Hvorlænge kan sports-antiracisme overleve?
Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-06 22:26

Negre løber bedre end hvide.
For de er genetisk udvalgt til det, bl.a. når ShakaZulu-høvdingen o
1890 kun lod de krigere overleve, der løb hurtigst
Det var i årtusinder manddomsprøve at kunne løbe antilope op.

I løbesport er der næsten ingen hvide idag, men i mellemkrigstiden
domineredes olympiader f hvide bl.a. fra Cambridge og Oxford.

Takket være vestlig landbrugsteknik er sult væk fra dele af Afrika og
totalt i USA og EU, så masser af negre er velnærede og så store og
kraftige som hvide, og har tid til sportstræning.

Jeg spår at hvis trænere kun udvalgte spillere efter kvalifikationer,
vil snart ingen hvide være tilbage i USA-football og vor soccer.

Men for at skabe myte om harmoni mellem etniske og de rige landes
oprindelige folk, vil man udvælge blandet i lang tid. Men hvor længe?
Kan man finde sig i nederlag uendeligt ved at tage uværdige hvide af
ideologiske grunde?Er det hele propaganda og skuespil for folket?

Antal quarterbacks der var sorte er vel på få årtier steget fra 0% til
60%

Fra : Niels-Jørgen Østerby

Dato : 19-09-06 18:12

Jeg gør en undtagelse... Jeg kommenterer et Bo Warming indlæg!

Bo Warming wrote:
> Negre løber bedre end hvide.

Hvorfor bruger du forskellige udtryk for de to racer?

> I løbesport er der næsten ingen hvide idag, men i mellemkrigstiden
> domineredes olympiader f hvide bl.a. fra Cambridge og Oxford.

Godt set...
De sorte fik i høj grad ikke chancen for at gøre sig gældende.

> Takket være vestlig landbrugsteknik er sult væk fra dele af Afrika og
> totalt i USA og EU, så masser af negre er velnærede og så store og
> kraftige som hvide, og har tid til sportstræning.

Øh... Bo, tag først lige et kik på dit verdenskort, og kik derefter lidt
på mellem- og langdistanceløberne. Velnærede, stor og kraftige passer
vist ikke lige på den kategori!

> [...]
> Kan man finde sig i nederlag uendeligt ved at tage uværdige hvide af
> ideologiske grunde?Er det hele propaganda og skuespil for folket?

Professionel sport er - udover at være sport - også en god omgang
skuespil. Propaganga?? For hvad?

> Antal quarterbacks der var sorte er vel på få årtier steget fra 0% til 60%

Var sorte! Jeg tror ikke, Michael Jackson har vist sig på en amerikansk
fodboldbane
Bare rolig Bo, du behøver ikke være bange, 5 ud af de 25 bedste
quaterbacks i NFL er sorte.

Og så - hvad er det du vil?
Som sædvanlig giver dine indlæg ingen mening. Tågesnak.

--
Øster

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-06 19:48

"Niels-Jørgen Østerby" <oesterby@SLETesenet.dk> wrote in message
> [...]
> quaterbacks i NFL er sorte.
>
> Og så - hvad er det du vil?
> Som sædvanlig giver dine indlæg ingen mening. Tågesnak.

Jeg ser ingen kvalitet i at være hvid
Jeg ser falskhed i at sport ikke udvælger stjerner efter duelihed men
delvis efter politisk krav om ligelig representation af racerne

Fra : Patruljen

Dato : 19-09-06 21:06

Bo Warming wrote:
> [...]

Det er nu dig, som fokuserer på mellem og langdistance - løbere. På
korte distancer, sprintere, er sorte også ganske solidt
repræsenteret.

> Jeg ser ingen kvalitet i at være hvid
> Jeg ser falskhed i at sport ikke udvælger stjerner efter duelihed men
> delvis efter politisk krav om ligelig representation af racerne

Kære Bo.

5 ud af 25 sorte er quaterbacks. Og betragter du fodboldhold ved vm,
ser afrikanske hold særdeles muskuløse og veltrænede ud. Måske mere
muskuløse end gennemsnittet på europæiske hold.

Men det gør en gorilla - abe også.

Hvad enten man kan lide det eller ej. Er det et faktum, at sorte
sjældent kan leve alene på deres højde og drøjde, når det handler
om boldspil. Faktisk kun i Basketball. Hvor højder i sagens natur
spiller en afgørende rolle. Hvor mange sorte, ser du i ishockey?

En quaeterback kendetegnes ved et stort overblik og fine evner ud i
simultankapacitet.
Som det er en betingelse specielt i fodbold, hvor banen giver megen
plads.
Michael Laudrup var et perle eksempel på denne form for intelligens,
mens han var aktiv.
Endnu mangler vi at se en sort " Michael Laudrup.

Meen løbe, det er de gode til. Kaste med ting og sådan. Sværvægtere
i boksning er omtrent kun sorte folk. I andre vægtklasser, hvor
teknikken er altafgørende, vil du se, at sorte er langt mindre
dominerende. Vores egen Søren Bredahl. Typer der på teknik ud -
bokser sorte.

Best regards Bruun

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-09-06 21:47

On Tue, 19 Sep 2006 13:06:06 -0700, Patruljen wrote:

> [...]
> mens han var aktiv.
> Endnu mangler vi at se en sort " Michael Laudrup.

Var Edson Arantes do Nascimento ikke en ganske habil fodboldspiller?

Fra : Patruljen

Dato : 19-09-06 21:09

Patruljen wrote:

> [...]

i boksning er omtrent kun sorte folk. I andre vægtklasser, hvor
teknikken er altafgørende, vil du se, at sorte er langt mindre
dominerende. Vores egen Johnny Bredahl. Nørrebro - drengen Typer
der på teknik ud -
bokser sorte.

Best regards Bruun

Fra : Knud K. H.

Dato : 19-09-06 21:22

> Jeg spår at hvis trænere kun udvalgte spillere efter kvalifikationer, vil
> snart ingen hvide være tilbage i USA-football og vor soccer.

Fjollet udtalelse - det vil aldrig ske.

Tja, hvor mange sorte er der i ishockey, håndbold, for ikke at tale om
cykling?
Eller langrend, alpint osv. (sportsgrene der er ekstremt fysisk krævende
også)

Fra : Patruljen

Dato : 19-09-06 21:23

Bo Warming wrote:

> Jeg ser ingen kvalitet i at være hvid
> Jeg ser falskhed i at sport ikke udvælger stjerner efter duelihed men
> delvis efter politisk krav om ligelig representation af racerne

Lige netop, når det handler om sport, vil jeg ikke mene, der er meget
andet på spil end absolut frie markedsmekanismer. Måske i dens mest
skånselsløse udtryk, overhovedet. Der går ca 40.000 italienske
ungdomspillere til at producere en serie A spiller. De 39.999 andre har
alle ydet deres bedste. Men det er kun en som får en kontrakt på et
serie A hold. Deraf kan du så sortere videre på, hvem som tjener
virkelig store penge. Det er langtfra alle, selvom de fleste tjener
udemærket. Er det ofte ikke nok til at leve resten af livet af. Mange
har satset så hårdt, at der ikke er en uddannelse... Team Danmark
forsøger, at hjælpe danske sportsfolk i den henseende.

Meen. En fodboldklub betaler ikke en god løn, til en spiller der ikke
kan levere varen.
Og ingen kan gemme sig i en fodboldkamp.
Så er hudfarven helt og aldeles underordnet. Man går efter
resultater, og ikke nedrykninger, som er den konstante trussel for
forretningen.

Best regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 19-09-06 21:33

Knud K. H. wrote:

> [...]
> cykling?
> Eller langrend, alpint osv. (sportsgrene der er ekstremt fysisk krævende

Der er store kulturelle forskelle. Dertil geografiske. I USA har alle
samme geografiske område. Men også der, er der kulturelle forskelle.
Det er ikke ukomplicerede størrelser at sammenligne. Eller der er
mange faktorer i spil, samtidig. Ikke desto mindre er der klare
tendenser.

Amerikansk football og vores fodbold er vel nogenlunde jævnbyrdige
størrelser.
Der er nok ikke mange amerikanere, som ikke er introduceret for deres
football. Og ikke mange europæere, sydamerikanere eller afrikanere,
som ikke er introduceret for soccerfodbold.

Der har i adskillige år forlydt rygter om afrikansk indtog i
europæisk fodbold. Der er også en nogen hist og der, men kun ganske
få topspillere. Og det har været uændret i de sidste 20 år..

Regards Bruun
Regards Bruun

Fra : Bo Warming

Dato : 19-09-06 23:59

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> wrote in message
Der har i adskillige år forlydt rygter om afrikansk indtog i
europæisk fodbold. Der er også en nogen hist og der, men kun ganske
få topspillere. Og det har været uændret i de sidste 20 år..

BW: Når Afrika længe nok har set vore TV-kanaler vil alle storbyerne
få gadefodbold som Latinamerika længe har haft og kun skjulte
kvoteordninger kan hindre at sorte løbedygtige spillere dominerer
soccer

Laudruptyper med overblik a la quaterbacks kan let uddannes af
hundreder af Sepp Piontek-typer. Genetiske lange ben og
udholdenheds-muskelfibre vil gøre udslaget - der er ubegrænset
talentmasse mht hjernearbejdet, hvor den nødvendige sociale arv bliver
hvermandseje

Gider hvide så påtage sig torturagtig træning døgnet rundt?
Iscenesættes racist-fodbolds-fans af medierne, for at de snart gør
sig til grin, ved at de sorte ER bedst vedr noget så nemt som fodbold?
Engang var elitesoldat-helten en højdespringer,vægtløfter, sprinter,
diskoskaster kombination, men idag er teknik alt og kan læres af alle.
Kun produktudvikling er svær.

Mon dopingkontrol er effektivere i soccer end i andre sportsgrene,
fordi man vil fremelske sorte stjerner, hvor genetik er
udslagsgivende?

Vedr intelligente sammensværgelsesteorier gælder - for mediechefer
_er_ jo snu -

" Selv om man er paranoid, kan der jo godt være nogen, der følger
efter én. Woody Allen

Problemet er ikke at jeg er paranoid men at jeg ikke er paranoid nok
Woody Allen

" Even paranoids have enemies.
Henry Kissinger

-----------------

"Ved en sportsbegivenhed drejer det sig ikke, om du vinder eller
taber, men om hvor fuld du bliver. Homer Simpson

"Søren, jeg har hørt at sport er en karikatur af livet"siger Trine"Så
er jeg mere rolig, jeg troede det VAR livet" svarer Søren Brun

"Den store sport begynder der, hvor den for længst er hørt op med at
være sund. Bertold Brecht 1898-1956

Fra : Amar

Dato : 20-09-06 15:54

Jeg ved godt at du er dum som en dør, og i det hele taget vil skide på hvad
andre tænker. Alligevel prøver jeg naivt at henvende mig til dig med en
simpel bøn...

Kan du ikke tage dine politiske, racistiske, irriterende indlæg og smide
dem hvor de er relevante...?

Gruppen dk.sport.fodbold handler om fodbold, og ikke om hvor mange negre
der var løgere i mellemkrigstiden osv...

/Amar

Fra : Amar

Dato : 20-09-06 15:56

Og til alle jer andre... Lad nu for fanden være med at svare på idiotens
indlæg. Det får ham som regel blot til at skrive enenu flere...

/Amar

Fra : Patruljen

Dato : 19-09-06 21:57

Frank E. N. Stein wrote:

> Var Edson Arantes do Nascimento ikke en ganske habil fodboldspiller?

Jow. Der er undtagelser som bekræfter reglen. Der har været dygtige
franske spillere, også... Hvor mange sorte spillere optræder på det
brasilianske landshold rent forholdsmæssigt, tror du?

Regards Bruun

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-09-06 22:27

On Tue, 19 Sep 2006 13:56:38 -0700, Patruljen wrote:

> Jow. Der er undtagelser som bekræfter reglen.

Er Ronaldo de Assis Moreira og Ronaldo Luis Nazário de Lima ikke sorte
nok?

> Der har været dygtige
> franske spillere, også... Hvor mange sorte spillere optræder på det
> brasilianske landshold rent forholdsmæssigt, tror du?

Aner det ikke. Fodbold er ikke lige det der interesserer mig allermest.
Mudderbrydning er meget mere interessant og det er en skandale at den
sportsgren ikke er med i OL sammen med ølstafet.

Fra : Amar

Dato : 19-09-06 22:11

Fjern dog den latterlige diskussion fra dk.sport.fodbold. Der hører den
ikke hjemme. Men det er jo ikke første gang vel Bo... Klovn.

/Amar

Fra : Patruljen

Dato : 20-09-06 10:18

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> Mudderbrydning er meget mere interessant og det er en skandale at den
> sportsgren ikke er med i OL sammen med ølstafet.

He

Regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 20-09-06 22:47

Amar wrote:
> Og til alle jer andre... Lad nu for fanden være med at svare på idiotens
> indlæg. Det får ham som regel blot til at skrive enenu flere...
>
> /Amar

Kære Amar.

Det er ikke dig som afgør, hvad jeg foretager mig Det er eèn
ting.

En anden er, at jeg må undre mig lidt over dine prioiteringer.
Er det sådan, at du absolut må læse på og kommentere emner, du ikke
er enig omkring ? Så læs dog noget andet, eller diskuter emnet på
en sober måde.
Dine udgydelser omkring hvem som er idiot og hvorfor, er ganske
uinteressante.

Best regards Bruun

Fra : Kim Frandsen

Dato : 21-09-06 12:18

> Det er ikke dig som afgør, hvad jeg foretager mig Det er eèn
> ting.

Fint nok hvis du gerne vil spilde din og andres tid med at diskutere med en
mentalt mindreudviklet, men kan du i det mindste ikke fjerne krydspost til
dk.sport.fodbold og hold det i dk.politik hvor der i forvejen er mange andre
freaks.

Fra : Patruljen

Dato : 20-09-06 23:15

Bo Warming wrote:
> [...]
> få gadefodbold som Latinamerika længe har haft og kun skjulte
> kvoteordninger kan hindre at sorte løbedygtige spillere dominerer

Det er mange steder i Afrika, hvor fodbold er på dagskemaet. Og har
været det i mange år. Samtidig er man ofte særligt motiveret, da
fattigdommen er en overvældende motivationsfaktor. Manglende
uddannelses muligheder motiverer vel tilsvarende grundigt.

> [...]
> udholdenheds-muskelfibre vil gøre udslaget - der er ubegrænset
> talentmasse mht hjernearbejdet, hvor den nødvendige sociale arv bliver

Nja. Jeg vil ikke bare give dig ret uden videre. Jeg har selv trænet
fodboldspillere og hold.
Talentet ligger først og fremmest i hovedet.Du kan se forskellen
allerede fra de er meget små. Betragter du Michael Laudrups krop, er
han ikke særligt speciel.
Hans hoved er.Det kan ikke bare uddannes.Du kan ikke bare proppe flere
ram på en pc.
Eller ligemeget hvor solidt en and pynter sig, bliver den aldrig en
svane.

> Gider hvide så påtage sig torturagtig træning døgnet rundt?
> Iscenesættes racist-fodbolds-fans af medierne, for at de snart gør
> sig til grin, ved at de sorte ER bedst vedr noget så nemt som fodbold?

Nja, Warming. Det ser måske let ud. Meen det er næppe tilfældigt, at
der går 40.000 ungdomspillere i Italien for at skabe en Serie A
spiller. Og de ungdomspillere er klubspillere. Ikke drenge der spiller
i gaderne.

> Engang var elitesoldat-helten en højdespringer,vægtløfter, sprinter,
> diskoskaster kombination, men idag er teknik alt og kan læres af alle.
> Kun produktudvikling er svær.

Ja, Altså en solid fysisk form og en ganske special udholdenhed er
ikke at foragte.
Udholdenhed, vedholdenhed er psykisk betinget, men er du gået
"sukkerkold", hjælper et stædigt, velmotiveret sind ikke.
Ellers må jeg give dig ret. Teknik og færdigheder er altafgørende.

Eèn velmotiveret beslutsom person, med de rette færdigheder, det
rette gear, kunne tage hele ungdomshuset ud uden problemer.

> Mon dopingkontrol er effektivere i soccer end i andre sportsgrene,
> fordi man vil fremelske sorte stjerner, hvor genetik er
> udslagsgivende?

Jeg ved ikke om doping - kontrol er mere effektiv i relation til
fodfold, end andre sportsgrene. Men som sagt. Fysik er ikke alt. Slet
ikke i fodbold. Prøv at se, hvor mange små hurtige, smidige spillere,
der er i professionel fodbold.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-06 04:04

Bo Warming wrote:
[...]

BW: Laudrup begavelse var vel delvis om far+bror/social arv
- et klima hvor finter snakkedes mere om ved morgenmaden end vejr og
valg.

Eèn velmotiveret beslutsom person, med de rette færdigheder, det
rette gear, kunne tage hele ungdomshuset ud uden problemer.

BW: Skøn tanke - som når een adelsmand med sin elegante kårde
udmanøvrerede tyve bønder med leer og plejle

Eller da 20 maskerede bevæbnede autonome ville give Glistrup tæv ved
et grundlovsmøde i Hillerød 1992 og halvt så mange korthårede greb
diverse ølflasker og jog dem på flugt. Hvilket medierne fortiede og
blot skrev at DDF havde hyret et tæskehold.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-06 07:51

Bo Warming wrote:
> [...]

ram på en pc.
Eller ligemeget hvor solidt en and pynter sig, bliver den aldrig en

Med den erfaring må du kunne hjælpe mig med oplysning om
sportkonkurrence er en værdifuld, bæredygtig udvidelse af
menneskehedens grænser, i stigende grad i fremtiden.?
Blir man lykkelig af at vinde?
Blir man social af holdsport?
Lykken er at være på vej, synger Lars Lilholdt og er selv
konkurrencesport en slåen tiden ihjel, hvor det er vigtigt at være
med, mere end at vinde.
Og hvis elitesport bryder maximalhastigheder igen og igen, hvad kan vi
så bruge det til?

" Hvis man bare ville være lykkelig, var det nemt at ordne. Men
man vil være lykkeligere end andre, og det er nasten altid svært,
fordi vi tror andre er lykkeligere end vi er. Montesquieu

" It is not best that we should all think alike; it is
difference of opinion which makes horse races.Mark Twain(men heste
løber ikke hurtigere idag end før, trods gallop og trav videnskab og
olympiader)

" Livet stræber efter vækst, og derved at overgå sig selv.
Nietzsche

" The I is hateful. Blaise Pascal 1623 - 1662

"Jeg gør oprør, altså er vi til. Albert Camus

Fra : Patruljen

Dato : 21-09-06 10:56

Bo Warming wrote:
> [...]
>
> BW: Laudrup begavelse var vel delvis om far+bror/social arv
> - et klima hvor finter snakkedes mere om ved morgenmaden end vejr og

Ja. Det har du ret i. De har formentlig haft privat - lærer fra de
vaklede rundt med anderumpe... Michaels søn følger traditionen.
Meen, Der er kæmpe forskel på Michael og Brian. Michael var ganske
speciel.

> [...]
>
> BW: Skøn tanke - som når een adelsmand med sin elegante kårde
> udmanøvrerede tyve bønder med leer og plejle

Jeg tænker nok ikke lige på en kårde, som det rette gear
Det kunne lade sig gøre uden problem, men det ville koste.
Omkostninger. Danmark er et lille land....

> [...]
> diverse ølflasker og jog dem på flugt. Hvilket medierne fortiede og
> blot skrev at DDF havde hyret et tæskehold.

Jeg så på tv, nogen af de ting der foregik i fælledparken. Og ærlig
talt, gav det mig en rigtig slem smag i munden. Så jeg kan kun glæde
mig, hvis nogen har mandet sig op.
Og vendt jagten på hovedet. Medierne fortiede. Hm. DDF har vel aldrig
bevæget sig i de tankebaner.

Best regards Bruun

Fra : Patruljen

Dato : 21-09-06 11:15

Bo Warming wrote:
> [...]
> sportkonkurrence er en værdifuld, bæredygtig udvidelse af
> menneskehedens grænser, i stigende grad i fremtiden.?

Nja. Jeg er faktisk idrætspædagog, også.
Jeg betragter tingene som underholdning. Opium til folket, du. En slags
substitut for
gladiatorkampene i Rom. Det kan adsprede, lette på tryk - kogeren.

Dertil er der forskel på idræt og sport. Idræt er nævnt i de
islandske sagaer, og er en tudsegammel nordisk tradition. Men vi har
"glemt" vores ophav.
På det individuelle niveau er idræt en ganske sund ting. Hjernen
udvikler "forbindelsesveje", hvis du træner ungerne, mens hjernen er i
udvikling. Den proces gør godt i andre sammenhænge, eksempelvis
indlæringsevnen.
Samtidig er en sund veltrænet krop en udemærket ting.

> Blir man lykkelig af at vinde? Det kræver formentlig en begrebsafklaring omkring "lykkelig". Hvad er det at være lykkelig?

Men umiddelbart vil jeg tro, det er rarere end at tabe.

> Blir man social af holdsport? Ikke nødvendigvis, men det kan forekomme. Holdsport kræver, at du kan fungere i den sammenhæng / samarbejde som et hold udgør.
Så omkring evne til samarbejde vil jeg mene, ja. Men det er ikke
ensbetydende med en mere social - grundindstilling.

> Lykken er at være på vej, synger Lars Lilholdt og er selv
> konkurrencesport en slåen tiden ihjel, hvor det er vigtigt at være
> med, mere end at vinde.

Ja. det er jo så en socialdemokratisk målsætning, nærmest. Jeg tror
ikke virkeligheden er sådan. De fleste ønsker at vinde.

> Og hvis elitesport bryder maximalhastigheder igen og igen, hvad kan vi
> så bruge det til?

Som tilskuer. Handler det vel om spænding. Korpsånd, man er en del af
et fælleskab.
Som medlem af FCKs fanskare, er du ikke helt alene. Kan hurtigt komme i
kontakt med ligesindede, også.
Idenditet tænker jeg.

Fra : Patruljen

Dato : 21-09-06 12:44

Kim Frandsen wrote:
> [...]
> dk.sport.fodbold og hold det i dk.politik hvor der i forvejen er mange andre

Nja. Det er muligt, du/jeg ikke er enige med Bw i et og alt. Men det
gør ikke BW til en mentalt mindreudviklet. BW repræsenterer mange
interessante synspunkter, som kunne, rent teoretisk, få nogen til at
overveje deres holdninger. Spekulere over almindelig konsensus. Og
afgøre, om du reflektorisk har "arvet" holdninger, eller om du rent
faktisk kan argumentere for dem....

Det er selvfølgelig en besværlig proces

Jeg vil mene, at når du vil affeje Bw, med udtalelser om hans
mindreudviklede evner, udstiller du hovedsageligt din egen mantale
habitus.

Og emnet her, er fodbold, men måske ikke på dit niveau. Ikke desto
mindre skrives der om fodbold, idræt, sport, holdsport etc. Prøv at
kikke op over barrieren

Regards Bruun

Fra : Amar

Dato : 21-09-06 14:04

> Og emnet her, er fodbold, men måske ikke på dit niveau. Ikke desto
> mindre skrives der om fodbold, idræt, sport, holdsport etc. Prøv at
> kikke op over barrieren

Gu er emnet da ej fodbold. Det er kun en undskyldning for at kunne ødelægge
endnu en NG... Og hvis ikke du mener BW er udviklingshæmmet i sin hjerne,
så er i 2 :)

/Amar

Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-06 18:04

"Amar" <henrikwaarst@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ødelægge
> endnu en NG... Og hvis ikke du mener BW er udviklingshæmmet i sin

Hvis målet er en hjerne som din, så er jeg vel udviklingshæmmet.
Men jeg er ontopic i sportsng
- jeg skriver ikke om sundhedspolitisk SKIDT ER SMUKT som følgende

"Uden jøder ville verden ikke bestå" Rabbiner Bent Lexner Berlingske
(overskrift) 14.9.76

"Snavs lyser, når solen skinner på det" Goethe

Ugly is beautiful" Kunstkritikere der ka li pigtråd og picasso

Fra : Patruljen

Dato : 21-09-06 22:21

Amar wrote:

> [...]
> endnu en NG... Og hvis ikke du mener BW er udviklingshæmmet i sin hjerne,

Javel. Så er vi to. Who cares. Hvad du mener, er igrunden ganske
ligegyldigt.

regards bruun