Vacum toilet ?
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-07-06 20:05

Ja, men skal jo lære lidt hele tiden. Jeg havde mentalt kasseret toilettet i
den nyafhentede båd til fordel for en ny installation, men nu bliver jeg i
tvivl og rådspørger mig derfor i denne udmærkede gruppe.

Toilettet er af "vacum"-typen som jeg ikke tidligere har stiftet bekendtskab
med (Jeg er jo bare en alm. Jabsco fan.). Jeg er på så bar bund at jeg på et
tidspunkt stod og undrede mig over hvorfor jeg ikke kunne åbne låget indtil
jeg åbnede for det friske vand og det sagde "svup" og låget kunne åbnes.

Konstruktionen består af en kumme med tætningsliste på låget (minder om "Zenith"
fra "nautisk udstyr, side 313 eller http://www.lavac.com/zenith-model.htm )
og en løs separat Henderson pumpe bag skottet (se
http://www.maximalt.dk/ng/129_2913.jpg. Pumpen har håndtag men der går også
nogle ledninger til den ( se nederst til højre på
http://www.maximalt.dk/ng/132_3294_r1.jpg), Afgangen går op i tanken,
hvorfra det enten bliver eller løber ud af det åbne udløb. Saltvand tages
fra en separat skroggennemføring.

Nå, mit spørgsmål er om vi kan lære at bruge det til alles tilfredshed (op
på dette punkt er konen *meget* kritisk og accepterer *kun* det bedste).

Vores første erfaringer var dårlige. Midt i Femern bælt holdt det op med at
pumpe. Man kunne mærke på håndtaget at det ikke tog fat og når man slap
håndtaget løb det tilbage i kummen. - og mere og mere panikslagen blev jeg,
da den brune suppe skvulpede rundt i kummen i takt med søen. Det var ikke
for sarte sjæle. Pludselig (efter 20 min. panisk pumpen og hiven i alle
håndtagene) virkede den igen og jeg kunne pumpe ud. Lidt senere ville den
ikke igen, men nu har den virket siden. Er den defekt eller betjener jeg den
forkert ?

El-pumpen (som lyder meget svag) kører på nogle uforudsigelige tidspunkter
et stykke tid efter man har pumpet på håndtaget. Hvad gør den ?

Jeg har fundet ud af det "smarte" i at den suger søvand med ind når låget er
lukket og tømmer når det er åbent (vacum'et). Det er da også meget smart man
kan lukke for saltvandet, lukke låget og suge låget fast så ikke der ryger
noget ud i hård sø.

Men har I erfaringer med denne konstruktion ?

Det jeg drømmer om er en løsning som konen elsker, som bare er en knap man
trykker på (så børnene også kan finde ud af det) og som forbruger minimal
kapacitet i fækalietanken (så ikke vi skal tømmes så tit). Til gengæld er
jeg parat til at betale hvad det koster.

Gode råd modtages. Jeg har kun erfaring fra standard Jabsco løsningen.

Bjarke

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 22-07-06 19:17

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Nå, mit spørgsmål er om vi kan lære at bruge det til alles tilfredshed
> (op på dette punkt er konen *meget* kritisk og accepterer *kun* det

Hej Bjarke.

Jeg tror godt I kan lære at bruge det til alles tilfredshed. Jeg kender
ikke de tekniske finurligheder ved dasset, men jeg har besøgt et sådant
mange gange. De findes vist i næsten alle lidt større
charterbåde(skonnerter/galeaser m. m.) Når man rejser sig, lukker man
låget og trykker på en knap (trappeautomat) og viola, så er den klaret,
men hvad der egentlig sker under låget, ved jeg ikke, men efter kort tid
er det klar til nyt besøg.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-07-06 19:58

Tak for svaret Henning,

Jeg synes bare ikke det er så nemt. For det første har jeg ingen knap, kun
pumpehåndtaget. Og for det andet så kan jeg ikke se hvorledes det skal
styres med søventilerne. Der er frit løb fra indgangen på skyllevandet til
kummen og det betyder jo, at de løber vand ind til man når vandlinien (hvad
der er ca 5 cm under kanten på skålen) eller der er en venlig sjæl der
husker at lukke søventilen.

Var der ingen ventiler der skulle opereres på det du har brugt ?

Bjarke

snip

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 23-07-06 18:42

> [...]
> der er en venlig sjæl der husker at lukke søventilen.
>
> Var der ingen ventiler der skulle opereres på det du har brugt ?

Hej Bjarke

På de lidt større både, skonnerter/galeaser, er der ikke noget, der skal
betjenes, men på en mindre pæreskude(jagt), som jeg var på Kattegattur
med en uges tid, skulle man åbne og lukke en eller to ventiler, da der
ellers ville blive oversvømmelse. Jeg satte mig ikke ind i de tekniske
forhold, for det var jo kun en ferietur. Med den pumpe, du har, laver du
formentlig det vakum, som ellers laves af en elektrisk pumpe, der er i
hvert fald noget, der begynder at pumpe, når der er trykket afgang. Mit
indtryk er, at vakumtoiletter er meget effektive.
Hvis du kommer forbi en eller anden større skude, så prøv at spørge, om
du må se deres installationer, det er som regel flinke folk, som gerne
viser deres båd frem.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-06 08:48

Nu har jeg fundet en installationsvejledning og en del materiale på web'en.
Det ser ud til at det er monteret forkert, nemlig uden ”Air Inlet Valve” på
skyllevandet. Det er en konstruktion der minder lidt om en alm
udluftningsbøjning. Jeg har mailet til den danske forhandler og spurgt om de
kan skaffe sådan en. Ellers må jeg nok eksperimentere med en alm
udluftningsbøjning.

Ved i om man kan få bøjninger hvor man selv kan justere hvor meget hul der
er til luften ? (det er øjensynligt sådan man justerer hvor meget vand der
er i kummen efter en skylning)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-09-06 14:34

Nu har jeg bygget "indsugningen" om på toilettet. Jeg synes at de originale
"sifon indretninger" var lidt klejne så jeg har monteret en helt alm 19 mm
sifonventil. Det passer nogenlunde med vandstanden. Lidt for høj, men så kan
man lige tage et pump ekstra når man har vasket hænder og så passer det
fint.

Eneste problem er bare at sifonventilen snøfter/suger/raller som hvis man
tog 10 kasser øl med ind på Himmelekspressen (for Jyder: Et herberg for
københavnske drankere og subsistensløse ...). Ventilen larmer betydeligt
mere end pumpeslagene.

Er der nogen af Jer der har haft held med at lydisolere sådan en svend ? Jeg
tænkte om man kunne sætte en slange på og føre ud i kistebænken, men jeg ved
ikke om det hjælper ... Og om lyden kommer fra lufthullet eller ud gennem
slangevæggen ...

Hvad er Jeres erfaringer. Eller I har måske aldrig haft sådan en der larmer
?

Bjarke