Har nogen erfaring med Furuno -> Silva Nex~
Fra : Kondrup

Dato : 04-07-06 22:24

Kære alle
Jeg har prøvet at forbinde som angivet i Emne. Men Furuno brokker sig:
tænder uden at være tændt, beeper, og skærmen bliver flimrende. Så
slukkede jeg.
Jeg har fulgt Nexus' brugsanvisning: Furunos hvide kabel (output) til
Nexus server Pin 9, Furuno retur til Nexus server Pin 10, Nexus Pin 11
til Silva repeater In og Nexus Pin 12 til Silva Repeater retur.
Hvad kan problemet være?
Hilsen
Jens

Fra : Flemming

Dato : 05-07-06 08:02

ja, og hvilken furunos?

Fra : Kondrup

Dato : 05-07-06 08:57

Kære Flemming og Bjarke
Ja, undskyld det manglede jo lige. Det er en Furuno 30 og en Nexus X2
server, købt i år.
Hilsen
Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-07-06 09:19

Så tror jeg det er de forkerte terminaler du bruger på serveren. Børge har
tegnet ledningsføringen op mellem garmin og NX2 på:
http://www.maximalt.dk/Artikler/Connect/Garmin_nx2/Garmin_nx2.htm. Mon ikke
det kan bruges til inspiration.

Det drilske er at det er en balanceret ind/udgang, så man skal lige lave et
trick med nul ledningerne.

Fra : Kondrup

Dato : 05-07-06 23:56

Det lykkedes at få Nexus NX2 til at se Furuno 30, men Silva Nav Star
repeateren blev ved at vise No Input. Prøvede at sætte NMEA sentencer
op på Multi Control, så de svarede til output fra Furuno 30, men lige
meget hjalp det. Silva Nav Star repeateren skal sige No Data hvis den
bare ikke forstår havd der kommer ind, men No Input viser ingen
forbindelse.
Mystisk.
Hilsen
Jens

Bjarke Christensen (nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg er

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-07-06 08:21

Mon ikke du slås med at udgangen på NX2 er balanceret (RS422 agtigt) og
inputet på repeateren ssv er ubalanceret (RS232 agtigt) ? Så kan repeatern
mærke at der er noget men det har ikke de rigtige spændinger til at modtage
data ? Bare en ide ...

Det skal tilsluttes som på Børge tegning, hvor man lægger den ene terminal
til nul og den anden til repeateren. Se Børge terminal 2,3 og 4

Fra : Flemming

Dato : 06-07-06 11:05

Jeg mener at Silva nav star skal tilsluttes til NMEA output på serverens
klemmer 3 og 4
/Flemming

Fra : Kondrup

Dato : 06-07-06 10:15

Kære Bjarke
Jeg kunne ikke rigtigt fortå Børges tegning i forhold til den manual
jeg fik med instrumentet:
Out signal from the NMEA instrument (=Furunos hvide kabel) til Nexus
server pin 9
Return signal from the NMEA instrument (=Furunos gule kabel) til Nexus
server pin 10,
Input signal from NMEA instrument (= det hvide til repeater) til Nexus
pin 11
Return signal from NMEA instrument (= det gule til repeater) til Nexus
pin 12

- og jeg turde ikke eksperimenter for meget.

Nu har jeg så til hjemmebrug downloadet Silva manualen fra nettet - og
der står:
Out signal from the NMEA instrument (=Furunos hvide kabel) til Pin 10
Return signal from the NMEA instrument (=Furunos gule kabel) til Pin 11
Input signal from NMEA instrument (= det hvide til repeater) til PIN 3
Return signal from NMEA instrument (= det gule til repeater) til pin 4

Det sidste passer jo med Børges tegning.

På selve serveren er angivet:
pin 9 + 12 V
pin 10 INPUT A
pin 11 INPUT B
pin 12 OV (jord-tegn)
pin 3 OUTPUT A
pin 4 OUTPUT B

Så der er åbenbart flere fejl i den medfølgende manual - undrede mig
over at out signal skulle til 12 V (pin 9) - men man stoler jo på den
slags (til en start).

- prøver igen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-07-06 11:18

Jamen, det er jo totalt forkert. Pin 9-12 er jo kun input. Der kommer
ingenting ud. Det skal hentes på pin 3-4. For ringe at manualen er forkert,
men det sker jo desværre. Når jeg skal forbinde 2 ting, så sammenholder jeg
altid de to manualers forslag og er kun "TRYG", hvis de er ens.

Held og lykke.

Fra : Kondrup

Dato : 06-07-06 22:52

Kære begge
Bingo - det virkede:
[...]

- som i manualen fra Silva website.

Jeg gik ikke videre med Børge Müllers:
Pin 4 (repeater return) til pin 2 og 12 (OV jordtegn)

- det er vel heler ikke nødvendigt, når det virker uden?

1000 tak for hjælp og gode råd. Undervejs har jeg også mailet til
Silva - intet svar - og spurgt Masnedø, hvor jeg købte Nexus - de
mente bare, at det ikke kune lade sig gøre.

Det er en god gruppe, den her.

Hilsen
Jens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-07-06 00:08

Ja, man kan godt undre sig over hvordan Masnedø (og andre tilsvarende)
argumenterer for at de skal tage 10-20% mere for varen end web shops, når de
alligevel ikke kan/vil hjælpe med problemerne.

Bjarke

"Kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> wrote in message
snip

Fra : Kondrup

Dato : 07-07-06 08:21

Kære Bjarke

Ja - kan du anbefale en god webshop til bådudstyr?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-07-06 08:59

Det afhænger af hvad man skal bruge.

I DK er der fx www.netbaad.com. Vil man spare lidt på momsen også så er der
en del tyske shops der ikke kun er elektronik, men også "udstyr". På
elektronik/gpssiden er det lige
http://www.aspidshop.com/export/store/default.php?enterprise_id=44 der har
gjort sig bemærket.

Det bedste er at spørge her i gruppen, når man har et konkret behov. Så er
der altid en der lige har siddet og brugt et par time på at finde gode
tilbud.