GPS til Det Levende Søkort
Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 09-08-06 20:55

OK, nu prøver vi noget helt andet, eftersom en Garmin GPS 60
tilsyndeladende ikke virker med DLSK via USB....!

Jeg skal have fat i en GPS-enhed, der har en driver med USB -> COM
support, da den bærbare der skal køre DLSK ikke har COM porte - hvad
kan I anbefale? Den skal KUN bruges sammen med DLSK, så alle de fancy
ting en normal GPS til standalone brug kan er ikke nødvendige

Mvh. Tommy Larsen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 09-08-06 21:08

tommylar@gmail.com wrote:
> OK, nu prøver vi noget helt andet, eftersom en Garmin GPS 60
> tilsyndeladende ikke virker med DLSK via USB....!

Er det DLS 2006 du har? Den skulle understøtte USB. Det er da nok billigere
at opgradere DLS, end at købe en anden GPS.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : HO

Dato : 09-08-06 21:09

<tommylar@gmail.com> skrev i en meddelelse
hvad
kan I anbefale? Den skal KUN bruges sammen med DLSK, så alle de fancy
ting en normal GPS til standalone brug kan er ikke nødvendige
Hej
Se på www.billiggps.dk de er udmærkede.
mvh
Hans

Fra : Brian

Dato : 10-08-06 10:18

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
> hvad
> kan I anbefale? Den skal KUN bruges sammen med DLSK, så alle de fancy
> ting en normal GPS til standalone brug kan er ikke nødvendige
> Se på www.billiggps.dk de er udmærkede.

Så hellere:
http://danskdatasalg.dk/visvare.asp?id=4641&menuID=3998

Fra : Henrik Olsen

Dato : 10-08-06 11:33

[...]

Hej Tommy

Hvad med at købe en PS2>USB adapter.
En hver bærbar computer har PS2 port til ekstern mus, Denne port virker også
som seriel port.
Når du sætter adapteren i, har du vupti en USB port på computeren. Kan
erhverves for omkring max. 50.-

Husk at GPS modtageren kan også fås som combineret seriel / ps2.

OBS. Der kan opstå konflikt i konfiguration på comp. der skal du ind i
programmet sætte port indstilling og
i styresystemets enhedshåndtering, for at frigøre resurser.

Hilsen Henrik

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 20:55

Jeg købte en usb gps mus hos danskdatasalg.dk Haicom HI-204 USB den virker
fint i comport 5 på DLS 2! Og MS autoroute.(xp)
(du skriver den bærebare ikke har comporte?) kontrolpanel--->hardware--->
system-->enhedhåndtering--> porte der er de! Husk at sætte den op i søkort
indstillinger gps--> comport 1-5 adfh. hvad for en der er ledig.

--

Mvh.
Jens_a 3060 Nordsjælland

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 22:04

Måske lidt OT, men jeg har haft en "mystisk" for ikke at sige
irriterende oplevelse med GPS-DLS samspillet her i eftermiddag.

Lå i Helsingør Nordhavn og sad og "legede med" DLSK-2 (Dansk version),
som kører problemløst på min GPS-enhed. Den kan også - samtidigt -
forsyne min kortplotter med relevante data. Men til min store
overraskelse, kunne programmet ikke finde GPS'en i den svenske version 1
af DLS ...Indstillingerne, hardwaren, kablingen og positionen var
identiske i de to situationer ... COM1 osv. osv. I den Danske version
blinkede den grønne "GPS-knap" efter kort tid, mens den vedblev at
blinke gult i den svenske version. Hyperterminal sender konstant i
NMEA-format fra GPS'en

Nogen i gruppen, der har samme oplevelse eller kan bidrage med en
forklaring/løsning?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 09:35

Jeg vil tro du ikke har lukket din gps ned inden du skiftede til et andet
program. Den skal lukkes og startes op igen. Hvis jeg lukker DLS og åbner MS
autoroute uden at have afbrudt gps'en, virker den ikke. Men jeg skal ikke
kunne sige det med sikkerhed!

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 12:01

> [...]
>
> Mvh.
> Jens_a 3060 Nordsjælland
> e-mail: Jens_a.jens(snabelbøf)jubii(prik)dk

Hej Jens,

Tak for tips. Det havde jeg ikke overvejet ... Jeg prøver.

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 11-08-06 12:56

> [...]
> system-->enhedhåndtering--> porte der er de! Husk at sætte den op i søkort
> indstillinger gps--> comport 1-5 adfh. hvad for en der er ledig.

Der er IKKE en fysisk comport på denne bærbare - og en anden skriver
at DLSK 2006 understøtter USB direkte, det gør den altså ikke.....!

Mvh. Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-06 13:19

Så må du have fat i en adapter til enten serialporten, ps2 eller et
indstikskort med usb som du sætter ind der, hvor du bla. kan sætte dit
netkort ind (hvis den ikke er så gammel at det var før den tid). Nu ved jeg
ikke rigtig hvad det er for en bærebar du har, styresystem mv. Sandberg
adapter koster 25kr. kan jeg se på google der er din ven.

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 11-08-06 12:58

> Så hellere:
> http://danskdatasalg.dk/visvare.asp?id=4641&menuID=3998

Virker denne 100% over USB sammen med DLSK 2006?

Mvh. Tommy :)

Fra : Brian

Dato : 11-08-06 22:49

> Så hellere:
> http://danskdatasalg.dk/visvare.asp?id=4641&menuID=3998

> Virker denne 100% over USB sammen med DLSK 2006?

Det ved jeg ikke, men den laver en virtuel comport på pc'en... og den virker
på min pda med 'usb 1.1 host'...

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 13-08-06 09:51

Jens_a (snabelbøf prik) skrev:

> [...]
> ikke rigtig hvad det er for en bærebar du har, styresystem mv. Sandberg
> adapter koster 25kr. kan jeg se på google der er din ven.

Hej Jens!

Problemet er at det er en helt ny bærbar, så jeg er IKKE på jagt
efter noget, der laver USB om til et serielt stik - da der KUN er USB
på den nye bærbare

Mvh. Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 10:06

Jamen så køber du den usb gps mus HI-204E, der før er beskrevet, installerer
driver og du vil helt sikkert opdage en com-port.
Jeg havde det problem, at der står det skal være en serialport i dls 2 men
det var ligemeget alt virker som det skal, med usb.
Du har også retur ret, hvis du ikke skulle kunne bruge den. De har en god
hurtig service og support i Danskdatasalg.dk som jeg kun kan anbefale!

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 10:39

Jeg skulle måske have tilføjet denne:Universal serial bus (USB) er en
databus, som findes på de fleste computeres bundkort i dag (2003). Den
skulle have afløst serielle porte (RS-232) og parallelle porte, men mange
bundkort har stadig disse udover USB og evt. firewire

Fra : jetp

Dato : 13-08-06 12:15

<tommylar@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Problemet er at det er en helt ny bærbar, så jeg er IKKE på jagt
>efter noget, der laver USB om til et serielt stik - da der KUN er USB
>på den nye bærbare

Hej Tommy

Du skal bruge driveren til netop at lave en virtuel comport på pc'en. Du kan
kun se denne comport i enhedshåndtering, når gps'en er tilsluttet.
Du burde kunne bruge din gps60, hvis det hele er sat rigtigt op.

Mvh Jens

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 13-08-06 09:54

Henrik Olsen skrev:

> [...]
> som seriel port.
> Når du sætter adapteren i, har du vupti en USB port på computeren. Kan

Hej Henrik!

Rettelse - ikke alle bærbare har PS2 stik til tastaturet og mus -
faktisk har de sidste 5-6 stykker jeg har haft mellem fingrene ikke
haft dette - de har kun haft USB tilslutningsmuligheder..... Faktisk er
det jo egentlig også for ringe at Det Levende Søkort ikke
understøtter USB :(

Mvh. Tommy

Fra : Steffen Skov

Dato : 13-08-06 10:44

Henrik Olsen skrev:

> [...]

haft dette - de har kun haft USB tilslutningsmuligheder..... Faktisk er
det jo egentlig også for ringe at Det Levende Søkort ikke

Min USB-mus virker på alle 3 versioner af det levende søkort. Vers. 2006
bruger COM5. Jeg har uploadet et lille program til dig i dk.binaer,
SetCom.zip. Prøv det.
Hilsen
Steffen

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 13-08-06 13:13

> Du skal bruge driveren til netop at lave en virtuel comport på pc'en. Du kan
> kun se denne comport i enhedshåndtering, når gps'en er tilsluttet.
> Du burde kunne bruge din gps60, hvis det hele er sat rigtigt op.

Når GPS 60 er sat til, så har jeg bare en ekstra fane på træet der
hedder GARMIN Devices, hvor jeg ikke kan stille på noget som helst, og
jeg har prøvet at hente den driver der ligger på Garmins side, så
der er vist ikke meget at gøre :(

Mvh. Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 13:26

Jeg købte sidste år Eagle IntelliMap med det store søkort, med håb om jeg
kunne få den til at spille sammen med dls, men det lykkes aldrig, selvom jeg
fik support mht. hvorledes jeg skulle bære mig ad. Nu vil jeg se om jeg kan
få den til at lægge positionen ind på VHF'en i stedet for (Simrad RD68 DSC).
Jeg valgt at gå med både livrem og seler, fejler det ene anlæg har jeg det
andet!

Fra : jetp

Dato : 13-08-06 22:33

> [...]

Når GPS 60 er sat til, så har jeg bare en ekstra fane på træet der
hedder GARMIN Devices, hvor jeg ikke kan stille på noget som helst, og

Ligger den fane under porte i enhedshåndtering?

Mvh Jens