Erfaring Albin vega 27 fod
Fra : Keld Petersen

Dato : 10-08-06 20:12

jeg har kig på en Albin vega 27 jeg vil meget gerne høre
om det er en god sejl båd.
Hilsen Keld

Fra : pkc

Dato : 10-08-06 20:48

"Keld Petersen (slet WMCY6)" <keldp@WMCY6tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har kig på en Albin vega 27 jeg vil meget gerne høre
> om det er en god sejl båd.
> Hilsen Keld

Hvis du har brug for lidt faktuelt så kig ud på www.boatbase.com -
Per Krabbe
www.scanboat.com
www.sailorslink.com
www.boatbase.com - coming soon..............

Fra : Lars Holst

Dato : 10-08-06 20:51

Keld Petersen <keldp@WMCY6tdcadsl.dk> (slet WMCY6) said in

> jeg har kig på en Albin vega 27 jeg vil meget gerne høre
> om det er en god sejl båd.
> Hilsen Keld

Hvad vil du vide?

Den er umådelig sikker at sejle i under alle forhold.
Den er underrigget og sejler ikke ligefrem fermt i let luft men går ok i
mellemluft til hård luft.
Forvent en maksimal hastighed på 8-9 knob hvis du bliver god til at
trimme.
Forvent også en cruising hastighed på mellem 3 og 6 knob i dansk
normalluft.

Sejler bedst ved ca. 20 graders krængning og derunder.

Den er ikke rationelt indrettet efter dagens stadard men har en del
stuveplads i cockpittets kistebænke og under forkøjen og midterkøjerne
(hvis man ellers kan komme derind.....om ikke andet kan det modificeres
så der kommer adgang fra oven på midterkøjerne).

Den originale batteriplacering er tåbelig under dørk.

Ved undersøgelse af bådens stand skal man sikre sig at den er forsynet
med eftermonteret understøtning under dæk ved mastefoden.

Man skal også sikre sig at VDO kablet ikke lækker.
Det er en fordel hvis den gamle Albin motor er udskiftet.

At styre en Vega i bakgear er som at køre gennem en stor rundkørsel med
bind for øjnene. Skrue og rorplaceringen fordrer ikke ligefrem dette.
Roret er placeret foran og nedenunder propel. På enkelte udgaver er der,
af ejerne, eftermonteret hækror.

Gå efter om der er store krakeleringer med læk i dækket ved stående vant.

Tjek om forlugens skruer sidder fast.

Undersøg for slidtage på rorbøsninger.

Gennemgå el-installationerne grundigt. De er ofte ændret og forhåbentlig
udført af en med tjek på det.

Prisen på en sådan skude kan svinge meget. Det kommer ikke så meget an på
årgang men på stand og i høj grad også på udstyrslisten.
Uden væsentligt udstyr og i medium god stand vil jeg mene at en pris på
75-90 kilo er rimelig. Supergod stand kan godt presse dem op på 120-125
kilo og såfremt den er spækket med udstyr så den praktisk taget er klar
til en jordomsejling så vil 160-170.000 være max.

Sig til hvis der er specifikke ting du gerne vil vide om Vega.

--
Lars Holst

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 10-08-06 21:41

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Forvent en maksimal hastighed på 8-9 knob hvis du bliver god til at
> trimme.

Hej Lars,
Under hvilke forhold vil en sådan fart kunne opnås?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 10-08-06 23:43

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> said in

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hej Lars,
> Under hvilke forhold vil en sådan fart kunne opnås?

ca. 10-13 m/s læns genua alene indre farvande

--
Lars Holst

Fra : Henning

Dato : 11-08-06 00:53

> "Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> said in

> ca. 10-13 m/s læns genua alene indre farvande

Som peek på surf ned af bølger. En Vega kan som gennemsnit ikke komme over
vandlinielængden.

Læste for lang tid siden en test i et engelsk bådblad af en Vega.
Konklusion: sejler godt men er spinkel i opbygning, fitting m.v. Det viser
hvor forskellig vi vurdere kravene. I Danmark vil en Vega være at betrakte
som en solid men relativ langsom båd.

mvh Henning

Fra : Lars Holst

Dato : 11-08-06 02:09

"Henning" <anders@nd.dk> said in

> [...]
> viser hvor forskellig vi vurdere kravene. I Danmark vil en Vega være
> at betrakte som en solid men relativ langsom båd.

Sludder................formlen for teoretisk tophastighed er vejledende
og er forøvrigt ikke bare lig med vandlinielængden. Var det det så kunne
den vel sejle 27 knob.

Deplacementformlen udregnes som kvadratroden af vandlængden (i fod) *
1,34 og resultatet kommer ud som farten i knob som enhed.
Med den formel vil den teoretiske tophastighed på en Vega være ca. 7
knob.

Man regner så med at denne faktor forandres hvis båden er af særlig
hurtig natur i vægt eller form eller hvis vandet f.eks. er særlig fladt i
forhold til vindstyrken, hvis båden er tom for udstyr etc. etc.

Således kan formlen forandre sig fra faktor 1,34 til op over faktor 2.
I det tilfælde jeg nævner har det så været en faktor ca. 1,65.

Jeg taler ikke om peakhastigheder hvor man ridder på en bølge eller
planer (som det jo hedder) når jeg har sejlet 8-9 knob i en Vega.

I den forstand, planende, har jeg logget over 23 knob i en X-99 på en
bølge i Kattegat fra Anholt til Hornbæk. Det er teoretisk umuligt men
skete ikke desto mindre og det man i sådan en situation er mest nervøs
for er om riggen holder. Det er faktor 3,9 i formlen fra før.

De 8-9 knobs hastighed som jeg snakker om er cruising hastighed. Det vil
sige en hastighed som vores GPS viste over længere tid.

Vega er normalt en relativ langsom båd. Den har sit største
fartpotentiale fra halvvind til slør i mellem til hård vind.
Den går højst 42-37 grader til vinden med fart og bagluft i storen og de
fleste har svært ved at pine mere end 45 grader ud af den uden at miste
farten.

Som jeg tidligere har skrevet vil dens crusinghastighed ligge på mellem 3
og 6 knob i normale danske vinde som man har lyst til at sejle ud i.
Det er dog ikke usædvanligt at man oplever over 7 knob i frisk vind.

Forsejlet er klart det væsentlige sejl og også det man reber/skifter hvis
vejret er barskt. Storsejlet kan faktisk være en hindring for udnyttelse
af fartpotentialet på slør. Ned med det eller spile genuaen.

Vegaen er som sådan ikke spinkel i forhold til størrelsen på båden og
belastningen af riggen.
Et stag på en 27 fods båd med 28,3 kvm sejl på krydsstellet er
selvfølgelig ikke så kraftigt som et stag på en moderne brøkdelsrigget
flyvepap.

Skroget er stærkt, bådstørrelsen taget i betragtning men
dæksoverbygningen er for tynd og konstrueret inden man vidste hvordan man
kunne lave beregninger på trykbelastninger af fibermaterialer.
Derfor er Vegaens største skavank at dækket synker hvor masten står hvis
ikke en kraftig buk er eftermonteret.

Ligeledes synker fiberen på dækket hvor cockpitkarmen slutter.
Her har de kreative Vega folk verden over endnu ikke udtænkt en løsning
som er plausibel. Det er uden betydning for den samlede styrke af båden
med denne skavank men det kan være et irritationsmoment at der samler sig
vand på dækket ved dette sted og har man et kalechetelt er det også
irriterende fordi det er svært at holde teltdugen tør.

Vegaen har bevist sit potentiale som langturssejler utallige gange.

Den mest kendte historie er nok den om Bersærk fra Norge som har været
sejlet til Antarktis og senere (selvom den første Bersærk forliste
sandsynligvis ved påsejling af en container......hvilket ingen sejlbåd
kan holde til) til iskappen ved Nordpolen af en gal Nordmand.

Der er Vegaer der har lavet Grønlændervendinger uden at miste riggen.

Den semilangkølede konstruktion gør at den kan komme steder hvor kun få
andre både kan komme frem. Den stikker nemlig kun 1,17 m.

Når du tænker Vega i sammenligning med andre både, så sammenlign med
andre både fra 66 til medio 70'erne.

Vega er ikke verdens bedste båd. Havde jeg råd købte jeg da en Yapluka
men mange skal starte et sted og som sådan er Vega fortrinelig, stærk,
ukompliceret og nem at handle med.

Det er vigtigt at vide at man generelt kan finde betydelig bedre
velholdte og billigere Vega'er i Sverige end i DK.

Desuden er det ikke en tosset idé at kigge annoncer internt på Vega
klubbernes hjemmesider i DK, Sverige, Tyskland og UK.

Venligst
--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 13-08-06 00:03

> Sludder................formlen for teoretisk tophastighed er vejledende
> og er forøvrigt ikke bare lig med vandlinielængden. Var det det så kunne
> den vel sejle 27 knob.

Nej det er ikke sludder. Det er vandlinie i meter, ikke fod - og i øvrigt er
den ikke 27 fod i vandlinien.

> [...]
> 1,34 og resultatet kommer ud som farten i knob som enhed.
> Med den formel vil den teoretiske tophastighed på en Vega være ca. 7

Jep, og det passer også fint med vandlinie i meter = teoretisk maxhastighed
i knob.

> Man regner så med at denne faktor forandres hvis båden er af særlig
> hurtig natur i vægt eller form eller hvis vandet f.eks. er særlig fladt i
> forhold til vindstyrken, hvis båden er tom for udstyr etc. etc.

Nej, teoretisk maxhastighed *er* på fladt vand.

Du vil aldrig kunne trække den igennem vandet hurtigere end 7 knob - det er
fysisk umuligt med mindre man bruger ballasttanke og har en helt speciel
skrogkonstruktion - men så vil den også plane/surfe.

> [...]
>
> Jeg taler ikke om peakhastigheder hvor man ridder på en bølge eller
> planer (som det jo hedder) når jeg har sejlet 8-9 knob i en Vega.

Du har ikke sejlet 8-9 knob i en Albin Vega.

> [...]
> skete ikke desto mindre og det man i sådan en situation er mest nervøs
> for er om riggen holder. Det er faktor 3,9 i formlen fra før.

Din log må have stået i noget turbulens.

> De 8-9 knobs hastighed som jeg snakker om er cruising hastighed. Det vil
> sige en hastighed som vores GPS viste over længere tid.

GPS kan ikke bruges til noget som helst, når man vil fortælle noget om en
båds makshastighed - med mindre du nøjagtigt kender strømmen.

Hvis du tager til den engelske kanal, kan du få en optimistjolle til at
sejle 10 knob - på GPS'en.

> [...]
> Den går højst 42-37 grader til vinden med fart og bagluft i storen og de
> fleste har svært ved at pine mere end 45 grader ud af den uden at miste

Eftersom den er langkølet og forholdsvis smal, er det en god krydser. Til
gengæld skal man være opmærksom på at den kræver lidt mere plads at dreje
på.

> Som jeg tidligere har skrevet vil dens crusinghastighed ligge på mellem 3
> og 6 knob i normale danske vinde som man har lyst til at sejle ud i.
> Det er dog ikke usædvanligt at man oplever over 7 knob i frisk vind.

Jeg vil gætte på at dens makshastighed ligger i netop frisk vind - evt. med
rebede sejl.

> Forsejlet er klart det væsentlige sejl og også det man reber/skifter hvis
> vejret er barskt. Storsejlet kan faktisk være en hindring for udnyttelse
> af fartpotentialet på slør. Ned med det eller spile genuaen.

Det er generelt en god ide at sejle med både stor og forsejl på slør - også
selvom der er fare for bomning - det giver en bedre balance og båden er
lettere at styre.

> [...]
> sandsynligvis ved påsejling af en container......hvilket ingen sejlbåd
> kan holde til) til iskappen ved Nordpolen af en gal Nordmand.

Filmen om Besærk har været på DR - måske man kan se den på deres hjemmeside?

I øvrigt en utrolig livsbekræftende film!

Fra : Lars Holst

Dato : 13-08-06 01:28

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> said in

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nej det er ikke sludder. Det er vandlinie i meter, ikke fod - og i
> øvrigt er den ikke 27 fod i vandlinien.
Nej det er den ikke. Men det er stadig ikke bare vandlinielængden i meter
som er lig med tophastigheden. Hvor du har det fra er mig en gåde.

> Jep, og det passer også fint med vandlinie i meter = teoretisk
> maxhastighed i knob.

> Nej, teoretisk maxhastighed *er* på fladt vand.

Nej det er ikke. Man medregner bølgeeffekt i denne formel.
Jo mindre bølgeeffekt en skrog skaber eller jo mindre skroget påvirkes af
vandets buler, jo højere faktor i formlen.

> [...]
> helt speciel skrogkonstruktion - men så vil den også plane/surfe.

> Du har ikke sejlet 8-9 knob i en Albin Vega.

Det var da satans...............hvad fanden ved du om det.
Jo jeg har s'gu så. Sammen med min kone i Smålandsfarvandet syd om
Lindholm fra Stege mod Kalvehave.

> Din log må have stået i noget turbulens.

Du er stædig og påståelig.
Jeg beskriver dette for at bibringe forståelse for hvor dynamisk en
sejlbåds tophastighed skal forstås.

> GPS kan ikke bruges til noget som helst, når man vil fortælle noget om
> en båds makshastighed - med mindre du nøjagtigt kender strømmen.

Nu har jeg også en virksom VDO sumlog og ved at sammenligne GPS og sumlog
kan man faktisk udregne strømforholdende hvis man ikke allerede har
tolket dem på farvandsafmærkninger og slået dem op i strømtabellerne.

> Hvis du tager til den engelske kanal, kan du få en optimistjolle til
> at sejle 10 knob - på GPS'en.

Ja og hvis du sejler ned ad Orinoco Flow vandfaldet, så kan en LM 27
sejle fra Volvo Open 60/70.

> Eftersom den er langkølet og forholdsvis smal, er det en god krydser.
> Til gengæld skal man være opmærksom på at den kræver lidt mere plads
> at dreje på.

En langkølet båd krydser ikke bedre end en finnekølet.

> Jeg vil gætte på at dens makshastighed ligger i netop frisk vind -
> evt. med rebede sejl.

Nu er Vegaen underrigget i forvejen så der skal en del til før man reber
ned. Ikke før krængningen kommer over de 20 grader i hvert fald.

> Det er generelt en god ide at sejle med både stor og forsejl på slør -
> også selvom der er fare for bomning - det giver en bedre balance og
> båden er lettere at styre.

For agten for tværs, ja.
For læns, nej.
Kun hvis vi taler om både hvor storsejlet har den væsentlige rolle som på
f.eks. de fleste brøkdelsriggede både.

> Filmen om Besærk har været på DR - måske man kan se den på deres
> hjemmeside?
>
> I øvrigt en utrolig livsbekræftende film!

Ja men i øvrigt også nogle total uansvarlige typer som ikke ofte lever op
til devisen om godt sømandsskab.

--
Lars Holst

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 13-08-06 11:58

http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm

http://www.sailnet.com/collections/articles/index.cfm?articleid=colgat006

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Lars Holst

Dato : 13-08-06 12:27

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> said in news:WADDg.56
$ZL3.36@news.get2net.dk:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm
>
> http://www.sailnet.com/collections/articles/index.cfm?articleid=colgat006

Tak for det.
Håber at Thomas B. læser dette.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 13-08-06 14:42

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Nej det er den ikke. Men det er stadig ikke bare vandlinielængden i meter
> som er lig med tophastigheden. Hvor du har det fra er mig en gåde.

Som tommelfingerregel er det ret nøjagtigt.

> Nej det er ikke. Man medregner bølgeeffekt i denne formel.
> Jo mindre bølgeeffekt en skrog skaber eller jo mindre skroget påvirkes af
> vandets buler, jo højere faktor i formlen.

Hækbølgernes størrelse bestemmes af vandliniens længde.

Og maksfarten er stadig udregnet udfra at der er fladt vand.

> Det var da satans...............hvad fanden ved du om det.
> Jo jeg har s'gu så. Sammen med min kone i Smålandsfarvandet syd om
> Lindholm fra Stege mod Kalvehave.

Det er muligt at din kone også var med, og at det var fra Stege til
Kalvehave, men det ændrer ikke ved at en Albin Vega ikke sejler over ca. 7
knob gennem vandet.

> Du er stædig og påståelig.

Det samme kunne snildt siges om dig.

> Jeg beskriver dette for at bibringe forståelse for hvor dynamisk en
> sejlbåds tophastighed skal forstås.

En sejlbåds tophastighed er, som du har set på de links Henning sendte, ikke
særlig dynamisk, med mindre båden er bygget til at plane.

> Nu har jeg også en virksom VDO sumlog og ved at sammenligne GPS og sumlog
> kan man faktisk udregne strømforholdende hvis man ikke allerede har
> tolket dem på farvandsafmærkninger og slået dem op i strømtabellerne.

Hvilken relevans har strømforholdne når man taler om en båds teoretiske
maksfart gennem vandet?

> Ja og hvis du sejler ned ad Orinoco Flow vandfaldet, så kan en LM 27
> sejle fra Volvo Open 60/70.

Jep, netop. Derfor kan man ikke regne med at en GPS kan måle bådens maksfart
gennem vandet.

> En langkølet båd krydser ikke bedre end en finnekølet.

Det er den i kraft af at den er mere kursstabil.

> Nu er Vegaen underrigget i forvejen så der skal en del til før man reber
> ned. Ikke før krængningen kommer over de 20 grader i hvert fald.

Okay. Det var også derfor jeg skrev "evt.".

> For agten for tværs, ja.
> For læns, nej.
> Kun hvis vi taler om både hvor storsejlet har den væsentlige rolle som på
> f.eks. de fleste brøkdelsriggede både.

Har du lagt mærke til længden på bommen på en mastheadet båd?

> Ja men i øvrigt også nogle total uansvarlige typer som ikke ofte lever op
> til devisen om godt sømandsskab.

Nu gik det jo heldigvis meget godt og jeg tror at filmen er gjort mere
spændende end virkeligheden

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-08-06 15:31

Ja, så må vi jo bare være at par tusinde sejlere der har oplevet noget fra
en anden planet.... Næste gang jeg går over "max" hastigheden, så vil jeg
lige kigge op og se om der er nogle UFO'er ....

Forklaringen er jo, at det kaldes "max-hastighed" da det er den maksimale
hastighed man kan sejle inden bølgestrukturen i vandstrømningerne rundt om
båden falder sammen. Når man max hastigheden skal der temmelig meget ekstra
kraft til at få båden til at sejle stærkere, da den så skal "tonses"
unaturligt gennem vandet eller (hvis den er lidt let og/eller lidt
fladbundet) kommer ud af vandet og planer. I de både jeg har haft passer det
meget godt at de i 90% af tilfældene med tilstrækkelig optimal vind sejler
den max hastighed. Når man så engang imellem har et unaturligt
kraftoverskud, så kan man bryde "lydmuren" og kommer højere op.

I min gamle båd (Maxi magic) der har et naturligt max på 6,4 knob har jeg
været på 12,5 og flere gange over 10. Altid den sammen herlige oplevelse.

Hvis du bliver ved Thomas, så skal dit næste indlæg forklare hvorfor en
hobbiecat (som vel er ca. 5 meter i vandlinien) så let som ingen ting sejler
15 knob.

Bjarke

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> wrote in message
snip

> Det er muligt at din kone også var med, og at det var fra Stege til
> Kalvehave, men det ændrer ikke ved at en Albin Vega ikke sejler over ca. 7
> knob gennem vandet.

snip

Fra : Lars Holst

Dato : 13-08-06 17:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> said in

> [...]
>
> Hvis du bliver ved Thomas, så skal dit næste indlæg forklare hvorfor
> en hobbiecat (som vel er ca. 5 meter i vandlinien) så let som ingen

Måske er min Vega en Alien fra en fartglad planet.

Jeg er i hvertfald fyldt med adrenalin hver gang den nærmer sig de 9
knob....................gennem vandet!!!

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 00:02

> Måske er min Vega en Alien fra en fartglad planet.
>
> Jeg er i hvertfald fyldt med adrenalin hver gang den nærmer sig de 9
> knob....................gennem vandet!!!

He he he.

Hvis du nogensinde praler overfor en bådkonstruktør, med at din Albin Vega
kan sejle 9 knob, så vær forberedt på en høj og ukontrolleret latter.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 01:13

> [...]
>
> Hvis du nogensinde praler overfor en bådkonstruktør, med at din Albin
> Vega kan sejle 9 knob, så vær forberedt på en høj og ukontrolleret

De griner nu ikke så voldsomt meget når jeg sejler forbi dem i frisk vind.

Måske er den i virkeligheden fra planeten Vega i den ydre mælkevej.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 13:41

> De griner nu ikke så voldsomt meget når jeg sejler forbi dem i frisk vind.

Der kommer til at gå evigheder før du kommer til at sejle 9 knob i en Albin
Vega.

Hvis du er frisk så lad os gøre forsøget på at sejle den op på 9 knob. Hvis
den kommer op på 9 knob for sejl i frisk vind, så får du 10.000,-, men hvis
den derimod ikke kommer op på 8 knob, så får jeg 10.000,-.

Tør du?

> Måske er den i virkeligheden fra planeten Vega i den ydre mælkevej.

Du er på tynd is skipper.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 13:51

> [...]
> Hvis den kommer op på 9 knob for sejl i frisk vind, så får du
> 10.000,-, men hvis den derimod ikke kommer op på 8 knob, så får jeg

Jeg synes hellere vi skal sige at hvis jeg får den op på 8 knob så skal
du give mig € 1.000.000,- og hvis jeg ikke kan så får du en sodavandsis.

Det er jo din stejle påstand mod tusindvis af sejlere at den teoretiske
maximalhastighed (på baggrund af en formel med dynamiske faktorer) ikke
under ingen omstændigheder kan overskrides.

Og på is (hvis ikke den er tynd som din) kan en båds maksimalfart heller
ikke fastsættes på baggrund af deplacementsformlen.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 13:59

> Jeg synes hellere vi skal sige at hvis jeg får den op på 8 knob så skal
> du give mig ? 1.000.000,- og hvis jeg ikke kan så får du en sodavandsis.

Humor på højt højt plan...

> Det er jo din stejle påstand mod tusindvis af sejlere at den teoretiske
> maximalhastighed (på baggrund af en formel med dynamiske faktorer) ikke
> under ingen omstændigheder kan overskrides.

Når det går rigtigt godt kan du få en S&S 36 op på omkring 8-9 knob. Så skal
du satme ikke komme og fortælle mig at en Albin Vega 27 fods båd kan komme
op på det samme i frisk vind. Du er jo helt uden for pædagogisk rækkevidde.

Vi er efterhånden mange der har prøvet at forklare dig at en
(deplacement)båds maksfart bestemmes af vandlinien, men du vil ikke høre.
Nok fordi du er kommet med den latterlige påstand, at du har sejlet 8-9 knob
i en Albin Vega.

Vi har ovenikøbet sendt dig links der bekræfter at det ikke kan lade sig
gøre.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 19:22

> [...]
> sejlet 8-9 knob i en Albin Vega.
>
> Vi har ovenikøbet sendt dig links der bekræfter at det ikke kan lade

Jeg kan da ikke gøre for at du ikke kan finde ud af at trimme sejl.
Spørgsmålet er om du overhovedet har sat den stående rig korrekt.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 23:38

> Jeg kan da ikke gøre for at du ikke kan finde ud af at trimme sejl.
> Spørgsmålet er om du overhovedet har sat den stående rig korrekt.

Det har intet med at trimme sejl eller stående rig at gøre.

Jeg kender en gut der hårdnakket påstår at han har kørt 195 km/t i hans polo
1,4 - ham er der heller ikke nogen der tror på.

Fra : Lars Holst

Dato : 15-08-06 00:36

> [...]
>
> Jeg kender en gut der hårdnakket påstår at han har kørt 195 km/t i
> hans polo 1,4 - ham er der heller ikke nogen der tror på.

Jeg kender også en der har en bil der kan køre mere end 200 km/t men han
kører aldrig mere end 80-90 km/t fordi hans egne evner ikke rækker længere.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 15-08-06 00:39

> Jeg kender også en der har en bil der kan køre mere end 200 km/t men han
> kører aldrig mere end 80-90 km/t fordi hans egne evner ikke rækker
> længere.

Du bavler Skipper Klovn.

(Et par indlæg med mudder til herfra, og derefter trænger vi vist også til
en slapper

Fra : ThomasB

Dato : 13-08-06 23:58

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44df3793$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, så må vi jo bare være at par tusinde sejlere der har oplevet noget fra
> en anden planet.... Næste gang jeg går over "max" hastigheden, så vil jeg
> lige kigge op og se om der er nogle UFO'er ....

Det er ikke faldet dig ind, at det er måleudstyret der tager fejl? Eller
observatøren?

> [...]
> "tonses" unaturligt gennem vandet eller (hvis den er lidt let og/eller
> lidt fladbundet) kommer ud af vandet og planer.

En slæbebåd med 30.000 HK kan med nød og næppe overgå længden af vandlinien,
men den er ved at blive sejlet ned af sin egen hækbølge hele tiden.

> [...]
> tilstrækkelig optimal vind sejler den max hastighed. Når man så engang
> imellem har et unaturligt kraftoverskud, så kan man bryde "lydmuren" og

Det kan simpelthen ikka lade sig gøre at pine så mange kræfter ud af et
sejl, så du får en alm. deplacementsbåd op og plane. Det kan lade sig gøre
på en meget fladbundet kapsejlbåd - men så *planer den*. Ligesom når en sten
slår smut.

> I min gamle båd (Maxi magic) der har et naturligt max på 6,4 knob har jeg
> været på 12,5 og flere gange over 10. Altid den sammen herlige oplevelse.

Der må være fejl på dit udstyr. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, med
mindre der er på vej ned af en meget meget stor bølge.

> Hvis du bliver ved Thomas, så skal dit næste indlæg forklare hvorfor en
> hobbiecat (som vel er ca. 5 meter i vandlinien) så let som ingen ting
> sejler 15 knob.

Der er en enorm forskel på en deplacementsbåd og en katemeran der planer.

Surfere planer jo også når de skal op på 30-40 knob. Men du får altså svært
ved at få en Albin Vega til at plane.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 01:27

> [...]
>
> Surfere planer jo også når de skal op på 30-40 knob. Men du får altså
> svært ved at få en Albin Vega til at plane.

Du har noget at lære Thomas.

For det første er Vega'en ikke en ægte langkøler. Semilangkølet kan vi
kalde den.
Den kan også godt plane hvilket du jo ikke mener at den kan.
Har jeg også oplevet......................men nu vil du nok påstå at min
balancenerve spillede mig et puds den dag eller et eller andet andet som
understøtter din enorme viden om sejlbåde.

En almindelig deplacementsbåd kan godt plane.
Naturens kræfter og vilje er uransagelig.

Sig mig engang ..........har du nogensinde sejlet en sejlbåd?

Slæbebåde er temmelig langt væk fra sejlbåde i princip.
De 30.000 HK skal bruges til andet end at sejle stærkt.
Her har vinden ingen indflydelse og deplacementsformlen kommer bedre til
udtryk.

Tusindvis af mennesker måleudstyr tager ikke fejl.
Tusindvis af mennesker tager ikke fejl af deres oplevelser.

Det er simpelthen dig der tager munden for fuld.

Dog vil jeg medgive dig at deplacementsformlen ikke er gyldig ved
flerskrogsbåde. Det er jo heller ikke både der kommer ind under begrebet
deplacementsbåde. Det samme gælder joller.

Men få du dig lidt sejlerfaring og vend tilbage og tag en sludder herinde
senere i livet.

Må jeg have lov at spørge.............er du bådbyggerlærling?

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 13:52

> Du har noget at lære Thomas.

Hel sikkert, men det bliver da ikke dig der kommer til at lære mig noget.

> For det første er Vega'en ikke en ægte langkøler. Semilangkølet kan vi
> kalde den.

Okay. Strid om ord er spild af tid.

> Den kan også godt plane hvilket du jo ikke mener at den kan.

Selvfølgelig kan en Albin Vega ikke plane for sejl - nu må du styre din
brandert.

> Har jeg også oplevet......................men nu vil du nok påstå at min
> balancenerve spillede mig et puds den dag eller et eller andet andet som
> understøtter din enorme viden om sejlbåde.

Jeg vil påstå at du er gak i hovedet, hvis du i ramme alvor påstår at en
Albin Vega kan plane for sejl.

Den kan måske plane ned af en stor brækkende bølge.

> En almindelig deplacementsbåd kan godt plane.
> Naturens kræfter og vilje er uransagelig.

Det kan du vel dokumentere?

> Sig mig engang ..........har du nogensinde sejlet en sejlbåd?

Ja det kan du tro og det lige siden jeg blev født.

> Slæbebåde er temmelig langt væk fra sejlbåde i princip.
> De 30.000 HK skal bruges til andet end at sejle stærkt.

Du fatter ikke princippet i at en sejlbåd ikke kan oversejle sin egen
vandlinie. Sæt dig nu ind i emnet dæksdreng

> Her har vinden ingen indflydelse og deplacementsformlen kommer bedre til
> udtryk.

Ohhh yeaaah, du kommer længere og længere ud i hampen.

> Tusindvis af mennesker måleudstyr tager ikke fejl.
> Tusindvis af mennesker tager ikke fejl af deres oplevelser.

Hvis de har oplevet at sejle 9 knob i en Albin Vega, så har de taget fejl.

Sæt dig nu bare ind i de basale naturlove.

> Det er simpelthen dig der tager munden for fuld.

Hvor mener du at jeg tager munden for fuld?

> Dog vil jeg medgive dig at deplacementsformlen ikke er gyldig ved
> flerskrogsbåde. Det er jo heller ikke både der kommer ind under begrebet
> deplacementsbåde. Det samme gælder joller.

Jep og tak.

> Men få du dig lidt sejlerfaring og vend tilbage og tag en sludder herinde
> senere i livet.

Så kan du jo passende få et kursus i at aflæse en log.

> Må jeg have lov at spørge.............er du bådbyggerlærling?

Ja det må du godt, og nej det er jeg ikke.

Derimod er jeg ud af en sejlerfamilie, har sejlet joller siden jeg var 7 år,
fik min første sejlbåd som 13 årig og har med få pauser haft sejlbåd lige
siden.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-08-06 21:21

OK, så du giver 2 eksempler på at det kan lade sig gøre, omend meget svært.
Det er godt nok for mig. Jeg føler mig dygtig, når jeg ved jeg har gjort
noget som du siger at det er næsten umuligt.

Og, nej, det er ikke instrumenterne der viser forkert. Det skulle være
mærkeligt om både log og gps lige pludselig blev enige om at lave en
fejlvisning samtidig.

Bjarkje

> [...]
>
> En slæbebåd med 30.000 HK kan med nød og næppe overgå længden af
> vandlinien, men den er ved at blive sejlet ned af sin egen hækbølge hele

snip

> [...]
> på en meget fladbundet kapsejlbåd - men så *planer den*. Ligesom når en

snip

Fra : ThomasB

Dato : 15-08-06 00:13

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e0db10$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Jeg føler mig dygtig, når jeg ved jeg har gjort noget som du siger at det
> er næsten umuligt.

De dygtige trækker de sidste 0,5 knob ud af en deplacementbåd.
De "dygtige" trækker 3-4 knob over vandlinielængden af en deplacementbåd -
altså planer.
(sorry)

> Og, nej, det er ikke instrumenterne der viser forkert. Det skulle være
> mærkeligt om både log og gps lige pludselig blev enige om at lave en
> fejlvisning samtidig.

Ja, det skulle være meget meget underligt, men nok mere sandsynligt end du
over en længere strækning trækker 3-4 knob mere end vandlinielængden.

Jeg har selv hårdnakket har påstået at min IF'er kunne sejle 8 knob.
Søhistorier overgåes kun af lystfiskerhistorier

Jeg har sejlet lidt med en S&S 36 (Swan i mahogni) og den sejler hurtigere
end de fleste - det det kun cayenne-typen der kan følge med. Når den sejler
godt i hårdere vinde, så er den oppe på 8 knob og sejler stadig fra de
fleste.

God vind hvor der går godt, gode bølger, godt humør og en glad log, så kan
man muligvis score et par knob når det genfortælles henne i sejlklubben

I hvilken havn ligger du?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-08-06 18:19

Hundige havn Hejren.

Fra : ThomasB

Dato : 15-08-06 18:59

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44e20220$0$145$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Hundige havn Hejren.

Nå sjovt, jeg har 3 kammarater i Hundige navn.

2 i mågen (Nelson 37/Nauticat 38 og mindre motorbåd) og 1 i hajren - Maxi
68.

Det kan være vi mødes en dag, jeg er i Hundige havn ca. en gang om ugen -
hvilken bro ligger ud på?

Mvh Thomas

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-08-06 20:21

kommer i en mail ..

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 01:32

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> said in

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Som tommelfingerregel er det ret nøjagtigt.

Nej.

> [...]

> Det er muligt at din kone også var med, og at det var fra Stege til
> Kalvehave, men det ændrer ikke ved at en Albin Vega ikke sejler over

Jo.

> [...]

> En sejlbåds tophastighed er, som du har set på de links Henning
> sendte, ikke særlig dynamisk, med mindre båden er bygget til at plane.

Der er mange forhold der spiller ind på dynamikken i den formel der
diskuteres.

> Hvilken relevans har strømforholdne når man taler om en båds
> teoretiske maksfart gennem vandet?

Det var dig der bragte strømforholdene ind i billedet.

> Jep, netop. Derfor kan man ikke regne med at en GPS kan måle bådens
> maksfart gennem vandet.

Hvis man tager højde for strømforhold og afdrift så kan jeg ikke se hvad
problemet er.

> Det er den i kraft af at den er mere kursstabil.

Hvad den har i kursstabilitet taber den vældig meget af i styrevillighed
og er der noget der ikke er statisk, så er det dælme vinden.

> Okay. Det var også derfor jeg skrev "evt.".

> Har du lagt mærke til længden på bommen på en mastheadet båd?

Ja. Og.....?

> Nu gik det jo heldigvis meget godt og jeg tror at filmen er gjort mere
> spændende end virkeligheden

Prøv nu lige og klap kamelen makker.
Du taler temmelig meget mere end du har forstand til.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 14:01

> Prøv nu lige og klap kamelen makker.
> Du taler temmelig meget mere end du har forstand til.

Det er dokumenteret at du ikke får en Albin Vega op på 9 knob, og alligevel
fastholder du din påstand.

Hvornår indser du at du har taget fejl?

Fra : Keld Petersen

Dato : 10-08-06 22:04

Hej Lars. Mange tak det var lige det jeg havde brug for.
jeg skal ud at se på en i morgen, så nu ved jeg lidt bedre
hvad jeg skal kikke efter.
Venlig hilsen Keld

--
Keld

Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-08-06 22:17

Hej

Her er lige 3 til sammenligning:

http://www.blocket.se/li?q=Albin+vega+27&ca=15_s&th=1&c=18&w=3&ps=5&pe=20&bt=

Jeg har selv købt anden båd gennem denne side, og sparede ca. 30.000 kr. i
forhold til priserne i Danmark.

OBS: priserne er Svenske kr., så træk små 20% fra!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Gasten

Dato : 11-08-06 12:46

Vega er forældet. Køl/skruetøj/ror-konstruktionen er umulig, dreje- og
bakegenskaber under al kritik, den såpkaldt "fri-vidbare" propel tilhører
fortiden, motoren er monteret over et uhensigtsmæssigt dybt kølsvin,
batteriplaceringen er dårlig. Den er ikke let at sejle. En dårlig
begynderbåd. Sammenlign f.eks. med Polaris Drabant.

Gastern

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Lars Holst

Dato : 11-08-06 12:57

"Gasten" <nissen.heide.tagvæk@webspeed.dk> said in

> [...]
> --------- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 135 spam-mails

Delvist rigtigt.

Men nu kom Polaris først en dekade senere og ligger en stor del højere i
brugtpris.

Vegaen er da umådelig let at sejle.
En fin begynderbåd fordi den tåler hårdhændet behandling og faren for
grundstødning er minimal.

--
Lars Holst

Fra : Gasten

Dato : 13-08-06 13:07

"Faren for grundstødning er minimal" skriver Lars Holst. Det afhænger jo af
vanddybden og gælder for alle både. Ikke sandt? At PD'en blev konstrueret
senere er uden relevans i dag. Det er prisen naturligvis ikike, men at købe
et misfoster som en Vega vil altid være en slet investering - især i
sejlglæde.

Fra : Lars Holst

Dato : 13-08-06 13:54

> [...]
> --------- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 135 spam-mails

Sikke en gang baljepis at fyre af.

Jeg er vældig glad og jeg har trods alt sejlet mange forskellige både
fast igennem 42 år.
LA krydser, X-99, PD, Grace 30, Dragonfly, Runa, Drabant, Granada, Molich
X, Molich XII, L50, One off Cat, OK jolle, Flipper, Pirat, Laser,
Bandholm, Najad, Vega, X-102..........jeg kunne sagtens blive ved og ved
og ved.

Selvfølgelig er der sejlglæde i en Vega.............

Enten er du en eller anden rig stodder som ikke kan se andet end et
statussymbol i en båd eller også aner du simpelthen ikke hvordan man
nyder sejlads.
Måske kan du slet ikke sejle. Måske er du typen der beskylder konen for
alle de tusindvis af fejl du selv begår.

Måske er du ham jeg oplevede i sommer i Skanör som lå i anden position og
som bare lod gå da der skulle stævnes ud, uagtet at dem i 3., 4., 5. og
6. position bare flød rundt i havnebassinet uden line til land.

Fald ned og lad dem der sigter efter markedet omkring de 100 kilo og
derunder muntre sig med de både der er relevante.

Og så forresten................
Det er bedre at holde mund hvis man ikke er velbevandret i et bestemt
emne.

--
Lars Holst

Fra : sailor99

Dato : 13-08-06 14:12

> [...]
>
> Og så forresten................
> Det er bedre at holde mund hvis man ikke er velbevandret i et bestemt

Jeg kunne ikke have udtrykt det bedre! TAK!

Mvh
Georg

Fra : Gasten

Dato : 13-08-06 16:26

Jeg havde naturligvis både regnet med og håbet på modsigelse og argumenter,
men ikke skældsord og nedladende bemærkninger. Jeg bygger naturligvis mine
synspunkter på egne erfaringer, idet jeg sejlede Vega i en årrække. Jeg var
som andre fristet til at ændre rorkonstruktionen, d.v.s. enten afmontere
roret eller fiksere det og derefter hænge et nyt ror på hækken. Men jeg
undlod, fordi jeg derved ville miste klassebeviset. Det bedste ved at eje en
Vega er medlemskab af Vegaklubben, der er en fantastisk samling kammerater -
hjælpsomme og fuld af hitte-påsomhed. Det oplevede vi især, da vi i 1990
sammen med flere snese andre deltog i det internationale Vega træf i
Holland.
Vegaen er fra 1966. Polars Drabanten er fra 1972.

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 00:16

"Gasten" <nissen.heide.tagvæk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> internationale Vega træf i Holland.
> Vegaen er fra 1966. Polars Drabanten er fra 1972.

Hvad er der dårligt ved en Albin Vega?

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 00:14

> [...]
> X, Molich XII, L50, One off Cat, OK jolle, Flipper, Pirat, Laser,
> Bandholm, Najad, Vega, X-102..........jeg kunne sagtens blive ved og ved

Synd du ikke har prøvet at sejle i en "fuldblods sejlbåd". (S&S 36, Sagitta
35, Thurø 33)

> Selvfølgelig er der sejlglæde i en Vega.............

Jep, det er der i alt der kan flyde på vandet.

> Enten er du en eller anden rig stodder som ikke kan se andet end et
> statussymbol i en båd eller også aner du simpelthen ikke hvordan man
> nyder sejlads.

Det kan jo være at han mener at det er en papkrydser.

> Måske kan du slet ikke sejle. Måske er du typen der beskylder konen for
> alle de tusindvis af fejl du selv begår.

Når du sidder og gætter på den måde, fortæller det altså kun noget om
*dig* - det er dig selv du udstiller.

> Måske er du ham jeg oplevede i sommer i Skanör som lå i anden position og
> som bare lod gå da der skulle stævnes ud, uagtet at dem i 3., 4., 5. og
> 6. position bare flød rundt i havnebassinet uden line til land.

Uha uha uha - måske var han uerfaren? Er du altid så nedladende?

> Fald ned og lad dem der sigter efter markedet omkring de 100 kilo og
> derunder muntre sig med de både der er relevante.

Jeg vil mene at man får *væsentlig* mere sejlbåd ved at købe en IF'er,
Folkebåd, Spækhugger osv i stedet for en Albin Vega.

> Og så forresten................
> Det er bedre at holde mund hvis man ikke er velbevandret i et bestemt
> emne.

Det var den igen - du udstiller dig selv.

Det burde du måske selv tage ved lære af ovenstående sætning.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 01:44

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var den igen - du udstiller dig selv.
>
> Det burde du måske selv tage ved lære af ovenstående sætning.

Jeg bliver nødt til at prøve at forstå hvad det er du siger?????

Vil det sige at du mener at en Molich 12 meter, en X-99, en Dragonfly, en
Runa eller en 78 fods kapsejlads katamaran er mindre fuldblods end de
plimsollere du nævner?

Har du taget skade af en kølhaling eller noget i den stil?

Spækhugger er en glimrende båd som er mere kapsejladsorienteret men også
mere spartansk end en Vega og nu var det altså en Vega at stifteren af
tråden spurgte til.

Godnat og tak for et godt grin.

Og forresten......både du og Gasten og alle andre bliver svaret fuldstændig
som fortjent.
De handler såmænd ikke om at udstille sig selv her. Det behov må være noget
du projicerer.

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 03:23

Kære "kombattanter" ...

Det er mig helt ubegribligt at et helt stilfærdigt og relevant spørgsmål
her i gruppen om sejleres erfaringer med en bestemt bådtype kan føre til
en så infantil og personfikseret debatform ... Herregud, nogle er glade
for en motorbåd, andre for en motorsejler, andre for en langkølet stabil
cruiser, andre igen for en "finnekølet flyvepap" ...

Naturligvis er det helt legitimt at have aversioner imod visse
bådtyper - det har jeg så sandelig også, men man bør jo præcisere sine
præmisser og valgkriterier. Jeg ser mange sejl-sejlere gå over i
ratstyrede motorsejlere - for ikke at sige motorbåde - når de passerer
de 60. Personligt er det mig ubegribeligt, men det er jo deres valg.

Hvis en person, der har kig på og økonomi til en Vega ("hon hetar Vega"
hed det vist i gamle dage ...) spørger pænt om der i gruppen er
personer, der har erfaringer med denne båd, synes jeg at man bør sætte
sig ind i spørgerens sted og forsøge at svare spørgeren der, hvor
vedkommende er nu ... og jeg synes det er helt OK at være kritisk. Det
kan være nyttig information for spørgeren. Personligt er jeg f.eks. enig
i, at man får bedre sejlende både i f.eks. IF'eren, Folkebåden eller
Spækhuggeren ... Men Vegaen tilbyder så andre egenskaber, bla. bedre
plads om læ, indebordsmotor ... måske ikke så våd ... folkebåden har
ikke spiler ... osv.

Jeg har da også ejet og sejlet i mange forskellige bådtyper ...
optimist, pirat, Capri 17 og 21 med sænkekøl, IF, Bianca 27, Bianca 26,
Commander 31, Ballad osv. Og gastet mange flere ... specielt i mine
yngre dage ... og ingen af disse både ville tilfredsstille mine behov i
dag ... Men det er jo ikke det samme som, at jeg ikke har haft stor
sejlglæde i en Bianca 27, selvom jeg med mine erfaringer og - nu -
sammenlignet med mere moderne både godt nok synes den er noget "bedaget
i optrækket og højden" for at sige det pænt. Men jeg er sikker på, at
mange aktuelle ejere af en Vega (der er vist over 200 i Danmark?) og en
Bianca 27 eller Great Dane fortsat har stor sejlglæde i disse både ...
Personligt kender jeg én, der har sejlet Vega i over 30 år ... og stadig
er glad for sit skiv ...

Derfor synes jeg det er sørgeligt, at diskussionen tager en så
ubehagelig personorienteret drejning, hvor der stilles helt ubegrundede
hypoteser om en person, der har bidraget med et Vega-kritisk indlæg i
gruppen af typen: "Enten er du en eller anden rig stodder som ikke kan
se andet end et statussymbol i en båd eller også aner du simpelthen ikke
hvordan man nyder sejlads" - eller "Måske er du typen der beskylder
konen for alle de tusindvis af fejl du selv begår"... og mere af samme
skuffe ... Mig bekendt er indlægget skrevet af Gasten, hvis kone er
skipper, fordi hun har mere erfaring end Gasten, som næppe er en rig
stodder ... ... Under alle omstændigheder har jeg svært ved at se,
at disse "betragtninger" kan være relevante for flertallet af gruppens
læsere ...

Min bøn til "kombattanterne" er i al sin enkelhed: Spil bolden, hold Jer
til emnet, "tal" (skriv) ordentligt til hinanden ... undlad verbale
overfald ... dem har der tidligere været rigeligt af i denne gruppe.
Prøv at underbygge argumenter med facts og lad dog være med at sidde og
gætte på om en skribent er en rig stodder eller ikke kan nyde sejlads
.... Det er der jo *intet* belæg for at påstå ...

Det er altid svært at råde andre, når man ikke kender deres situation og
baggrund. Men derfor kan man jo godt viderebringe sine personlige
erfaringer og kriterier, hvorefter spørgeren kan vælge imellem de
fremlagte argumenter og synspunkter ...

Og så meget kort om spørgsmålet om max. fart igennem vandet for en
kølbåd.

Kurven for de kræfter, der skal til for at få en kølbåd op over den
teoretisk/matematisk beregnede max.fart er så store (kurven er nærmest
lodret, hvis hastigheden måles ud af X-aksen), at ikke en nok så stor
rig/sejlføring, kraftig vind eller motor kan trække den hurtigere
*igennem* fladt vand ... Kommer båden således over denne fart igennem
vandet (altså ikke målt via GPS'en, der måler farten over grunden), må
det derfor skyldes andre forhold - og det mest almindelige er, at man i
frisk vind og nogen "sø", kommer op at ride på en bølge et stykke tid og
"næsten" får kølbåden til at plane. Jeg oplevede det selv sidste lørdag
på en tur fra Skagen til Helsingør, hvor vinden lå på 10-12 m/sek. fra
nord (13-15 i pustene) og da viste loggen ind imellem tocifrede tal på
boat speed ... Og det ved jeg jo godt, at min båd ikke kan sejle
*igennem* vandet ... Men det gi'r et herligt sus, som Bjarke også har
beskrevet ... og man bliver ganske øm i skuldrene og armene efter sådan
en "kanetur" ... og sover godt, når man kommer i køjen ...

Det var så mit lille hjertesuk. Jeg følger fortsat gruppens indlæg med
stor interesse og har selv fået mange nyttige tips, så prøv dog at dæmpe
adrenalinproduktionen og vær mere saglige og konstruktive i Jeres indlæg
.... "Hanekampenes tid" kunne man ønske lå bag os i denne gruppe ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 11:58

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> said in news:44dfde93$0$927
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
indlæg
> ... "Hanekampenes tid" kunne man ønske lå bag os i denne gruppe ... ...

Det er helt sikkert et velment initiativ at intervenere i andres
indbyrdes debat her i tråden.

Du opnår dog næppe at lukke munden på nogen af os.

Jeg kan ikke sidde bemærkninger som "men at købe et misfoster som en Vega
vil altid være en slet investering"; "Synd du ikke har prøvet at sejle i
en "fuldblods sejlbåd". (S&S 36, Sagitta 35, Thurø 33)" eller "Der må
være fejl på dit udstyr." overhørig.

Det svarer lidt til en gang for mange år siden da havnefogeden på
Christiansø var uden viden om maritime forhold og kun havde sin
berettigelse i pengeopkrævning og han kom og fortalte min daværende
skipper at vores båd måtte være fortøjet af en bolværksmatros. Min
daværende skipper havde dengang allerede sejlet jordomsejling i en
sejlbåd og slået kapsejladsrekorder i multihull over stillehavet, var
uddannet matros og havde sejlet som sådan i over 20 år. Han vidste nok
hvordan man skulle fortøje skuden. Og der var _intet_ galt med
fortøjninger eller for den sags skyld med bændslerne på fortøjningerne.

Folk der siger eller poster slige kommentarer får tilbage som fortjent.
Sådan er det bare og det laver jeg ikke om på for jeg siger hvad jeg
mener og jeg mener hvad jeg siger uden at lægge fingre imellem.

Således fik denne havnefoged også at vide at hvis bare han nøjes med at
kræve sin usle mammon ind, så er det gjort med det.

Jeg er selv uddannet sømand og siden hen uddannet officer på
navigationsskolen i KBH.
Jeg har sejlet sejlbåd siden jeg fandtes og har spaltet vandene i danske,
svenske, norske, finske, tyske, polske, hollandske, franske farvande samt
store dele af middelhavet, atlanterhavet og caribien i sejlbåd.

Når der så kommer en eller anden bedrevidende med dumsmarte kommentarer
så reagerer man altså.
Man har vel lov at have en smule stolthed som sømand.

Men fint initiativ alligevel.
Forvent dog ikke for meget af det.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 13:20

Kære Lars,

Du er utvivlsomt en kyndig sømand ... Det virker i hvertfald sådan ...
Til gengæld er dine evner som kommunikator eller menneskekender
tilsyneladende ret så begrænsede ... Hvorfor skal du dog knytte alt det
der personfnidder ind i dine svar? Det er jo helt irrelevant! Gå dog
efter bolden og skriv om det, du sikkert har forstand på! Om jeg er en
rig stodder eller en fattig student er sq da helt lige meget. Lad
argumenterne tælle. Og hvis én i gruppen er af den opfattelse, at Vegaen
er en "skodbåd" - og der er argumenter for synspunktet ... ja, så lad
det dog være et indlæg i debatten og så kan du jo imødegå det med
argumenter og ikke med personlige, ubegrundede hypoteser om personens
situation og egenskaber ... Det har du jo ret beset ingen forudsætninger
for at kunne udtale dig om - med mindre (naturligvis) du f.eks. kender
Gasten helt personligt? ... Sådan virker det nu ikke ... ...

Du skriver afslutningsvis: "Når der så kommer en eller anden
bedrevidende med dumsmarte kommentarer
så reagerer man altså. Man har vel lov at have en smule stolthed som
sømand." Naturligvis har du da det, men at gøre sig forestillinger om et
andet gruppemedlems økonomiske situation eller hans forhold til konen er
jo fuldstændig ude i hampen - og har for den sags skyld intet med din
erfaring som sømand på de syv verdenshave at gøre. Og det har på ingen
måde noget med "stolthed som sømand" at gøre ... Tværtimod ... Det er
pinligt og flovt - for ikke at bruge dit eget udtryk: Dumsmart. Hvorfor
holder du dig ikke bare til at fokusere på og diskutere det maritime
indhold i tråden? Der er jeg sikker på du har en masse erfaring og øse
af ... og lad så andre "eksperter/psykologer" med forstand på de dele
analysere personerne bag indlæggene ...

Og for ikke at blive misforstået: Det er bestemt ikke min hensigt at
lukke munden på nogen - overhovedet. Mit ønske er, at denne gruppe bl.a.
kan karakteriseres ved gensidig respekt og konstruktiv hjælpsomhed
baseret på viden og erfaringer om både, sejlads, navigation,
vedligeholdelse, turerfaringer osv. osv. ... Og det mener jeg gælder
for langt størstedelen af indlæggene gruppen ... Jf. f.eks. sommerens
"stunt" fra Claus Tersgov, som tilsyneladende fusede ud som en våd
lynkineser ... "Verbale slagsmål" hører ikke hjemme her. Kunne I så ikke
i stedet bruge jeres personlige mail-adresser og spare os andre for
Jeres - i mine øjne, nærmest barnlige - "mundhuggerier" ?... En
diskussion på det niveau, som er gennemført ovenfor i denne tråd, kan
næppe have ret mange af gruppemedlemmernes interesse. For mig er det
irriterende og spild af tid ...

Det er da muligt - som du skriver - at min henstilling ikke har effekt
.... Men så har *jeg* da i det mindste fået luft og formuleret mine
synspunkter om debatformen i gruppen (var der nogen, der sagde OT?) - og
mine ønsker til samme ... ...

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 13:46

Jamen kære Flemming dog......

Det er da fint at du får luft..............men hvis du synes at det er
tidsspilde at læse tråden, så hop over den.

Din anal-yse af mig som person er temmelig ensporet og i mere end høj
grad et eksempel på hvordan man går efter manden og ikke efter bolden.

Det handler i bund og grund om at hvis ikke den første dumsmarte
kommentar var faldet i tråden, så var jeg heller ikke blevet skarp i
tonen.
At jeg bliver skarp i tonen er ikke det samme som at mine indlæg er tømt
for indhold.
Du må så bare selv sortere og grunden til den skarpe tone kan du så lede
efter som nålen i en høstak for du har tilsyneladende ikke selv vist at
kunne finde den endnu.

Alle indlæg som ikke er præcise nok i formuleringerne står jo åbne for
fortolkninger og hvad jeg skrev om velstand og manglende nydelse var en
tilbagemelding på en klar ytring om min båd er et misfoster og i mine
øjne nyder man ikke sejlads på et misfoster af en båd.

Hvor mandens argumenter blev af kan man måske læse om i den Beijingske
vejviser under bogstavet "Å".

Så kast dine velmenende lommepsykologiske evner i en anden retning.
Hvad der er pinligt er at du spilder dine fine intentioner om at blive
bedre til at empatisere i en gruppe langt fra dk.snak.lommepsykologi

Hvad dit ønske for gruppen er kunne heller ikke være mere velmenende men
det er så ikke i overensstemmelse med at poste dette indlæg og hvorfor du
lige skal blande CT ind i det her undrer mig mildest talt. Jeg husker ham
og han blev også svaret tilbage herfra når han fyrede nogle af hans
provokerende, urigtige eller upræcise indlæg af. Jeg accepterer
simpelthen ikke provokationer, uansvarlighed og uvederhæftighed.
Nu ved du så det og kan måske bedre forstå min ændring i tonefald.

Verbale slagsmål kreeres på dette grundlag. Så må folk jo bare lære det.

Du er sikkert også er en kyndig og hyggelig fyr.
Men din energi i denne sammenhæng kanaliseres et forkert sted hen.

--
Lars Holst

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> said in news:44e06a6d$0$861

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 16:27

Haløjsa Lars,

Nedenstående usammenhængende svada (samt flere af dine tidligere indlæg)
med oceaner af varm luft, bortforklaringer, ubegrundede postulater,
selvmodsigelser og ingen substans af typen: "Der er to ting her i
verden, jeg ikke kan tolere: racediskrimination og negre!"... gør det
nemt for mig at afslutte min deltagelse i debatten ved at lægge din
mail-adresse over i filteret med den gruppe af andre bidragydere, som
spilder min tid ... PLONK ... så du slipper for at høre mere fra mig ...
Have a nice day!

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 19:25

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> said in news:44e09633$0$933
> [...]

> mail-adresse over i filteret med den gruppe af andre bidragydere, som
> spilder min tid ... PLONK ... så du slipper for at høre mere fra mig ...

Tak.
Du er alligevel for uintelligent, provokerende, upræcis og uvederhæftig at
debattere med.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 14-08-06 14:08

> [...]
>
> Vil det sige at du mener at en Molich 12 meter, en X-99, en Dragonfly, en
> Runa eller en 78 fods kapsejlads katamaran er mindre fuldblods end de

Nej? Jeg synes bare det er synd at du ikke har prøvet at sejle nævnte både,
da de er fantastiske sejlere.

> Har du taget skade af en kølhaling eller noget i den stil?

Nej, men du skulle måske holde dig fra spiritus fremover.

> Spækhugger er en glimrende båd som er mere kapsejladsorienteret men også
> mere spartansk end en Vega og nu var det altså en Vega at stifteren af
> tråden spurgte til.
>
> Godnat og tak for et godt grin.

Fortsæt endelig med dine løgnhistorier om 9 knob i en Albin Vega - vi andre
synes det er hylende morsomt :O]

> Og forresten......både du og Gasten og alle andre bliver svaret
> fuldstændig som fortjent.

Ja ja, men det er da også fint - du kan jo ikke finde ud af at kommunikere
på andre måder.

> De handler såmænd ikke om at udstille sig selv her. Det behov må være
> noget du projicerer.

Du har i den grad udstillet uvidenhed, din stædighed og dine personlige
problemer. Bliv endelig ved med det.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-08-06 19:35

> [...]
> kommunikere på andre måder.

> Du har i den grad udstillet uvidenhed, din stædighed og dine
> personlige problemer. Bliv endelig ved med det.

Om du så stillede op i en Hobie Cat eller en Volvo Open 60 og jeg
stillede op i en Junker 24 ville jeg kunne sejle fra dig.......alene
fordi du ikke aner hvordan man trimmer rig og sejl.

Jeg er ligeglad med hvordan du synes om min kommunikationsform.

Dem der forstår ikke at provokere fra første indlæg bevarer jeg respekten
for og dermed bibeholdes den høflige kommunikation også.
De to sider har jeg og det erkender jeg.
Til gengæld er jeg i stand til at skelne dem og være bevidst om brugen af
dem. Det er mere end du evner.

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 15-08-06 00:36

> Om du så stillede op i en Hobie Cat eller en Volvo Open 60 og jeg
> stillede op i en Junker 24 ville jeg kunne sejle fra dig.......alene
> fordi du ikke aner hvordan man trimmer rig og sejl.

Du skulle ikke helt tilfældigvis lide af mindreværdskomplekser vel?

> Jeg er ligeglad med hvordan du synes om min kommunikationsform.

Ja, det virker ærlig talt som om du er ligeglad med alt og alle ligenu.

> Dem der forstår ikke at provokere fra første indlæg bevarer jeg respekten
> for og dermed bibeholdes den høflige kommunikation også.

Fight fire with fire?

> De to sider har jeg og det erkender jeg.
> Til gengæld er jeg i stand til at skelne dem og være bevidst om brugen af
> dem. Det er mere end du evner.

Du kunne også bare erkende at du har taget fejl/overdrevet. Det ville stille
dig i et bedre lys.

Fra : Lars Holst

Dato : 15-08-06 13:31

> [...]
> ligenu.

> Fight fire with fire?

> Du kunne også bare erkende at du har taget fejl/overdrevet. Det ville

Der er bare det ved det at jeg/_vi_ ikke har taget fejl. Vi ved med 110%
sikkerhed at vi har sejlet den angivne fart over længere tid.

Dermed kan vi med sikkerhed konstatere at du tager fejl af al din
misforståede teori.

Praksis bekræfter at den dynamiske formel for maksimal fart i en
deplacementsbåd skal forstås som havende dynamiske faktorer og praksis
viser at hvis faktoren er under 1,34 skyldes det dårlig trimteknik og er
faktoren langt over 2 skyldes det en letplanende "flyvepap" sejlbåd.

Sådan er virkeligheden skruet sammen.
Forhold dig til det jeg kan nemlig ikke ændre på det allerede skete eller
på hvad fremtiden vil bringe af fartmålinger.

Forresten vil jeg nemt kunne sejle fra din mahogni S&S i en X-99 eller en
X-one ton selvom du påstår at kun Cayenne-typen (sporvognene som ikke
sejler over bølgerne men igennem dem) kan sejle fra den.

Fordi 8 knob er hverdagskost i X'eren.............
Skal du følge med i vores normalfart i X'eren så tror jeg hellere du må
på slæb efter en hurtigfærge med fare for broaching.

Og fortæl mig lige med hvilket belæg du kalder den for Swan.
Er den bygget på Nautors værft?

--
Lars Holst

Fra : ThomasB

Dato : 15-08-06 19:27

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Der er bare det ved det at jeg/_vi_ ikke har taget fejl. Vi ved med 110%
> sikkerhed at vi har sejlet den angivne fart over længere tid.

Gaaaaab, du har ikke sejlet 9 knob i en Albin Vega 27 fods båd.

> Forhold dig til det jeg kan nemlig ikke ændre på det allerede skete eller
> på hvad fremtiden vil bringe af fartmålinger.

Vis mig noget dokumentation på at du kan oversejle vandlinielængden i en
ikke-planende båd.

> Forresten vil jeg nemt kunne sejle fra din mahogni S&S i en X-99 eller en
> X-one ton selvom du påstår at kun Cayenne-typen (sporvognene som ikke
> sejler over bølgerne men igennem dem) kan sejle fra den.

X-99 er halvplanende.

> Fordi 8 knob er hverdagskost i X'eren.............

Naah, hverdagskost og hverdagskost.. Der skal vist mere end jævn vind til.

> Skal du følge med i vores normalfart i X'eren så tror jeg hellere du må
> på slæb efter en hurtigfærge med fare for broaching.

He he he, godt med dig du. Til gengæld er mandskabet i S&S 36 ikke så trætte
når de kommer i land

> Og fortæl mig lige med hvilket belæg du kalder den for Swan.
> Er den bygget på Nautors værft?

Nej den er ikke bygget hos Nautors men det er de samme tegninger til Swan
36. Den er bygget hos Hinrichsen i Humlebæk.

Fra : Egon Stich

Dato : 15-08-06 20:53

> [...]

> viser at hvis faktoren er under 1,34 skyldes det dårlig trimteknik og er
> faktoren langt over 2 skyldes det en letplanende "flyvepap" sejlbåd.

Det forekommer mig da, at der er en del forvirring omkring
"vandlinieformlen".
Som vel sagtens stammer fra sammenblanding af enheder.

Efter min "kogebog" kan man, når man regner med vandlinielængde i Meter
anvende en faktor 2,43.
Er skroget godt i udformningen, endog 2,5.
Altså:
Hastighed i knob = 2,43 gange kvadratroden af vandl.lgd i meter.

Min båd, Maxi 87 skal efter udregning med den lille konstant 2,43, kunne
rende 11,85 knob.
Virkeligheden siger, at den godt kan nærme sig 13 knob over lange distancer.

Jeg kender ikke vlg på Vega, men det skulle ikke undre mig, om den kan løbe,
hvad der er blevet påstået her i tråden.

Min gamle båd, Maxi 77 skulle efter formlen kunne præstere omkring 10 knob.
Virkeligheden komfirmerede dette tal.

(Men der skal vind og trim til

MVH
Egon

Fra : Lars Holst

Dato : 15-08-06 21:57

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> said in

> [...]
>

> Min gamle båd, Maxi 77 skulle efter formlen kunne præstere omkring 10
> knob. Virkeligheden komfirmerede dette tal.

Endelig en til med erfaring fra virkeligheden.

Det er dælme svært at tale med de gutter som kun sidder og plejer
sejlinteressen gennem en Internetopkobling.

Vandlinielængden på en Vega er 7 meter.

Venligst
--
Lars Holst

Fra : Egon Stich

Dato : 15-08-06 23:02

> [...]
>
> Det er dælme svært at tale med de gutter som kun sidder og plejer
> sejlinteressen gennem en Internetopkobling.

I så fald bør den teoretiske hastighed være 10,91 knob.

MVH
Egon

Fra : Lars Holst

Dato : 15-08-06 23:36

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> said in news:44e2445c$0$12618
> [...]

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> I så fald bør den teoretiske hastighed være 10,91 knob.

Jeg mener nu stadig at man ikke kan sige helt præcist hvad en sejlbåds
tophastighed kan være for der er så mange faktorer der spiller ind.

Der er jo også en grund til at man opfinder alle de handicap/måleregler
der har været benyttet gennem tiderne hvor DH, IOR og lystal umiddelbart
kommer til min erindring.

Jeg har i mange år været overbevist om at den formel vi alle har talt så
meget om har dynamiske faktorer alt efter hvor hurtigt båden er
tegnet/konstrueret og jeg tror at faktor 1,34 er ligesom en "laveste
fællesnævner" som kan bruges, med sikkerhed for ikke at overdrive
hastigheden, på alle køl-sejlbåde.

Jeg tror så at det vil være vanskeligt at få Vega'en over de 10 uden at
tømme den helt for udstyr, have helt ny sejlgarderobe, fladt vand, vældig
vind, bøfgaster, ned ad bakke, varme frikadeller hjemme på bordet
........................... eller regulær lænsplaning på stillehavsbølger.

--
Lars Holst

Fra : Egon Stich

Dato : 16-08-06 13:36

> Jeg mener nu stadig at man ikke kan sige helt præcist hvad en sejlbåds
> tophastighed kan være for der er så mange faktorer der spiller ind.

Jamen det er jeg da ganske enig med dig i.
I min begrebsverden er diverse formler for disse beregninger ganske
morsomme, og kan give et vist overblik, men jeg synes sjældent, de er i
overensstemmelse med den erfarede virkelighed.
Der er altfor mange variabler i form af skrogfacon, vindforhold, bølger osv,
til at beregningerne kan være andet end netop retningsgivende.
Beregn f.ex en LM 27.
Den kan nok ikke overskride resultatet, hvad derimod en god del andre både
kan.
Det er vel heller ikke tilfældigt, at man i litteraturen kan finde
forskellige værdier for konstanten?

> [...]
> tegnet/konstrueret og jeg tror at faktor 1,34 er ligesom en "laveste
> fællesnævner" som kan bruges, med sikkerhed for ikke at overdrive

Også min opfattelse.

> [...]
> vind, bøfgaster, ned ad bakke, varme frikadeller hjemme på bordet
> .......................... eller regulær lænsplaning på stillehavsbølger.

Se det skal jeg så ikke udtale mig om
Jeg henholder mig blot til egne erfaringer, med egne både.

Men hvis en Vegaejer påstår en bestemt hastighed, indenfor rimelighedens
grænser, vil jeg da ikke anfægte påstanden.
Hvorfor skulle man dog lyve om den slags?

MVH
Egon