Garmin GPS 60 og Det Levende Søkort
Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 05-07-06 18:37

Hejsa!

Jeg er ved at hjælpe noget familie med at få ovenstående til at
spille sammen - men DLSK kan jo åbenbart kun finde GPS'er der er
tilsluttet COM porten, og Garmin'en er ren USB - er der nogen der
kender et "hack" så DLSK tror at en tilsluttet GPS på USB porten
kører på COM porten?

Mvh. Tommy Larsen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-07-06 10:55

>- er der nogen der kender et "hack" så DLSK tror at en tilsluttet GPS på
>USB porten
>kører på COM porten?

Du behøver ikke noget hack.. du skal bare installerer USB driveren, som så
bliver til en virtuel seriel-port og så skulle den ged være barberet.
Det er det samme man gør med "GPS-mus"...

Mvh
Leon

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 06-07-06 11:01

Leon Hulstroem skrev:

> Du behøver ikke noget hack.. du skal bare installerer USB driveren, som så
> bliver til en virtuel seriel-port og så skulle den ged være barberet.
> Det er det samme man gør med "GPS-mus"...

Hej Leon!

Jeg har prøvet at afinstallere driveren og installere den igen, men
kan ikke finde nogen steder, hvor jeg kan indstille hvilken COM port,
den skulle emulere (og det var ikke mig, der startede med at installere
det) - jeg ved at der er forbindelse mellem GPS'en og PC'en, da jeg kan
hive data ud vha. det program der følger med Garminen - men i DLSK
står den bare og blinker gult (mener jeg), hvilket indikerer at den
ikke får noget signal - øv!

Mvh. Tommy

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-07-06 11:20

Har du prøvet cowboys tricket? Hvis ikke du kan finde styring af hvilken
com-port den bruger, så kan du jo prøve alle com-port mulighederne i DLSK.
den kan modtage på com1-4.

?

Bjarke

Fra : HH

Dato : 06-07-06 12:00

Bjarke Christensen (nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg er
dansker) wrote:
> [...]
> hive data ud vha. det program der følger med Garminen - men i DLSK
> står den bare og blinker gult (mener jeg), hvilket indikerer at den

Hej Tommy,
Du skal huske, at der på Garmin'en skal indstilles forskellige
protokoller, formodentlig i "interface" - menuen. Dataoverførsel til
positioner fra DLSK bruger NMEA/NMEA medens andre overførsler bruger
GARMIN/GARMIN

Hans-Henrik

Fra : jetp

Dato : 07-07-06 07:08

<tommylar@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Når du har installeret driveren, kan du se hvilken com-port, den er
installeret på sådan:

Højreklik på denne computer -> vælg hardware -> enhedshåndtering -> porte
Ret evt. com-porten til det ønskede nr.

Indstil Garmin i menuen til at sende nmea protokol. Garmin protokol bruges,
hvis du skal overføre waypoints og ruter med gps-link programmet.
C:\Programmer\Det levende Søkort 2\GPSLink skal i så fald indeholde filen
garmin.dll, som du evt. kan finde her:
http://www.sitecenter.dk/seamaster30/nss-folder/gpslink/

God fornøjelse.

Mvh Jens

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 14-07-06 07:07

> [...]
> hvis du skal overføre waypoints og ruter med gps-link programmet.
> C:\Programmer\Det levende Søkort 2\GPSLink skal i så fald indeholde filen

Jeg har slet ingen "Porte" under Enhedshåndtering....? Det er en
Fujitsu Siemens Amilo bærbar, og den har jo heller ikke hverken
printerport eller seriel port, kan det være hele miseren?? Desuden
undrer jeg mig en del over at DLSK 2006 ikke understøtter USB direkte,
men det er måske bare mig.....

Mvh. Tommy

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 15-07-06 09:00

Nå, nu har jeg så prøvet at lave en installation af det hele på min
egen bærbare, og det er samme resultat - trykker jeg på "GPS Aktiv" i
DLSK, så står den bare og blinker gult, øv! Jeg har sat GPS'en til
Nmea In/Out, er der andre ting der kan / skal gøres, eller kan vi
virkelig være ude i at en Garmin GPS 60 ikke virker med DLSK???

Mvh. Tommy

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-07-06 08:02

Nej det tvivler jeg stærkt på. Bare DLSK modtager nogle NMEA0183 setencer,
så kører det. Hvilken nummer COM port kører du på lige nu ?

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 16-07-06 13:48

dansker) skrev:

> Nej det tvivler jeg stærkt på. Bare DLSK modtager nogle NMEA0183 setencer,
> så kører det. Hvilken nummer COM port kører du på lige nu ?

Den kører på COM 3 på begge maskiner, og jeg kan heller ikke ændre
på indstillingen nogen steder som beskrevet oven over....

Mvh. Tommy

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-07-06 14:21

Hvad ser du hvis du starter hyperterminal på com3 (4800 bit/sec) ?

Læs evt. mit indlæg fra 22.06 kl 19:23

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 25-07-06 22:54

dansker) skrev:

> Hvad ser du hvis du starter hyperterminal på com3 (4800 bit/sec) ?
>
> Læs evt. mit indlæg fra 22.06 kl 19:23

Der sker absolut *intet* - nogen ide om hvad der er galt med "skidtet"?

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget indlæg fra den dato - har du et
link til den tråd?

Mvh. Tommy

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-07-06 08:03

Ja, så er det jo ikke så mærkeligt at DLSK ikke kan vise noget.

Der er efter min mening ingen tvivl om at synderen er det software/driver
der burde sende NMEA beskederne videre fra USB porten til en virtual COM
port hvor DLSK kan fange det. Hvis jeg var i dine sko ville jeg lige pakke
DLSK lidt væk og koncentrere mig om at sikre der kommer noget ind på den
virtuelle COM port. Tricket er at bruge hyperterminal. Der kan men nemlig se
om der overhovedet kommer noget. Bruger man DLSK kan men ikke se om
problemet er manglende eller forkerte data.

Prøv at starte hyperterminal på alle comporte fra 1 til 8. Er der helt
blankt på dem alle så må du et led tilbage i kæden og kigge på den software
der emulerer com portene. Hvilken software bruger du til dette ? Følger der
noget med navigatoren eller bruger du noget andet ?

/Bjarke

PS: Æv, afsløret. Jeg kan ikke finde ud af at sende et link .... ....
Men du får lige et "klip" fra indlægget (som hedder "DLSK 2006" i subject,
prøv at søge på det):

----
Luk DLSK og start "hyperterminal" (fra
start-programmer-tilbehør-kommunikation) og kontroller at der på den com
port som DLSK er sat til ankommer nogle valide NMEA data. Det er en masse
liner der starter med fx $GP. Hvis ikke der gør det, så er der noget ivejen
med gps, usbport eller software der smider data over på den emulerede COMx
port.

Du kan se nedenfor hvorledes det (cirka) skal se ud.

Bjarke

$GPGLL,5535.0910,N,01218.2310,E,171416,A,A*47
$GPBOD,,T,,M,,*47
$PGRME,7.0,M,12.8,M,14.6,M*21
$PGRMZ,15,f,3*2F
$PGRMM,WGS 84*06
$GPRTE,1,1,c,*37
$GPRMC,171418,A,5535.0913,N,01218.2312,E,0.0,0.0,220606,1.5,E,A*10
$GPRMB,A,,,,,,,,,,,,A,A*0B
$GPGGA,171418,5535.0913,N,01218.2312,E,1,06,1.6,5.3,M,40.9,M,,*47
$GPGSA,A,3,05,,09,,17,18,,26,,29,,,3.1,1.6,2.7*3E
$GPGSV,3,1,12,05,15,229,33,08,00,095,00,09,56,278,42,11,07,034,00*75
$GPGSV,3,2,12,17,40,101,39,18,29,275,48,22,21,317,00,26,50,171,43*7A
----

Fra : tommylar@gmail.com

Dato : 07-08-06 21:37

> [...]
> der emulerer com portene. Hvilken software bruger du til dette ? Følger der
> noget med navigatoren eller bruger du noget andet ?

OK, har nu prøvet lidt af hvert - og der er bare ingen liv

Jeg bruger Garmin's egen USB driver, og den lægger sig åbenbart helt
fast på COM3, der er i hvert fald ikke nogen steder jeg kan ændre det
(så vidt jeg kan se!), denne driver er helt tilbage fra 2004, så det
er måske synderen.....?

Softwaren der følger med denne GPS virker i og for sig fint nok, den
kan snildt hive nogle ruter ud, da den kommunikerer via USB, så er
relativt sikker på at det er "koblingen" mellem USB og COM, den går
galt i.... Kan man bruge alternative USB -> COM drivere, og i givet
fald, hvor finder jeg så sådan en henne?

Mvh. Tommy

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-08-06 21:48

Jeg mindes flere her i gruppen der har nævnt software som virker for dem.
Jeg må melde pas. Jeg er for doven til at rode med USB, så jeg bruger COM
porten. Alternativt kan du købe en lille dongle så du kan få USB musen
direkte i com porten. Hvis du ellers har sådan en.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-06 13:19

Jeg fandt denne vejledning tidligere, kan være dit problem.
Er dit engelske dårligt, vil jeg godt lave en forkortet oversættelse.
mvh
/Børge

How to check "COM ports" Problems with GARMIN and Levende Søkort etc etc

Excuse this email as it will be quite long - but you may find the
content valuable.

Those of us using Win XP with lots of USB connections will no doubt say
that the plug and play facility of USB devices is a Godsend. Indeed it
is but I have come across a hidden feature which can cause problems.

The discovery resulted from my attempt to get my Garmin GPS working with
Pocket FMS. The Garmin has a serial connection but my new mobo has no
serial ports - just USB. No problem thought I, all I need is a serial to
USB cable and off I go. It might have worked too but on installing the
drivers it reported that the assigned COM port would be COM 35 as COM1
to COM34 were in use. COM 35 is no use to most programs as they only
recognise COM1 to COM9 so the investigation focussed on why I had so
many COM ports in use. It is this investigation that causes me to write
this email because it probably concerns all XP users who have USB
connections.

I have a lot of USB devices. Printer, keyboard, mouse, PDA - in fact
about 17 devices in all. For all of these I have installed them as per
the book and they have all worked fine. Look at Device Manager and they
are all listed.

My first mobo only had two USB ports so I originally expanded these with
one Belkin 4 port hub and this eventually grew to three such hubs until
I replaced these with two Belkin 7 port hubs. In the meantime I have
rebuilt the computer so everything was disconnected and reconnected -
and I have also unplugged USB devices many times just to clean the
desktop, as I am sure some of you may have done (disconnect I mean
rather than clean. <vbg>..
As I never remember exactly which socket the devices were plugged into I
just put them back in any order. The only thing I check is the current
required for all the devices on one hub is adequate for the power limit
(usually 500mA) for each root hub - you can check this in the Device
Manager under USB controllers.

Here lies a trap with Win XP. Every time you plug a device into your
system Win XP maps it and displays it in Device Manager. That's the
sensible bit.
If you plug a USB device into several sockets during the life of XP each
and every connection is mapped too. However Device manager only shows
your ACTIVE connections. Those that are not active are not usually on
display - they are hidden.

In Device Manager you can get it to show hidden devices by clicking on
View.. Show Hidden Devices.. and you should get a list of all
connections, whether active or inactive. This isn't a true picture
because XP also keeps on record all your deactivated devices. By this I
mean all the hardware you may have used since installing XP but have
since discarded - old monitors, hard drives, CD-ROM's, USB hubs, mice,
keyboards - the lot in fact. None of this ever gets deleted when you
remove the hardware.

In my case all this old junk on my system, and all the swapping of USB
plugs, resulted in a lot of COM ports being "held" by XP in case I ever
plugged the device in again. All I needed was a way of cleaning out all
the old stuff still kept on record - and luckily I found a way to do this.

You can get Device Manager to show ALL devices on record - not just the
hidden ones but also the inactive devices from long ago too. Here's how
to do it.

To see nonpresent devices in Device Manager, open a command prompt and
type in the following lines (exactly as shown):

C:\> set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1
C:\> devmgmt.msc

Device Manager will now load and you should click on View, Show Hidden
Devices. You may be in for a shock!

On my system the Disk Drives section now flagged up 12 hard disks! All
the old ones were still there as well as the current three. The same was
true in almost every other section.

Now the tidying up bit - but please read carefully. You will see that in
the listings now the icons will be either solid or faint. Solid icons
show active connections and should be left alone. Faint icons show two
things - items not currently plugged in or junk stuff from long ago. For
example, my digital camera isn't permanently plugged in so the icon is
faint - it is disconnected rather than no longer part of my system.

Removing an entry in Device Manager can be done two ways. Highlight the
item on the list and hit the Delete key or right click on the entry and
select Uninstall. Obvious you should proceed with caution here. Some
items will be readily apparent for deletion, certainly any hardware you
got rid of years ago. Some items you may not be sure about.

The author of the tip says he deleted everything with faint icons
because it totally cleared up his system. He said that plugging back in
a device he had deleted would simply trigger off the Install New
Hardware process and have the device running again in a few seconds. I
wasn't as brave as that and only removed one link (digital camera) as a
test. It still fired up correctly when I plugged it back in.

Rather than go through the command prompt each time you can set the
Device Manager to always show inactive devices. Open your Control Panel,
click on System, go to the Advanced tab, Environment Variables button,
System Variables (bottom section) and click New:

In Variable Name type DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES
In Variable Value type 1

I don't know the full impact of this process in freeing up variables or
resources but I can confirm that it freed up 15 COM ports on my system
that had been reported as "in use" when they were just being held for
old hardware - or for devices in USB ports they were not currently
plugged in to.

Like anything else on your system dabble with caution. If half of what I
say leaves a blank look on your face then don't be tempted to tamper.