alger/rurer/muslinger
Fra : jn

Dato : 09-08-06 13:57

hvordan rengør man en glasfiber jolle der har lagt i mere end et år i vandet
og derfor er belagt med subject.

jn

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-08-06 16:16

Brug vand, højttryksrenser, træskraber, 5% saltsyre opløsning,
vand, i nævnte rækkefølge.

Desuden gælder følgende regler:

Specielle regler for både/joller under 200 kg
Der findes også regler for både og jolle under 200 kg. Reglerne
betyder, at biocidholdig bundmaling er forbudt på både under 200
kg. Der er dog to undtagelser fra denne regel:

Hvis din båd/jolle har fast bådplads i en A eller B havn, må den
godt males med biocidholdig bundmaling.

Hvis din båd/jolle er bygget af træ og befinder sig i saltvand
må du også godt bundmale med biocidholdige produkter.
Der gøres opmærksom på, at der selvfølgelig er tale om
biocidholdige bundmalinger, der ikke indeholder Irgarol, Dioron
og TBT.

Biocidholdig bundmaling forbudt til alle både i ferskvand
De danske søer og åer er særligt sårbare. Derfor må man fortsat
ikke bruge bundmaling med biocider. Bunden på din båd kommer dog
ikke til at ligne et ryatæppe af den grund. Begroningen i
ferskvand er meget begrænset – og der findes malinger, der uden
biocider forhindrer den lette begroning.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-08-06 22:39

Den korte version: Kan fjernes fysisk de første 2 timer efter båden er
kommet op. Derefter sidder det uhjælpeligt fast og skrappere midler skal i
brug. Kina spartler i ca 10 cm bredde er sagen, men da du skal hele bunden
igennem inden det tørrer skal I være mere end en.

Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-08-06 23:11

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> brug. Kina spartler i ca 10 cm bredde er sagen, men da du skal hele bunden
> igennem inden det tørrer skal I være mere end en.

eller man sørger for at holde det _vådt_.
Den sidste del af ruerne skal tages med en syre. Den Harding foreslår er
sikkert fint. Jeg tror nu jeg havde valgt 2 dele 32% eddikesyre til 1
del vand eller citronsyre - Saltsyren danner klordampe der er knap så
heldige at indånde - fører til drukning ved indånding af passende mængder.
Igen handler det om heletiden at holde området vådt af syreopløsningen.
Du kommer det på med f.eks. en autobørste og heletiden går rundt om
båden og kommer det på. Når ruerne er væk skylles grundigt med vand.
Derefter er det nromal behandling.
Jeg ville ikke bruge tid på højtryksspuleren. Bare i gang med spartlen
så hurtigt som muligt. Hvis du kan finde en god bred fleksibel spartel
kan det blive til noget.

Og så lige et sidste hint: Læg en pressening under der hvor du arbejder
til at opsamle det du skraber af. Hvis der er bundmaling skaller i det,
er det miljøfarligt affald og skal behandles som sådan.
Mener faktisk også at kommunen ikke vil have ruer og muslinger med i
dagrenovationen. Men det må du lige undersøge inden du smider afskrabet
i affaldsspanden.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-06 17:14

Mange tak for alle svarene.

Så må jeg få skaffet mig en bred spartel og noget syre.

Jan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-08-06 20:51

Kinaspartler. De er fleksible og kan følge bundens krumning. Og koster ikke
en øre.... Køb en masse ....

Bjarke