Seatalk mellem Autohelm ST50 - Raymarine S~
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-07-06 12:14

Min nye/gamle båd er veludstyret med Autohelm ST50 instrumenter men det
irriterer mig at vindinstrumenterne (alm. og VMG) ikke kan vise den sande
vind da log'en er en gammel Silva 2200. Skal jeg ud at finde en Autohelm
ST50 log (samme årgang som de eksisterende, se
http://www.maximalt.dk/autohelm.jpg) for at det virker ordentligt sammen
eller virker det 100% hvis jeg køber en ny Raymarine ST60 log ?

PÅ papiret ser det ud til at være kompatibelt, men er det også det i praksis
??

Jeg har altid være rimelig glad for Silva. Billigt og velfungerende. Hvor
sårbare er ST50 og ST60 for skidt i loggen. Hvor tit skal man have den op
(eller badebukserne på) ?

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : ThomasB

Dato : 20-07-06 23:33

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse

> PÅ papiret ser det ud til at være kompatibelt, men er det også det i
> praksis ??

Det ville være mere korrekt at bruge hastighed fra NMEA fra GPS - så er der
også tage højde for strømmen.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-07-06 10:53

Ja (jeg har ikke meget erfaring, tænker bare lige lidt), men hvis den skal
være "sand" ift grunden, så skal den vel også have både den sande kurse fra
GPS'en (COG) og båden sejlede kurs fra det digitale kompas. Og kan alm
vindinstrumenter det ? Kræver det ikke en ganske dyr "kurscomputer"

Jeg er helt med på at når man "kun" føder med LOG'en fart, så bliver
angivelsen "sand" ift vandets overflade.

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 21-07-06 11:59

> [...]
>
> Jeg er helt med på at når man "kun" føder med LOG'en fart, så bliver
> angivelsen "sand" ift vandets overflade.

Når du kun føder med LOG'ens fart, så får du ikke kursen med over i
vindinstrumentet, så det er det samme.