Forsinket mail, men hvor er det forsinket
Fra : P og T

Dato : 18-09-06 22:31

Hej.

Jeg kører en SME server (Centos 4.3 baseret), som kører mit mail. Jeg er
Tele2 ADSL kunde og bruger deres MX backup server da de har port 25 lukket.
Mit problem er at de mails der bliver sendt til mig kan være op til 4 dage
forsinket. Jeg har spurgt Tele2 om der kan være et problem med deres MX back
up server. Men det siger de der ikke er.
Jeg har brugt den samme hardware i ca. 2 år og der er ikke noget ekstra load
på end der plejer og serverens software er løbende blevet opdateret

Jeg har kørt forskellige test via websider der sender en mail til en mail
adresse og hvor man så ser det output der kommer fra mail serveren, i dette
tilfælde selvfølgelig Tele2 MX backup serveren. Samtidig følger jeg log
filen på min server og ser mailen komme ind. Disse tests virker som regel
OK, men jeg har oplevet at MX backup serveren har kvitteret men at mailen
stadig er stærkt forsinket. So oftest hvis jeg prøver at sende en mail fra
f.eks. Ofir så er den forsinket. Når mailene så kommer er det ofte en hel
"klump" der kommer ad gangen.

Jeg har også testet via Telnet og det virker fint.

Hvordan kan jeg teste mailsystemet så jeg kan følge mailen endnu bedre og se
hvor den hænger?
Det er lige før jeg ligeså godt kan skrive et brev sådan som det kører.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 06:03

On Mon, 18 Sep 2006 23:30:33 +0200, "P og T" <nej@ingen.spam> wrote:

> [...]
>hvor den hænger?
>Det er lige før jeg ligeså godt kan skrive et brev sådan som det kører.

Hvis du læser headeren på én af de mails der har været forsinket,
skulle det kunne give et fingerpeg om, hvilken server, mailen har
"siddet fast" på.

Allan Jul Woer
Denmark

Fra : P og T

Dato : 19-09-06 11:35

> Hvis du læser headeren på én af de mails der har været forsinket,
> skulle det kunne give et fingerpeg om, hvilken server, mailen har
> "siddet fast" på.

Ahaaaa....... Nogen gange er det da så enkelt....

Tak

Per