|
| Det Levende Søkort 2006 - spørgsmål Fra : Brian S Jensen |
Dato : 06-08-06 18:48 |
|
Hej
Jeg mangler diverse søkort - hovedsageligt over området imellem
Lundeborg og Svendborg.
I stedet for at købe et "rigtigt" søkort - som jo kan blive krøllet, revet
i stykker, blive vådt osv. - så tænkte jeg om det ikke var en ide at købe
Det Levende Søkort 2006 - for jeg går ud fra at man kan printe søkort
ud fra programmet ?
Er det korrekt ? - altså f.eks. printe A4 søkort ud over SkårupØre Sund
Nogle erfaringer ?
(lige p.t. har jeg ingen GPS til den bærbare, men det kunne jo selvfølgelig
også komme og så kommer programmet jo rigtigt til sin ret)
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Peter Ingsø Laursen (06-08-2006)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 06-08-06 19:12 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d62b41$0$20336$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> I stedet for at købe et "rigtigt" søkort - som jo kan blive krøllet, revet
> i stykker, blive vådt osv. - så tænkte jeg om det ikke var en ide at købe
> Det Levende Søkort 2006 - for jeg går ud fra at man kan printe søkort
> ud fra programmet ?
Det Levende Søkort er alene ment som et planlægningsværktøj. Udskrifter fra
programmet kan på ingen måde erstatte rigtige søkort. Det mener jeg,
producenten også selv påpeger.
Programmet er glimrende til at planlægge sejladsen, og har man en gps, kan
waypoints nemt overføres til den. Man kan også udskrive en liste med en
given rutes waypoints. Som du selv er inde på, kan Det Levende Søkort også
fungere som en slags kortplotter vha. gps og bærbar pc. Ganske snildt - og
en hel del billigere end en "rigtig" kortplotter.
Men efter min mening skal man altid have rigtige søkort ombord. Skulle
elektronikken svigte, er man jo på den, hvis man ikke har et alternativ - og
vel og mærke løbende har sørget for at skrive position, kurs og fart på en
blok eller i selve søkortet, så man har et grundlag for den videre
navigation.
Når det gynger, blæser og regner, er Det Levende Søkort på en bærbar pc om
læ ikke meget værd. Her er et rigtigt søkort i et etui af blød plast godt at
have i cockpittet.
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen
Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk
| |
HO (06-08-2006)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 06-08-06 19:35 |
|
"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:ShqBg.89$WD2.44@news.get2net.dk...
> Men efter min mening skal man altid have rigtige søkort ombord.
Helt enig, lille inverstering, holder i mange år.
> Når det gynger, blæser og regner, er Det Levende Søkort på en bærbar pc om
> læ ikke meget værd.
Visse vasse - har nu sejlet med en bærbar i omkring 4 - 5 år i alt muligt
vejer, lige fra vindstille til pelikan storm og regn der vil noget, uden
svigt.
http://www.honet.dk/maxi87/target34.html
MEN har altid rigtige søkort med også - men bruger dem aldrig.
MVH
Hans
Stickers:
http://www.honet.dk/main.html
| |
Peter Ingsø Laursen (06-08-2006)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 06-08-06 19:44 |
|
"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
news:44d63646$0$3476$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Når det gynger, blæser og regner, er Det Levende Søkort på en bærbar pc
>> om læ ikke meget værd.
>
> Visse vasse - har nu sejlet med en bærbar i omkring 4 - 5 år i alt muligt
Ha, ha. Den er vist også mere _i_ læ end _om_ læ!
Fin løsning - den ville dog ikke fungere i min båd, da jeg foretrækker at
sejle med sprayhooden nede....
--
Mvh, Peter Ingsø Laursen
Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk
| |
HO (06-08-2006)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 06-08-06 19:28 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d62b41$0$20336$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
- for jeg går ud fra at man kan printe søkort
> ud fra programmet ?
> Er det korrekt ? - altså f.eks. printe A4 søkort ud over SkårupØre Sund
Hej
Det er ikke særlig godt - for småt og dårlig kvalitet, jeg har prøvet nogle
gange, køb dog et sæt søsportskort, det kan være dit liv der måske en dag
skal redes ud fra nogle positioner du opgiver til SOK.
Dit og din families liv må da være mere end 600,- værd !
MVH
Hans
| |
Brian S Jensen (06-08-2006)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 06-08-06 21:40 |
|
"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
news:44d634a2$0$3478$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44d62b41$0$20336$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> - for jeg går ud fra at man kan printe søkort
>> ud fra programmet ?
>> Er det korrekt ? - altså f.eks. printe A4 søkort ud over SkårupØre Sund
> Hej
> Det er ikke særlig godt - for småt og dårlig kvalitet, jeg har prøvet
> nogle gange, køb dog et sæt søsportskort, det kan være dit liv der måske
> en dag skal redes ud fra nogle positioner du opgiver til SOK.
> Dit og din families liv må da være mere end 600,- værd !
>
> MVH
> Hans
Hej Hans
Selvfølgelig er mit og min families liv mere end 600,- værd (løber hurtigt
op i 700,- - men det var bare hvis nu at DLSK2006 kunne gøre det
ud for søkort, så var der jo ingen grund til at købe begge dele
Eftersom jeg ikke har noget at bruge GPS-funktionen til, så bliver det
nok et sæt gode gammeldags søkort der bliver indkøbt
Tak for hints og tips
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Lars A. (06-08-2006)
| Kommentar Fra : Lars A. |
Dato : 06-08-06 22:12 |
|
> Eftersom jeg ikke har noget at bruge GPS-funktionen til, så bliver det
> nok et sæt gode gammeldags søkort der bliver indkøbt
>
> Tak for hints og tips
>
> Mvh.
> Brian S Jensen
>
Man burde måske tilføje at papirsøkort skal forefindes ombord iflg.
søfartsreglerne!
vh. Lars Andersen
| |
claus b. p. (06-08-2006)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 06-08-06 23:21 |
|
"Lars A." <larsUDEN@lysanDETTE.dk> wrote in message
news:44d65b39$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Man burde måske tilføje at papirsøkort skal forefindes ombord iflg.
> søfartsreglerne!
>
Oplys lige en stakkels newbiesejler in spe: I hvilken sammenhæng? Da jeg i
sin tid sejlede optimistjolle havde jeg aldrig søkort med. Lystfiskerne der
tager ud her nede fra havnen har heller ikke. Papirsøkort er vel iøvrigt
forældede næsten før de er trykt? Var det ikke mere sikkert at have et medie
der kunne opdateres? Hvis et papirsøkort er digitaliseret og lagt på en PC
er det vel lige så anvendeligt? Så er det vel også påkrævet at have en
papirudskrift af vejrmeldingen og "Efterretninger for søfarende"?
Nej, jeg argumenterer ikke for at man ikke skal opføre sig ordentligt og
sejle sikkert og efter reglerne, men det er da en fritidssport, - og hvis
teknikken svigter kan man da søge havn, lige som hvis det trækker op til
orkan.
Hvad skulle straffen for ikke at have søkort med iøvrigt være? Et klip i
søkortet?
/Claus
| |
Harding E. Larsen (07-08-2006)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 07-08-06 09:04 |
|
Hej Claus,
Søloven siger at skibsføreren er ansvarlig for at skibet er
sødygtig stand, når skibet påbegynder en rejse. Han skal
endvidere under rejsen gøre alt for, at sødygtigheden
opretholdes.
At et skib er sødygtigt, vil sige, at det er i stand til at
gennemføre rejsen med en rimelig grad af sikkerhed, når der
tages hensyn til årstiden, rejsens længde og de farvande, det
skal passere.
Af vigtige faktorer, der er bestemmende for sødygtigheden,
nævner søloven bl.a. tilstrækkelig bemanding, proviant og
udrustning (søkort, navigationsmidler, redningsudstyr m.m.)
Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
bord for at være sødygtige.
Reglerne er gældende for alle skibe i rum sø og i alle dermed i
forbindelse stående farvande, der kan besejles af søgående skibe.
Definitionen på Skibe er alle skibe og både, uanset størrelse og
art, således også kajakker, små joller, speedbåde, vandscootere
hvor der for sidstnævnte er givet tilladelse til at de må sejle.
Et fritidsfartøj er tillige defineret som et lastefartøj som
ikke anvendes erhvervsmæssigt.
Industriministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang skibe
skal føre skibsbøger, samt regler for bøgernes indretning og
autorisation, om bøgernes førelse og om kontrollen hermed.
Opdatering af søkort i.h.t. til informationer givet i EfS har du
selv ansvar for at udføre. Det gælder både papirudgaver og
elektroniske medier.
Mediet DLSK bliver ikke opdateret; men der kan købes en ny
opdateret udgave hvert år. I perioden er det også her dit ansvar
at kortene er opdaterede. Det kan du gøre ved at oprette et
søkort rettelsesterma.
Straf for forsømmelser udmåles af domstolene for hvert enkelt
tilfælde.
Mvh/Harding
claus b. p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>
>"Lars A." <larsUDEN@lysanDETTE.dk>
>wrote in message
>news:44d65b39$0$196$edfadb0f@dread11.n
>ews.tele.dk...
>>
>>
>> Man burde måske tilføje at
>>papirsøkort skal forefindes ombord iflg.
>> søfartsreglerne!
>>
>Oplys lige en stakkels newbiesejler in
>spe: I hvilken sammenhæng? Da jeg i
>sin tid sejlede optimistjolle havde
>jeg aldrig søkort med. Lystfiskerne der
>tager ud her nede fra havnen har
>heller ikke. Papirsøkort er vel iøvrigt
>forældede næsten før de er trykt? Var
>det ikke mere sikkert at have et medie
>der kunne opdateres? Hvis et
>papirsøkort er digitaliseret og lagt på en PC
>er det vel lige så anvendeligt? Så er
>det vel også påkrævet at have en
>papirudskrift af vejrmeldingen og
>"Efterretninger for søfarende"?
>
>Nej, jeg argumenterer ikke for at man
>ikke skal opføre sig ordentligt og
>sejle sikkert og efter reglerne, men
>det er da en fritidssport, - og hvis
>teknikken svigter kan man da søge
>havn, lige som hvis det trækker op til
>orkan.
>
>Hvad skulle straffen for ikke at have
>søkort med iøvrigt være? Et klip i
>søkortet?
>
>/Claus
| |
claus b. p. (07-08-2006)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 07-08-06 11:00 |
|
"Harding E. Larsen (slet J6V4W)" <harding@J6V4Wlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11549381050.0670768248743592@dtext.news.tele.dk...
> Hej Claus,
>
> Søloven siger at skibsføreren er ansvarlig for at skibet er
> sødygtig stand, når skibet påbegynder en rejse. Han skal
> endvidere under rejsen gøre alt for, at sødygtigheden
> opretholdes.
>
> At et skib er sødygtigt, vil sige, at det er i stand til at
> gennemføre rejsen med en rimelig grad af sikkerhed, når der
> tages hensyn til årstiden, rejsens længde og de farvande, det
> skal passere.
>
> Af vigtige faktorer, der er bestemmende for sødygtigheden,
> nævner søloven bl.a. tilstrækkelig bemanding, proviant og
> udrustning (søkort, navigationsmidler, redningsudstyr m.m.)
>
> Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
> alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
> bord for at være sødygtige.
>
> Reglerne er gældende for alle skibe i rum sø og i alle dermed i
> forbindelse stående farvande, der kan besejles af søgående skibe.
>
> Definitionen på Skibe er alle skibe og både, uanset størrelse og
> art, således også kajakker, små joller, speedbåde, vandscootere
> hvor der for sidstnævnte er givet tilladelse til at de må sejle.
> Et fritidsfartøj er tillige defineret som et lastefartøj som
> ikke anvendes erhvervsmæssigt.
> Industriministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang skibe
> skal føre skibsbøger, samt regler for bøgernes indretning og
> autorisation, om bøgernes førelse og om kontrollen hermed.
>
> Opdatering af søkort i.h.t. til informationer givet i EfS har du
> selv ansvar for at udføre. Det gælder både papirudgaver og
> elektroniske medier.
> Mediet DLSK bliver ikke opdateret; men der kan købes en ny
> opdateret udgave hvert år. I perioden er det også her dit ansvar
> at kortene er opdaterede. Det kan du gøre ved at oprette et
> søkort rettelsesterma.
>
> Straf for forsømmelser udmåles af domstolene for hvert enkelt
> tilfælde.
>
Jeg takker for den udførlige redegørelse. Der er jo en hel del traditioner i
skibsfarten, og jeg kan godt opfatte papirsøkortet som en af dem, og du
skriver jo ikke, at det _skal_ være papir. Som jeg læser det du skriver, er
det stadig op til skibsføreren at vurdere, hvilke hjælpemidler der er
nødvendige. Den "tilstrækkelige udrustning" er jo klart forskellige afhængig
af om man er til kystfiskeri eller krydser Atlanten. Men traditioner bliver
jo i disse tider afløst af ny teknologi. Det er jo fx. ikke længere
nødvendigt at kunne morse som maritim radiooperatør, heller ikke som
radioamatør, hvad traditionen jo ellers har budt indtil for få år siden.
Om så computeren, og/eller DLS er anvendelig for alle, i alle situationer,
er så et helt andet spørgsmål. Jeg skal i hvert fald ikke have min computer
ud i en åben sejlbåd.
/Claus
| |
Harding E. Larsen (07-08-2006)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 07-08-06 13:38 |
|
Hej Claus,
Kopier af søkort er ikke søkort ifølge lovgivningen og
domstolene.
Der skal være opdaterede søkort ombord og hermed menes 100%
autoriserede papirsøkort.
Eneste undtagelse er om dit navigationsanlæg ombord er et
godkendt ECDIS anlæg med online opdatering i.h.t. reglerne.
D.v.s. et anlæg der med en passende back-up der kan accepteres
som opfyldende kravene i SOLAS regel 19 og 27.
I en åben sejlbåd er en alm bærbar ikke egnet.
Uanset om du har en sådan ombord med nok så mange elektroniske
søkort, så er de kun beregnet til planlægning og evt. støtte
under sejladsen.
DLSK er ikke egnet til navigation!!!
Det er beregnet til planlægning, støtte undervejs og for
genoplevelse af højdepunkterne fra sejladsen.
Mvh/Harding
claus b. p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>Jeg takker for den udførlige
>redegørelse. Der er jo en hel del
>traditioner i
>skibsfarten, og jeg kan godt opfatte
>papirsøkortet som en af dem, og du
>skriver jo ikke, at det _skal_ være
>papir. Som jeg læser det du skriver, er
>det stadig op til skibsføreren at
>vurdere, hvilke hjælpemidler der er
>nødvendige. Den "tilstrækkelige
>udrustning" er jo klart forskellige afhængig
>af om man er til kystfiskeri eller
>krydser Atlanten. Men traditioner bliver
>jo i disse tider afløst af ny
>teknologi. Det er jo fx. ikke længere
>nødvendigt at kunne morse som maritim
>radiooperatør, heller ikke som
>radioamatør, hvad traditionen jo
>ellers har budt indtil for få år siden.
>Om så computeren, og/eller DLS er
>anvendelig for alle, i alle
>situationer,
>er så et helt andet spørgsmål. Jeg
>skal i hvert fald ikke have min computer
>ud i en åben sejlbåd.
>
>/Claus
| |
HO (07-08-2006)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 07-08-06 16:12 |
|
"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44d6539c$0$20253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Selvfølgelig er mit og min families liv mere end 600,- værd (løber hurtigt
> op i 700,- - men det var bare hvis nu at DLSK2006 kunne gøre det
> ud for søkort, så var der jo ingen grund til at købe begge dele
Hej
Nej - selvfølgelig kender jeg dit svar, det var nærmest også for at gøre det
helt klart, denne lille provokation.
DLSK eller andet PC baseret søkort er kanon godt, og til meget stor hjælp.
Især kan kone og børn følge med på kortet, og "melde" om kommende vandybder,
eller mangel på samme, interessen for navigering er steget meget med dette
system.
Alle der siger PC baseret søkort ikke er kan bruges, tager meget fejl, jeg
har enorm stor glæde af mit system, og undgået nogle grundstødninger på
dette grundlag. Da jeg ikke ser så godt uden læsebriller, er det kanon godt
med en 15" skærm.
En hel sommer har jeg sejlet med en 7" skærm plotter, den er røget over
højre skulder, det er for småt.
Nå men rigtige papirsøkort svigter aldrig, men de fortæller jo ikke din
position, du kan have aldrig så mange søkort med, men de er ubrugelige hvis
du ikke er kanon god til at lave pejlinger. Alle har travlt med papir
søkort - men glemmer at fortælle det også kræver en del af dig, og din
dygtighed med et pejlekompas.
Mit råd vil være, køb papir søkort og en lille hånd GPS som både kører på
12V og batterier. køb nogle pakker af de gode batterier.
Så kan du lynhurtig se din position, og plotte den ind på kortet, for evt.
at lægge en ny kompas kurs.
MVH
Hans
| |
Harding E. Larsen (07-08-2006)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 07-08-06 13:52 |
|
Hej Brian,
Et rigtigt søkort kan du evt. dele og laminere det. Så bliver
det ikke krøllet, revet i stykker eller vådt.
De små kopier som du kan udprinte fra DLSK kan og må ikke
anvendes til navigation.
DLSK er beregnet til planlægning af sejladsen, støtte undervejs
og til at genopleve højdepunkterne fra sejladsen.
Mvh/Harding
Brian S Jensen <m3m5@hotmail.com> skrev:
>Hej
>
>Jeg mangler diverse søkort -
>hovedsageligt over området imellem
>Lundeborg og Svendborg.
>
>I stedet for at købe et "rigtigt"
>søkort - som jo kan blive krøllet, revet
>i stykker, blive vådt osv. - så
>tænkte jeg om det ikke var en ide at købe
>Det Levende Søkort 2006 - for jeg går
>ud fra at man kan printe søkort
>ud fra programmet ?
>
>Er det korrekt ? - altså f.eks.
>printe A4 søkort ud over SkårupØre Sund
>
>Nogle erfaringer ?
>
>(lige p.t. har jeg ingen GPS til den
>bærbare, men det kunne jo selvfølgelig
>også komme og så kommer programmet jo
>rigtigt til sin ret)
>
>Mvh.
>Brian S Jensen
| |
michael.grauengaard@~ (07-08-2006)
| Kommentar Fra : michael.grauengaard@~ |
Dato : 07-08-06 15:45 |
|
Harding E. Larsen skrev:
> Hej Claus,
>
> Kopier af søkort er ikke søkort ifølge lovgivningen og
> domstolene.
>
> Der skal være opdaterede søkort ombord og hermed menes 100%
> autoriserede papirsøkort.
> Eneste undtagelse er om dit navigationsanlæg ombord er et
> godkendt ECDIS anlæg med online opdatering i.h.t. reglerne.
> D.v.s. et anlæg der med en passende back-up der kan accepteres
> som opfyldende kravene i SOLAS regel 19 og 27.
>
> I en åben sejlbåd er en alm bærbar ikke egnet.
>
> Uanset om du har en sådan ombord med nok så mange elektroniske
> søkort, så er de kun beregnet til planlægning og evt. støtte
> under sejladsen.
>
> DLSK er ikke egnet til navigation!!!
>
> Det er beregnet til planlægning, støtte undervejs og for
> genoplevelse af højdepunkterne fra sejladsen.
>
> Mvh/Harding
>
>
>
> claus b. p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
> >Jeg takker for den udførlige
> >redegørelse. Der er jo en hel del
> >traditioner i
> >skibsfarten, og jeg kan godt opfatte
> >papirsøkortet som en af dem, og du
> >skriver jo ikke, at det _skal_ være
> >papir. Som jeg læser det du skriver, er
> >det stadig op til skibsføreren at
> >vurdere, hvilke hjælpemidler der er
> >nødvendige. Den "tilstrækkelige
> >udrustning" er jo klart forskellige afhængig
> >af om man er til kystfiskeri eller
> >krydser Atlanten. Men traditioner bliver
> >jo i disse tider afløst af ny
> >teknologi. Det er jo fx. ikke længere
> >nødvendigt at kunne morse som maritim
> >radiooperatør, heller ikke som
> >radioamatør, hvad traditionen jo
> >ellers har budt indtil for få år siden.
> >Om så computeren, og/eller DLS er
> >anvendelig for alle, i alle
> >situationer,
> >er så et helt andet spørgsmål. Jeg
> >skal i hvert fald ikke have min computer
> >ud i en åben sejlbåd.
> >
> >/Claus
Hej
Faktisk skal du stadig have papirsøkort, selvom du har 1 godkendt
ECDIS anlæg. Først hvis du har 2 af hinanden uafhængige anlæg må
du sejle uden papir.
Hilsen Michael
| |
claus b. p. (07-08-2006)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 07-08-06 16:07 |
|
<michael.grauengaard@gmail.com> wrote in message
news:1154961905.255156.248890@b28g2000cwb.googlegroups.com...
Harding E. Larsen skrev:
> Hej Claus,
>
> Kopier af søkort er ikke søkort ifølge lovgivningen og
> domstolene.
>
Faktisk skal du stadig have papirsøkort, selvom du har 1 godkendt
ECDIS anlæg. Først hvis du har 2 af hinanden uafhængige anlæg må
du sejle uden papir.
Jeg tror at jeg må erkende mig slået. Efter lidt eftertanke kan jeg iøvrigt
nok forestille mig at det kan være et brud på ophavsretsloven at kopiere
søkort, men det er jo en helt anden historie. For mig lyder det som om
reglerne er konstrueret for erhvervstrafikken, og ikke for lystsejlere. Det
undrer mig så meget mere fordi der jo ikke engang er lovmæssige krav om
uddannelse til lystskippere.
Jeg takker for oplysningerne.
/Claus
| |
Harding E. Larsen (08-08-2006)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 08-08-06 10:22 |
|
Hej Claus,
Ja det er rigtigt som Michael også skriver så skal ECDIS anlæg i
det nødvendige installationsomfang opfylde kravene fuldt ud for
at det er muligt at sejle uden autoriserede papirsøkort.
Nej, reglerne er ikke konstrueret for erhvervstrafikken reglerne
gælder alle skib som jeg tidligere har skrevet men gentager det
gerne herunder:
-----------
Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
bord for at være sødygtige.
Reglerne er gældende for alle skibe i rum sø og i alle dermed i
forbindelse stående farvande, der kan besejles af søgående skibe.
Definitionen på Skibe er alle skibe og både, uanset størrelse og
art, således også kajakker, små joller, speedbåde, vandscootere
hvor der for sidstnævnte er givet tilladelse til at de må sejle.
Et fritidsfartøj er tillige defineret som et lastefartøj som
ikke anvendes erhvervsmæssigt.
------------
M.h.t. Uddannelse
Ansvaret for, at de gældende sejladsregler (søvejsregler, regler
for sejlads i visse danske farvande eller regler for et bestemt
farvandsafsnit) overholdes, påhviler det enkelte skibs fører
og/eller vagthavende navigatør eller sømand.
I tilfælde, hvor det offentlige konstaterer en overtrædelse af
de gældende regler, kan der rejses tiltale imod den ansvarlige,
som i givet fald kan idømmes bøde eller hæfte. Under skærpede
omstændigheder kan retten til at gøre tjeneste som fører eller
styrmand frakendes den pågældende enten for en bestemt tid eller
for bestandigt.
Det må understreges, at det ikke er en betingelse for at være
ansvarlig at man er i besiddelse af sønæringsbevis.
På ethvert skib skal der i henhold til § 3, stk 1, i lov om
skibes bemanding være en fører. Dette krav er uafhængig af
skibets størrelse og gælder principielt også for en sejljolle
eller en robåd.
Denne fører og en evt. vagthavende navigatør vil kunne drages
til ansvar for evt. overtrædelser af sejladsreglerne. Den
omstændighed, at myndighederne måske ikke stiller krav om en
bestemt uddannelse af den pågældende, kan ikke i sig selv
fritage for ansvar. - Her som i andre forhold, er ukendskab til
de gældende regler ingen undskyldning.
Mvh/Harding
claus b. p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>
><michael.grauengaard@gmail.com> wrote in message
>news:1154961905.255156.248890@b28g200
>0cwb.googlegroups.com...
>
>Harding E. Larsen skrev:
>
>> Hej Claus,
>>
>> Kopier af søkort er ikke søkort
>>ifølge lovgivningen og
>> domstolene.
>>
>
>Faktisk skal du stadig have
>papirsøkort, selvom du har 1 godkendt
>ECDIS anlæg. Først hvis du har 2 af
>hinanden uafhængige anlæg må
>du sejle uden papir.
>
>Jeg tror at jeg må erkende mig slået.
>Efter lidt eftertanke kan jeg iøvrigt
>nok forestille mig at det kan være et
>brud på ophavsretsloven at kopiere
>søkort, men det er jo en helt anden
>historie. For mig lyder det som om
>reglerne er konstrueret for
>erhvervstrafikken, og ikke for
>lystsejlere. Det
>undrer mig så meget mere fordi der jo
>ikke engang er lovmæssige krav om
>uddannelse til lystskippere.
>
>Jeg takker for oplysningerne.
>
>/Claus
| |
Kondrup (13-08-2006)
| Kommentar Fra : Kondrup |
Dato : 13-08-06 13:23 |
|
Vi har sejlet rundt med DLSK-2006 og UG-200 GPS til PC (stort set samme
som GM307) på hele sommerturen - det har fungeret fint: planlægge
ruten på DLSK, uploade ruten til Furuno og på stille dage (de fleste
i denne sommer) ladet autopiloten sejle båden - vi har holdt udkig,
trimmet sejlene og nydt turen.
Kun én uheldig oplevelse: da vi nærmede os ankerplads ved Æbelø gik
DLSK i sort - kritisk fordi vi var i farvand med grunde uden
sømærker. I løbet af få minutter fandt vi papirkortet frem fra det
tyske sæt af søsportskort + pejlekompasset og kunne komme ind på
ankerpladsen.
Ved genstart meldte DLSK fejl: Ecoor safe unitrans - fandt en løsning
på DLSK's hjemmeside: FAQ 2006.
Vi kunne så se på DLSK logbogen bagefter, at PC GPS'en havde taget
nogle ordentlige herresving umiddelbart før crash'et - måske
årsagen.
Så jeg er enig: papirkort + gammeldags navigationsfærdigheder skal
være ved hånden.
Hilsen
Jens
Harding E. Larsen skrev:
>
> DLSK er beregnet til planlægning af sejladsen, støtte undervejs
> og til at genopleve højdepunkterne fra sejladsen.
>
> Mvh/Harding
>
> Brian S Jensen <m3m5@hotmail.com> skrev:
| |
Kondrup (14-08-2006)
| Kommentar Fra : Kondrup |
Dato : 14-08-06 16:42 |
|
Kære Harding
Fin oplysning med input data - jeg troede det var min GPS mus, der var
havde været ustabil.
Jeg har mailet min fejlbeskrivelse til DLSK support - håber de finder
en løsning.
Hilsen
Jens
Harding E. Larsen skrev:
> Hej Jens,
>
> Vi havde en tilsvarende oplevelse i sommerferien. vi var på
> finalen ved indsejlingen til Thurø lige ud for
> kompasafmærkningen, da vores PC med DLSK også gik i sort.
> Denne PC kører med GPS-mus.
> Den anden PC der kører med Garmin II og programmet Mariner kørte
> videre uden nogen fejl. Selvfølgelig lå papirsøkortet også parat.
>
> Senere da vi kom vestfra og passerede Troense, hvor vi igen var
> på vej ind til Thurø begyndte trekantpilen som viser skibets
> position at opføre sig yderst mærkeligt. Trekantpilen "sejlede"
> med høj hastighed på kryds og tværs over kortet både på vandet
> og ind over land.
> Ved genstart af PC´en var fejlen væk.
> GPS input data var som på den anden PC, så det kunne tyde på en
> hvis ustabilitet i programmet DLSK´s beregning af positionen.
>
> Ellers har vi haft stor glæde af DLSK ved anduvning af
> ankerpladser informationerne sammenholdt med dybdemåleren var i
> top.
>
> Som du skriver er funktionen med upload til GPS og videre til
> Autopiloten OK, det er bare synd at programmet ikke kan bruges
> til navigation.
>
> Mvh/Harding
>
> Kondrup <kondrup@post4.tele.dk> skrev:
> >Vi har sejlet rundt med DLSK-2006
> >og UG-200 GPS til PC (stort set samme
> >som GM307) på hele sommerturen -
> >det har fungeret fint: planlægge
> >ruten på DLSK, uploade ruten til
> >Furuno og på stille dage (de fleste
> >i denne sommer) ladet autopiloten
> >sejle båden - vi har holdt udkig,
> >trimmet sejlene og nydt turen.
> >
> >Kun én uheldig oplevelse: da vi
> >nærmede os ankerplads ved Æbelø gik
> >DLSK i sort - kritisk fordi vi var
> >i farvand med grunde uden
> >sømærker. I løbet af få minutter
> >fandt vi papirkortet frem fra det
> >tyske sæt af søsportskort +
> >pejlekompasset og kunne komme ind på
> >ankerpladsen.
> >
> >Ved genstart meldte DLSK fejl:
> >Ecoor safe unitrans - fandt en løsning
> >på DLSK's hjemmeside: FAQ 2006.
> >
> >Vi kunne så se på DLSK logbogen
> >bagefter, at PC GPS'en havde taget
> >nogle ordentlige herresving
> >umiddelbart før crash'et - måske
> >årsagen.
> >
> >Så jeg er enig: papirkort +
> >gammeldags navigationsfærdigheder skal
> >være ved hånden.
> >
> >Hilsen
> >Jens
| |
|
|