få alle tre nordiske
dls'er ind i samme applikation sammen med temaerne, takket være din
udmærkede instruks, som har været til uvurderlig hjælp.

Dog var der ikke 100% overensstemmelse imellem den og mine programmer
.... f.eks. kunne jeg ikke finde stien DLSvast\insdata\hdroot\gtheme\pdf
.... i den svenske version, og den norkse version afviger på en række
punkter fra den danske/svenske, men jeg har da fået kopieret så meget
over (sikkert med en masse redundans til følge, så spørg mig ikke hvad
jeg har gjort ... søge/lære hedder det vist(?) ...), at jeg nu har
adgang til både de mange Svenske og Norske kort og de spændende temaer
fra DLSK2.

Tak for hjælpen!

Fra : Egon Stich

Dato : 12-08-06 09:45

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

Prøv at læse her:
http://www.sejlsport.dk/sw21899.asp

Der har tilsyneladende været vrøvl med de svenske - norske? DLS, som netop
skulle gøre GPSen ubrugelig.

MVH
Egon