/ Forside / Interesser / Helbred / Andet helbred / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Råd vedr. søvnproblem søges
Fra : Lone Hjorth Rannerie~


Dato : 20-09-06 07:50

Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
rigtige sted...

Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig sovet
særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har svært ved
at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Jeg er
A-menneske.

Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har hjulpet
på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på snart 2 år.

Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man ikke
skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan forbedre sin
vejrtrækning osv osv osv...

Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...

Jeg håber at få en masse respons.

Mvh Lone



 
 
Workingmom (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Workingmom


Dato : 20-09-06 10:04

Lone Hjorth Ranneries skrev:
> Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
> rigtige sted...
>
> Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig sovet
> særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har svært ved
> at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Jeg er
> A-menneske.
>
> Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har hjulpet
> på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på snart 2 år.
>
> Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
> fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
> stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man ikke
> skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan forbedre sin
> vejrtrækning osv osv osv...
>
> Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...
>
> Jeg håber at få en masse respons.
>
> Mvh Lone
>
>

Jeg har opdaget, at når jeg bruger ørepropper for ikke at høre min mands
snorken, så falder jeg i søvn enormt hurtigt og sover uden afbrydelse
hele natten.

Jeg tror, det er lyden af mit eget hjerteslag, der får mig til at sove.

Du kan jo prøve. Hvis det ikke virker, er det kun en investering på 7,95
på apoteket, der er smidt ud af vinduet

Tine

Lone Hjorth Rannerie~ (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Lone Hjorth Rannerie~


Dato : 20-09-06 10:45

Hej Tine.
Tak for dit råd, jeg kan bruge det både mht. at lytte til mit eget
hjerteslag og så fordi min bedre halvdel også, lige som din, har en tendens
til at være højlydt om natten. Problemet er bare at vores datter sover i
vores soveværelse og tit lige skal trøstes lidt om natten, så hende vil jeg
naturligvis gerne høre. Men tak for rådet det er taget til mig, men jeg vil
gerne høre fra flere...

Lone

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Et7Qg.25$D83.22@news.get2net.dk...
> Lone Hjorth Ranneries skrev:
>> Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
>> rigtige sted...
>>
>> Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig
>> sovet særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har
>> svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten.
>> Jeg er A-menneske.
>>
>> Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har
>> hjulpet på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på
>> snart 2 år.
>>
>> Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
>> fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
>> stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man
>> ikke skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan
>> forbedre sin vejrtrækning osv osv osv...
>>
>> Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...
>>
>> Jeg håber at få en masse respons.
>>
>> Mvh Lone
>
> Jeg har opdaget, at når jeg bruger ørepropper for ikke at høre min mands
> snorken, så falder jeg i søvn enormt hurtigt og sover uden afbrydelse hele
> natten.
>
> Jeg tror, det er lyden af mit eget hjerteslag, der får mig til at sove.
>
> Du kan jo prøve. Hvis det ikke virker, er det kun en investering på 7,95
> på apoteket, der er smidt ud af vinduet
>
> Tine



Workingmom (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Workingmom


Dato : 20-09-06 11:28

Lone Hjorth Ranneries skrev:
> Hej Tine.
> Tak for dit råd, jeg kan bruge det både mht. at lytte til mit eget
> hjerteslag og så fordi min bedre halvdel også, lige som din, har en tendens
> til at være højlydt om natten. Problemet er bare at vores datter sover i
> vores soveværelse og tit lige skal trøstes lidt om natten, så hende vil jeg
> naturligvis gerne høre. Men tak for rådet det er taget til mig, men jeg vil
> gerne høre fra flere...
>
> Lone

Så lad farmand tage hende.

I øvrigt lukker det ikke helt ude - jeg kan godt høre vækkeuret.

Tine

Maria Frederiksen (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 20-09-06 18:29

> til at være højlydt om natten. Problemet er bare at vores datter sover i
> vores soveværelse og tit lige skal trøstes lidt om natten, så hende vil
> jeg naturligvis gerne høre. Men tak for rådet det er taget til mig, men
> jeg vil gerne høre fra flere...

Hun er snart 2 år - ind i eget værelse, hvis der er mulighed for det.
Desuden gælder det stadig at man skal være træt for at sove - tænk på H.C.
Andersens eventyr om prinsessen, der ikke kunne sove. Det kunne hun, da hun
blev fysisk aktiv, så måske kan du også hente noget der? En cykeltur på en
times tid hver dag, evt med datteren bagpå?

Mvh Maria



Lone Hjorth Rannerie~ (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Lone Hjorth Rannerie~


Dato : 21-09-06 07:33

Tak for rådet mht. motion, det er fuldstændig rigtigt, at man sover bedre,
når man har været fysisk aktiv... Det vil jeg prøve lidt mere af... (Synes
nu ellers jeg stæser rundt hele dagen, men det er måske ikke den "rigtige"
motion...)
Mht. til at min datter skal have sit eget værelse, havde hun fået det for 1
år siden, hvis vores lejlighed var større, men desværre... Så indtil vi får
fundet os et større sted, må det være på denne måde...
Men tak for rådene...

Lone
..
"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:45117b11$0$20268$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> til at være højlydt om natten. Problemet er bare at vores datter sover i
>> vores soveværelse og tit lige skal trøstes lidt om natten, så hende vil
>> jeg naturligvis gerne høre. Men tak for rådet det er taget til mig, men
>> jeg vil gerne høre fra flere...
>
> Hun er snart 2 år - ind i eget værelse, hvis der er mulighed for det.
> Desuden gælder det stadig at man skal være træt for at sove - tænk på H.C.
> Andersens eventyr om prinsessen, der ikke kunne sove. Det kunne hun, da
> hun blev fysisk aktiv, så måske kan du også hente noget der? En cykeltur
> på en times tid hver dag, evt med datteren bagpå?
>
> Mvh Maria
>



Benny Mortensen (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 22-09-06 06:03


"Lone Hjorth Ranneries" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
news:648Qg.29$7R3.27@news.get2net.dk...
> Hej Tine.
> Tak for dit råd, jeg kan bruge det både mht. at lytte til mit eget
> hjerteslag og så fordi min bedre halvdel også, lige som din, har en
tendens
> til at være højlydt om natten. Problemet er bare at vores datter sover i
> vores soveværelse og tit lige skal trøstes lidt om natten, så hende vil
jeg
> naturligvis gerne høre. Men tak for rådet det er taget til mig, men jeg
vil
> gerne høre fra flere...
>
> Lone
>

Se der har du nok snarere dit problem. Lær at lægge alle dagens og nattens
små problemer til side, så er det meget lettere at falde i søvn... Hvis
datteren så vækker dig, ja så trøster du hende, og glemmer hende igen... Man
kan sådan, lidt i overført betydning, sige at du ligger og venter på, hun
skal vække dig, og derfor måske, helt undlader at falde i søvn.

M.V.H....Benny..


Lone Hjorth Rannerie~ (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Lone Hjorth Rannerie~


Dato : 22-09-06 07:34

Ja, jeg kan kun være helt enig...

Jeg kan sagtens lære mig selv ikke at ligge og vente på at hun skal trøstes
og lære mig selv ikke at skulle høre hende og sove samtidig...

....men...

hvordan lærer man sig selv ikke at tage dagens bekymringer og stress med i
seng, det synes jeg er svært at finde en "opskrift" på...

Lone

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse
news:45136fc5$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Lone Hjorth Ranneries" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> news:648Qg.29$7R3.27@news.get2net.dk...
>> Hej Tine.
>> Tak for dit råd, jeg kan bruge det både mht. at lytte til mit eget
>> hjerteslag og så fordi min bedre halvdel også, lige som din, har en
> tendens
>> til at være højlydt om natten. Problemet er bare at vores datter sover i
>> vores soveværelse og tit lige skal trøstes lidt om natten, så hende vil
> jeg
>> naturligvis gerne høre. Men tak for rådet det er taget til mig, men jeg
> vil
>> gerne høre fra flere...
>>
>> Lone
>>
>
> Se der har du nok snarere dit problem. Lær at lægge alle dagens og
> nattens
> små problemer til side, så er det meget lettere at falde i søvn... Hvis
> datteren så vækker dig, ja så trøster du hende, og glemmer hende igen...
> Man
> kan sådan, lidt i overført betydning, sige at du ligger og venter på, hun
> skal vække dig, og derfor måske, helt undlader at falde i søvn.
>
> M.V.H....Benny..
>



Hans Paulin \(6310\) (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 22-09-06 08:02

Lone Hjorth Ranneries skrev:

> hvordan lærer man sig selv ikke at tage dagens bekymringer og stress
> med i seng, det synes jeg er svært at finde en "opskrift" på...

Jeg plejer som udgangspunkt at "snakke dem ihjel".

Nu har jeg en forstående hustru - men inden da var det kammerater m.fl. der
lagde øre til
--
Med venlig hilsen
Hans




J.L (22-09-2006)
Kommentar
Fra : J.L


Dato : 22-09-06 22:20

> ...men...
>
> hvordan lærer man sig selv ikke at tage dagens bekymringer og stress med i
> seng, det synes jeg er svært at finde en "opskrift" på...
>
> Lone

Hej Lone

Mange mennesker lever i en hektisk hverdag, fyldt med stress og bekymringer.
De giver ikke sig selv tid til at slappe ordentligt af inden sengetid. Nu
kender jeg jo ikke til din hverdag, men i mange tilfælde kan det at dyrke
motion, det behøver ikke at være ½ time om dagen, lidt er bedre end
ingenting, have en fantastisk indflydelse på hvordan kroppen og hjernen
slapper af når det bliver sengetid.

Det er vigtigt at man i tiden før sengetid, ca 1 time før, begynder at sætte
farten ned, så man ikke har for meget i hovedet når man går i seng. Desuden
skal du også prøve at løse dine problemer i løbet af dagen, så du ikke har
det at tænke på. Hvis der er nogle vigtige ting som du skal huske, evt dagen
efter, så sørg for at skrive det ned på en seddel, så behøver du ikke at
ligge at tænke på at du skal huske det.

Du kan også prøve at lave nogle afspændingsøvelser når du har lagt dig i
sengen, prøv at søge på google, der er masser af information om hvordan du
kommer igang med det. Det er en god metode til at fokusere og bruge lidt tid
på sig selv, inden man falder i søvn. Vær samtidig opmærksom på din
vejrtrækning, jo mere du slapper af, jo dybere bliver din vejrtrækning. Husk
øvelse gør mester. Efterhånden som du bliver god til det, vil du opleve at
den "kværnen" du plejede at have i hovedet inden sengetid ikke er der mere.

Du kan evt også hente Itunes på følgende adresse
http://www.apple.com/itunes/download/ , download og installer, derefter kan
du gå ind på følegende hjemmeside
http://www.learnoutloud.com/Podcast-Directory/Self-Development/Prayer-and-Meditation/Meditation-Station-Podcast/18820#podcastlink
og abonnere på en podcast med forskellige mp3 filer med afslappende musik.
Lidt nede på siden er der en lydfil som hedder "Music for a good night,
darling" og en som hedder "Meditation for Anxiety and Worry"
Højreklik på download file og vælg "Gem destination / Save targes as..." alt
afhængig om du har den danske eller engelske browser version.
Så hvis du har en mp3 afspiller, kan du lytte til musikstykkerne på den,
eller på din computer når du har brug for at stresse af, eller inden du skal
i seng.

Invester lidt tid i dig selv og din egen fremtid, det vil komme dig til gavn
i det lange løb.

Håber du kan bruge det til noget, og sov godt

--
Mvh
John Laursen
Jyllandsgade 42
7480 Vildbjerg
Denmark
Tlf: +45 20783786

PS:
Looking to Create a Walk Away Residual Income?

Check this out - and call me!
http://www.Globalagelonline.com
http://www.Joinagel.info

PPS:
"There is no safe way to make a Living in this World,
so You might as well do what You Love"



Char Lee (23-09-2006)
Kommentar
Fra : Char Lee


Dato : 23-09-06 08:28

"Lone Hjorth Ranneries" <lone@hjorth.com> wrote in message
news:8tLQg.5$nE1.3@news.get2net.dk...
> Ja, jeg kan kun være helt enig...
*snip*
>
> hvordan lærer man sig selv ikke at tage dagens bekymringer og stress med i
> seng, det synes jeg er svært at finde en "opskrift" på...

Af og til ligger jeg også med samme problem. For nogle år tilbage havde jeg
virklig brug for at være veludhvilet næste dag, og blev så frustreret over,
at jeg blev ved med at tænke, at løsningen (for mig) kom af sig selv:
Jeg tænkte noget i retning af:" Så. Jeg har været flittig og arbejdsom idag.
Jeg har måske ikke fået løst alle problemer, men det må jeg gøre imorgen.
For nu har jeg fortjent at sove." Og så kunne jeg pludselig slippe tankerne
og falde i søvn.

En anden teknik jeg har lært mig, som jeg også synes er enormt god, er at
trække så meget luft ned i lungerne som man kan, så puste så meget man kan
ud, trække så meget ned som man kan igen, og derefter bare fokusere på at
holde sin vejrtrækning dyb, langsom og rolig. Tæl evt hvor mange gange du
trækker vejret.

Disse ting virker for mig, håber du kan få gavn af dem.



Hans Paulin \(6310\) (23-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 23-09-06 08:34

Char Lee skrev:

> Jeg tænkte noget i retning af:" Så. Jeg har været flittig og
> arbejdsom idag. Jeg har måske ikke fået løst alle problemer, men det
> må jeg gøre imorgen. For nu har jeg fortjent at sove." Og så kunne
> jeg pludselig slippe tankerne og falde i søvn.

Jeg / vi ligger osse af og til med et problem - men kan vi ikke gøre noget
ved det hér og nu (ringe eller køre et eller andet sted hen klokken 23 e.l.
) slipper vi det og konstaterer at det må vi tidligst kigge på i morgen

--
Med venlig hilsen
Hans



Benny Mortensen (25-09-2006)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 25-09-06 08:23


"Lone Hjorth Ranneries" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
news:8tLQg.5$nE1.3@news.get2net.dk...
> Ja, jeg kan kun være helt enig...
>

Hej igen Lone

Ja, der bliver jeg dig svar skyldig... Hvordan man gør det, ved jeg faktisk
ikke. Men hvordan er det man siger, nød lærer nøgen kvinde at spinde.... Jeg
har F.eks Kronisk korttarmssyndrom, fordi en stor del af tarmene er
fjernet... Det gør ens liv, til en jagt på toiletter.... På et eller andet
tidspunkt i forløbet... ( Pudsigt nok, ser det ud til, at dette sker for
alle, som mister et bestemt stykke tarm ) Blev jeg ramt af kraftig
tinitus... Men der var jo ingen vej uden om, begge dele, skulle man lære at
leve med... I starten ser man kun, problemer.... Men med tiden, lærer man at
se, de små fremskridt, så i stedet for at fokusere på problemerne, flytter
man fokus over på, alle disse små mirakler. Så man kan vel sige, at det i
første omgang, gælder om, at lære at se de små mirakler.... Din datter vil
jo således være et af disse små mirakler. Altså i grove træk, få vendt dine
problemer... Lige nu, ser du de negative sider.... Vend det, og se de
positive sider...
Snorker manden.... Gudskelov, så er der liv i ham .... Hyler ungen, helt
fedt, så er der også liv i den.... Okay, indrømmet, det er lidt groft sat
op.... Men du forstår nok meningen.

M.V.H....Benny..


Hans Paulin \(6310\) (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 20-09-06 12:49

Lone Hjorth Ranneries skrev:

> Jeg håber at få en masse respons.

Jeg er så priviligeret at jeg kan vente med at gå i seng til jeg er søvnig
nok; går jeg i seng for at sove uden at være søvnig får jeg bare ondt i
ryggen i stedet

Jeg holder mig fra cola, kaffe, cacao og the inden sengetid (drikker
overhovedet kun the ), men skal osse ha ro for at kunne sove (hvis
ægtefællen snorker eller naboerne larmer gør jeg noget ved det )

Bekymringer har jeg ikke mange af; dé kunne ellers holde mig vågen i mine
yngre dage!

Dét at din datter sover i nærheden tror jeg ikke er uvæsentligt; måske vil
du gerne både være opmærksom på hende og sove samtidig!?
--
Med venlig hilsen
Hans



Lone Hjorth Rannerie~ (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Lone Hjorth Rannerie~


Dato : 21-09-06 07:37

Hej Hans.
Mine bekymringer hjælper selvfølgelig ikke på min situation, jeg prøver ikke
at tænke for meget, når jeg skal til at sove, men det er svært - specielt
fordi jeg er så tidlig i min sorgperiode...

Mht. til det med at ville kunne høre min datter og samtidig også kunne sove,
tror jeg du rammer på en prik... (Skulle næsten tro du kendte mig...

Det vil jeg tænke over.

Tak fordi du skrev..

Lone.

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:45112ab8$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Lone Hjorth Ranneries skrev:
>
>> Jeg håber at få en masse respons.
>
> Jeg er så priviligeret at jeg kan vente med at gå i seng til jeg er søvnig
> nok; går jeg i seng for at sove uden at være søvnig får jeg bare ondt i
> ryggen i stedet
>
> Jeg holder mig fra cola, kaffe, cacao og the inden sengetid (drikker
> overhovedet kun the ), men skal osse ha ro for at kunne sove (hvis
> ægtefællen snorker eller naboerne larmer gør jeg noget ved det )
>
> Bekymringer har jeg ikke mange af; dé kunne ellers holde mig vågen i mine
> yngre dage!
>
> Dét at din datter sover i nærheden tror jeg ikke er uvæsentligt; måske vil
> du gerne både være opmærksom på hende og sove samtidig!?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
>
>



Hans Paulin \(6310\) (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 21-09-06 09:25

Lone Hjorth Ranneries skrev:

> Mine bekymringer hjælper selvfølgelig ikke på min situation, jeg
> prøver ikke at tænke for meget, når jeg skal til at sove, men det er
> svært - specielt fordi jeg er så tidlig i min sorgperiode...

Okay!

> Mht. til det med at ville kunne høre min datter og samtidig også
> kunne sove, tror jeg du rammer på en prik... (Skulle næsten tro du
> kendte mig...

"Mor er den bedste i verden..." [nynne]

> Det vil jeg tænke over.
>
> Tak fordi du skrev..

Velbekomme!
--
Med venlig hilsen
Hans



Carsten Riis (20-09-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 20-09-06 17:33

Lone Hjorth Ranneries skrev den 20-09-2006 08:50:
> Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
> rigtige sted...
>
> Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig sovet
> særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har svært ved
> at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Jeg er
> A-menneske.
>
> Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har hjulpet
> på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på snart 2 år.
>
> Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
> fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
> stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man ikke
> skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan forbedre sin
> vejrtrækning osv osv osv...
>
> Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...
>
> Jeg håber at få en masse respons.


Hmmmm, jeg ville først undersøge hvad dit nuværende "nu skal jeg i
seng"-ritual er.

Hvad laver du før du går i seng?
- drikker kaffe, the, alkohol, cola (læs: koffein)
- skændes med ægtefællen
- har taget "arbejdet med hjem"
- i hele taget finder ud af hvad du gør fra 1½-2 timer før du går i
seng.


Hvad laver du når du går i seng?
- har du børstet tænder?
- har du "slukket" for dagens stress?
- i hele taget: hvilke småhandlinger foretager du lige før du lægger
dig i perioden 10-15 minutter før nedlægningen til den faktiske nedlægning.


Hvad laver du når du er i sengen?
- læser
- har sex
- hører musik
- har lyset tændt
- tænker/spekulerer
- vender og drejer dig
- rejser dig op (ok, så er du jo ikke i sengen mere, men jeg håber
at du forstår hvad jeg mener).



I denne fase skal du ikke dømme eller tænke hvad du skal lave om, men
bare registrere hvad du faktisk gør.

Det er nok smartest at gøre dagen efter, da du såfremt du gør det samme
aften ikke kan registrere hvad du har gjort indtil nu, da det eneste du
gør så er at registrere at du registerer.



Hvis du så har gjort det et par dage/nætter i træk, så vil der sikkert
være nogen fællestræk fra nat til nat.
Når du har det, så vil jeg gerne høre om dine registreringer og hvad du
selv mener er noget der er værd at lave om eller om der er noget som
bare skal være som det er.


Jeg håber, at du vil fortælle om hvad du har fundet ud de kommende dage.


Og ja, det er måske ikke noget som løser dit problem her&nu.
Se det på den måde: Du har sovet elendigt indtil nu, så et par nætter
fra eller til....Det gør nok ikke den store forskel, når du tilgengæld
får skovlen under problemet en gang for alle på sigt.


Jeg glæder mig til at høre din respons.


mvh


Carsten Riis

Lone Hjorth Rannerie~ (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Lone Hjorth Rannerie~


Dato : 21-09-06 07:40

Hej Carsten.
Tak for din opmærksomhed.
Jeg vil i morgen tidlig lægge mærke til, hvordan min "gænge" var i går aftes
inden jeg skulle sove... og det vil jeg gøre de næste par
aftener/morgener... og så vende tilbage.

KH Lone.

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:h3eQg.363$3h1.193@news.get2net.dk...
> Lone Hjorth Ranneries skrev den 20-09-2006 08:50:
>> Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
>> rigtige sted...
>>
>> Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig
>> sovet særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har
>> svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten.
>> Jeg er A-menneske.
>>
>> Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har
>> hjulpet på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på
>> snart 2 år.
>>
>> Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
>> fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
>> stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man
>> ikke skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan
>> forbedre sin vejrtrækning osv osv osv...
>>
>> Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...
>>
>> Jeg håber at få en masse respons.
>
>
> Hmmmm, jeg ville først undersøge hvad dit nuværende "nu skal jeg i
> seng"-ritual er.
>
> Hvad laver du før du går i seng?
> - drikker kaffe, the, alkohol, cola (læs: koffein)
> - skændes med ægtefællen
> - har taget "arbejdet med hjem"
> - i hele taget finder ud af hvad du gør fra 1½-2 timer før du går i
> seng.
>
>
> Hvad laver du når du går i seng?
> - har du børstet tænder?
> - har du "slukket" for dagens stress?
> - i hele taget: hvilke småhandlinger foretager du lige før du lægger
> dig i perioden 10-15 minutter før nedlægningen til den faktiske
> nedlægning.
>
>
> Hvad laver du når du er i sengen?
> - læser
> - har sex
> - hører musik
> - har lyset tændt
> - tænker/spekulerer
> - vender og drejer dig
> - rejser dig op (ok, så er du jo ikke i sengen mere, men jeg håber at
> du forstår hvad jeg mener).
>
>
>
> I denne fase skal du ikke dømme eller tænke hvad du skal lave om, men bare
> registrere hvad du faktisk gør.
>
> Det er nok smartest at gøre dagen efter, da du såfremt du gør det samme
> aften ikke kan registrere hvad du har gjort indtil nu, da det eneste du
> gør så er at registrere at du registerer.
>
>
>
> Hvis du så har gjort det et par dage/nætter i træk, så vil der sikkert
> være nogen fællestræk fra nat til nat.
> Når du har det, så vil jeg gerne høre om dine registreringer og hvad du
> selv mener er noget der er værd at lave om eller om der er noget som bare
> skal være som det er.
>
>
> Jeg håber, at du vil fortælle om hvad du har fundet ud de kommende dage.
>
>
> Og ja, det er måske ikke noget som løser dit problem her&nu.
> Se det på den måde: Du har sovet elendigt indtil nu, så et par nætter fra
> eller til....Det gør nok ikke den store forskel, når du tilgengæld får
> skovlen under problemet en gang for alle på sigt.
>
>
> Jeg glæder mig til at høre din respons.
>
>
> mvh
>
>
> Carsten Riis



Poul-Erik Hansen (27-09-2006)
Kommentar
Fra : Poul-Erik Hansen


Dato : 27-09-06 16:17

Hej Lone/gruppe

Et problem du ulykkeligvis deler med mange tusinde andre danskere. Hvad gør
de ? - Hovedparten (mere end 200.000 bruger permenent sovemedicin) prøver
med tusindvis af gode råd fra andre med samme problem.
Da du er sorgramt efter din mors død er det helt naturligt at du får
proffesionel hjælp såsom midlertidig indsovningsmedicin (virker ca 4 timer)
og er ude af kroppen næste dag - også kaldet 3.generationsmidler.
Ellers : spis intet efter kl.18.00 og om muligt gå i SAUNA og varmt bad - så
skulle den være helt sikker. Prøv eventuelt at få din mand til at give dig
massage på ryggen - varmen, velværen og trygheden er fuldt ud lige så godt
som sovemedicinen.

Held og lykke, hvad du så end måtte vælge.
PEH
"Lone Hjorth Ranneries" <lone@hjorth.com> skrev i en meddelelse
news:Rw5Qg.9$561.5@news.get2net.dk...
> Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
> rigtige sted...
>
> Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig sovet
> særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har svært
> ved at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Jeg er
> A-menneske.
>
> Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har
> hjulpet på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på
> snart 2 år.
>
> Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
> fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
> stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man
> ikke skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan
> forbedre sin vejrtrækning osv osv osv...
>
> Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...
>
> Jeg håber at få en masse respons.
>
> Mvh Lone
>



ayjay (30-09-2006)
Kommentar
Fra : ayjay


Dato : 30-09-06 06:50

On Wed, 20 Sep 2006 08:50:24 +0200, "Lone Hjorth Ranneries"
<lone@hjorth.com> wrote:

>Som ny her i gruppen, håber jeg at blive taget vel imod og at jeg er det
>rigtige sted...
>
>Mit problem er af den natur at jeg har søvnproblemer. Jeg har aldrig sovet
>særlig tungt, har altid ligget længe inden jeg faldt i søvn og har svært ved
>at falde i søvn igen, hvis jeg bliver vækket midt om natten. Jeg er
>A-menneske.
>
>Jeg mistede min mor for 3½ måned siden, hvilket naturligvis ikke har hjulpet
>på mine søvnproblemer. Jeg er 35 år, er gift og har en datter på snart 2 år.
>
>Jeg efterlyser en bog, en film, en metode der kan hjælpe mig til først og
>fremmest at falde hurtigere i søvn... Evt. en bog der vejleder i hvilken
>stilling, man med fordel kan lægge sig i, hvad slags mad og drikke, man ikke
>skal spise/drikke(udover kaffe selvfølgelig), hvordan man kan forbedre sin
>vejrtrækning osv osv osv...
>
>Jeg ved ikke om noget sådant findes, men alt har interesse...
>
>Jeg håber at få en masse respons.
>
>Mvh Lone
>

Nedestående er posted i dk.helbred.sorg + krise igår. Opdagede
efterfølgende denne tråd. Mvh Allan
----------------------
Hej Lone,

Jeg ved ikke meget om søvnproblemer, men måske jeg kan hjælpe dig lidt
på vej alligevel.

Ved du hvorfor du ikke kan sove?
er du rastløs, urolig, angst eller på anden måde følelsesmæssigt
fokuseret inden du skal sove. Måske er du stresset, måske endda uden
selv at vide det ...
Hvordan har du det ellers? er du glad, positiv og åben? eller føler du
dig overbebyrdet, ensom eller måske deprimeret? Er du fysisk aktiv?
Dyrker du sport/løber? Vågner din datter ofte om natten? er hun evt
ofte syg? Stiller du for store krav til dig selv og/eller andre? Har
du et godt netværk/gode venner?

Har du fået bearbejdet din mors død? er du åben omkring dine
tanker/følelser og har du nogle at snakke med?
Måske skulle du unde dig selv nogle sessioner hos en psykoterapeut ...
- udover et frirum, hvor du frit kan få bearbejdet stort og småt, kan
du måske også få en forklaring på dit søvnbesvær, hvis det er psykisk
relateret.

Her er nogle links, du måske skulle kigge nærmere på
http://www.netdoktor.dk/centre/soevn/
http://www.netpsykiater.dk/htmsgd/symptomer.htm#soe
http://www.center-for-stress.dk/ (vælg 'Materialer og ...' og derefter
'Test-område')

Hvis dit problem nærmere er livsstilsrelateret skal du måske "bare"
flytte fokus. I så fald kan jeg anbefale "Kunsten at leve lykkeligt"
af (/med) Dalai Lama.
se omtale http://www.saxo.com/item/12234

Pøjpøj med det hele.


Mvh Allan

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste