Erfaring med forsikringstegning ...
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-07-06 11:12

Dette er bare en historie. Jeg synes jeg vil give min oplevelser videre.
Håber I kan bruge det til noget. med ikke andet til at supplere Jeres egne
erfaringer.

Jeg skulle jo have min nye båd forsikret og da jeg havde sagt den gamle
(båden solgt inden jeg købte ny) følte jeg, at jeg stod frit og skulle
vælges det bedste.

Jeg valgte at kontakte Pantaenius, Topdanmark og Codan.

Codan droppede jeg hurtigt, men det var pga. en lille inferiør hændelse i
telefonslusen, der mindede mig om en dårlig erfaring jeg havde med Codan jeg
havde mange år tilbage. Jeg har så fået tilbud fra TopDK og Pantaenius.

Pris: Da jeg har en firmaordning i TopDK starter jeg her med 25% rabat og
pga. af 7 skadefri år startede jeg med 40% rabat i Pantaenius. Prismæssigt
endte det på næsten det samme. Hos TopDK vil den ikke stige efter en skade,
hvor den i Pantaenius næsten kan fordobles efter skader (der skal dog 4
skader til og det vil statistisk tage mig mindst 30 år. For en skade stiger
man 10%)

Betingelserne: I Pantaenius er det en flok word og pdf filer man modtager pr
e-mail. I TopDK er det en lille blå folder. Nogenlunde lige svære at forstå.
Pantaenius dækker sejlads hele året og er venligere til at dække
jolle/gummibåd. TopDK har til gengæld færre "med mindre" betingelser. Begge
dækker bjergning uanset de formulerer det meget forskelligt.

Kundeservice: Pantaenius mener de er verdens bedste og det bærer deres
kommunikation præg af. Umiddelbart flinke men går lidt i defensiven når man
spørger ind til detaljerne og stiller spørgsmålstegn ved tingene. De har en
ret nedladende holdning til deres konkurrenters produkter. I TopDK taler man
først med en sød pige der ikke ved meget om sejlads. Efter et par minutter
med spørgsmål om bjergning og sejladsperioder osv. gav hun fortabt og sagde
jeg hellere måtte tale med en af de "kyndige" på området. Den ene var bare
ude at besigtige noget og den anden var væk. Jeg sagde at han nok var kørt
hjem i haven i det gode vejr og det svarede hun "sikkert" til. En
overraskende familiær kommunikation fra så stort et selskab. Dagen efter fik
jeg fat i en af dem. Super kompetent. Havde svar på alle mine spørgsmål og
kunne lige informere mig om svagheder og styrker ved min nye båd (i
detaljer, som det har taget mig 1/2 år at skaffe). Han kunne også lige
citere de sidste par skadeserstatninger på min bådtype/model.

Jeg blev meget positiv over behandlingen i TopDK (og tilsvarende lidt pas på
Pantaenius). Da prisen var næsten den samme og TopDK manden åbnede
muligheden for at komme lidt længere ned i pris, benyttede jeg istedet
muligheden til holde prisen men få tilbuddet udvidet med de forhold hvor
Pantaenius var lidt bedre (primært sejladsperioden og dækning af
jolle/gummibåd). Det gik han med til.

Det bekræfter iøvrigt min tommelfingerregel om at en båd forsikring kan
koste ned til 1% til forsikringsselskabet og 1% til staten.

Jeg har i processen iøvrigt bemærket, at der er et par "automatiske" veje
ind i Pantaenius, som de måske kan være svært at undgå, hvis ikke man er
"vaks ved havelåge". Vidste I at de autoriserede forhandlere får
returkommission når de "lokker" en kunde ind i pantaenius ved en bådhandel ?
Typisk 6-8% af præmien ... Noget tilsvarende skete da jeg fik et tilbud fra
sejlerfinans (regnede ikke med at blive kunde, men ville lige checke
alternativet til banken) som fremførte det som en service at de lavede en
"handy" fælles opkrævning af afdrag og forsikring. Da jeg spurgte til om de
ikke accepterede andre forsikringer fik jeg et obligatorisk men forsigtigt
"jo.." men også en klar fornemmelse af, at det er et erklæret mål at få
flest muligt ind i Pantaenius. Sandsynligvis fordi de også får
returkommission på samarbejdet. Forstå mig ret. Jeg synes det er fint med
samarbejde og nogle selskaber som fokuserer på sejlernes behov (sejlerfinans
og Pantaenius) men jeg synes jo også at produktet skal være godt og ikke
mindst, så mener jeg vi som forbrugere skal have et helt frit valg.

For what it's worth ....

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Allan

Dato : 06-07-06 12:25

> Jeg skulle jo have min nye båd forsikret og da jeg havde sagt den gamle
> (båden solgt inden jeg købte ny) følte jeg, at jeg stod frit og skulle
> vælges det bedste.
<SNIP>
Tak for fin info - dine oplevelser vil jeg tage med mig, medens jeg i disse
dage bevæger mig rundt i forsikringsjunglen....

mvh
Allan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-07-06 12:43

Hvis du vil undvære den søde pige hos TopDK, så har jeg de direkte numre til
de to kyndige. Bare send mig en mail.

Bjarke

Fra : Ole P.

Dato : 06-07-06 18:03

Bjarke Christensen wrote:

> Jeg skulle jo have min nye båd forsikret og da jeg havde sagt den
> gamle (båden solgt inden jeg købte ny) følte jeg, at jeg stod frit og
> skulle vælges det bedste.

Bare til supplement - Jeg har kun erfaring med Top Danmark.

Da min sejlbåd (Polaris Drabant 26) for ret nøjagtigt 4 år siden brænte og
sank nede i havnen og alt, - gentager ALT - var brændt og ødelagt, fik jeg
en helt utrolig god behandling af Top Danmark.
Efter bare ca. en uge eller to var hele kasko forsikringssummen udbetalt,
både bådens og det som privatforsikrngen dækkede (alt det der var i båden,
men som ikke var direkte bådrelateret (tøj, værktøj køkkengrej etc.)), og de
var meget søde og hjælpsomme i en stutiation som for mig var utrolig svær.

Nå, men det hele endte med at jeg en måned senere købte en noget nyere båd
af samme mærke, som jeg er blevet rigtig glad for, og selv om det kostede
Top Danmark en del penge, var der ikke et sekunds tvivl om at de gerne ville
forsikre min nye båd.

Som et kuriosum kan jeg fortælle at den anden af de 3 både der den nat
brændte, havde "glemt" at forsikre den. Han havde kun haft den i få måneder
og ikke fået ordnet forsikringen, selv om havnen flere gange havde rykket
for den obligatoriske ansvarsforsikring.
Behøver jeg at fortælle at han blev meget ked af det.

--
hilsen Ole

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 08-07-06 22:04

Bare et indslag til forsikringsjunglen

Danmarks Fritidssejler Union tilbyder i samarbejde med Yacht-Pool nogle
særdeles gode og billige forsikirnger

Jeg har kun hørt godt om denne forsikringsordning, og er selv med i
den.

yderligere info: www.dfu-dk.dk

vh Henrik

Fra : Poul Erik Støve Jako~

Dato : 11-07-06 20:36

Hej
Prøv også at kikke ppå www.tursejleren.dk Her kan du via
sekretariatet få et godt tilbud på din forsikring og samtidg
være medlem af en af Danmrks største foreninger for
fritidssejlere.
Mvh

Poul Erik Jakobsen

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal