Trim - sejlbåd
Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-07-06 23:09

Hejsa....

Sådan ene dag som idag hvor der faktisk ingen vind var i Storebælt (før
søbrisen kom), trimmede jeg som en gal.

Masten lodret, sejlpinde spændt til bristepunktet for at hule sejlet,
slækket cunningham, bom-udhal med nul spænding, diamant spænding sat max, 1
ror og ½ sværd i vandet.
Det gav under søbrisen en max fart på 6.2kn over 5sømil på GPS'en

Så var det jeg tænkte, valg af sejl og sejlpinde, cunningham, bom-udhal er
det samme.

Hvormeget går man op i mastehældning og wirespænding på en kølbåd hvis man
er lidt "nørdet" og lige vil hive den sidste ½knob ud af båden ?
Hvormeget gør/giver agterstag trim på de forskellige vindretninger ?
Hvormeget flytter man på i hele taget på riggen ?

Det ender nok med at jeg må læse lidt på sagen

Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 19-07-06 23:20

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvormeget flytter man på i hele taget på riggen ?
>
> Det ender nok med at jeg må læse lidt på sagen

Din GPS fart (beholden fart) som udtryk for dit trim er vel ret
ligegyldig - du er nød til at have en gennem vandet fart (sejlet fart) -
specielt i et strømfyldt farvand som Storebælt - hvis du vil have en chance
for at optimerer dit trim - IMHO.

Men netop mastehældning og stag/vant spænding kan betyde den sidste halve
knob - det ser jeg jævnligt på mit arbejde hvor vi har på papiret 11 ens
sejlbåde - men der er netop stor forskel på mastetrimmet.

Kan kun anbefales John Mast's bog om emnet - den er rigtig god.

--
Mvh,

Martin (K)Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 20-07-06 00:39

> [...]
> fart) - specielt i et strømfyldt farvand som Storebælt - hvis du vil
> have en chance for at optimerer dit trim - IMHO.

Lige idag hvor der ingen vind var, har du ret. men ellers vil jeg mene at
det med min dybdegang ikke har det store at sige.
Specielt når man ved justering bom-udhal kan se 1kn fart ændring i næsten
samme sekund.

> Kan kun anbefales John Mast's bog om emnet - den er rigtig god.

Så må jeg hellere lige kikke lidt på den

-Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-07-06 23:23

Ja, jeg har lige sejlet min nye 7/8 dels rig hjem. Jeg bemærkede at vanterne
var lidt slappe til min smag, men da vinden var begrænset og jeg forventede
halvvind gjorde jeg ikke noget ved det. Efter Møn var det imidlertid blevet
bidevind og 8-11 m/s og båden kunne bare ikke gå højde. Det var en sørgelig
affære.

Det stemmer 100% med min forrige 7/8 dels rig. Hvis ikke vanterne står som
violinstrenge, så kan man ikke få højde og fart på bidevind.

Mastehældning og agterstaget giver balance i båden og sikrer den ikke skærer
op (som de fladbundede 7/8 dels rigger jeg lige pt har sejlet har tendens
til hvis de ikke er trimmet ordentligt).

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 20-07-06 00:32

Bjarke Christensen wrote:

> Mastehældning og agterstaget giver balance i båden og sikrer den ikke
> skærer op (som de fladbundede 7/8 dels rigger jeg lige pt har sejlet
> har tendens til hvis de ikke er trimmet ordentligt).

Ud fra det i skriver kan jeg godt se at en kølbåd opfører sig lidt
anderledes.
Nu sejler vi med relativ stor crew-vægt, så min vant spænding er ret løs.
Masthældningen bestemmer næsten helt, hvor højt til vinden jeg kan gå, det
er jo en balance mellem fart på slør og højde på bidevind.

Lidt svære bliver det med diamant-spændingen, den bestemmer afbuk på masten
i vindstød, dvs om det kommer blødt eller om der er kontant afregning.
Derud over er der mast-rotationen, som ikke ses på kølbåde.

Leon
- Sejl blyfrit - Hobiecat

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-07-06 08:26

Hvad mener du med diamant spænding ?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 20-07-06 08:53

Bjarke Christensen wrote:
> Hvad mener du med diamant spænding ?

Det er wirene over sallinghornene som er bagud vendte. Wirene er befæstiget
i top sammen med trapez og vant wire og i bund ved bommen.
Spændingen på denne bestemmer mastens sidevers stivhed eller afbuk.

-Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-07-06 09:53

OK. Det troede jeg ikke man kunne trimme under sejlads. Sjovt.

Fra : ThomasB

Dato : 20-07-06 10:01

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> forventede halvvind gjorde jeg ikke noget ved det. Efter Møn var det
> imidlertid blevet bidevind og 8-11 m/s og båden kunne bare ikke gå højde.

Hvilken båd drejer det sig om?

> Det stemmer 100% med min forrige 7/8 dels rig. Hvis ikke vanterne står som
> violinstrenge, så kan man ikke få højde og fart på bidevind.

Hvis dine vanter står som violinstrenge, så giver du ikke meget plads for at
din mast kan trimmes.

Desuden belaster du din båd ved at have stramme vanter.

> Mastehældning og agterstaget giver balance i båden og sikrer den ikke
> skærer op (som de fladbundede 7/8 dels rigger jeg lige pt har sejlet har
> tendens til hvis de ikke er trimmet ordentligt).

Masteplacering og trim af sejl er af mindst lige så stor betydning.

Hvis storen er halet for meget, bliver båden som regel luvgirig - det kan
betale sig at slække en smule, eller alternativt hale forsejle lidt ind. Og
lad være med at lade storen skøde midt på løjbommen, lad den gå med helt ud
til læ.

Hvis du har justerbar mastefod, kan du rykke masten et hak eller to frem.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-07-06 10:26

Min gamle var en Maxi Magic og der er derfra jeg har mine erfaringer. Den
"nye" er en Maxi 999 men jeg har som sagt kun sejlet i den en gang, så det
er jo lidt beskedent med erfaringer.

Ingen af dem har justerbar mastefod.

Det med "violinstrenge" er jo et skidt subjektivt udtryk, så det er lidt
svært at sammenligne. Jeg har blot konstateret at jeg synes mange sejler med
løs rig og min sejler bedre, hvis den er sat lidt hårdere. Om det så er
"violin" efter din vurdering er måske lidt svært at sammenligne. Har du
nogle "vajert" tal ? Hvor mange procent er "violin" ?

Med "Hvis storen er halet for meget, bliver båden som regel luvgirig " mener
du skødet ? Ikke udhalet ? Jeg trimmer altid først fok/genua til ticklerne
står korrekt, så storsejlsskødet til jeg har en anelse bagluft (levende
sejl) inden ved masten og til sidst skødevognen så agter tickler i
storsejlet står nogenlunde ens. I god vind giver jeg den så noget mere udhal
og krummer masten med agterstaget så sejlet flades og toppen falder lidt ud.

Forbedringsforslag ??

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 20-07-06 23:10

> Min gamle var en Maxi Magic og der er derfra jeg har mine erfaringer. Den
> "nye" er en Maxi 999 men jeg har som sagt kun sejlet i den en gang, så det
> er jo lidt beskedent med erfaringer.

Mange gange tillykke med skivet! 999'eren er gennemført.

> Ingen af dem har justerbar mastefod.

Det mener jeg nu at 999'eren havde som standard - 3-4 valgmuligheder.

Men det er nu heller ikke så vigtigt, man kan trimme/rebe sig ud af det. Du
har fået et kompromis mellem en kapsejler og et hus Ylvaen har ikke de
problemer, men til gengæld er den ikke så anvendelig at tage på sommerferie
med vennerne i.

> [...]
> er "violin" efter din vurdering er måske lidt svært at sammenligne. Har du
> nogle "vajert" tal ? Hvor mange procent er "violin" ?

Jeg vil sige at violin er når man krænger 30-35 grader og man ikke kan se at
vanterne er slappe i læ.

Masten får en god krumning sideværts, når den får lov at bevæge sig lidt.

Hvis den pumper kan du nøjes med at stramme undervanterne.

Polyester er bøjeligt og derfor vil det tage form af overspænding. Man kan
især se det på IF'ere - de "smiler" på fribordet fordi det er trukket ud af
form. Kig efter det når du ser en IF'er - det er tydeligst på
kapsejladsbådene.

> Med "Hvis storen er halet for meget, bliver båden som regel luvgirig "
> mener du skødet ? Ikke udhalet ?

Jeg mener skødet. Storen trækker i hækken, forsejlet trækker i forskibet.
Når der er for meget pres på storsejlet, bliver agten skubbet mod læ.

Af samme grund kan det i en forholdsvis bred båd som din, godt betale sig at
rebe storen allerede ved omkring 8-10 m/s. Den vil så også krænge mindre og
sejle bedre og mere kurssabilt.

> [...]
> nogenlunde ens. I god vind giver jeg den så noget mere udhal og krummer
> masten med agterstaget så sejlet flades og toppen falder lidt ud.

Der er mange måder at gøre det på.

Jeg trimmer sejl som jeg sætter dem. Først storen ind så den ikke blafrer og
slække en anelse, derfter forsejlet ind så storens forlig blafrer lidt og så
slække en smule. (ved bidevind)

Og nogle gange kan man så trimme storen igen, hvis der er behov for det. Men
kommer jo til at ligge på rygraden når man har sejlet en sommerferie i sin
båd

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-06 15:37

> [...]
> Den "nye" er en Maxi 999 men jeg har som sagt kun sejlet i den en
> gang, så det er jo lidt beskedent med erfaringer.

Måske et supplement: Ved øgende vind: Strække underliget i storsejlet
ved at hale mere hjem i bomudhalet eller strække forliget ved at hale
lidt hjem i cunningham'en/lidselinen i storsejlets agterlig - hvis det
altså er en del af trimmulighederne i din nye båd - Tillykke iøvrigt!
Lyder som et rigtigt godt køb ... Go' vind!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'