Yamaha bs5 2-takts problem
Fra : Dennis Andersen

Dato : 08-08-06 15:42

Hej gruppe

Jeg har fået fingrene i en gammel yamaha bs5 2-takts påhængsmotor.
Mit problem består i at den ikke vil starte, dette er selv om der kommer
benzin i svømmerhus, og der er masser af gnist på tændrør og kompressionen
fejler heller ikke noget.
I dag har jeg så renset karburatoren, men heller ikke dette vil få den til
at gå.

Lidt sjovt virker det, da tændrøret bliver vådt, selvom der skulle være
gnist på det.

Er der nogen her inde som har en ide til hvad der kan være galt ?

Mvh

Dennis

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-06 17:07

Lugter tændrøret af benzin ? det vil jeg gætte på ...

Bemærk at der skal mere knald på gnisten under tryk/benzindampe, så det er
ikke sikkert der er gnist nok til at den også virker når du har skruet det i
motoren. Hvor stort gnistgab er der på røret ?

Alternativt kan det jo være den får alt for meget benzin, men jeg ville
starte med en andet tændrør.

Bjarke

Fra : Dennis Andersen

Dato : 08-08-06 20:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44d8b6bb$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> i motoren. Hvor stort gnistgab er der på røret ?
>
> Alternativt kan det jo være den får alt for meget benzin, men jeg ville

Hej Bjarke

Tak for hjælpen, jeg fór ud og prøvede med mit tændrør fra min 2 takt
motorcykel som virker. Intet resultat.
Men det som sad i yamaha'en så helt nyt ud, så jeg bankede det lidt mere
sammen, og så kørte motoren et kort øjeblik.
Tog det ud igen, bankede det endnu en smule sammen, og så skal jeg love for
at der skete ting og sager. Nu kører den, på tomgang og med fulde
omdrejninger.

Utroligt hvad man ikke kan finde på en losseplads :)

Mvh
Dennis

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-06 20:11

Som tommelfingerregel skal gnistgabet på et tændrør være det samme som
tykkelsen på din tommelfingernegl.

Tro det eller ej ... Det er ikke alt i livet der skal gøres kompliceret

Lyder til du har scoret en motor til en tusse i dag. Er den med kort eller
langt ben ? Dem med kort ben går som varmt brød til det flip af små
gummibåde der foregår i disse år...

Fra : Dennis Andersen

Dato : 08-08-06 20:48

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44d8e1b8$0$60780$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
>
> Lyder til du har scoret en motor til en tusse i dag. Er den med kort eller
> langt ben ? Dem med kort ben går som varmt brød til det flip af små

Jeg vil tro at det er en kort benet, beslaget til bådmontering går mig lige
omkring knæet, og jeg er ca 180 cm høj.
Men nu skal den så ikke sælges, den mangler også låsebeslaget, så den vil
skyde op når den skal bakke, så det er det næste projekt inden jeg smider
den på min lille 14 fods askeladen jolle, selv om en 10 hk havde gjort sig
bedre. Så ser den dog mere voldsom ud i min vandbalje end som min gamle 4 hk
johnson 2-takt med 2 cylindre.
Bliver skægt at se hvad den kan i forhold til. Min jolle planede med 8 hk :)

Mvh

Dennis