Ladelampe lyser!!!
Fra : Per Ravn

Dato : 09-07-06 20:13

Hej Group....

Jeg har et problem med min ladelampe. Den lyser når motoren starter(det skal
den vel? kan ikke huske hvad den plejer.), når jeg så gi´r lidt gas falder
styrken i lampen men lyset forsvinder ikke helt (lampen lyser svagt men er
rigeligt synlig).

Håber I forstår denne forklaring...

Jeg formoder det har noget med generatoren at gøre. Er der noget specielt
jeg kan gøre for, at afhælpe problemet?

Er det "farligt" at sejle med?? Jeg tænker, hvis jeg har fuldt opladede
batterier inden jeg forlader havnen. Jeg har et 115 AMP startbatteri og kan
evt. skifte til mine forbrugsbatterier som er 2 X 115 AMP. Batterierne er
nye. Mit forbrug på sejladserne vil maks være 1 kortplotter, log, og ekkolod
og en vandhane med trykvand. Selvfølgelig kan lanternene selvfølgelig komme
på tale men ikke som udgangspunkt.

Tapper motoren batterierne, eller hvá? og kan jeg risikere at motoren går
ud? Motoren er en Solé diesel.

Vil nødigt til at skulle skifte generator i denne fantastiske feriesæson,
hvis jeg kan undgå det.

Håber på hjælp ud fra denne måske lidt rodede forklaring...

Per

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-07-06 21:57

>Den lyser når motoren starter(det skal den vel? kan ikke huske hvad den
>plejer.), når jeg så gi´r lidt gas falder styrken i lampen men lyset
>forsvinder ikke helt (lampen lyser svagt men er rigeligt synlig).

Det med at generatoren skal "sparkes" igang er ret normalt.

> Jeg formoder det har noget med generatoren at gøre. Er der noget specielt
> jeg kan gøre for, at afhælpe problemet?

Det er generatoren der ikke lader. Du må have fat i et multimeter og måle.
Du måler fra ledeledningen (den tykkeste) til stel (motor-blokken), der skal
den måle 14.4-14.6v når den lader.

> Tapper motoren batterierne, eller hvá? og kan jeg risikere at motoren går
> ud? Motoren er en Solé diesel.

Normalt ikke, en ældre diesel motor bruger kun strøm til at forvarme og
starte.
Det ser lidt anderledes ud med en moderne motor med motor-styring

> Vil nødigt til at skulle skifte generator i denne fantastiske feriesæson,
> hvis jeg kan undgå det.

Det tager kun en times tid at skifte den, inkl at sætte nye sko/terniminaler
på ledningerne, hvis det er nødvendigt.
Prisen han varier kraftigt, men regn med min. 1000+moms for en 60A marine
genarator (isoleret)

Mvh
Leon

Fra : Per Ravn

Dato : 09-07-06 22:05

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Normalt ikke, en ældre diesel motor bruger kun strøm til at forvarme og
> starte.
> Det ser lidt anderledes ud med en moderne motor med motor-styring

Motoren er fra 1999. Gør det nogen størrere ændring? Hvad er motor-styring?

> [...]
> sko/terniminaler på ledningerne, hvis det er nødvendigt.
> Prisen han varier kraftigt, men regn med min. 1000+moms for en 60A marine

Nårh ja - så sagt på en anden måde - jeg har ikke helt vildt meget råd
Så jeg ville blive glad, hvis det ikke er strengt nødvendigt.

Per

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-07-06 22:36

> Motoren er fra 1999. Gør det nogen størrere ændring? Hvad er
> motor-styring?

Nu er det et spansk fabrikat og mit spansk er ret begrænser, det er den
danske forhandlers tilsyneladende også.
Motorstyring er en "El-boks" med elektronik, som feks styrer dyser og
CO-værdierne for at give motoren den bedste motorgang.

> Nårh ja - så sagt på en anden måde - jeg har ikke helt vildt meget råd
> Så jeg ville blive glad, hvis det ikke er strengt nødvendigt.

Det kommer da an på hvor langt og hvor længe du vil sejle. Hvis du vil
overnatte et sted, så er det nødvendigt. Hvis du bare skal tulle en tur
langs stranden med lille mor, så kan du nøjes med at tage årer og en lang
anker line med...

.... Jeg vil lave det, der er ikke noget være, end ikke at kunne starte sin
motor. Det er klart at som motor-båd så er strøm på batteriet meget vigtigt
og det kan til tider også være lidt rigeligt spændende i sejle-båd at skulle
sejle ind for sejl.

Mvh
Leon
....Topfart 20.7kn i 9ms, 14.3kn i snit over 1½time d.9/7-06 det er skønt at
sejle flerskrog-båd

Fra : elsmic

Dato : 14-07-06 00:32

Det er meget enkelt. Hvis du får din generator dømt okay på et
elektro-værksted, er det dine ledningsforbindelser mellem generartor,
startmotor og stel der skal skiftes.

Brgds MIM

Fra : sode

Dato : 09-07-06 22:35

"Per Ravn" <ravn@mbox3SLET03.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis jeg kan undgå det.
>
> Håber på hjælp ud fra denne måske lidt rodede forklaring...

De kan være ladebroen der er gået, hvis maskinen er fra 99 sidder ladebroen
enten med en clips eller 2 skruer. Prøv det først, 90% af gangene er det
den der
er problemet, men alt for mange skifter generatoren, den koster kun en go'
hund.

Hvis det er generatoren der er kaput, så gå til en der handler med
entrepenørmaskiner,
det er marine-generatorer der sidder på div. dozers og dumpers men til ½
pris.

VH/Sode

Fra : Per Ravn

Dato : 09-07-06 22:46

"sode" <banspamsode@has.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den der
> er problemet, men alt for mange skifter generatoren, den koster kun en go'

Det lyder meget tiltalende, hvor mere præcis finder jeg denne ladebro?

Per

Fra : sode

Dato : 10-07-06 08:13

> "sode" <banspamsode@has.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder meget tiltalende, hvor mere præcis finder jeg denne ladebro?

Hos et auto-elektronikservice-firma

VH/Sode

Fra : Per Ravn

Dato : 10-07-06 08:56

Det lyder smart tak!

Men hvor finder jeg den så på motoren? (Maskiner er ikke min stærke side men
sejl ved jeg da noget om )

Per

Fra : Per Ravn

Dato : 10-07-06 09:02

Er det sådan en lille dimmer på ca. 5-cm x ca. 1,5cm. Så tror jeg nemlig jeg
har fundet den. Hvem ved?

Per

Fra : sode

Dato : 10-07-06 22:08

> Er det sådan en lille dimmer på ca. 5-cm x ca. 1,5cm. Så tror jeg nemlig
> jeg har fundet den. Hvem ved?
>
> Per

*gg* hvis den sidder på generatoren...en ting der sidder på siden af motoren
drevet af en rem..så lyder det rigtigt.. held og lykke

VH/Sode

Fra : Per Ravn

Dato : 10-07-06 23:20

> [...]
> motoren
> drevet af en rem..så lyder det rigtigt.. held og lykke

Nårh ja bevares da Hvad ved bønder om cirkusheste.....

Men tak tak.....

Per

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 27-07-06 21:09

Vel hjemkommet fra ferie med en næsten konstant lysende ladelampe faldt jeg
lige over denne tråd og ved selvf. ikke om problemet er fundet/løst, men det
undrer mig at ingen har foreslået at skifte/rense kul i generatoren.

Men det er måske blot i oldgammelt udstyr som jeg har i min båd man bruger
kul

/Kim

PS. Jeg havde mine kul ude under turen og det hjalp (efter at have
genmonteret dem) kortvarigt - de skal nok skiftes