Tør du aflive myter om MAD/RENLIGHED/SYGDO~
Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-06 16:56

Sygdomsforebyggelse er om egostyrke via ritualer

Når vort liv hæftes op på daglig bad og afvekslende luksusmad, så får
vi tro på, at vi er med i de sundes klub og lever længe, og så er det
en selvopfyldende profeti.

Engang levede visse fattigfolk med så mangelfuld kost at afvekslende
luksusmad kunne have forebygget infektion, ved at tilføre de vitaminer
eller mineraler, som manglede, helt som en bil mangler olie eller
reservedel.

Den tid er forbi - vi får nu alle, hvad vi behøver (og lidt til) .

Når vi indbildes, at vort helbred bedres af sport eller søvn, bør vi
også overveje, hvad er årsag og hvad er virkning.

Har man styr på sit show og travlt med meningsfulde aktiviteter, så
har man ikke tid at lægge sig syg eller sove, men det betyder ikke at
man lever længe af at sove længe om morgenen. Lavere skat, så
erhvervslivets hjul kan snurre og ny job opstå - det er nok den
vigtigste sygdomsforebyggende medicin for vort samfund - og en
oprydning i vor forbuds-lovjungle, som hindrer trivsel dvs gir nedtur
og dermed sygdom-via-mindreværdskomplekser

" There is no love sincerer than the love of food.
George Bernard Shaw

sflgMED Man bør beherske sin skæbne som sit helbred: nyde det
gode, være tålmodig med et dårlige og ikke anvende stærke lægemidler
uden i yderste nødstilfælde. La Rochefoucauld

sfm "No man is a hypocrite in his pleasure. Albert Camus

Sfm All the things I really like to do are either immoral, illegal
or fattening.Alexander Woollcott, 1887-1943 American columnist and
critic

Sfm Alle de ting, jeg virkelig kan lide at gøre, er enten amoralske,
illegale eller fedende. Alexander Woolcot

Sfm Appetite comes with eating. Francois Rabelais c.1492 - 1533

Sfm Der findes ingen mere hengiven kærlighed end kærlighed til mad.
George Barnard Shaw (1856-1950)

sfm Hvis man passer godt på ikke at leve, vil man kunne undgå at
dø, meget længe. Tage Voss

sfm I drink for the thirst to come. Francois Rabelais c.1492 -
1533

Sfm Jeg var vegetar indtil jeg begyndte at bøje mig mod sollyset.
Rita Rudner

Sfm Mad er et vigtigt element i en afbalanceret diæt. Fran Lebowitz

Sfm Mad er min bedste ven. Fordømmer mig aldrig. Aldrig udtrykker
den noget nedsættende om mig.

sfm No man is a hypocrite in his pleasure. Albert Camus

sfm overvægtig = "Food-loss resistant profile" Dr.Phil på TV3

Sfm Spis aldrig mere end du kan løfte. Miss Piggy

Sfm Sult er det bedste krydderi. Cicero

sfmAt spise for at spise op, er at bruge sin mave som skraldebøtte.
Mikael Rode

sfmdof Det er lysten efter kjød, som går i skoven og bider
snegle.

sfmkedy Drinking when we are not thirsty and making love all year
round, madam; that is all there is to distinguish us from other
animals. de Beaumarchais 1712-99

sfmkl Man skal ikke så meget lægge mærke til, hvad man spiser, som med
hvem man spiser. Montaigne

sfmo Health that is purchased by a rigorous watching of the diet is
but a tedious disease. Baron De Montesquieu

sfmo If you are ever at a loss to support a flagging coversation,
introduce the subject of eating. James Leigh Hunt

sfmo Mennesket er hvad det spiser. Ludwig Feuerbach

sfmo What does not poison, fattens. Italian proverb

sfmo What some call health, if purchased by perpetual anxiety about
diet, isn't much better than tedious disease. George
Dennison Prentice

sfmo. Let me have men about me that are fat.
Shakespeare

sfmof A woman can never be too rich or too thin. Duchess of
Windsor

sfmof Jeg foretrækker en behagelig last frem for en trist dyd.
Jean-Baptiste Moliere

sfmof Sig mig hvad du spiser, og jeg skal sige dig hvad du er.
Gastronomen Brillat-Savarin

sfmofm What some call health, if purchased by perpetual anxiety
about diet, isn't much better than tedious disease.
George Dennison Prentice

sfmol Der er flere gamle drukkenbolte end gamle læger.
Francois Rabelais

sfmom Huld er bedre en guld. Danske Ordsprog

sfmre Mennesket er det eneste dyr, der spiser til middag.
Oscar Browning

Sfmsco No doubt alcohol, tobacco, and so forth, are things that
a saint must avoid, but sainthood is also a thing that human beings
must avoid. George Orwell

sfmscof The only way to get rid of temptation is to yield to it.
Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has
forbidden to itself. Oscar Wilde

sfmsdom Hvo drikker uden tyrst, boler uden lyst, æder uden hunger,
døer 20 år unger Danske Ordsprog

sfmth Fra Livets Krigsskole. Hvad der ikke dræber mig, gør mig
stærkere Nietzsche

sfmvi A really busy person never knows how much he weighs.
Edgar Watson

sfp When a man wants to murder a tiger, he calls it
sport; When the tiger wants to murder him, he calls it ferocity. The
distinction between crime and justice is no greater G.
B. Shaw (1856-1950)British Dramatist, Born in Ireland.

sfp "Søren, jeg har hørt at sport er en karikatur af livet"siger
Trine"Så er jeg mere rolig, jeg troede det VAR livet" svarer Søren
Brun

sfp Den store sport begynder der, hvor den for længst er hørt op
med at være sund. Bertold Brecht 1898-1956

sfp If all the year were playing holidays,/ To sport would be as
tedious as to work. William Shakespeare

Sfpao Bodily exercise profiteth little, but godliness is profitable
unto all things. Bible

Sfpao There is nothing, I think, than to have soft, chubby, fat
looking children who go to watch their school play basketball every
saturday and regard that as their week's exercise.
John Kennedy

Sfpao We are under exercised as a nation, we look instead of play, we
ride instead of walk. Our existence deprives us of a minimal of
physical activity essential for healthy living. John
Kennedy

sfpro Health is a gift, but you have to work to keep it.
Elbert Hubbard (1859-1915)American Author and Publisher

Sfr Som en vej om efteråret. Aldrig så snart er den fejet ren, førend
den igen dækkes af de tørre blade. Kafka

sfr Min gode vismand! Gak til myren og bliv viis, og lær
af en pige at få tiden til at gå; thi deri er hun en sand
virtuos.Søren Kierkegaard

Sfr "Cleanliness is next to godliness" Dronning Viktoria

Sfr "Der stank af alt andet end violer, for at sige det pænt"......"Hvordan
han er kommet op på det overbegjorte toilet er mig en gåde" ......
Mine følelser spændte fra afmagt til fortvivlelse til harme over det
jeg så. " Politikens udsendte , rapporterer om hjemløsherberg i Sct
Petersborg 26.6.06

Sfr Den "rene" er fra begyndelsen blot et menneske, som vasker sig
og forbyder visse spiser, der medfører hudsygdomme, og som ikke sover
med de snavsede kvinder fra det lavere folk, som nærer afsky for
blod - hverken mere eller mindre! Nietzsche

sfr En gentleman er en mand, der går ud af bruseren, for at gå på
toilettet, når han skal tisse. Freddie Trueman

sfr Halvdelen af bakterieverdenen er livsnødvendig; man kan blive
så steril, at man dør af det. Jacob Paludan

Sfr HJEM=Et sted hvor man kan klør sig ligegyldigt hvor det klør.
Anonym

sfr Hygiene is the corruption of medicine by morality
H.L. Mencken

sfr Kun en tåbe reder sengen hver dag. Nancy Spain

sfr Man skal ikke gå i badstue, hvis ikke det kribler. FINLAND.
Politikens Ordsprogsleksikon 1994

sfr Men Herren sagde til ham "I farisæere rense nu det udvendige
af bægeret og fadet, men jeres indre er fuldt af rov og ondskab.
Lukas11.39

sfr To get back my youth I would do anything in the world ,
except take exercise, get up early , or be respectable.Oscar Wilde

sfrhh Jeg afskyer husarbejde. Man reder seng, man vasker op og seks
måneder senere må man begynde forfra. Joan Rivers

sfri Invalids live longest. Proverb

sfrpsyk Min mand og jeg har fundet et virkeligt godt system,
når det gælder husarbejdet. Ingen af os gør det.
Dottie Archibald

sfrpsyk What separates two people must profoundly is a
different sense and degree of cleanliness. Nietzsche

sfrr Eet skabbed får forderver en heel flok. Danske
Ordsprog

sfrr House work is what woman does that nobody notices unless she
hasn't done it. Evan Esar

sfrr Køb en liter brændevin og et franskbrød så slipper du for at
vaske op, Albert Engström

sfrr Men profess a total lack of ability to wash baby's face simply
because they believe there's no great fun in the business, at either
end of the sponge. Heywood Broun

sfrr Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det.
Goethe

sfrr Somme gå fnattede i bad og skabbede ud igen.
Danske Ordsprog

sfrr Sæben er en målestok for staternes velstand og kultur.
Justus von Liebig

sfrr Vemmelsen overfor det skitne kan være så stor at den hindrer
oss i å vaske oss, - "rettferdiggjøre" oss. Nietzsche:

sfrrr "Hvis det ikke var at lægge for tunge byrder på min menighed,
ville jeg have befalet dem at bruge tandbørste før hver bøn"
Muhammed

sfrrr Renlighed er det halve af troen" Vask jeres klædninger og klip
jeres hår og børst jeres tænder og smukser jer og hold jer rene"
Muhammed

sfrsom What does not destroy me, makes me strong.
Friedrich Nietzsche

sfs "Søren, jeg har hørt at sport er en karikatur af livet"siger
Trine"Så er jeg mere rolig, jeg troede det VAR livet" svarer Søren
Brun

sfs Bodily exercise profiteth little, but godliness is profitable
unto all things." Bible

sfs Den store sport begynder der, hvor den for længst er hørt op
med at være sund. Bertold Brecht 1898-1956

Sfs Det handler ikke om at vinde men om at være med. Coubertin

Sfs Fodbold er en kampsport og kan man ikke tåle mosten, så må man
sgu spille ludo. Preben Elkjær

Sfs Kvinder har kun én opgave (i sport), det er rollen at krone
vinderen med sejrskransen. Pierre de Coubertin

Sfs Motion er vås. Hvis du er sund, trænger du ikke til det, og
hvis du er syg, burde du holde dig fra det. Henry Ford

Sfs Serious sport has nothing to do with fair play. It is bound
up with hatred, jealousy, boastfulness, disregard of all rules and
sadistic pleasure in witnessing violence. In other words, it is war
minus the shooting. George Orwell 1903 - 1950

sfs Snoopy lying on his back with his backhead into his waterbowl:
"When I have a headache, I just relax like this - the medical industry
would never allow this secret to become wellknown . Charles Schultz
(Ugeskrift for Læger har dog tilladt at unge læger har opreklameret
varmt karbad som mirakelkur)

sfs There are one hundred and fifty-two distinctly different ways
of holding a baby - and all are right. Heywood Broun

sfsddol Jeg kan bevise alt ved hjælp af statistik, bortset fra
sandheden Georg Canning

sfsfwsom Det er ikke tornen, der stikker dig, du stikker dig på
tornen. Afrikansk ordsprog

sfso Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin Franklin

sfso There is a wisdom in this beyond the rules of physic:

sfsof Use your health, even to the point of wearing it out. That is
what it is for. Spend all you have before you die; and do not outlife
yourself. George Bernard Shaw

sfsofm For de sunde er alting sundt. Ordsprog

sfsom It seems that without exception the experience and behaviour
that gets labelled schizophrenic is a special strategy that a person
invents in order to live in an unlivable situation
Laing

sfsrofm Bedre at slides op end fortæres af rust.

sfstatppVi Et dødsfald er en tragedie. En million er statistisk.
Josef Stalin

sfsvol (Facts are stubborn, but statistics are more pliable.)
Mark Twain

sfsøvn "Det er ingen lille kunst at sove - for at præstere
den, må man være vågen hele dagen" sagde den intenst kreative
Nietzsche 1844-1900.

sfsøvn Fatigue is the best pillow. Træthed er den
bedste hovedpude. Hindu proverb

sfsøvnDdrøm Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin
Franklin

sfz Preserving the health by too strict a regimen is a wearisome
malady La Rochefoucauld (1613-1680)French Classical
Writer.

sfø " Fatigue is the best pillow. Hindu proverb

sfø " The pure at heart may sleep better

sfø " There never was child so lovely but his mother was
glad to get him asleep. Emerson

sfø " Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken individet
hænger sammen med verdensaltet. Friedrich Hebbel

sfø "Early in the morning, at dawn, in one's first burst of
vigour, to read a book - I call a vice. Nietzsche

sfø "I mit hoved er de forskellige affærer ordnet
skuffevis som i et skab.

sfø " Bedre at slides op end fortæres af rust.

sfø " Preserving the health by too strict a regimen is a