Battcars
Fra : Steen Andreasen

Dato : 05-08-06 15:05

Hej

Jeg overvejer at købe et battcar system til mit storsejl (slæder med
kuglelejer til estatning for de glidere der kører i hulkelen).

Jeg har set det anvendt i praksis, og storsejlet falder helt ned når faldet
frigøres og i kombination med et sæt lazy jacks er det ikke nødvendigt at
skulle på dækkes når storsejelet bjærges. Her udover skulle det være muligt
at rebe storsejlet uden at gå op i vinden. Ovenstående må betyde en
væsentlig sikrere håndtering af båden i hårdt vejr.

Harken har et system der ud fra prospekterne virker meget professionelt. Det
er også dyrt!! Prisniveau til en Granada 34 er 10.000,- bestilt på nettet
fra USA.

Hvis jeg køber fra USA lægger de danske myndigheder vel 25% moms på.
Risikerer jeg også en bøde?

Er der nogen der erfaringer med disse battcar sytemer?

Hvor køber jeg bedst og billigst hvis jeg vælger at købe over nettet?

mvh Steen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-08-06 10:39

Steen Andreasen wrote:
> Hvis jeg køber fra USA lægger de danske myndigheder vel 25% moms på.
> Risikerer jeg også en bøde?

Det er korrekt at du skal betale told og moms af hele beløbet (inkl fragt)
og nej du får ingen bøde, der er jo intet ulovligt i det.

> Hvor køber jeg bedst og billigst hvis jeg vælger at købe over nettet?

Der må du til at støve diverse web-shops igennem, google.dk er et godt
udgangspunkt til at finde dem.
Men det er ikke altid at det kan betale sig at købe i USA, fragt udregnes
også ud fra rumfylde, ikke kun i vægt, så check et par webshop's i EU også.

Der udover er der leveringstiden, jo billigere fragt man vælger jo længere
tid tager det at få hjem (op til 7uger).

Mvh
Leon

Fra : Ole Axelsen

Dato : 06-08-06 20:57

Steen Andreasen wrote:
> Hej
>
> Jeg overvejer at købe et battcar system til mit storsejl (slæder med
> kuglelejer til estatning for de glidere der kører i hulkelen).

Jeg har tænkt lidt i samme baner, fordi jeg har en familie der er lidt utryg
ved at sejle når det blæser op. Og det kniber især med at få nogen til at
styre mens jeg er på dækket for at bjærge sejlet. Jeg har overvejet, om man
kunne lave et nedhal, så man fra kockpittet kan trække sejlet ned.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Steen Andreasen

Dato : 06-08-06 22:15

Man kan jo godt sætte et nedhal til at bjærge storsejlet med. Linen skal
bare føres helt til tops i storsejlet, men det giver vel en reel risko for
at linen går i bekneb og dermed forhindrer at sejlet kan trækkes ned. Jeg
tror ikke at det er en god løsning.

Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-08-06 21:35

Det har min nye brugte båd. Det er herlig luksus. Jeg mener nu man skal gå
op i vinden alligevel når man reber. Der er jo super meget tryk på (det er
vel derfor man reber) og jeg synes det er hærværk bar at tonse det op og
ned. - men ok, når man tager et reb ud, kan man klare den uden at gå i
vindøjet

Jeg sejler meget alene (har fx lige sejlet Hundige-Gilleleje fredag,
Gilleleje-Råå søndag og Råå-Hundige i dag) og jeg har lært mig at klare den
slags alene. Når så familien er med, så synes jeg ikke man skal gøre dem
utrygge i situationen ved at forsøge at få dem til at hjælpe. Så gør jeg
bare som jeg plejer, alene, og så foregår det nogenlunde rutineret.

Min erfaring er at du skal bruge en selvstyre til at holde båden op i vinden
og er der meget sø eller varierende vindbyger så der er risiko for at
selvstyren mister "grebet" om båden, så start motoren og lad den løbe med.
Så kan det ikke gå galt og så kan man sagtens rebe alene. Jeg har prøvet at
rebe fra 1ste til 2nd reb i 18-20 m/sec. Så kan man mærke man er en mand. Og
vel at mærke en våd en.

Min anbefaling til dig vil være:

1: Selvstyre (must for en solosejler)
2: Singleline reef (det kan man selv lave)
3: Velholdt alm. slæder
4: battcar system med delrin kugler (herlig luksus men på sidstepladsen)

Iøvrigt har jeg også fået lazyjacks og zippack. Bortset fra det ikke har
nogen funktion når man reber i hårdt vejr (andet end de måske kommer i
vejen) så er det altså ikke noget man ikke kan undvære. 2 ud af 3 gange skal
sejlet rettes alligevel inden man zip'er.

Til gengæld er en rodkick gaven til sejlere der vil forkæle sig selv. Den
har jeg varme tanker om hver gang jeg tager sejlet ned.

Bjarke

Fra : Steen Andreasen

Dato : 07-08-06 22:28

Hej Bjarke

Hvilket system har du på din ny båd? Har du slæder både ved sejlpinde, i
toppen og ved alle de mindre slæder eller er der indgået nogle kompromisser
her?

Jeg har erfaret at der findes to principielt forskellige systemer:

Det ene system (eks Harken) benytter en skinne monteret i hulkelen og
slæderne kører så på denne skinne. Præcist som skødevogne til forsejlene.
Det andet system (eks Rutgerson) kører i hulkelen og har kun ruller på den
side, der kører på mastens bagkant. I hulkelen er der ingen ruller og dermed
større friktion.

Det bedste må vel være at benytte det førstnævnte system, hvor alle kræfter
overføres igennem rullerne til skinnen. Disse systemer er også de dyreste og
benyttes nok mest til meget store både.

Jeg mener også at friktionsproblemet er væsentligt større når sejlet har
gennemgående sejlpinde. Er dette korrekt?

Jeg er nok mest stemt for at gå efter det billige system, hvor slæderne
kører i hulkelen (altså uden skinne), men jeg i tvivl om friktionen med det
dette system bliver lav nok.

Hører rådgivning omkring dette emne hjemme hos en sejlmager eller hos en
rigger?

mvh Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-06 20:07

Det er 'Frederiksen'. Se
http://www.segel-frerichs.de/cgi-bin/show/show.pl?page=Lattensysteme
Jeg tror de har en sammenhæng/samarbejde med Ronstan. Det minder i hvert
fald påfaldende meget om Ronstans BallslideT Batten System, der kan ses på:
http://www.ronstan.com/marine/SAbattensystems.asp.

Jeg vil påstå det er en tredje mulighed ift dem du nævner. Rudgerson har en
alm "fod" inde i hulkelen og kun hjul på ydersiden. 'Frederiksen' og det
nævnte Ronstan system har fordel af små delrin kugler på ydersiden og to
større hjul, der lige kan være i hulkelen. Man sparer således vægten til den
ekstra skinne man skal skrue som fx i Harkens system men får fordelen af
"hjul på begge side".

Til gengæld kan det øjensynligt kun bruges til storsejl op til 60 kvm. Det
er til OK til mon båd.

Holdbar heden kan jeg ikke udtale mig om. Det er første gang jeg har haft
sådan noget grej.

Sejlmager vil jeg gætte på.

Fra : Steen Andreasen

Dato : 08-08-06 20:58

Hej igen

Tak for hjælpen, det ser interessant ud med med løsningen der også har
ruller i hulkelen. Jeg troede ikke at der var plads nok her.

Har du kun rulleslæder ved sejlpindene eller har du også rulleslæder i
stedet for de glidere, der normalt benyttes imellem sejlpindene? På mit
storsejl har jeg fire plastglidere i mellem sejlpindene og der vil
naturligvis også være friktion at overvinde her.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-06 21:39

Jeps, det er en grundig tysker der har lavet det, så der er rulleslæder på
alt hvad der rører masten. 10-15 slæder vil jeg gætte på ud fra min
hukommelse.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-06 13:13

Hej bjarke

Hvordan er det single reb lavet, jeg har kigget på lidt forskelligt, og kan
ikke rigtigt komme til en fornuftigt valg af løsning?

mvh

/Børge

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44d7a402$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-08-06 18:51

Er du klar med lidt lommepenge ? Så er løsningen der er implementeret på min
nye båd at den gamle bom er taget af og erstattet med en selden bom hvor der
kører en vogn inde i bommen. Se side 54 og 78 i
http://www.riggingandsails.com/pdf/selden-tuning.pdf

Hvis man ikke lige er en rig tysker der har 10.000 kr til sådan en, så kan
man jo lave det selv ganske billigt. Jeg sejler på en maxi 77 der har lavet
det system der kan ses på www.maximalt.dk/artikler/rebesystem.jpg og som
virker meget fint. Jeg ved din båd er meget større men jeg kan ikke se
hvorfor det ikke skulle kunne skaleres op. Man skal nok skrue blokke på
siden af bommen for at det går så let at det hele kan klares nemt fra
cockpittet.

Bjarke