sejlbåd indad og færge ud?
Fra : 2

Dato : 16-07-06 09:09

Hej

Igår så jeg en sejlbåd på vej ind i en havn (mindre havn til ca 50
både) den var langt ind mod havnen næsten i gattet. Hvor så en
lille færge til ca 200 personer, satte hornet i gang, for nu skulle
den ud. Og færgen bare sejlede ud, sejlbåden måtte stoppe op og
bakke, og færgen kom så rimelig tæt på sejlbåden på vej ud.
Der var alligevel lidt søgang.

Hvordan er kompromis i det her tilfælde? Både i havn skal jo vente
på både som er på vej ind, og lystbåd bør vige for både som sejler
(for brød)

Jeg ville da være ked af hvis jeg kom til en ukendt havn, med klipper
udenfor, samt bølger urolige bølger, og så blive sejlet ned af en
lille færge med lokalkendskab. Fordi den ikke kunne vente 1 minut!

Torben

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-07-06 10:50

2 <fuptilspam@yahoo.dk> den 16. juli 2006 kl. 10:09 +0100 skrev:
> [...]
>Der var alligevel lidt søgang.
>
>Hvordan er kompromis i det her tilfælde? Både i havn skal jo vente
Ja, i de fleste havne.
Det er en lokal regel, og som sådan står den over de internationale
vigeregler.
Altså skal sejlbåden vige.

>og lystbåd bør vige for både som sejler
>(for brød)
Det er godt sømandsskab - ikke jura.

>Jeg ville da være ked af hvis jeg kom til en ukendt havn, med klipper
>udenfor, samt bølger urolige bølger, og så blive sejlet ned af en
>lille færge med lokalkendskab. Fordi den ikke kunne vente 1 minut!
Jeg gætter på, at føreren af færgen havde helt styr på situationen. Hvis
ikke, er der et problem, for det er ikke alle, der kan finde ud af at
bakke en sejlbåd i en presset situation. Og det er ikke altid, det kan
lade sig gøre.

Hvilken havn var det, hvordan var vinden - retning og styrke.

Hilsen Sverre.

Fra : 2

Dato : 16-07-06 14:32

> [...]
>lade sig gøre.
>
>Hvilken havn var det, hvordan var vinden - retning og styrke.

Det var uden for Gudhjem havn, vind jævn til frisk, fra N NØ, men
bølgerne samler sig altid der ude fra dybt vand, så bølge højde ca
1,2-1,7 m brækkende hen over klipperne og skærene hvor sejlbåden
måtte stoppe og bakke. Måske havde føren af færgen styr på sin båd
(også pga vægt) men hvis det ville resulterer at presse sejlbåden op
på skærene og klipperne. Synes det var fejt og arogant sejlet af
færgefører.

Hvis sejlbåden havde ramt de undersøiske skær og var blevet skyllet op
på klipperne af bølgerne, hvem havde så haft fejl?

Torben

Fra : Møller

Dato : 16-07-06 14:46

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Der var alligevel lidt søgang.
>
> Hvordan er kompromis i det her tilfælde? Både i havn skal jo vente

Er du nu helt sikker på det, for de fleste havne henviser til Den danske
havnelods, Apendix:
Bekendtgørelse om regler for sejlads m.m. i visse danske farvande
Bkg. nr. 779 af 18. aug. 2000,

Her står der:
§ 11. Ved et løb, der er så snævert, at to modgående skibe ikke uden fare
kan passere
hinanden, skal det skib, der er for indgående, vente. Hvor særlige forhold
gør sig gældende,
kan en anden regel være fastsat, jf. også § 13. Et skib anses for indgående,
når det skal have
de grønne sømærker om styrbord.

http://www.danskehavnelods.dk/
Og havneindløb defineres, mig bekendt, ofte som snævert løb.
Men den er måske ikke gældene på pågældende sted?

Møller

Fra : 2

Dato : 16-07-06 22:27

> [...]
>Og havneindløb defineres, mig bekendt, ofte som snævert løb.
>Men den er måske ikke gældene på pågældende sted?

Det er jo derfor jeg spørger.
Lærte ellers til navigation for lystbåde, at båd i havn skal vente på
den båd som er på vej ind i havn.

Om det er et løb, tja. Der er jo molehovederne med grøn og rødt, og
udenfor der er så mange klipper og skær på begge sider.

Et løb menes det i fx en fjord med pæle til markering af sejlrende.
Så er forskellen måske grænsen mellem havn og løb?

Torben

Fra : ten@tectura.com

Dato : 16-07-06 22:48

Indgående skal vige for udgående.
Lidt som i et tog eller en bus - lad dem, der skal af komme ud før du
selv står på.

Fra : Henning

Dato : 17-07-06 07:37

On Sun, 16 Jul 2006 10:09:28 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>den ud. Og færgen bare sejlede ud, sejlbåden måtte stoppe op og
>bakke, og færgen kom så rimelig tæt på sejlbåden på vej ud.

Stoppe op og bakke?? Imponerende for en sejl-båd. Var den for sejl?
Ellers er det jo reelt bare en motorbåd

Fra : 2

Dato : 17-07-06 16:10

On Mon, 17 Jul 2006 08:37:19 +0200, Henning

> [...]
>Ellers er det jo reelt bare en motorbåd

>Indgående skal vige for udgående.
>Lidt som i et tog eller en bus - lad dem, der skal af komme ud før du

Det var en sejlbåd for motor. Tænker mest på dybgangen da der ligger
klippeskær på begge sider, og så når færgen kom blev sejlbåden presset
både af bølgerne og bølgerne fra færgen hen imod skærene, så der har
ikke været meget frigang eller der er måske skrabet lidt gelcoat af.

I princippet svarene det til at man holder i bil for hajtænder i et T
kryds, og ser en bil fra venstre, og når bilen så nærmer sig kører man
bare lige ud foran.

Færgen vidste jo at den skulle ud, og havde vel set sejlbåd, men
venter lige til det sidste med at give horn og så bare fuld fart på
maskinerne for at komme ud af havnen og op i mod bølgerne modvind

Fejt synes jeg.

Fra : Henning

Dato : 17-07-06 17:19

>Det var en sejlbåd for motor. Tænker mest på dybgangen da der ligger
I så fald er det IKKE en sejlbåd, og resten af diskussionen er
irrelevant
> [...]
>bare lige ud foran.

>Færgen vidste jo at den skulle ud, og havde vel set sejlbåd, men
Jeg gentager - det er IKKE en sejlbåd.

Fra : Møller

Dato : 17-07-06 20:04

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> I så fald er det IKKE en sejlbåd, og resten af diskussionen er
> irrelevant

> Jeg gentager - det er IKKE en sejlbåd.

KLIP

Jeg tror også at der er mange der kan have glæde af at friske teorien lidt
op lidt op:

http://soefart.inforce.dk/graphics/Synkron-Library/Sosprtens_Sikkerhedsraad/Grafik/pdf/Lov_og_ret_2005_web.pdf

"2" kan lige se side 6-7.

Som du skriver, så er der mange der glemmer at en sejlbåd for motor er et
maskindrevet fartøj = motorbåd, uafhængig af hvor mange klude der er hængt
op, og næsten alle glemmer den lille motor-trekant. Motorlanterne kan man
måske finde ud af at tænde )

http://www.soesport.dk/sw758.asp

og så kan man lige teste her:

http://www.trygsejlads.dk/
http://www.duelighed.dk/

At det kan være nødvendig kan man jo lige se her:

www.sok.dk

Møller

Fra : 2

Dato : 18-07-06 11:16

> [...]
>
>http://www.trygsejlads.dk/
>http://www.duelighed.dk/
>
>At det kan være nødvendig kan man jo lige se her:

Som sagt er det jo dybgangen af sejlbåden (for motor) der tænkes
på den har vel ca dybgang på 2 meter og så brækkende bølger på
over på ca 1,5 meter i uroligt vand ved klipper. Det vil jo ikke
være så sjovt at sejlbåden står oppe på klipperne på kølen tvunget og
presses op af færgen.

Hvis det havde været i motorbåd i samme størrelse ville dybgangen
jo kun have været ca 0,5 m og så var der nok tolerance ned til
bunden.

Men ikke for den nævnte sejlbåd.

Synes I svarer uden om, og ikke i forhold til havnens form og indløb,
vejr og bølger!!!
Hvis det var en standard havn med bare moler ud til molehoved, stille
vejr og dybgang nok så have I ret, men så var der jo heller ikke et
problem, og mit spørgsmål ikke stillet!

Torben

Fra : Møller

Dato : 18-07-06 13:20

> [...]
> Hvis det var en standard havn med bare moler ud til molehoved, stille
> vejr og dybgang nok så have I ret, men så var der jo heller ikke et

Jeg synes ikke der bliver svaret udenom. Du spurgte om hvordan reglerne er,
du skriver godt nok kompromis, men vi har svaret hvordan reglerne er, men
det vil du ikke acceptere, du ønsker at vi skal fordømme den ene part.

Det kan jeg ikke ud fra reglerne.

Og igen skuden med sejl på vej ind er at betragte som en motorbåd, uanset
hvor dybt den stikker, så situationen er den at to motordreven fartøjer
møder hinanden i et snævert farvand.

Den indadgående motorbåd stikker 1,5 m, (du kalder den konsekvent et
sejlskib, det er det ikke, og havde den lovbefalede trekant monteret?)
Det udadgående erhvervsdrivende motorskib stikker måske mere, jeg ved det
ikke, og du oplyser det ikke.

Hvis der var så voldsomme problemer med bølger, vind og en vanskelig havn,
hvor var så den indadgående skippers kommunikation over VHF med havnen?

Men du kan ikke sætte dig ud over søvejsreglerne og de lokale regler, selvom
det er synd for den stakkels motorbåd der er på vej ind, den skal altså ved
anduvning af et snævert løb, og det påpeger du gentagende gange, at det er,
være ekstra påpasselig og som du fremfører det har jeg ingen muligheder for
at bedømme, om der er udvist god sømandskab fra begge sider.

Og der ser jo også ud til at være plads til den fornødne manøvrering, så
hvad er det egentlig du vil?

Færgen kender nok de lokale forhold, men hvor kom motorbåden fra, var den
lokal, eller hvad, havde dens fører kendskab til havnens specielle karakter,
og hvorfra?
Disse oplysninger er nok nødvendige, da du ikke vil acceptere det fremførte,
så der må være forhold du holder for dig selv, siden vi ikke kan give dig
det ønskede svar.

Men du hylder måske det gode gamle politiske princip: "hvis det er fakta,
benægter a fakta"

Møller

Fra : 2

Dato : 19-07-06 22:15

> [...]
>det ønskede svar.
>
>Men du hylder måske det gode gamle politiske princip: "hvis det er fakta,

Kan se I må have andre normer for havne i jeres område, hvor sådan et
forhold ikke opstår. Eller I bare kan sejle op på en sandbanke og
parkerer båden, indtil færge har presset sig ud.
Her i området er der klippegrund, hvor det går hurtigt at sænke en
båd, når den rammer klipperne, nogle både langs kysten og havne ligger
der stadig som rustvrag, forbi de aldrig kunne komme af grunden igen.

Færgen sejler der hver dag flere gange, sejlbåden var udenlandsk
Svensk, så tror næppe de kender farvandet. Og selvom dem som kender
farvandet, i stille vejr, kan stadig blive løftet op af de uens bølger
som kommer lige der, samt dem fra færgen.

Så færgen burde sandelig tage mere hensyn, også idag var færgen
"efter" nogle både 2 gange. ( dog med mere rimelighed og tid til de
andre at vige) men slet ikke forleden.
Det svarer til at man kører over et vejkryds på cykel for grønt, men
fra siden kommer en lastbil som tuder i hornet, tja og så må man
selvom man vil vige eller ej.

http://www.drbornholm.dk/vejret/?Vejrstationer/R%F8nne+Havn

klik på Gudhjem i de lyse timer og se skærene og så plus de 2
slemme skær I ikke kan se.

Hvad vil I så helst op på klipperne eller blive sejlet ned af
færgen?

Torben

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-07-06 09:36

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Klip m.v.

Efter selv at været der (Gudhjem + svanneke) for 3 år siden må jeg give
"2" ret i at turistbådene sejler temmelig u-ansvarligt.

Selv om udefra kommende viger for udadgående samt "lyst viger for
erhverv" er der altså ikke ret meget plads i indsejlingerne.
Det er bestemt ikke sjovt at komme udefra (sejlbåd for motor, altså = to
motordrevne både, med østenvind agten fra og nærmest surfe ind på
bølgerne. Man har rigeligt med at ramme / holde kursen til hullet.
Når man, udefra kigger godt efter om færgen er ved at ligge fra for at
afvente indsejling, foregår det på en lidt anden måde.
Færgen ligger ved kaj, turister er kommet ombord, der ligges fra. Dette
foregår med fuld skrue og helst så meget fart som muligt - selv inde i
bassinget, og så er de fløjtende ligeglade med om der er både på vej
ind, hvor meget de presser indkommende både.
Jeg tror såmænd de ville gøre nøjagtig det samme hvis båden sejlede for
sejl alene.
Det er ikke rart som u-kendt / førstegangskommende at blive mødt af
disse turistfærger som bare tonser ud.
Der ER altså mange klipper / skær man lige skal igennem.

Det burde vel også være godt sømandsskab fra færgernes side at vise
hensyn ?
(Selvfølgelig er søkort / havnelods studeret godt og grundigt inden
indsejling)
Men det er selvfølgelig ikke bådfolket de har deres indtægt fra når de
sejler feks. til Christians Ø

> Hvad vil I så helst op på klipperne eller blive sejlet ned af
> færgen?
Resultatet er nok det samme

Mvh. "Thulfen"

Fra : claus b. p.

Dato : 20-07-06 11:17

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message

> Men det er selvfølgelig ikke bådfolket de har deres indtægt fra når de
> sejler feks. til Christians Ø

Der er måske en grund til at det er en af de gamle "spritbåde" fra Tyskland.

/Claus

Fra : 2

Dato : 20-07-06 22:05

On Thu, 20 Jul 2006 12:16:47 +0200, "claus b. p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

>"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> wrote in message

>Der er måske en grund til at det er en af de gamle "spritbåde" fra Tyskland.
>
>/Claus

Hej den er et søsterskib til de lignende spritbåde, men den har
altid sejlet her på Østersøen.

Fra : 2

Dato : 20-07-06 22:13

> [...]
>indsejling)
>Men det er selvfølgelig ikke bådfolket de har deres indtægt fra når de

Tak for indlæg og støtte, med en som har oplevet det selv.
Så der var jo alligevel hold i mit indlæg. Og I andre ja normalt er
der plads til at vige pænt i andre havne, og med flinke færgesejlads.

I kan følge færgen live dog med ca 30 sek interval
kl 10
12:15-12:30
14:45-15
17:10

+/- ca 5 min

desværre er der ikke lyd på, for hornet bliver flittigt brugt til at
jage lystbåde væk.

Torben

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-07-06 08:56

2 <fuptilspam@yahoo.dk> den 19. juli 2006 kl. 23:15 +0100 skrev:
>Så færgen burde sandelig tage mere hensyn, også idag var færgen
>"efter" nogle både 2 gange. ( dog med mere rimelighed og tid til de
>andre at vige) men slet ikke forleden.

Hvis det er en generel tendens hos færgens fører, synes jeg, du skal rette
henvendelse til ham / rederiet.
Fx en mail i en venlig tone med et par velvalgte fotos.

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-07-06 07:12

2 <fuptilspam@yahoo.dk> den 20. juli 2006 kl. 23:12 +0100 skrev:
>I kan følge færgen live dog med ca 30 sek interval
http://www.tv2bornholm.dk/Webcam/39we.htm

Hilsen Sverre.