Højde og fart
Fra : Abronsius

Dato : 16-07-06 16:57

Hej

Jeg har en en Magnifik Midget på 7m og har læst god og grundigt i
"Sejl og rigtrim", men er lidt i tvivl om hvor højt jeg bør kunne gå
op i vinden på kryds. Jeg har ca. 90 grader mellem de to retninger. Er
det ok ?
Det er ikke meget for at komme over 6 knop, selv i pæn vind. Burde jeg
kunne forlange mere af en 7m langkølet sejlbåd ?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-07-06 18:11

Det er da OK. Højden afhænger en del af vinden. de fleste båd går højere i
frist vind og lidt lavere i let luft.

Hvis det er i let/mellem luft, så er det da OK.

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 19-07-06 22:10

Abronsius skrev:

> [...]
> "Sejl og rigtrim", men er lidt i tvivl om hvor højt jeg bør kunne gå
> op i vinden på kryds. Jeg har ca. 90 grader mellem de to retninger. Er

Det kommer meget an på hvor slidte dine sejl er og hvordan du trimmer dem.

Men din båd er langkølet og burde ligge i den gode ende af krydseskalaen -
41-44 grader.

> Det er ikke meget for at komme over 6 knop, selv i pæn vind. Burde jeg
> kunne forlange mere af en 7m langkølet sejlbåd ?

Nej. Din båd burde ikke kunne sejle over 6 knob, da den er 5,75 i
vandlinien.

Som tommelfingerregel regner man med at en båd maks. kan sejle
vandlinielængden i knob.

Så din burde ikke sejle over 5,75 knob og slet ikke med langkøl.

Mvh Thomas

Fra : Abronsius

Dato : 20-07-06 18:42

> Som tommelfingerregel regner man med at en båd maks. kan sejle
> vandlinielængden i knob.
>
> Så din burde ikke sejle over 5,75 knob og slet ikke med langkøl.

Det var da en nyttig ting at vide.

Nå, man så må jeg vel snart være klar til kapsejleds

Tak for svarene.