Køb af sejlbåd, men hvilken
Fra : Morten

Dato : 30-07-06 16:39

Hej Gruppe..

Tænkte om der måske var nogle erfarne som kunne komm med et par gode råd.

Vi er på kig efter en sejlbåd, vores første sejlbåd, da vi har fået ideen om
at prøve at sejle. ...

Jeg kigger derfor på forskellige modeller af sejlbåde. Bla granada27,
mamba27 og andre i samme str.
Men dog vil vi gerne have så der er soveplads til 4 voksne og 1-2 børn.
Vores pris ide ligger på ca. 150K.
Det første år skal vi nok kun bruge den til at "padle" lidt rundt i fjorden
for at blive fortrolig med sejlads osv. Men starter på dulighedsbevis til
vinter.

Men hvad kan i gi af fif og ideer.

morten

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 17:26

"Morten" <monze@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kigger derfor på forskellige modeller af sejlbåde. Bla granada27,
> mamba27 og andre i samme str.
> Men dog vil vi gerne have så der er soveplads til 4 voksne og 1-2 børn.
> Vores pris ide ligger på ca. 150K.

Hmmm, sovepladser til 4 voksne og1-2 børn i en 27 fods... sejlbåd kommer nok
til at knibe!

I vore Bianca 28 er der teknisk set 3 køjer (sb+bb+stikkøje) samt forpeaken,
hvor der kan ligge to børn eller en voksen og et barn. det skulle teoretisk
set give plads til 3 voksne og 2 børn eller 4 voksne og 1 barn. Så det kan
liiige lade sig gøre, men det bliver dælme noget af en opgave at pakke båden
med soveposer og/eller dyner mv. til så mange mennesker uden at inddrage
f.eks. stikkøjen.

Vores stikkøje (går ud under bagbord cockpitbænk) benyttes til opbevaring af
sejl, grill, køleboks, cockpittelt und so weiter. Skulle alt det ud hver
aften og tilbage hver morgen, ville jeg få kuller

Men hvor der er en vilje, er der en vej!

Lad mig i øvrigt anbefale Bianca 28 ved samme lejlighed. Den sejler godt og
er til at komme til for penge
Du kan læse mere på nedenstående website

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : john

Dato : 30-07-06 17:33

> [...]
> Det første år skal vi nok kun bruge den til at "padle" lidt rundt i
> fjorden for at blive fortrolig med sejlads osv. Men starter på

UH Morten det er et stort spørgsmål du der stiller, det kan man ikke lige
svare sådan på. Det afhænger helt af hvad I er for en familie, skal det
være lidt "ræs", eller tryg tursejlads, skal det være dagture eller
langture - der er mange ting der spiller ind, men en ting er sikker, i den
størrelse og til den pris er der rigtig meget at vælge i mellem. Jeg var
lige på DBA, og se her hvad jeg kunne foreslå, alle under 150 K:

Shipman 28
Scampi 30
Polaris Drabant
Sagitta 26
Bianca 27
Bianca 26/28
Bandholm
Commander 31
B31
Great Dane
Impala 28
Naver 29
Nimbus 26
Vindø 30
Vega
Jensen 29
Junker 26
Laurin 32
Tur 84

Alle med plads til en famile på 4, men ellers relativt forskellige - dog er
alle de nævnte reelle velbyggede både fra 1970-1990, nemme at gå til og uden
de store "farer".

Men I skal sætte Jer ned med en erfaren sejler eller 2, og diskutere ønsker
planer og muligheder. Når I så har funden er erfaren, som i harmonerer med
sådan sejlads mæssig, så kan I sammen pejle jer ind på mulighederne, og
han/hun kan så tage med jer ud at kigge.

Men uden lidt erfaren hjælp, så er det en "jungle out there".

Hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 19:46

Jeg har 5 fif:

1: Køb en båd der er lidt underrigget samt nem og tryg at sejle. Når I efter
4-5 sæsoner har fået styr på det hele så kan I skifte til en anden båd og så
ved I også meget mere om hvad I vil have. Så får i en god start. Hold jer
fra både med bakstag og alt for meget "x79 fniller"

2: Der er en risiko for at I (eller måske bare det ene par) alligevel ikke
synes om det og I bliver nødt til at sælge igen. I skal derfor købe et kendt
mærke som der er stor handel i. (I overført forstand så er det meget nemmere
at sælge en Toyota Avensis igen uden nævneværdigt værditab. Det ser noget
anderledes ud, hvis man har købt en Rover). Jeg har haft 3 Maxier (det er jo
nærmest søens VW; gedigne, fornuftige og findes i stort antal) og begge har
jeg fået mere for en jeg gav for dem, bare ved at jeg enten har købt om
efteråret eller ved at vaske dem og pudset dem lidt op. Hvis der er mange
til salg er det også meget nemmere at se på et par stykker og vurdere om
prisen er rigtig. Er der kun 1 til salg i området har man jo intet at
sammenligne med.

3: Køb i August/september. Der er priserne faldet (sommertogterne er slut),
men I har stadig lige mulighed for i en måned tid at få prøvet båden af og
"smage" på det. Så bliver vinterens kurser lidt mindre teoretiske.

4: Tag ved lære af andre. Enten skal I deltage på sejlklubbens skolebåde.
Hvis I vil lære det lidt mere intenst, så kan jeg anbefale at gaste på nogle
relevante både (den størrelse I tænker at købe) ved tirsdags/onsdags
sejladserne i sejlklubberne. Det kan I sagtens nå i år. Efterårssæsonen
starter i den kommende uge og der er små 10 sejladser tilbage samt masser at
skippere der mangler gaster.

5: Få en eksisterende bådejer med ud at kigge når det bliver seriøst. Har
man haft båd i mange år får man hurtigt næse for hvilke både der er hhv dyre
og billige bekendtskaber.

Blandt Maxier vil jeg råde jer til at kigge på:

Maxi 77: måske størrelsesmæssigt i underkanten, men en sikker begynder
succes og næsten garanteret problemfri. Og sælges til halvdelen af jeres
budget!
Maxi 84: Som Maxi 77 men med noget mere plads. Ligger i størrelsesordenen
160-170.000
Maxi 87: Det er i hvert fald plads nok. 6 faster køjer. Men ligger lidt
højere på 180-210.000

Alle 3 er super nemt omsættelige (jeg har selv haft en 87)

Hvis I kunne strække jer lidt længere, så vil jeg ikke undlade at gøre
opmærksom på Maxi Fenix i dinetteversionen. Den kan redes op til "køjer
all-over" og snildt skabe plads til 4-5 voksne og 2-3 børn. Men der ligger
vi så også på 200.000. Til gengæld sejler den herligt.

Og så er det jo ikke så ringe at have en båd der har en aktiv klub og en
levende hjemmeside med alle mulige fif og ideer. Nu ved jeg ikke hvor I bor,
men hvis I er sjællændere, så er det maxi træf i næste week-end i Gilleleje.
Der er sikkert flere der gerne vil vise deres både frem.

Bjarke
Maxi 999
www.MAXImalt.dk

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 20:59

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ccfe73$0$67260

---SNIP---
En stribe gode råd
---SNIP---

> [...]
> bor, men hvis I er sjællændere, så er det maxi træf i næste week-end i
> Gilleleje. Der er sikkert flere der gerne vil vise deres både frem.

Det kunne godt friste. Sådan en Maxi 999 ser dælme dejlig ud
Findes den også med rorpind?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 21:25

Ja. Tak. Det er min verden næsten det ultimative. Jeg har kigget på dem
længe og uanset argumenter imod (penge osv) så har jeg hoppet ud i det. Og
jeg har endnu ikke fortrudt et sekund.

Faktisk er den mere almindelig med rorpind end med rat. Jeg vil tro der er
3-4 gange så mange 999'ere med rorpind som der er med rat. Se fx de to der
er til salg på http://www.maximalt.dk/Maxi_salg.htm samt
http://www.boat4you.dk/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=6010626

Jeg synes også den ligger lige på kanten af hvor det er praktisk med rat,
som jo er noget der hører lidt større både til. Men det er jo en smagssag.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 21:46

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cd1594$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> 3-4 gange så mange 999'ere med rorpind som der er med rat. Se fx de to der

Ja - og den tyske ligner et væsentigt bedre køb. Men det er selvf. svært at
bedømme udelukkende via nettet.
Ved du, om nogle af bådene kommer til træf?

> Jeg synes også den ligger lige på kanten af hvor det er praktisk med rat,
> som jo er noget der hører lidt større både til. Men det er jo en smagssag.

Enig. Selv i større både synes jeg det er problematisk med disse store
ratkonsoller, der ikke levner megen plads til cockpitborde o.lign....
Og op til og med nogle og tredive fod hævder mange, at man har bedre føling
med båden med en rorpind

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 22:41

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 22:53

Jeg er lige ved at tro man også har bedre føling med pind på de store både,
men at men bliver "nødt til" at gå over til rat, da det kommer til at knibe
med musklerne. Man mister simpelthen følingen, ikke pga. af konstruktionen
men fordi man skal bruge mange kræfter på at holde den. Der har
ratkonstruktionen jo en udveksling der gør det lettere. Men jeg ved det
ikke. Jeg ved bare jeg holder af ror pind og ikke forstår hvorfor alle nye
både (også de små) er med rat.

Foreløbig har jeg bare været ved at lave en halv snes ulykker ved havne
manøvrer. Det er godt nok svært at få korrigeret sin "rygmarv" til at dreje
den anden vej. Og det er altid lige i en "snæver vending" at den gamle
"rorpinds marv" lige synes den skal dreje den forkerte vej på rattet.

Tyskeren kommer ikke til træf. Jeg ved at jeg kommer i min 999 og der ssv
også kommer 2 andre 999'ere. Men bortset fra det ved jeg det ikke. I
erkendelse af at folk ikke vil tage en uge fri for at sejle til et 2 dages
træf, så er Maxi klubben begyndt at holde flere mindre træf (lokale træf).

Jeg har skrivebordsvurderet 20 maxi 999 og maxi 1000 og besigtiget 5 af dem.
Det slår mig at Svenske og Tyske både er væsentligt bedre udstyret og
vedligeholdt end både fra andre lande (DK inklusiv). Gennemsnitligt
selvfølgeligt; men alligevel bemærkelsesværdigt.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 31-07-06 10:32

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cd2a3b$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> vedligeholdt end både fra andre lande (DK inklusiv). Gennemsnitligt
> selvfølgeligt; men alligevel bemærkelsesværdigt.

Ja, hvis den danske båd "står som original", er der da en del ting ombord,
der er ved at være trætte. Sejlene ikke mindst. Her var den tyske båd bedre
opdateret

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 11:04

Ja, jeg har også oplevet at der er en kulturforskel på danske og tyske
sejlbådsejere. Danske sejlere er hygge mennesker og hvis udstyret er sikkert
og nogenlunde rent, så synes de at båden er 'velholdt'. Og det er jo
egentligt rigtigt. Tyskere, derimod, de farer rundt hos hinanden og
besigtiger hinandens, ofte unødvendige, forbedringer på bådene og roser
hinanden med "aber das is doch klasse, super....". Og de kender *alle*
danske Andersen spil som "spitzenklasse" og der bliver skruet dyre mærkevare
på bådene.

Hvis jeg skulle give et par eksempler fra den jeg selv har købt: Nye spil.
Ifølge Andersen tabellen skulle det være størrelse 28, men han havde skruet
2 stk 40ST på båden. Og konen beklagede sig over at han skulle på dækket og
rebe, for hun havde set at den nye maxi 1000 havde et-reb løsning i bommen.
Hvorefter manden drøner ud og køber en Maxi 1000 bom og monterer istedet for
den originale. Og ratstyringen er ikke med kabler eller kæder for det er der
jo slup i. Næ han har monteret en hvor det kører med faste aksler i
snækkedrev, så der er fuld føling med roret. Nyt teak i cockpit og på tofter
blev speciallavet fordi han ikke ville have det tynde man normal bruger, men
fik det lavet i 10 mm stave så der var noget at slibe af når det blev
nødvendigt. Nye hynder fra sidste år. Ikke kun de slidte men *alle* hynderne
var nye. osv osv.

Hvis jeg skulle sammenligne med nogle af de danske, hollandske og engelske
både, så er hynder et godt eksempel. Her bruges "nye hynder i salonen" som
et argument for en lidt højere pris. Men ofte er der blevet sparet og
hynderne i spidskøjen og agterkøjen er de originale der er begyndt at lugte
lidt af sommerhus.

Nu er det jo farligt at generalisere og der er heldigvis sikkert mindst 1000
eksempler der modbeviser ovenstående, så tag det ikke for mere end det er.
En subjektiv observation. Og jeg vil jo nødig rage uklar med danske
sejlbådsejere. Man kan også spørge sig selv om vores hygge måske ikke er
vigtigere (den er i hvert fald misundt af mange tyskere). Så det skal blot
være et fif om at der er altså gode vare at hente i Tyskland i øjeblikket,
hvor krisen kradser lidt men holdningerne til hvad der er 'godt nok' er
intakte.

En tysk bådmægler fortalte mig i øvrigt at der lige pt er en stor trafik af
mindre både fra DK til Tyskland og en lige så stor trafik af lidt større
brugte både den anden vej.

Fra : ThomasB

Dato : 30-07-06 17:58

> [...]
>
> Vi er på kig efter en sejlbåd, vores første sejlbåd, da vi har fået ideen

En Marieholm 27 er en "vidreudvikling" af IF'eren, med indenbords motor og
et ordentligt toilet.

Der kan sove 4 voksne, og et par børn på dørken

Alternativt kan du prøve at finde en IF'er eller spækhugger med indenbords
motor - de koster ca. halvdelen af dit budget.

Mvh Thomas

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-06 23:01

ThomasB wrote:

> Alternativt kan du prøve at finde en IF'er eller spækhugger med indenbords
> motor - de koster ca. halvdelen af dit budget.

Der tror jeg spækhuggeren er et dårligt valg i denne sammenhæng. Ikke
pga. sejlegenskaberne, de fejler bestemt ikke noget, men pga. pladsen om læ.
Der er ikke meget plads i en spækhugger - i hvert fald ikke i en racing
udgave med dinetteaptering. Måske en family kan gå men en racing går
ikke. Der er 2 stikkøjer og forkøjen. Den ene stikkøje er ikke særlig
lang og er derfor mest beregnet til børn og andre lave personer.
Forkøjen er fin til en almindelig voksen og et barn.
Dernæst kommer stuvepladsen - den er der heller ikke for meget af. Tror
man maks. skal være 3 afsted på en forlænget weekendtur eller
sommerferie hvis også man skal have det bare nogenlunde komfortabel.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 23:16

Enig. Morten har vel også næsten kasseret spækhuggeren ved at skrive at det
ikke gør så meget om den sejler en knob mere eller mindre. Det er vel
spækhuggerens væsentligste argument at den sejler lidt hurtigere i let luft
end andre båd i samme størrelse. Jeg er helt enig i din kommentarer om
komforten (eller manglen på samme)

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 31-07-06 00:48

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Der tror jeg spækhuggeren er et dårligt valg i denne sammenhæng. Ikke pga.
> sejlegenskaberne, de fejler bestemt ikke noget, men pga. pladsen om læ.

Ja, hvis kravet er 4 voksne og 2 børn, så er den for lille.

Men jeg er sikker på at intentionerne med familieferie ryger sig en tur, når
farmand fumler rundt i møgvejr i en alt for stor båd. Så gider konen ikke
mere og børnene tør ikke. Jeg har set det 30 gange.

**Det gælder i det hele taget, at man ikke skal tage koner og børn med ud i
hårdt vejr, hvis de ikke er vant til det.**

Jeg tror at man få mere success med en båd som kan håndteres af 1-2
personer, der ikke har den vilde sejlererfaring, og hvis konen alligevel
ikke synes det er så sjovt at sejle, så kan man jo tage ud og sejle selv

Skulle det så vise sig at konen var vild med sejlsport og behovet for
familiesejlads med 6 personer(!) dukker op, så er klassebåde nemme at sælge
og man kan begynde at se sig om efter matchende sejlertøj. Vær også sikker
på at lillemor får målt op til nye gardiner.

Når man starter i en lille båd, så får man nemmere følelsen af "at sejle".

Jeg tror generelt at man som 1. og 2. gangskøbende vælger en for stor båd.

28-31 fod til begynder er OK, men 24-26 er klart nemmere.at støde fra og
vedligeholde.

Mvh Thomas

Fra : Lars Kristensen

Dato : 31-07-06 08:02

ThomasB wrote:

> Jeg tror at man få mere success med en båd som kan håndteres af 1-2
> personer, der ikke har den vilde sejlererfaring, og hvis konen alligevel
> ikke synes det er så sjovt at sejle, så kan man jo tage ud og sejle selv

Jep, jeg ser flere hvor konen sidder passivt og ser til selv ved
havnemanøvre. Hun vil gerne med ud, men det der skal ordnes, det må
manden klare.
Jeg vil nu sige, at de fleste både under 30 fod uden bakstag sagtens kan
håndteres af en enkelt person. Det handler om at tage det med ro og gøre
tingene stille og roligt og velovervejet.

> [...]
>
> 28-31 fod til begynder er OK, men 24-26 er klart nemmere.at støde fra og

Ulempen ved en lille båd er at lidt hårdt vejr virker voldsommere end
det ville have gjort i en større båd.
Hvis jeg skal anbefale en lille båd, tror jeg det må blive en drabant
24. Den har et godt stort dybt cockpit der giver følelsen af sikkerhed,
der er god plads om læ og båden er nem at tumle og sejler
ganskeudemærket. Jeg tror ikke man finder en mere rummlig båd i den
størrelse. Prisen er der bestemt heller ikke noget i vejen med. for
50-60 kkr kommer man langt.

- Lars

Fra : pkc

Dato : 30-07-06 19:32

> [...]
> Det første år skal vi nok kun bruge den til at "padle" lidt rundt i
> fjorden for at blive fortrolig med sejlads osv. Men starter på

Hvis du har brug for lidt faktuelt - så kan du finde info fra tidl.
Bådrevy´er for nogle af de både du nævner www.boatbase.com - sig til hvis du
har brug for oplysninger om andre både.

Mvh
Per Krabbe
www.scanboat.com
www.sailorslink.com
www.boatbase.com - under construction..............

Fra : Morten

Dato : 30-07-06 21:43

Hej igen

Mange 1000 tak for jeres råd, det har da givet stof til eftertanke. Vi har
lige været en tur rundt på et par forskellige bådpladser for at se hvordan
sådan nogle både ser ud. ;)

Men tror vi dropper tanken om 4 voksne og "kun" tager hensyn til os selv. 2
voksne og en lille gut på 1 år. ;).

Vores målsætening er ikke en båd til ræs, men mere som en hyggebåd som man
på sigt kan tage på lidt længere ture på. Eks. sverige og rundt til de
danske øer. Vi bor i Randers, så der skulle være rig mulighed for at ligge
stille og roligt og lære båden at kende. Så om den kan sejle 1 eller 2 knob
langsommere eller hurtigere tror jeg ikke betyder det store i første omgang.

@peter. Bianca ser faktisk fin ud og vil se om vi ikke kan finde et sted og
se sådan en. Meget meget fin hjemmeside du har fået lavet og god information
;).
har bestilt bladene

@john har også kigget på DBA, men jeg kender ikke så meget til de
forskellige bådtyper og deres indretning, som er det jeg tror bliver
vigtigste for os.

@bjarke, med hensyn til at sælge den igen, var det et rigtig godt råd du kom
med og det er også et af dem jeg vil følge, for har selv haft tanken. Men
som jeg kan forstå, holder en båd prisen ok, hvis man sørger for at passe og
pleje den ordentlig.

@pkc og andre, hvad med B31 er det en i har kendskab til. Faldt lidt for den
fordi den har rat og ikke styrpind..

Og hvis der er nogle af jer der mangler en gast så sig endelig til hvis i
kan bruge 120 kg død vægt ud over siden ;)...

på forhånd mange tak

morten

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 22:06

> @pkc og andre, hvad med B31 er det en i har kendskab til. Faldt lidt for
> den fordi den har rat og ikke styrpind..

Som nævnt andet sted i tråden er det værd at overveje fordelene ved en
rorpind - også i lidt større både: et cockpit med plads til begejstring! I
Biancaen sidder vi uden problemer 6 voksne til spisning (jeg har lavet en
"forlænger" til cockpitbordet). Vi valgte båden bl.a. pga af den gode plads
i cockpittet samt forventningen om, at den ville være til at sælge igen.'
Jeg iler lige med at nævne et minus også Cockpitkarmene er ret lave, så
man skal have godt med puder i ryggen, hvis man ønsker at sidde og "fede"
den

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 23:01

Peter, jeg var engang ude at se på en Bianca 28 (mange år siden) og den
havde, foruden løjgangen, også et rundt jernrør på langs ca. 20 cm over
dørken. Har de alle det eller er det noget man sætter på til en speciel
lejlighed ? Jeg tror jeg redede mig et par blå mærker på den.

Lave cockpitkarme er desværre en "tendens" på mange både hvor konstruktøren
gerne har villet gøre båden lidt mere kapsejladsegnet. Så sidder man ofte
super oppe på kanten, men det er ikke så fedt når man spiller ludo med
ungerne på 4rde time .... Kender det lidt fra min forrige båd der havde
sammen styrke/svaghed...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 31-07-06 10:21

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cd2c1d$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> dørken. Har de alle det eller er det noget man sætter på til en speciel
> lejlighed ? Jeg tror jeg redede mig et par blå mærker på den.

Ja, der er et langsgående aluminiumsrør. Storsejlet kan skødes i et fast
skødepunkt på røret, hvis man ikke benytter løjgangen.
Cockpittet er så bredt, at det i praksis kun er rorsmanden (hvor cockpittet
er smallest), der kan nå læ bænk med fødderne fx på kryds. Her benytter man
røret til at sætte fødderne på.
Røret kan nemt fjernes, men det har aldrig været nødvendigt for os. Man
tænker slet ikke over det - selv på ferietur 2 voksne og 2 små børn. Til
gengæld har jeg fået nogle slemme slag på skinnebenet, når jeg sejler solo i
sjovt vejr og skal op og trimme skøder eller fald. Her støder jeg nemlig ind
i den tværgående løjgang, som stort set kun er i brug, når jeg sejler alene!
Men det er vel en "feature" ved alle både, der har løjgangen cockpittet.

> [...]
> sidder man ofte super oppe på kanten, men det er ikke så fedt når man
> spiller ludo med ungerne på 4rde time .... Kender det lidt fra min forrige

Man kan faktisk ikke komme op og bøffe i Biancaen, hvis man, som vi, har
læsejl/tantesejl samt søgelænder. Med disse ting afmonteret vil det stadig
være en markant udfordring af bagdelen, da karmen er smal samt har alu
lønningsliste (av!).

Jeg tror, den relativt lave karm er et designspørgsmål. Både med høj karm,
og dermed god rygstøtte, kan da også have en tendens til at have et
badekarlignende cockpit

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 22:38

Selvtak.

Så kan jeg på det varmeste anbefale I køber en Maxi 77 (mest komfort) eller
en IF'er (lidt mindre komfort, men god båd). I kan få en glimrende en for
60-70.000 kr. og de passer perfekt til 2 plus en lille. Og der er en god
grund til at mange sejlerskoler bruger netop disse både. De er så lette at
komme igang med på en god måde. Og man møder ofte ejere der stadig har dem
efter 10-20 år der lidt brødbetynget indrømmer "ja, det var jo meningen vi
bare skulle have en begynderbåd, men vi er blevet så glade for den ..."

Du skal ikke kigge på både med rat. Det fylder *alt* for meget i sådan en
lille båd og du vil finde ud af, at plads i cockpittet er det vigtigste ved
en båd. De fedeste tur minder er hvor I ligger i en fremmed havn og spiser
noget let men skøn mad, solen er på vel ned og "purken" kluk-ler når han
fodrer de lokale ænder med brødstumper. Der vil et rat bare være i vejen.
Der skal i kunne "boltre" jeg i god plads i cockpittet. Og der skal være
plads til at barnestolen/liften (til purken eller nr2 purk) kan stå på
dørken uden I er ved at falde og brække benene. Og så giver det meget bedre
føling med båden at have pind. Tro mig. For 10 år siden kørte jeg præcis dit
argument af og selv nu hvor jeg har købt en 33 fod til 450.000 overvejede
jeg at holde mig til pinden ... Glem rattet. Ser checket ud. Fungerer ikke i
den størrelse båd. I skal prioritere god plads i cockpittet. Specielt når
man har barn/børn.

Det er muligt at mange både holder prisen. Men hvordan ved du at prisen er
rigtig, hvis der kun er en til salg? Og det er muligt du kan få prisen igen,
hvis du kan finde den eneste ene der lige vil købe din ukendte båd, men
beslutter han at vente 2 år med at købe båd, hvad gør du så ? Jeg vil
fastholde mit argument: Hold dig til en båd med et stort udbud og mange
købere.

Bemærk at B31 er selvbygger både. Det vil sige de er solgt som "samlesæt" og
kvaliteten er ikke kun lig med mærket men også med ham der har bygget den.
Den ville jeg ikke købe uden at have en meget kyndig med. Til gengæld kan
man jo også finde nogle hvor der virkelig er kælet for det hele. Bemærk også
at de findes i 2 udgaver: MkI og MkII. Men her falder Harding jo nok ind.
Han er gruppens B31 ekspert og ved alt om dem (og kender sikkert mange af
dem der er til salg).

Nu ved jeg ikke hvad det nye "kun os" budget så er på, men I skal også
beslutte om det skal være med indenbordsmotor eller udenbordsmotor. Når I
kigger B31, så formoder jeg det mere end halvdelen af det tidligere nævnte
beløb og så er der jo råd til indenbordsmotor. Men de tager plads, penge, kg
og vedligehold. Til gengæld kvitterer de med bedre motorsejlads. Det skal I
overveje.

Bemærk der er ekstrem stor forskel på Bianca 27 og 28. 27'eren er en
gammeldags langkølet konstruktion. 28'eren er en moderne kortkølet
konstruktion der sejler glimrende og kan vende på en femøre. Man lader sig
leg narre af at der kun er 1 nummer til forskel.

Nu ved jeg jo ikke om dine 120 kg er højde eller "drøjde", men check lige
køjelængderne. 2 meter er *ikke* standard i både.

Jeg kan anbefaler du bruger www.udkik.dk som båddatabase. Der er mange gode
oplysninger/data om stort set alle både.

Husk det er nemt at sige man vil have det hele. Men nogle gange ligger den
dejlige sejladsoplevelse gemt i "simpliciteten" i ikke at have for højt et
udstyrsniveau.

/Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 22:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cd26a8$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> konstruktion der sejler glimrende og kan vende på en femøre. Man lader sig
> leg narre af at der kun er 1 nummer til forskel.

Meget enig i Bjarkes betragtninger (vi må mødes en dag
For lige at gøre Bianca-forvirringen total, så hed Bianca 28 oprindeligt
Bianca 26. Værftet gik konkurs men blev senere rekonstrueret, og i den
anledning må nogen have været på markedsføringskursus, da båden nu kom til
at hedde Bianca 28

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-06 23:59

Bjarke Christensen wrote:

> jeg at holde mig til pinden ... Glem rattet. Ser checket ud. Fungerer ikke i
> den størrelse båd. I skal prioritere god plads i cockpittet. Specielt når
> man har barn/børn.

Ganske enig. Står jo også i et andet indlæg.
Jeg undres faktisk lidt når jeg ser nye eller nyere både. Cockpittet er
sjældent ret stort i fht. bådens størrelse og ofte fyldt op med alt
muligt gøgl som rat og meget mere. Mange af de 35+ fods skøjter der
ligger rundt omkring, har cockpits der er på størrelse med f.eks.
spækhuggerens i længden. Jeg forstår det ikke, når man nu har nogle
flere meter at give af. Så værdifuld er pladsen om læ altså heller ikke.

> [...]
> konstruktion der sejler glimrende og kan vende på en femøre. Man lader sig
> leg narre af at der kun er 1 nummer til forskel.

For at være helt ærlig, så synes jeg Bianca 27'eren er noget af en sløv
kasse at sejle rundt i. Dens sejlegenskaber lader meget tilovers at
ønske sig. Jeg har kun prøvet en enkelt tur i sådan en. Resten af min
meningsdannelse er hvad jeg ser til onsdagskapsejladserne lige efter
starten - hvad der sker herefter, tja... det er svært at se så langt
bagud. Og jeg sejler trods alt kun i yngling om onsdagen. Selv
folkebåden slår den stort på sejltid.

> Husk det er nemt at sige man vil have det hele. Men nogle gange
ligger den
> dejlige sejladsoplevelse gemt i "simpliciteten" i ikke at have for højt et
> udstyrsniveau.

Jep, men bliver bare stresset af hele tiden at skulle tjekke radaren,
kortplotteren, AIS'en, loggen, 3D-ekkoloddet, vindmåleren og alle de
mange andre elektroniske gadgets jeg har glemt, samt holde behørigt
udkig - for ikke at tale om vhf'en som hele tiden står og kævler løs med
shippos, nav.warnings og meget andet halløj man også lige skal følge med
i. Man når aldrig at opdage den sæl der stikker hoved op eller det
marsvin der kommer op og får luft flere gange tæt på båden.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 00:10

Jeg er jo startet med at sejle på samme måde som Morten: Udtænkte et skib,
købte det og hoppede ned i det.

Et par uger senere havde jeg så en sejladskyndig kollega med ude for lige at
give mig et par tip (- der er jo meget man ikke kan gætte selv eller som
tager meget lang tid at læse sig til). Efter en halv times tid hvor jeg
havde kommenteret en del på hvad det forskellige udstyr signalerede gik han
resolut ned og slukkede på hovedafbryderne til det hele. "Ellers får du jo
aldrig lært at sejle...." sagde han bare til mig. Hvor havde han dog ret

Bjarke

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message

snip

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-06 23:18

Morten wrote:

> @pkc og andre, hvad med B31 er det en i har kendskab til. Faldt lidt for den
> fordi den har rat og ikke styrpind..

Med risiko for at kaste mig ud i en religionskrig:

Overvej den beslutning en gang til. Rat har mange ulemper frem for en
RORpind
Rorpind vs. rat er på mange områder et religionsspørgsmål. Jeg har det
sådan at jeg bedre kan føle båden hvis jeg har en rorpind i hånden. Jeg
kan mærke om båden går godt igennem vandet og kan bedre vurdere om man
f.eks. kan få en behagligere sejlads ved at trimme lidt på sejlene. På
sejlbåde under 10 m mener jeg ikke at et rat hører hjemme. På større
både kan det nok være nødvendigt pga. det vandtryk der kan komme på
roret, men på mindre både er det altså begrænset hvis båden er trimmet
korrekt.
Desuden føler jeg at jeg har mere styr på båden ved havnemanøvre da jeg
hurtigt kan dreje roret fra den ene side til den anden, hvis det skulle
blive nødvendigt. Man er heller aldrig i tvivl om hvilken vej roret er
drejet.

En ting som vi nok alle kan blive enige om, på trods af
religionsforskellene, er at et rat med konsol osv. optager meget plads i
cockpittet. Specielt ved mindre både er dette et problem. Husk at det
meste af jeres tid ombord vil i opholde jer i cockpittet. For mit
vedkommende er kahytten mest kun til at sove i, opbevaring af ting og
tilberede mad i (hvis ikke vi lige griller).

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 08:14

så er rattet og B-31 droppet.

Men er så lunere på Maxien nu... ...

morten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 18:56

Du siger bare til hvad du vil vide. Jeg kender en del til Maxi både. Meget
af det er på www.MAXImalt.dk men jeg har også noget i hovedet.

Hvis man kan forlig sig med designet (flush dæk) på de klassiske Maxi'er
(primært 77 og 84), så er det sikre succes'er til en billig penge. Har man
lidt flere penge kan man få sig et nyere design og en super båd i en Fenix
eller i den lidt mindre Magic (som jeg selv har haft).

Du kan padle lidt rundt i modellerne på
http://www.maximalt.dk/Modeller/MaxiModeller.htm

Bjarke

"Morten" <morten"snabela"mcrasmussen.dk> wrote in message
> så er rattet og B-31 droppet.
>
> Men er så lunere på Maxien nu... ...
>
> morten

snipM

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 31-07-06 10:29

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Med risiko for at kaste mig ud i en religionskrig:
>
> Overvej den beslutning en gang til. Rat har mange ulemper frem for en
> RORpind

Jeg tor, vi alle tilhører samme trossamfund i dette spørgsmål

Rat i både under 10 meter er nok mere en salgsfeature a la: Dette er ikke en
båd, det er en yacht!
(Men jeg vil lige skynde mig at tilføje, at min erfaring med ratsejlads er
begrænset)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 19:27

"Morten" <monze@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad kan i gi af fif og ideer.

Da jeg for 5 år siden kiggede efter båd, fandt jeg et hæfte (svensk) med 101
testede sejlbåde. Det gav en god ide om markedet for brugte både. Det hed
"Båtnytt - Testtidningen, 101 testade segelbåtar". Jeg har fundet det igen
på nettet her: http://www.marinan.com/testspecial/index.html

Jeg kan se, at der er kommet et blad om sejlbåde igen i 2004.

I 2001 kan man bl.a. læse om: 7 forskellige Albin-både, B31, Allegro 27,
Becker 27, folkebåde, mamba 29, Maxi-både osv osv. Prisen er vist under
100,- for bladene

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 19:49

Hmm nu rækker 150.000 jo ikke til en ny båd men en fra 70'erne og 80'erne

- så man kunne da bare købe et af de ældre numre til 50 kr. Bådene har jo
ikke ændret sig (ret meget).

Hvad sparet er tjent....

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 20:53

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ccff30$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hmm nu rækker 150.000 jo ikke til en ny båd men en fra 70'erne og 80'erne
>
> - så man kunne da bare købe et af de ældre numre til 50 kr. Bådene har jo
> ikke ændret sig (ret meget).

Øhhh, det var sådan set også mit budskab, idet jeg skriver markedet for
_brugte_ både

De både jeg fremhæver som eksempler er alle "gamle" både. Herunder de 3
Maxier. Albin kom jo heller ikke med 7 modeller i 2001! Og her er en B31'er
fra 1977 til 129.900,-
http://www.boat4you.dk/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=05S30425 .

Granada 27 er i øvrigt også anmeldt. Bladet fra 2004 er måske et optryk af
2001 med et par enkelte tilføjelser - men det ved jeg ikke noget om.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 21:08

Ja, det er jeg klar over. Jeg hæftede mig bare ved scoopet i at købe de
gamle til 50 kr. Beklager det var skidt formuleret. Din ide er aldeles
glimrende......

Bemærk iøvrigt at der er en del osmose tilfælde på Granada 27 (som eller er
et godt bud i den klasse). Et bedre alternativ er måske Sundwind 27 ?

Fra : ThomasB

Dato : 30-07-06 21:38

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cd1182$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Bemærk iøvrigt at der er en del osmose tilfælde på Granada 27 (som eller
> er et godt bud i den klasse). Et bedre alternativ er måske Sundwind 27 ?

Der er ihvertfald masser af plads i en Sundwind 27. Men køn er den altså
ikke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 22:01

Det er en smagssag. De sejler glimrende.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 21:40

> [...]
> Ja, det er jeg klar over. Jeg hæftede mig bare ved scoopet i at købe de
> gamle til 50 kr. Beklager det var skidt formuleret. Din ide er aldeles
Nemmerlig. Både årg 01 og 04 koster 50,-

> Bemærk iøvrigt at der er en del osmose tilfælde på Granada 27 (som eller
> er et godt bud i den klasse). Et bedre alternativ er måske Sundwind 27 ?

Ok, osmosen kendte jeg ikke til.
Jeg kender en, der har en Sundwind. Vistnok Sundwind 29. En meget rummelig
båd. Den findes også i en 31 fods udgave, men apteringen i de to både er
fuldstændig ens, så hvis man er ligeglad med vandlinielængden, kunne det
være et scoop at finde en 29'er

Fra : Morten

Dato : 30-07-06 22:03

hvor stor er forskellen på en sundwind 27 og 29. Kan godt se 31 er en del
større efter de billeder jeg har set. Og synes nu ikke den er så grim, kunne
godt leve med den, for indretningen ser fin ud.

morten

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 22:14

> hvor stor er forskellen på en sundwind 27 og 29. Kan godt se 31 er en del
> større efter de billeder jeg har set. Og synes nu ikke den er så grim,
> kunne godt leve med den, for indretningen ser fin ud.

Hmmm, jeg ved det ikke. Du må ind og kigge på f.eks www.udkig.dk

29'eren er, hvad jeg vil kalde en campingvogn uden hjul. Det er bestemt ikke
ment nedsættende, men der er tænkt mere på ståhøjde og rummelighed end på
højde (til vinden) og fart.....

27'eren er faktisk også beskrevet i de 101 test med overskriften "Sjogående
husvagn". På æresord - jeg ser det først nu
Nå, nu kan du jo ikke vente på de blade fra Sverige, så jeg har forbarmet
mig og scannet testen af Sundwind 27. den skulle ligge i din mail om
lidt.....

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 22:19

> Nå, nu kan du jo ikke vente på de blade fra Sverige, så jeg har forbarmet
> mig og scannet testen af Sundwind 27. den skulle ligge i din mail om
> lidt.....
Du får lige B31'eren osse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-07-06 22:41

Jeg kender ikke 29 og 31. Jeg kender 26 og 27 fra onsdags kapsejladser og
konstaterer, at de som regel sejler godt ift deres størrelse.

snip

Fra : Per Nordahl

Dato : 31-07-06 08:40

> [...]
> Det første år skal vi nok kun bruge den til at "padle" lidt rundt i
> fjorden for at blive fortrolig med sejlads osv. Men starter på

Kunne da være du / i kunne komme med på en en lille prøvetur

Men ca. 150K bliver svært for denne bådtype, men det var nu også mest
ment for at i kunne se forskelighederne på bådtyperne, især med børn.

Nu skriver du jo sejlbåd, heldigvis er vores motorsejler, det giver både
fordele og ulemper.
Ren sejlbåd = hurtigere. Motorsejler = bedre (ofte) bedre komfort,
styrhus (dejligt i knapt så godt vejr).
Ikke at forklejne hverken Peter I L el. Bjarke C. for deres deres både -
for det er virkelig dejlige både

Regner med at være i Randers ca. d. 9 el. 10/8. Så i er velkommen til at
kigge forbi.
Vi skal også besøge nogle bekendte så prøv at ringe i forvejen på 27+97+
06+48.

Til dig Bjarke, skulle vi meget gerne være i Gilleleje sønd. d. 6/8
gl.havn. Kan jo være vi kunne nyde solnedgangen.
Selvfølgelig også dig Peter I L, men der er du jo nok ikke på det
tidspunkt ?

Mvh. "Thulfen"
info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk

Ved evntl. e-mail, fjern det med sejl og M28.

God vind og solskin.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 09:12

Ikke utænkeligt. Jeg regner med at ligge over til mandag morgen og så tage
den hjem. Afhængig af vejret selvfølgelig.

Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 13:58

Hej Per.

Det er et tilbud jeg vist ikke kan sige nej til. , selvom båden ligger
lidt uden for økonomien pt. Men ser virkelig lækker ud

Har noteret nummer.

Så hvis i evt. ved hvornår i kommer så drop en mail.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 14:11

Hvad er jeres vurdering om en Granada?

Kunne se at det er lidt en avensis ? Mener gængs..

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-07-06 18:34

OK både. Optimeret til tur-sejlads (imodsætning til letvejrs/kapsejlads).
27'eren er en lidt underrigget masthead, så en nem begynderbåd. Glimrende
størrelse og indretning til Jeres familiestørrelse. Jeg var selv varm på
Granada 27 på et tidspunkt, men blev bekymret for de relativt mange tilfælde
af osmose angreb (byldepest) i Granada 27. Granada var ret langt fremme i
skoene med at billiggøre produktionen og der var vist lige noget der gik
lidt for stærkt.

Omvendt så er jeg af den overbevisning, at hvis ikke båden har fået osmose
på nuværende tidspunkt, så kan det også holdes i ave med jævnlig epoxy
priming. Som førstegangskøber vil jeg dog anbefale, at du får en
professionel mand med kendskab til osmose i 27'erne på til
vurdering/granskning. Både i osmose risikozonen *skal* købes om efteråret,
da man her har mulighed for at besigtige den lige når den kommer op af
vandet. Når den har stået på land hele vinteren kan selv en prof have svært
ved at se et begyndende angreb.

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-06 14:24

Hmm ja læste lige om Osmose ikke lige noget man ønsker sin båd har.

Nååå men lurede lige lidt rundt på de maxi modeller .

spm. i en 77, hvad er sådan en stå højde i sådan en båd når man står inde i
den ? og kan 2 voksne sove i snuden ?

hvad er den store forskel på 77 og 84 udover et par fod ?

morten
"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44ce3ef7$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-08-06 22:52

Nu findes "voksne" jo i alt fra 150cm/45 kg til 210cm/150kg. Ham jeg sejler
med siger at de sov ude i "snuden", men han og eks.kone er også noget mindre
end 120 kg. Anyway, så er det jo oplagt at have purken derude. De roder jo
lidt og så er det da rart at have det samlet et sted. Og I skal jo sidde og
voksen-hygge, når han er lagt til at sove og så skal båden jo fyldes op fra
en ende af ...

Maxi 77 loftet er meget skråt, så ved nedgangen (og pantry) er der næsten
ståhøjde men det går meget nedad når man går frem i båden.

Det er lige netop forskellen på 77 og 84. Som du har set har de samme
indretning, men alt er bare lige 10 cm større i 84'eren og går den lidt mere
attraktiv, hvis man er over 175 cm.l 84'eren er en meget rummelig båd.

Derudover så er Maxi 84 med indenbordsmotor, hvor 2/3 af 77'erne er med
udenbordsmotor.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 09:09

Tak for det Bjarke.

Ja ja har fundet ud af mine 193 cm ikke rigtig passer til mange både ..
Men det er jo heller ikke et sted man skal stå op konstant.. og fruen skal
jo stå ved komfuret så der er masser af plads...

Men vil ud og lure lidt på 77 og 84´erne og se dem indvendig.

Mange tak for råd og vejledning til jer alle. Må da sige jeg fandt en masse
spændende læsestof i alle jeres forskellige links.

morten

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:44cfcd14$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-06 11:01

Ved du hvorfor kvinder har mindre fødder end mænd ? Det for de bedre kan
komme helt ind til komfuret ....

(Fortalt af en *kvinde* ude på mit arbejde ...)

God fornøjelse. Du vender bare tilbage, hvis der er mere du vil vide ...

> [...]
>
> Mange tak for råd og vejledning til jer alle. Må da sige jeg fandt en
> masse spændende læsestof i alle jeres forskellige links.

snip

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-06 18:25

Hej alle,

Vi er nu kommet hjem fra en kanon varmeferie 2/3 del for
dieselvind og hvor det var bedst at ligge på en dejlig
ankerplads og enten at være i vandet eller nyde en drink med
isterninger i, under en nyindkøbt parasol med fastgørelsesbeslag
til spilkopperne, indkøbt hos Niro-Petersen i Flensborg.

På Bjarkes opfordring deltager jeg gerne med lidt info om B-31
bådtypen.
Når kommende bådejere henvender sig til mig for at høre om B-
31´erens fortræffeligheder får de som regel følgende:
Båden findes i to udgaver Mk-I og Mk-II. skroget er det samme
for begge men overbygningen er forskellig. Der er store
pladsmæssige forskelle i de to typer.
Mk-II har ankerbrønd, vinduer (thermo) et større cockpit og
ståhøjden i kahytten er højere.
Mk-I bådene kan være modificeret meget især omkring cockpit og
nedgang.
Alle bådene er selvbyggerbåde på nær to. Både fra Sverige har
den flotteste aptering, her kunne man købe luxusbyggesæt.
Det har medført at den enkelte selvbygger har indbygget sine
ønsker omkring køjernes længde. nogle både har U-formet dinette
andre L-formet.
Priserne kan derfor variere meget laveste pris 70.000,- og
højeste pris 701.000,-.
I min båd har jeg lavet køjerne således at jeg kan sove i dem
alle (192 cm måler jeg). Forhøjerne måler 220 cm, ganske vist ud
til spidsenog største bredden er 162 cm.
Køjerne i midten er 200 cm og bredde hhv. 110 cm og 70 cm.
Stikkøjen er 206 cm og største bredden er 90 cm om mindste
bredden er 40 cm.
Største højde i kahytten er 190 cm ( jeg hader at ligne en
paraply efter en ferietur).
Der er to kistebænke, den i siden er 200 cm og 120 cm på det
dybeste og størstebredden er 90 cm.
Den bagerste kistebænk er 120 cm i bredden og 100 i længden og
60 cm dyb. Nedenunder ligger rorkvadranten.
Kølen af støbejern vejer 1706 kg ( de tidliger svenske Mk-I kun
1500 kg) og er nok den køl som har den største anlægsflade til
skroget af alle 31 fods både. Den er monteret med 5 stk 3/4"
bolte i centerlinien og 23 stk 1/2" i randzonen. Glasfiberen
hvor kølen monteres er 3 cm tyk. Båden er konstrueret til at
modstå konfrontation med et klippeskær på kølen forrest for 6
Kn. Der er indvendige bundstokke og indstøbt i skroget
indvendigt i hver side side er der to langsgående vinkel
stringers. Båden er bygget til at kunne sejles uden aptering.
Cockpittet har en sådan størrelse at der kan sidde 6 personer og
spise foran styrepedestalen, hvorpå cockpitbordet kan monteres.
En del både er med rorpind.
Cockpittet har en sådan udformning at man altid kan finde
fodfæste og stå fast. Cockpittet har høje karme og man sidder
bekvemt på sæderne.
En mand kan sejle båden. Båden sejler som et lokomotiv på
skinner og der er altid tørt i cockpittet, selvfølgelig kan man
blive ramt af noget røgvand i hovedet om man ikke dukker sig
under sprayhoodens overkant. Båden banker ikke pæle.
Bådene har nu en sådan alder at man bør se på motoren, skal den
skiftes så bør man gå op til 20 HK.
Båden har kun en skavank. Har man bakket hurtigt og sluppet
rattet, slår rattet hurtigt ud til en side og rorskægsskinnen
kan blive slået af. Desuden kan roret revne fra det nederste
lejes overkant og ca 45 grader opad og bagud.

Så Morten man skal ikke forkaste B-31´eren alene ud fra de
ovenfornævnte udsagn om ratstyring. Ratstyringen virker godt og
og man har en glimrende føling med båden. Det er ikke en jolle
som man svinger rundt med men en båd som vejer meller 3500 kg og
4600 kg afhængig af udrustning.
Båden er et virkeligt godt køb til de udbudte priser.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-06 19:24

Jeg tænkte nok du kunne ryste en masse fakta ud af ærmet. <smile>

Hvis MkII'ern har fået større cockpit og nogle, som du, har lavet større
køjer over alt, men skroget er det samme; hvad er så blevet mindre ? Hvor
har man fundet centimeterne ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet XCAE0)" <harding@XCAE0larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11545397640.703604658249816@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-08-06 22:32

Hej Bjarke,

Overbygningen er blevet højere og samtidigt er det lille
siddedæk langs cockpittets sider fjernet. Der er lavet
nogle "Buler" i de indvendige lodrette sider. Du kan se det
under "Billeder" "Helia" og finde billedet som er taget ovenfra.

underdæk er hovedskottes placering fast 145 mm fra forreste
centerkølbolt og frem til bagkanten af skottet. Alle andre skot
kan valgfri placeres. så mindre toilet/garderobe længere
forkøjer.
Halvskottet bagved køjerne i midten medfører at den bagerste del
af pentryet kommer lidt ind under kistebænken; men hvad betyder
det at halvdelen af vasken kommer derind. Det giver til gengæld
en fin plads til thermokanden i borde.
Navigationsbordet kommer længere tilbage og adgangen til
stikkøjen lidt vanskeligere. Samtidig er stikkøjens bund løftet
lidt. Det giver større bredde og køjen kunne endda blive ca 20
cm længere.
Køjesiderne på køjerne i midten ligger an mod de nederste
stringers så deres bredde er dermed givet. Med et U-formet
dinette og bordet kørt ned giver det dog en sengebredde på 110
cm i den ene ende.
Med en liste på den æverste stringer har man en hylde til
natlæsning og briller m.m.
Man kan optimere rumfornemmelsen ved yderligere at flytte
ryglænene 3 cm længere ud i borden ved underskæring på bagsiden.
Overhylde og overskabe kan også flyttes længere ud. Jeg har dog
stadig en dybde bagerst på 40 cm på hylde og overskab.
Der er indbyggede bogreoler i hver side o.s.v.
Det er en glimrende båd med mange gode indretningsdetaljer.

By the way mit 28 år gamle Optimus gik helt i stykker i ferien,
så jeg er ved at skifte til gas.
Jeg købte en Eno hos Masnedø. Den har 1700 W og 2500 W blus med
eltænding.
Installationen skal være færdig til mandag for da skal sønnen,
svigerdatteren og deres lille to måneder gamle datter på 14
dages ferie i båden.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-06 16:23

Her er yderligere lidt info om B-31 båden:

En hollandsk besigtigelses ingeniør, der har besigtiget flere
end 800 bådtyper, har givet ejeren denne beskrivelse af hans B-
31:

Construction: Very strong and Very Seaworthy

Better and more solid then most European Yachts, A competitor
for construction only be found by boats from the Najad, Hallberg
Rassy or the latest Contest designs.

His advise was:

A very well designed, very well constructed boat with very
stabile and secure sailing capabilities. Giving years of
unspoiled sailing adventures, so keep it in a good shape and the
investment will certainly increase and still be there after 10
years or more.”

Mvh/Harding