hint til de som bruger bærbar PC - GPS mus
Fra : HO

Dato : 26-07-06 22:46

Hej
Uden at skulle starte en diskussion for og imod dette system, vil jeg bare
gøre opmærksom på:
VisualGPS
Jeg har nu brugt dette software i omkrig en 3 års tid, og syntes det er
rigtig godt, den måler farten med en nøjagtighed på 0,01 knob.
Det vil sige, bare den mindste smule "trimning" af sejl, giver et stort
udslag på viseren.
Brugen af VisualGPS og PC søkort på en gang, kræver dog to stk. GPS mus, men
til de priser de ligger i, er det overkommeligt.
I kan se foto af skærmen, med VGPS på denne side:
www.honet.dk
gå ned i menuen, til MAXI87 og blad frem i fotos.
Bare en lille oplysning.
Hilsen
Hans

Fra : Ole P.

Dato : 27-07-06 06:25

HO wrote:
> Uden at skulle starte en diskussion for og imod dette system, vil jeg
> bare gøre opmærksom på:
> VisualGPS

Udemærket klassisk program der især er godt til at lave statistik på ens
posision, hvis man lader det måle over længere tid.
Her er et link til programmets hjemmeside:
http://www.visualgps.net/VisualGPS/default.htm

> Jeg har nu brugt dette software i omkrig en 3 års tid, og syntes det
> er rigtig godt, den måler farten med en nøjagtighed på 0,01 knob.

Øh. - Mon ikke du mener at den måler farten med en _opløsning_ på 0,01 kn?
For civile GPS modtagere regnes der normalt med en fejl på hastigheden på
max. 0,2 m/s, og det svarer til 0,72 Km/t, som i vores verden er ca. 1,3 kn.
- Jeg må dog indrømme at min erfaring i båden er at nøjagtigheden er bedre.
Se mere om nøjagtighed på: http://gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm

> [...]

> Brugen af VisualGPS og PC søkort på en gang, kræver dog to stk. GPS
> mus, men til de priser de ligger i, er det overkommeligt.

Det er ikke nødvendigt. Der findes et program 'GPSGate':
http://franson.com/gpsgate/ som fås både til PC og PocketPC.
Via dette udemærkede program kan der startes et vilkårligt antal
applikationer der anvender samme GPS. Det foregår via nogle virtuelle porte
som programmet opretter.
I PocketPC versionen kan man uden problemer samtidig have OziExplorerCE,
TomTom, VisualGPSCE, GPS Dash og flere kørende.

> I kan se foto af skærmen, med VGPS på denne side:
> www.honet.dk
> gå ned i menuen, til MAXI87 og blad frem i fotos.
> Bare en lille oplysning.

Interessante billeder, men er sådan en skærm i cockpittet ikke sart over for
miljøet (fugt i luften, saltsprøjt etc)?, og kan skærmen aflæses i fuld
solskin?

--
hilsen Ole

Fra : HO

Dato : 27-07-06 08:15

"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> posision, hvis man lader det måle over længere tid.
> Her er et link til programmets hjemmeside:

Beklager meget - men programmet hedder visualgpsxp:
http://www.visualgps.net/VisualGPSXP/default.htm

> Øh. - Mon ikke du mener at den måler farten med en _opløsning_ på 0,01 kn?

Det jeg mener er, at med dette perogram får man en visning i så stor
størrelse/opløsning, at den mindste justering på trim, kan aflæses omg.

> Det er ikke nødvendigt. Der findes et program 'GPSGate':
> http://franson.com/gpsgate/ som fås både til PC og PocketPC.

Det lyder godt, det vil jeg se nærmere på, det er lidt "dumt" med to GPS
mus.

> Interessante billeder, men er sådan en skærm i cockpittet ikke sart over
> for miljøet (fugt i luften, saltsprøjt etc)?, og kan skærmen aflæses i
> fuld solskin?
Skærmen får aldrig vand, den sidder i skygge under spayhood, den "kører" nu
på 3. år, har været brugt i flere både, og har virkelig været med i vind og
søgang der vil noget.
Selvfølgelig er den svær at aflæse i direkte solskin, men det er sjælden den
får det.
Den bærbar har kørt i båden, siden DLS1 kom frem, så der er ikke nogen
problemer med dette.
Jeg har monteret den på samme type "svingarm" som Fladskærms Tv'et sidder
på, bare omvendt, således jeg kan trække skærmen helt hen over nedgangen, og
med en enkelt drej, kan skærmen lægges ned, så der er helt frit udsyn,
eksempelvis ved havne manøvre.
Men det var mest VisualGPSXP, jeg ville gøre opmærksom på

Hilsen
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-06 09:50

Den Thu, 27 Jul 2006 07:25:02 +0200 skrev Ole P.:

> [...]
> max. 0,2 m/s, og det svarer til 0,72 Km/t, som i vores verden er ca. 1,3 kn.

Det sidste kan jeg ikke få til at passe. Skal du ikke dividere i stedet
for at gange?

Mvh
Kent

Fra : Ole P.

Dato : 27-07-06 10:23

Kent Friis wrote:

> Det sidste kan jeg ikke få til at passe. Skal du ikke dividere i
> stedet for at gange?

Jo, selvfølgelig , så bliver det til ca. 0,39 kn og det lyder også mere
rimeligt.
Det er godt at der er nogen der kan holde hovedet koldt her i sommervarmen.
Tak for rettelsen.

--
hilsen Ole

Fra : Soren

Dato : 27-07-06 10:26

> [...]
> kn.
> - Jeg må dog indrømme at min erfaring i båden er at nøjagtigheden er

Jeg tror du har byttet om på tallene. 0,72 km/t svarer nærmere til 0,4 kn.
hvorimod 0,72 kn svarer til 1,3 km/t. En simpel regnefejl.

/Søren

Fra : HO

Dato : 27-07-06 07:53

Fra : sdsf

Dato : 28-07-06 22:17

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
Hvad er en GPS-mus?

Giv et link der forklare det eller viser det,
så bliver jeg glad.

Fra : HO

Dato : 28-07-06 22:46

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
> Giv et link der forklare det eller viser det,
> så bliver jeg glad.
Hej
Kik lidt på:
www.billiggps.dk
Håber det forklarer det.
MVH
Hans

Fra : HO

Dato : 28-07-06 22:50

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> "HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
> Hvad er en GPS-mus?
>
> Giv et link der forklare det eller viser det,
> så bliver jeg glad.
Hej
Denne side, giver også en god forklaring, dog med landkort, men princippet
er det samme.
http://www.campingferie.dk/h13_udstyr/s/mus.asp
MVH
Hans