? Valg af sejlbåd
Fra : jan krogh

Dato : 09-08-06 16:11

--
Efter at have sejlet rundt i en motorsejler i 6 år , er vi meget
lun på en sejlbåd , vi har set mange Bavaria både, , er disse modeller
af god kvalitet eller havets (Skodaer ) måske noget vi skal holde
langt fra , vi har ønske om størrelser mellem 31-37 fods, der kan
sejles af 2 personer og gode sejlegenskaber.
Der er nok nogle som har et forslag.
Mvh lappedykkeren

Fra : ThomasB

Dato : 09-08-06 19:29

"jan krogh (slet 6LGKP)" <kroghen@6LGKPprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lun på en sejlbåd , vi har set mange Bavaria både, , er disse modeller
> af god kvalitet eller havets (Skodaer ) måske noget vi skal holde

Personligt synes jeg at Bavaria er en grim båd, og de fleste bådsagkyndige
er enige med mig i, at det er IKEA-kvalitet.

Det kan du selv regne ud, når en brugt 30 år gammel båd, koster det samme
som en ny Bavaria...

Jeg ville ikke eje sådan en, men man får et eller andet sted jo også meget
for pengene.

> vi har ønske om størrelser mellem 31-37 fods, der kan
> sejles af 2 personer og gode sejlegenskaber.
> Der er nok nogle som har et forslag.

Når nu i kommer fra en motorsejler, så kan i overveje Najad eller Hallberg
Rassy. Najad er lidt bedre bygget end HR, men det får an jo også lov til at
betale for. En Rasmus 35 er også et godt bud.

Hvis i vil have en fuldblods sejlbåd, så kig efter sådan noget som Sagitta
35.

Faurby er også en lækker skude, der er skruet godt sammen.

Hvad regner i med at ville betale for en sejlbåd?

Mvh Thomas

Fra : jan krogh

Dato : 11-08-06 11:24

ThomasB <usenet*fjern*@*SKALFJERNES*2ma2.dk> skrev:
> [...]
>
>Faurby er også en lækker skude, der
>er skruet godt sammen.
>
>Hvad regner i med at ville betale for en sejlbåd?

Vi er nok i kroner/ører oppe i noget der ligner ca.470.oookr
måske,det bliver så også en båd som skulle beholdes i flere år.?
Hvor kan man på nettet søge/se bådenes lystal(forståelsen) jeg
kan se at en hallbery rassy rasmus har lys 1,o3 hvor en lm27 har
o,91

--
lappedykkeren

Fra : ThomasB

Dato : 11-08-06 13:13

"jan krogh (slet OXAVX)" <kroghen@OXAVXprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Vi er nok i kroner/ører oppe i noget der ligner ca.470.oookr
> måske,det bliver så også en båd som skulle beholdes i flere år.?

Ja, for 470.000 kan i have båd resten af livet

Jeg ville nu vælge en lidt billigere båd, og så bruge lidt penge på at få
den som jeg vil have.

F.eks købe en Sagitta 35 til 300-350.000, og så bruge 100.000 på den.

> Hvor kan man på nettet søge/se bådenes lystal(forståelsen) jeg
> kan se at en hallbery rassy rasmus har lys 1,o3 hvor en lm27 har
> o,91

Jo højere lystal, jo hurtigere er båden.

Lystal er et erfaringstal som man ganger med tiden man kom ind på under
kapsejlads.

Så hvis du sejler LM27 og jeg sejler Hallberg Rassy og vi kommer ind
samtidig, så vil jeg alligevel få en dårligere tid end dig, og du vil vinde.

http://www.batsidan.com/review/lystal.php

Personligt er jeg ret ligeglad med lystal, for mig er det vigtigere at båden
er i balance, så man f.eks kan slippe roret uden båden karter rundt =
sejlerglæde!

Mvh Thomas

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 11-08-06 18:41

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Personligt er jeg ret ligeglad med lystal, for mig er det vigtigere at
> båden er i balance, så man f.eks kan slippe roret uden båden karter rundt

Og der falder den bavaria 36 jeg har sejlet et par gange fra - mage til
forvokset jolle skal man lede længe efter. Et vindpust og den skærer
voldsomt op..... Men ok sammenligningsgrundlaget er også min kolegas
bandholm 35 - som nok er den ultimative ægtepar sejlbåd - men den mangler
desperat et par kahytter til familiebrug.

Mvh,

Martin Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski.

Fra : ThomasB

Dato : 11-08-06 19:12

"Martin Rise Christensen" <martin.slet.dette.nu@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:44dcc16f$0$12640$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Og der falder den bavaria 36 jeg har sejlet et par gange fra - mage til
> forvokset jolle skal man lede længe efter. Et vindpust og den skærer
> voldsomt op.....

Bavaria har et højt fribord hvilket er med til at slå den ud af kurs.
Alle sejlbåde er et kompromis mellem komfort og sejlegenskaber, og hos
Bavaria lægger man nok mest vægt på komfort, da det sælger bedst. At den
skærer op, kan også være tegn på at riggen står forkert, eller også er
sejlene trimmet dårligt. Men jeg er ikke i tvivl om at Bavaria aldrig kommer
i nærheden af en Swan's sejlegenskaber

> Men ok sammenligningsgrundlaget er også min kolegas bandholm 35 - som nok
> er den ultimative ægtepar sejlbåd - men den mangler desperat et par
> kahytter til familiebrug.

Jeg har aldrig sejlet i en Bandhold 35 og jeg kender ikke engang nogen der
har sådan en, så jeg har lidt svært ved at udtale mig. Men Bandholm har jo
et godt ry.

Hvordan sejler en Bandholm 35?

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 11-08-06 19:38

> [...]
> har sådan en, så jeg har lidt svært ved at udtale mig. Men Bandholm har jo

Lidt tung når det bliver let vejr - men ellers utrolig stabilt og roligt -
man skal virkelig drille den får at få den til at begå unoder. Det er jo en
båd på den tunge side - men på en god måde, og når man kender den kan den
sagtens følge med på krydset. Rigtig dejlig turbåd - har været med den både
til Scotland og Holland. Når det blæste lidt, kunne han uden problemer følge
bavariaen, netop pga. at han kunne holde mere ro i båden og bruge pustene
til at komme fremad, istedet for at skære op. Desværre var bavariaen en
udlejningsbåd så vore små trimsejladser, Bandholm vs. bavaria er nok ikke
helt retvisende - men de sejler stort set lige op, måske med en lille fordel
til tyskerens side. Dog vinder tyskeren klart på motorsejlads - men den
sætter også nemt hækken 15cm ned ved. ca. 2200 omdrejninger....

Min kollega, har en hjemmeside her: http://www.gerbers.dk/Timshel/index.htm

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-08-06 19:50

Nu har jeg lige siddet og kigget lidt på data om Bandholm 35 (som jo har ry
af at være en glimrende båd). Den har et LYS tal på 1,15 mod Bavaira 36's
1,20

With all due respekt, så mener jeg ikke man kan påstå at Bandholmen sejler
bedre fordi den er en tungere båd med et mindre LYS tal. 1,15 er rigtigt
pænt for en lidt ældre dame og *laaangt* fra de 0,9 den oprindelige spørger
sejler i pt.

Jeg vil fastholde at LYS tallet ikke er ligegyldigt.

Bjarke

snip

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 11-08-06 20:12

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44dcd16e$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> bedre fordi den er en tungere båd med et mindre LYS tal. 1,15 er rigtigt
> pænt for en lidt ældre dame og *laaangt* fra de 0,9 den oprindelige

Det tror jeg du har ret i - men kan vel sige at den sejler på en anden
måde - og for mig lidt behageligere - men med sejlbåde er der vel kun en
vej - ud at prøve den.... Der er så mange forskellige på markedet - netop
for at tilfredstille så mange forskellige krav - en Bavaria 36 bliver aldrig
en båd for mig - men man for meget for pengene - hvis man så bruger 50kkr
til at få støjisoleret motorkassen, monteret lidt flere trim muligheder
etc - så har man helt sikkert en fin båd.

> Jeg vil fastholde at LYS tallet ikke er ligegyldigt.

Det er vel lidt ligesom når man sammenligner moment og hk i en bil - det
giver da et rigtig godt fingerpeg.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-08-06 19:23

Ja, undskyld, men så kommer jeg lige på banen igen. Der er ikke nødvendigvis
sammenhæng mellem lystal og kvalitet i båden. Eller for den sags skyld
besætningen.

Det er klart at letsejlede både med højt lystal er mere livlige end en
"kampvogne" med et lystal på 1,0 eller derunder. Men man kan sagtens
konstruere, rigge, trimme og sejle en båd med et højt lystal, så den er
kursstabil i pustene. Men laver man et skidt sejl, trimmer det forkert og
fører det i for meget luft, så vil en letsejlet 7/8 eller9/10 rig skære op i
pustene. Men det er ikke lystallets skyld. Det er sandsynligvis dem der
enten har syet sejlet eller trimmet det. Min første sæson med en fladbundet
7/8 dels rig bandede jeg den langt væk, men efter lidt indsats fra sejlmager
og lidt undervisning fra en mere kyndig sejler fik jeg en båd der bragte mig
hele Sjælland og Samsø rundt på 14 dages ferie med et benzin forbrug på ca 2
liter.

Jeg er sikker på at gruppens trofaste Hobbie sejler (som jo har et mega højt
lystal) vil støtte mig i dette. Ellers er det måske en X-sejler der vil...

Men det er et spørgsmål om temperament. Er du til en grå Ferguson med rød 30
km/t trekant eller er du til en Golf GTI. Det er et spørgsmål om
temperament. I den sammenhæng er en Bavaria nok en Suzuki eller Hyundai,
hvor der er lagt vægt på masser af båd for pengene i udstillingslokalet og
lidt mindre vægt på gode sejlegenskaber. Godt der er købere til dem alle.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-08-06 19:07

Det er jeg så ikke enig i. Ikke at det nødvendigvis skal gå stærkt, men
pånær nogle få tåber (migselv inklusiv) der synes det er smadder sjovt at
sejle i en brandstorm, så vil de fleste mennesker helst bruge deres båd i
godt vejr. Både med lavt lystal, har det det problem, at når vejret er godt
og man har *lyst* til at sejle, så har båden ikke *evnen* til at sejle for
sejl. Når vejret IKKE er godt (=meget vind) og båden faktisk kan sejle så
har besætningen ikke lyst.

Jeg mener man skal købe en båd der sejler så let (= relativt højt lystal) at
den ren faktisk kan sejle når besætningen har lyst. Alternativt skal man
bare holde sig til en motorbåd eller motorsejler hvor sejlet har større
risiko for at blive 20 år og mølædt end risiko for at det bliver slidt op.

Både med lystal mellem 1,05 og 1,20 egner sig til familietursejlads i den
danske sommer. I den høje ende kan man regne med at sejle en hel sommerferie
stort set uden brug af motor.

Hvis du går på www.websejler.dk kan du i målebrevene se hvilke lystal bådene
har.

Bjarke

Fra : jan krogh

Dato : 11-08-06 21:44

> [...]
>sejler så let (= relativt højt lystal) at
>den ren faktisk kan sejle når
>besætningen har lyst. Alternativt skal man

Jeg siger mange tak for de gode oplysninger ,det er dejligt at
der er liv derude hos søens folk med gode råd, skal nu rigtigt
på bådkik/jagt
--
lappedykkeren

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 12-08-06 12:55

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> båden ikke *evnen* til at sejle for sejl. Når vejret IKKE er godt
> (=meget vind) og båden faktisk kan sejle så har besætningen ikke lyst.

Kan jeg tilslutte mig...
Men man traffer jo et valg, vil man have en "behalig campingvogn" på vand
eller eller vil man bare have tag over hoved og kunnen sejle.

Man skal jo købe båd efter evne og lyst.
Er man mest til at ligge i havnen og være social eller er man en
sejlsportsmand der går mere op i trim/fart end komfort.

Personligt er jeg splitter når jeg ser en "fedt" båd, som passer til min
sejlestil og den så har en 2.1dyb køl.
Det sætter også nogle begrænsninger i hvilken havne og anker steder man kan
gå ind i.

> Jeg mener man skal købe en båd der sejler så let (= relativt højt
> lystal) at den ren faktisk kan sejle når besætningen har lyst.

Det er også fint, men det koster i plads og komfort at få et højt lystal.

> Alternativt skal man bare holde sig til en motorbåd eller motorsejler
> hvor sejlet har større risiko for at blive 20 år og mølædt end risiko
> for at det bliver slidt op.

Enig, Jeg blev for ikke så lang tid siden spurgt om en Awi motorbåd.
Og fortalte dem at båden ligger godt i vandet, kan tåle lidt sø. Men hvis
"lille mor" har det med søsyge, så skulle de kikke efter en motorsejler.
Og efter en prøvetur i både Awi og LM så var valget klart.
Som "lille mor" sagde, "Når far ikke længere magter sejlene, så går den godt
for motor"

-Leon