Skærgården
Fra : news

Dato : 03-07-06 16:45

Hej,

Efter nogle år i Limfjorden og langs østkystem har vi besluttet at
sommerturen skal gå til Skærgården for første gang med afgang
allerede i weekenden. Er der nogen som kan anbefale et par gode havne
eller ankersteder når man ankommer fra Hals via Læsø.

Hilsen Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 03-07-06 21:05

"news" <news@cacs.dk> said in news:1151941502.801304.208690
@p79g2000cwp.googlegroups.com:

> [...]
> allerede i weekenden. Er der nogen som kan anbefale et par gode havne
> eller ankersteder når man ankommer fra Hals via Læsø.

Skärgården er uudtømmelig.
Er du til natur eller fest i havnen?

Det er svært at afgrænse sig i sit valg af destinationer i Skärgården.
Hver gang jeg sejler der skal jeg dog lige opleve en af de mange naturhavne
hvor vi klippefortøjrer, jeg skal lige et smut forbi Marstrand og Smögan og
jeg skal lige ind i en de smalle "sund" havne.

Sotekanalen er også en oplevelse værd med drejebroen og det smalle farvand.

Personligt holder jeg meget af Havstenssund.

God fornøjelse og husk kort og navigationsudstyr.

--
Lars Holst

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-07-06 13:01

Hej,

Som Lars så rigtigt skriver så er skærgården uudtømmelig for
oplevelser og indtryk.
Når du ankommer fra Læsø er en naturlig første havn på Vinga
Her kan man opleve den yderste skærgård i fuldt mål og snuse til
Evert Taube´s musikalske stemning se:
http://www.everttaube.info/index.php?id=176&lang=sv
Herfra kan man hurtigt komme over til de små øer ud for
Torslanda. Alene at besøge disse øer kan en sommerefrie gå med.
Sejlturen kan fortsættes nord på gennem Albrechssunds kanalen
til Marstrand. Videre over øerne Dyrøn og Åstol til Lysekil...og
så er den ferie godt brugt og du vender sikkert tilbage næste år
for at fortsætte oplevelserne.
Stemningen igennem skærgårdens mange snævre løb hvor husene står
på pæle ud over vandet er helt unik. Gør holdt og nyd
aftenstemningen i de små havne og omgivelserne på øerne.
Husk at købe de detaljerede søkort der fås som i mappe med
plasticlommer til hvert kort. Kortene dækker kun 5 x 5 sm og
prøv så samtidigt med at du studerer kortene at se hvordan
svenskerne ligger næsten gemte inde i små ankervige.
Hold dig til de afmærkede sejlløb og gå kun med yderst
forsigtighed uden for. Der kan være kontant afregning hvis man
rammer en sten.
Rigtig god ferie.

Mvh/Harding

Fra : news

Dato : 07-07-06 09:58

Hej Lars og Harding.

Mange tak for de gode svar.

vh/Claus

Fra : steen

Dato : 09-07-06 22:17

news wrote:
> Hej Lars og Harding.
>
> Mange tak for de gode svar.
>
> vh/Claus

Jeg kan varmt anbefale, at Du køber/låner fortegnelserne over
ankerplatser udgivet af Svenska Kryssarklubben. Jeg har selv haft
glæde af den over Bohuslän.
Den har ISBN 91-86548-57-3

Her kan du se luftfoto over ankerpladser med indtegnede vanddybder og
anbefalinger til anker mv. ligesom der er aftegnet, faste
fortøjningsringe i klipperne.

Venlig hilsen

Steen