vire motor
Fra : Torben G. Bank

Dato : 23-07-06 15:00

Hej

Jeg påtænker at købe en polaris drabant 26, den skal have indenbordsmotor.
En del af pd¨erne er med vire benzinotor, som er 250-30 år gamle.

Er det farligt at have en benzinmotor indenbords ? Brandfare etc.

Er en vire ok, kan man overhovedet få reservedele til den stadig.

Finde nogen der kan reperere den, Renovere. Jeg er IKKE mekaniker.

Hvordan med larm. Larmer den mere end en diselmotor.

Vil det være besre at finde en med en yanmar hvis alder er den samme, stand
ditto båden vil så kosste ca. 10-15000 mere, er det en god indvestereing.

Hilsen
Torben

MVH
Torben

Fra : Ole P.

Dato : 23-07-06 16:46

Torben G. Bank wrote:
> Hej
>
> Jeg påtænker at købe en polaris drabant 26, den skal have
> indenbordsmotor. En del af pd¨erne er med vire benzinotor, som er
> 250-30 år gamle.

Nå, nå. Så gamle er Pd' erne da heller ikke

> Er det farligt at have en benzinmotor indenbords ? Brandfare etc.

Ikke hvis installationen er i orden; dvs benzintak og fremføring til
karburator er lavet forsvarligt.
Sørg også for at der er lavet en ordentlig udluftning af motorrummet.

> Er en vire ok, kan man overhovedet få reservedele til den stadig.

Ja, det skulle jeg mene. Hos Masnedø Marinecenter, som i sin tid producerede
Vire motoren.
Der var dog en der spurgte herinde fornylig og han havde fået nogle ret høje
priser på reservedele og rep.
Priserne står vist i deres katalog.

> Finde nogen der kan reperere den, Renovere. Jeg er IKKE mekaniker.
Se svaret herover vedr. Masnedø. Viren er dog ikke mere kompliceret end en
forvokset knallertmotor, så selv om du ikke kan, er der givet mange andre
der kan.

> Hvordan med larm. Larmer den mere end en diselmotor.

Næh, tværtimod, men det er jo en anden lyd. Mere som en Østtysk Wartburg
eller Trabant (ikke Drabant!), som Østtyskerne lavede inden murens fald.
Men den ryger noget og er betydelig mere tørstig end en dieselmotor.
Som jeg skriver nedenfor så har jeg haft en Pd26 med Vire før min nuværende
med Yanmar og med samme sejlmønster, så brugte Viren 2,5-3,5 l/time mod
Yanmarens 0,5-0,8 l/time.

> Vil det være besre at finde en med en yanmar hvis alder er den samme,
> stand ditto båden vil så kosste ca. 10-15000 mere, er det en god
> indvestereing.

Min første Pd var fra ca. 1973 med en Vire og den motor var slidt op midt i
90'erne så der kom en ombytter Vire i. Det var rimeligt billigt dengang (ca.
10.000 kr), for de tog den gamle retur og renoverede den.
Den sejlede så fint til 2002, hvor båden desværre brændte, og det var ikke
pga benzin. Faktisk var noget af det eneste der IKKE var brændt,
benzintanken og de 2 fyldte sorte reservedunke. Det skyldes dog muligvis at
de lå så lavt i båden at de hurtigt kom under vand, da den sank.

Den nye Pd er med en Yanmar 1GM med sejldrev, og det var et stort
fremskridt, synes jeg, og helt klart en merpris værd. Meget mindre
vibrationer end med fast aksel installation.
Hvis Viren er >15 år gammel, ville jeg vælge den fra. Jeg vil sige at den
ikke bør være meget over 10 år, for så er den slidt op eller tæret af
saltvand.

Men en diesel kan også være gammel og træt. Flere af de Pd'ere som jeg så på
havde mere end svært ved at få startet motoren fra kold, og nogle af dem røg
så meget at der var noget helt galt.
Så et godt råd, hvis du ikke selv har motorforstand eller føler at du er
kapabel til at bedømme dens tilstand: Få en mekaniker fra en autoriseret
Yanmar værksted til at efterse bådens motor inden du køber endeligt. Måske
tager han blot en kompressionsprøve og lytter og kigger lidt hist og pist,
men et par trænede mekaniker øre/øjne kan afsløre meget. Den time eller to
som du skal betale for ulejligheden er givet godt ud.

Held og lykke; Polaris Drabanten er en pragtfuld båd med gode
sejlegenskaber.

PS: Vi har i klubben en hjemmeside: http://www.pd26.dk/
Der er godt nok ikke alverdens aktivitet, men en del tips og tricks er i
årenes løb da samlet der.

--
hilsen ole
Pd26 nr 311, Skjoldungen - Jyllinge