sortering på outputtet af en join
Fra : Karen

Dato : 20-09-06 21:31

Egentlig et mysql spørgsmål, men ...

Jeg kan udemærket få dette join til at fungere:
select genus, species from species
union
select genus, species from synonyms

Nu vil jeg gerne have outputtet sorteret:
select * from
(select genus, species from species
union
select genus, species from synonyms)
order by genus, species

Hvilket jo virker fint i en del andre sql sprog men her virker det bare
ikke...

Skal jeg i stedet læse det usorterede resultat ind i en array og så
sortere den der? Og hvordan sorterer man en array? Men helst ville jeg
sortere i mysql_query funktionen...

på forhånd tak for hjælpen
Karen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-09-06 23:32

Karen skrev:
> Egentlig et mysql spørgsmål, men ...

Ja, du vil helst løse det som SQL, så gør det i dk.edb.database i
stedet...

Jeg tror de gerne vil vide lidt mere om hvad du har i tabellerne, og
hvad formålet med showet er, evt. et lille eksempel (med 3 eller 4 rækker).

Med venlig hilsen, og beklagelse for manglende hjælp, men jeg kan ikke
uden de ekstra oplysninger som jeg foreslår at du medsender ved næste
spørgerunde i databasegruppen

Jesper Brunholm

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-09-06 07:00

"Karen" <aerangis@gmail.com> skrev 20 Sep 2006 13:30:30 -0700

>Nu vil jeg gerne have outputtet sorteret:
> [...]
Hvorfor ikke bare:

> [...]

>Skal jeg i stedet læse det usorterede resultat ind i en array og så
>sortere den der? Og hvordan sorterer man en array?

Prøv at se på array_multisort()

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Karen

Dato : 21-09-06 08:27

Selvfølgelig ingen grund til at lave selects på selects, hvilket dog
er en mulighed jeg savner lidt, men det går jo nok.

Tak for hjælpen

mvh/ Karen