Ustabil pc
Fra : Kasper Bang

Dato : 19-09-06 09:34

Hej

Jeg har også lagt dette indlæg i Windowsgruppen men endnu ikke fået
svar. Måske er denne gruppe også mere relevant, når det kommer til
stykket?

Jeg har en Acer Aspire pc med XP, og den er utroligt ustabil. Det skal
indledningsvis nævnes, at jeg ikke selv har ændret ved nogle
standardopsætninger i bios eller overordnet i Windows.
Hardwaremæssigt har jeg skiftet et dvd-romdrev ud på et tidspunkt,
men det førte ikke til problemer. Jeg har fra tid til anden oplevet,
at Windows fryser, f.eks. når jeg kun har Explorer åben, og kun en
genstart kan få mig på skinnerne igen. Det er vist et relativt
gængst Windowsproblem? Men nu er et langt mere generende problem
opstået.

Problemet er, at pc'en hele tiden går i sort; dvs. mens jeg arbejder
bliver skærmen sort, og pc'en genstarter. Ofte har den så svært ved
at starte op og kommer med en biplyd hvert 10. sekund. Der sker ingen
ting, og skærmen forbliver sort. Det kan gentage sig, selv om jeg
cutter strømmen og prøver igen. Jeg fik et råd om at prøve at
afbryde forskellige komponenter på skift og starte op, og det hjalp
midlertidigt, efter jeg afbrød en memorycardlæser forbundet via USB.
Men problemet er på trods af dette genopstået.

Når det så omsider lykkes at starte op, ser der ind imellem ud til at

ske ting og sager med bioskonfigurationen. Jeg kan få meldingen "The
boot devices have been changed" og nogle gange forsøger den at boote
via A-drevet. Her kan fejlmeldingen "Bios rom checksum error. Detecting

floppy drive A media" dukke op. Nogle gange lykkes det så komme ind i
bios'en, hvor jeg kan gendanne standardopsætningen mht. boot. Hvis jeg

er heldig, kan jeg så starte op.

Jeg kan også være heldig, at et crash blot fører til at "diskene
kontrolleres for konsistens" ved en regulær succesfuld opstart.

Jeg er også stødt på at blive ledt til en "Microsoft Online Crash
Analysis" med en konklusion, jeg har vedlagt nedenfor.

Så grundlæggende er jeg i tvivl, om det er et
Windows/styresystemproblem, jeg kan rette op på på softwaresiden,
f.eks. vha. formatering, eller om jeg har et hardwareproblem
(bundkortet el. lign.). Hvad kan jeg monstro stille op? Det blev en
lang smøre, men jeg håber virkelig, at nogen kan hjælpe!

Venlig hilsen
Kasper

Problem description
Windows was temporarily unable to read your hard disk drive. This
problem is general in nature and unfortunately we are unable to
determine the specific cause of the read error from the error report.
In most cases this problem is temporary and can be ignored; however, if

the problem is occurring repeatedly we recommend you follow the
additional troubleshooting steps in this article.
Common causes of this problem include:
Large file transfers from secondary media to local hard drive
Power loss to hard disk drive causing inconsistent data sectors
Problems entering Hibernation or Standby Mode
Hard drive lag caused by filter drivers, such as virus scanners
Bad connection cables, or misconfigured master/slave settings

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-09-06 09:44

> [...]
> (bundkortet el. lign.). Hvad kan jeg monstro stille op? Det blev en
> lang smøre, men jeg håber virkelig, at nogen kan hjælpe!

Jeg gætter på hardware. Bundkort/cpu/ram eller strøm.

Thomas

Fra : Lars & Jane

Dato : 19-09-06 14:16

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gætter på hardware. Bundkort/cpu/ram eller strøm.
>
> Thomas

Er næsten helt sikker på det er et NYT batteri til din bios, lyder som om
den ressetter sig selv grundet manglende strøm, har set det flere gange
selv. og det koster ikke alverden at prøve...
Mvh Lars...

Fra : Kasper Bang

Dato : 19-09-06 21:40

Lars & Jane wrote:
> Er næsten helt sikker på det er et NYT batteri til din bios, lyder som om
> den ressetter sig selv grundet manglende strøm, har set det flere gange
> selv. og det koster ikke alverden at prøve...

O.k., det er da i hvert fald til at prøve af i en fart! Tusind tak for
jeres hurtige svar.

MVH/Kasper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-09-06 22:35

"Kasper Bang" <johnnyhefty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Lars & Jane wrote:
> [...]
> selv. og det koster ikke alverden at prøve...

O.k., det er da i hvert fald til at prøve af i en fart! Tusind tak for

Tja - hvis den smider bios hele tiden lyder det som defekt batteri, men den
burde ikke genstarte osv på grund af defekt batteri. Når først den er
startet - også med defekt batteri, så burde den køre uanset batteriets
tilstand, idet den så får den nødvendige strøm direkte.
Bios batteriet bruges jo faktisk kun til at huske bios med, og når du
genindlæst bios osv og kommer videre, så er bios batteriet for så vidt
ligegyldigt.

Kurt

Fra : claus b. p.

Dato : 20-09-06 08:39

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in message

> [...]
> Bios batteriet bruges jo faktisk kun til at huske bios med, og når du
> genindlæst bios osv og kommer videre, så er bios batteriet for så vidt

Jeg ved ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte bios batteri på
sådan en ting, men hvis den alligevel er åben, så tryk på alle stik og
samlinger, tag RAM ud og sæt det ind igen, og check at cpukøler sidder
rigtigt og blæseren virker. Med de Dell laptops jeg har haft har dårlige
forbindelser været et gentagent tilbagevendende problem.

/Claus

Fra : Lars & Jane

Dato : 20-09-06 16:14

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigtigt og blæseren virker. Med de Dell laptops jeg har haft har dårlige
> forbindelser været et gentagent tilbagevendende problem.

Hvordan ser kordensatorene ud på bundkortet ?
Hvis der er nogle der er bulet ud, eller lækket. er det bundkortet det er
galt med.= NY
Det kunne vel heller ikke være, en støvtilstopppet cpu køler ? hvis der
dannes for meget støv i den vil komputeren lukke ned når den bliver for
varm.
Mvh Lars...

Fra : claus b. p.

Dato : 20-09-06 23:27

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
Med de Dell laptops jeg har haft har dårlige
> forbindelser været et gentagent tilbagevendende problem.

Ved ikke hvorfor jeg troede det var en laptop du har problemer med...

Samme procedure, men du kan også mistænke strømforsyningen. Måske kan man
måle sig frem til om den dykker for meget, men ellers vil jeg nok engang
anbefale "speedfan", som er en utility der kan måle på mange ting i
maskinen, og tilligemed skrive resultaterne ned i en logfil, hvor man efter
et crash kan læse om fx. en af spændingerne varierer mere end godt er.

/Claus

Fra : Kasper Bang

Dato : 22-09-06 10:37

Tak for jeres yderligere tilbagemeldinger. Det hjalp nemlig ikke med
nyt biosbatteri. Pc'en er igen gået i sort, bipper hvert 5. sekund og
kan ikke engang fange BIOS'en.

Blæsere m.m. støvsugede jeg for nogle måneder siden, da den begyndte
at skabe sig, men jeg må vist lige prøve igen. Vil også trykke lidt
på nogle af sagerne (bl.a. RAM-klodserne) på bundkortet, selv om det
er lidt svært tilgængeligt. Vil også prøve de andre gode råd af,
bl.a. Speedfan.

MVH/Kasper